Bukefalos 28 år!

Cortez - homozygot brun?

Sv: Cortez - homozygot brun?

För att få postumt Elit på ston var de tvungna att vara med i ett visst band av stamboken (minns inte vilket band möjligtvis XLII). Nyare band går naturligtvis också bra.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Tack!

Mindes inte alls hur de gjorde med stona, bara att det var annorlunda mot hingstarna.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Men hallå valvis.

Du skriver:
En sak bara angående Agouti genen (brun). En hingst som är homozygot brun kan ge fuxar om han har Ee i den svarta färguppsättingen.


Jag skriver: Det du nämner här ovan AA Ee är inget exempel på homozygot brun häst, utan bara på en häst med dubbelt aguti (AA) som begränsar den svarta färgens utbredning.

En HOMOZYGOT BRUN hingst har ALLTID genuppsättningen EE AA dvs dubbla exstension (E=svart) och dubbla aguti (A=begränsar den svarta färgens utbredning).

Alltså. En häst som har dubbla aguti-gener AA men Ee - är INTE homozygot brun, den har bara dubbla augtianlag.


1.465 avkommor finns i Blup-basen.


Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.
Har den ena föräldern har Ee AA och den andra Ee Aa blir 75 % bruna och 25 % fuxar.

http://www.angloarab.se/undersidor/farger_rod_svart.htm
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Cortez har fuxar på både mors och faders sidan. Anlaget kan ligga dolt i flera generationer.

25% fuxar blir det väl bara om man betäcker Brun (Ee) med brun (Ee). Stoet kan ju vara brun (EE) och då blir det väl bara bruna föl. Så om Cortez är Ee kan han producera fuxar också utan att det måste bli 25% fuxar.

Det finns en intressant sida att titta på färg generna här.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Den dagen då någon har papper på en DNA-testad fuxavkomma efter Cortez, DÅ kan jag tro på att han har ett fuxanlag.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

En hingst med så många avkommor borde ha fler fuxar om han INTE vore Homozygot brun. Antalet fuxar är såpass lågt att det finns anledning att misstänka fel far, speciellt när det finns ett antal bevisade sådana.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Cortez var först godkänd 1984, sen blev han inte godkänd på bruksprovet 1985 för man ansåg att han hade spattliknande rörelser i bak, hans hasarbete var instabilt (var där själv). Sen gjordes en stor utredning som visade att han inte hade såna förändringar i hasen, veterinärutlåtanden och annat publicerades i Ridsport, och så blev han godkänd igen.

B gick svår hoppning, hade två helbröder (åtminstone hade de tre samma mamma, det där är ytterligare en historia med många rykten) som var goda avelshingstar, och en härstamning som var bland det bästa man kunde tänka sig på den tiden. Man tyckte kanske att han var bättre då;)

Så pjåkig var han väl inte för sin tid, men det är ju svårt att mäta sig med Cortez. För mig är det inget minus om en häst har honom i stammen, snarare tvärtom, iaf så länge jag letar hopphäst.

Är det han som ryktas ha annan pappa, eller någon av de andra bröderna?
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

kl

Angående DNA-typning så tror jag bara man kör mot pappan, i de fall där Cortez är morfar borde de isf inte ha uppmärksammats. Min Cortez-märr har för övrigt 12 avkommor, alla bruna el mörkbruna ;).
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

kl

Angående DNA-typning så tror jag bara man kör mot pappan, i de fall där Cortez är morfar borde de isf inte ha uppmärksammats. Min Cortez-märr har för övrigt 12 avkommor, alla bruna el mörkbruna ;).

Det är inte säkert att han är far till stoet för det.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Håller med KickiH !

Jag tycker också det vore lite extra kul om det visade sig att någon av de framgångsrika Cortez-avkommorna visar sig vara avkommor till Bonaparte.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Till Melynda.

Du skriver: 25% fuxar blir det väl bara om man betäcker Brun (Ee) med brun (Ee). Stoet kan ju vara brun (EE) och då blir det väl bara bruna föl. Så om Cortez är Ee kan han producera fuxar också utan att det måste bli 25% fuxar.

Jag svarar:
Brun hingst med genuppsättningen EE Aa som betäcker bruna ston med genuppsättningen Ee Aa = då blir 75 % av avkommorna bruna och 25 % blir svarta, 0 % blir fuxar. I detta fall om Cortez hade genuppsättningen EE Aa skulle han vid betäckning med bruna ston ofta producera svarta avkommor. Men i databasen finns varken massor av svarta avkommor (eller massor av fuxar) - därför finns det anledning att tro att han var homozygot brun, EE AA.
En homozygot brun lämnar aldrig fuxar eller svarta avkommor utan endast bruna (eller om modern är skimmel, har gulanlag eller konstatskimmelanlag med mera - då är grundfärgen ändå alltid brun på avkommorna).


Visst kan anlaget för rött (e) vara dolt i generationer på bruna - men om Cortez skulle ha ett rött anlag så skulle det finnas betydligt fler fuxfärgade avkommor efter honom. Om vi provar med att kombinera en brun hingst med dubbla auguti (AA) och ett rött (e) och ett svart anlag (E) dvs Ee AA med bruna ston med anlag "en av varje" dvs Ee Aa = då blir det blir 75 % bruna och 25 % fuxar.


Är både ston och hingst "en av varje" dva Ee Aa ger det 56.25 % bruna, 25 % fuxar och 18.75 % svarta.

Poängen är att det saknas ett stort antal svarta eller fuxarfärgade avkommor om man utgår från hur färgerna nedärvs. Tittar man statisktiskt på detta får man inte ihop det med att hingsten i fråga skulle vara vare sig EE Aa, Ee AA eller Ee Aa.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Jag köper dina teorier.

Om man får spekulera helt frankt och fritt så kanske det var så att det var just dålig fertilitet som blev startskottet. Exempel en stoägare vill betäcka med C men stoet kommer åter i brunst. Stoägaren vill då prova med B - och det tar sig direkt.

Teorier.
• B fick lättare stona dräktigare.

• B var enklare att betäcka med.

• B fick avlasta C som hade fler bokade betäckningar.

• B hade bättre exteriör än C (98567=35).
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

kl

Angående DNA-typning så tror jag bara man kör mot pappan, i de fall där Cortez är morfar borde de isf inte ha uppmärksammats. Min Cortez-märr har för övrigt 12 avkommor, alla bruna el mörkbruna ;).


Ja, jag mailade asvh igår kväll och frågade vad det kostar/hur det fungerar att dna-typa mitt sto för att se om Cortez verkligen är hennes morfar, och fick svar idag (snabbt!) :

"Hej
Det är i så fall din hästs mor som skall DNA-typas mot sin far. För kostnadsuppgift bör du vända dig till Husdjurgenetiska laboratoriet på SLU, Uppsala"

Eftersom jag inte äger min hästs mor, så stöter vi ju på lite problem. Men jag vill ju veta :bump:
Och det känns ju jättedumt att komma med den frågan till ägarna, trots att jag känner dom mycket väl...
Tusan!
För annars hade vi där haft en FUX att bevisa/motbevisa det hela med...
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Ring till SLU, där vet dom.

Jag är nästan säker på att du kan DNA testa din avkomma mot morfar. Om det inte går så tycker jag att du ska fråga de som äger stot änndå, de kanske också är intresserade av att veta....Har ni pratat om det innan?

Jag nästan förgås av spänning om du får till en DNA test av stot......:)
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Ring till SLU, där vet dom.

Jag är nästan säker på att du kan DNA testa din avkomma mot morfar. Om det inte går så tycker jag att du ska fråga de som äger stot änndå, de kanske också är intresserade av att veta....Har ni pratat om det innan?

Jag nästan förgås av spänning om du får till en DNA test av stot......:)

Haha! Ja, jag vet! Det är så spännande!
Tja, gubben som äger henne har nämnt att han som äger Askö stuteri (!) själv skämtat om att "den där kan då inte vara efter Cortez, han ger inga fuxar, det måste ha blivit nåt fel" (dom känner alltså varandra väl). Jag minns inte riktigt vad han sa sen som skulle vara bevis på att hon verkligen är det då det var ett tag sen. Och jag vet inte heller hur insatt han är i det som vi pratar om här..
Gubben är ju dock 75+ så han var ju med på den tiden det begav sig...

Kanske får ta och bli ett samtal till SLU imorgon :D
 
Senast ändrad:
Sv: Cortez - homozygot brun?

Vad är det man använder för dna-test? Är det bara tagel, kan du smita in i hans stall och dra några strån;).
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Vad är det man använder för dna-test? Är det bara tagel, kan du smita in i hans stall och dra några strån;).

Hehe, ja, jag får fråga dom på SLU hur man gör när jag ringer ;)
Är ju faktiskt där och pysslar om gamla mamsen emellanåt :angel:

Cattis: :eek:
Jag: *stoppar diskret ner några tagelstrån i en förslutningsbar plastpåse, lägger den i fickan och ser mig oskyldigt omkring*
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Avel Slänger upp tråden för en bekants räkning. De har ett sto, Filippa, efter Cardento-Jaguar...
Svar
6
· Visningar
1 819
S
Avel En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år. Hon bad mig om...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: Baddy96
·
S
Avel Hann inte kommentera Clifden Winds påstådda perlinoföl i isabelltråden innan den stängdes. Cliffe var brun och fick närmare 100...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: swebec
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp