Bukefalos 28 år!

Cortez - homozygot brun?

Sv: Cortez - homozygot brun?

Ja eller så frågar du ägaren om du får göra det !
Varför inte liksom ?
De kanske blir jätteintresserade och VILL ha reda på vem som verkligen är pappa till märra.
Be att få test mot Bonaparte och Cortez !

Spännande detta tycker jag
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

hehe ;)

Ja, jag ska nog dit i helgen så ska fundera på om jag ska våga fråga eller inte!
Har inte kommit till och ringt SLU heller *dålig* ska se till att göra det imorgon! LOVAR!

*mental post-it lapp*
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Frågan är ju om ägarna till märren VILL veta..

Jag hade personligen inte velat veta :angel:
Har jag köpt mig ett Cortez sto så har jag väl gjort det för att jag vill ha ett Cortez sto inte ett Bonaparte sto...
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Frågan är ju om ägarna till märren VILL veta..

Jag hade personligen inte velat veta :angel:
Har jag köpt mig ett Cortez sto så har jag väl gjort det för att jag vill ha ett Cortez sto inte ett Bonaparte sto...

Jag skulle säga ett Bonaparte sto i BÄSTA fall......:o
Han är ju iallafall en godkänd elit hingst. Jag kan misstänka att det finns andra kandidater som fäder, men det är min absolut personliga åsikt...

Men jag kan förstå om man inte vill veta......
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Frågan är ju om ägarna till märren VILL veta..

Jag hade personligen inte velat veta :angel:
Har jag köpt mig ett Cortez sto så har jag väl gjort det för att jag vill ha ett Cortez sto inte ett Bonaparte sto...

Men om man ska avla är det väl bättre att veta vem som är pappan till stoet?
Det skiljer ju en del på Cortez och Bonaparte:)
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Men om man ska avla är det väl bättre att veta vem som är pappan till stoet?
Det skiljer ju en del på Cortez och Bonaparte:)

visst är det bättre att veta ur vissa synvinklar, men om jag köper ett sto så köper jag det mycket p.g.a stammen, har jag då ett Cortez sto så skulle jag gråta blod om det visade sig att Bonaparte var pappa.
Elit hingst eller ej.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

Det är klart, men stoet ditt lämnar ju inte mer Cotrez-gener för att det felaktigt står Cortez i hennes papper ;)

För ens egen skull är det väl ändå bättre att veta, då kan man ju göra sig av med stoet i värsta fall.

(Hm, kom på en sak: Kan detta räknas som ett dolt fel..? Kan man kräva att får lämna tillbaka hästen om stammen är fel? Iofs är det ju inte direkt stoägaren som är ansvarig, men med så här gamla fall kan man kanske inte kräva hingsthållaren på ersättning heller..? Hmmm... Bara en parantes :p )

Den enda anledningen jag ser är att man vill sälja stoet/avkommor och de ev blir mer svårtsålda och mindre värda.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

*kl*

Nu har jag både i fredags och idag lyckats missa SLU:s telefontider så alldeles nyss slängde jag iväg ett mail med mina frågor!
Återkommer så fort jag får svar med mer info :idea:

Funderar fortfarande på ifall jag ska ta upp frågan med stoägaren, men väntar tills jag fått svar på mitt mail ifall jag nu skulle kunna göra detta bara med hjälp av mitt sto :laugh:


*väntar spänt på svar*
:bump:

Tack för infon om att det är tagel man skickar förresten! Misstänkte det, den stora frågan är nu om jag kan skicka tagel från min pålle, eller hennes mamma! *dramatisk musik*
 
Senast ändrad:
Sv: Cortez - homozygot brun?

Hej...

Har inte fått nåt svar på mailet än.
Och idag travade vackra gammelstoet in på Trapalandas gröna ängar...
Så såvida det inte går att typa via mitt sto nu, så går hemligheten med henne i graven så att säga.

Ledsamt och hemskt, fina flickan :cry:
Men tänkte jag skulle meddela det.

Hon var ju gammal och har haft ont en längre tid. Detta var till det bästa.

Nu ska vi se till att lill-tjejen för hennes gener vidare!

Ledsna kramar från oss.
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

B gick svår hoppning, hade två helbröder (åtminstone hade de tre samma mamma, det där är ytterligare en historia med många rykten) som var goda avelshingstar, och en härstamning som var bland det bästa man kunde tänka sig på den tiden. Man tyckte kanske att han var bättre då;)

Finns det någon tråd här på Buke om detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Cortez - homozygot brun?

Skrämmer liv i gammal tråd.

Men jag kan inte sova en natt till utan att försökt få klarhet i detta.

Vem är morfar till Cambodias häst? Nån som vet?
 
Sv: Cortez - homozygot brun?

I dag har jag på Blup.se kollat igenom över 100 avkommor nerifrån på Cortez-avkommelista. 2 skimlar och en gulbrun, resten bruna. Inte en enda fux (eller svart).
Detta säger mig att hingsten bör vara homozygot brun.
Det märkliga är att jag har en bekant som hade en Cortez-avkomma som var fux (klockren fux). Detta var någon gång på slutet av 90-talet vill jag minnas.

Stoet var fux, men om Cortez är homozygot brun så spelar det ju ingen roll om stoet var fux - avkomman ska ändå bli brun (om han nu är homozygot). Har det blivit fel hingst till stoet eller finns det fler fuxar efter Cortez?
(Kollade inte alla avkommor som han hade - typ 1.400 st och många utan namn).

hej mitt sto betäkte jag med cairo 869 som är efter cortez
och fick fux han har fått mångaa fuxar jätte finna.
men det var inte det du ville ha svar på kanske men skrev iallafall
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 661
Avel Slänger upp tråden för en bekants räkning. De har ett sto, Filippa, efter Cardento-Jaguar...
Svar
6
· Visningar
1 820
S
Avel En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år. Hon bad mig om...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Baddy96
·
S
Avel Hann inte kommentera Clifden Winds påstådda perlinoföl i isabelltråden innan den stängdes. Cliffe var brun och fick närmare 100...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: swebec
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp