Courbette och capriol?

P

PAC

Jag behöver veta, går courbetten upp ur en samlad piaff också, så som levade gör?


om inte, var i ligger startpunkten för courbetten då?


och, vad är normal ansats (avstånd/antal steg) när de är i full fart som de behöver för att tima in och orka dra upp sig i en capriol?


Ann
 
Sv: Courbette och capriol?

Jag tror Courbetten är "naturligast" ur terre a terre, men det är en gissning :p. Man borde i och för sej kunna ta den (lättare?) ur en Pesad.

Och både terre a terre och pesade går ju i sin tur, ofta från piaffen.

Varför undrar du? *nicke nyfiken*
 
Sv: Courbette och capriol?

För att komma till courbetten måste ju hästen först till en pesad, eller levad. Vägen dit kan gå genom terre-á-terre eller piaff.
Det går ju att göra den ur enbart terre-á-terre också, eftersom det kan anses vara levader i serier.

Förstår inte riktigt vad du menar med full fart...inte behövs det full fart för en capriol? De tas ju ur terre-á-terre och de kan ju inte direkt kallas full fart. :p

Så grunden: en bra terre-á-terre sedan steget efter kan du få capriolen.
 
Sv: Courbette och capriol?

jag svarar på bägges i ett här

med full fart menade jag verkligen full karriär i galopp runt, å så woohaa rakt upp i en capriol och så ner igen och full fart framåt igen

det har jag sett med egna ögon :-) men jag hann bara se den splitsekunden man ser att hästen *laddar* till lite innan den hoppade rakt upp - så jag tänkte att han som red detta kanske måste ha tagit några varv i full fart för den så den fick en ansats

låter krångligt men när man sitter och tittar, så ser man först bara en sak, sedan kommer de andra hm-tankarna

och courbetten såg jag också live, men var mer fokuserad på hur själva courbetten såg ut (eller snarare inte skulle se ut), och inte vad den försattes innan den gick upp


ja du evis hehe :-) varför jag undrar :) jo, jag har kommit på ett bra uppvisningsprogram som tar både häst och ryttare till sitt yttersta, jag vill kombinera det mänskligt yttersta som min shaolin combat munk sifo står för och det hästligt yttersta som airs above ground står för, (de två är ett och samma för mig, Mästare i upphävandet av gravitationskraften) och på en punkt tänkte skall man ha en courbette där eller en levade typ ... och capriolen skall komma i farten efter ett hinderhopp, och då behövde jag räkna på hur lång ansats emellan som kan behövas för att hästen skall orka

Tribute Crouching Tiger Hidden Dragon The Immortals
har jag döpt numret till :-)



(om 10 år sådär är det färdigt att visas upp :) :p )
 
Sv: Courbette och capriol?

Låter i alla fall superkul och spännande! :)
Härligt med liknelsen - eller jämförelsen - av mästare i upphävandet av gravitationskraften...

Ska du visa upp det själv? :D
 
Sv: Courbette och capriol?

å nej, jag skall inte visa upp det själv - du skall vara min partner :p


vi skall göra numret i en yin-yang pas de deux :)


hur är det med din kortbågeträffsäkerhet och dina sabelsvingningskunskaper?

hehe :-)
 
Sv: Courbette och capriol?

I en bra kapriol landar hästen fortf på bakbenen, den behöver alltså vara mycket samlad. Galopperar den i full fart är den troligtvis inte mycket samlad, speciellt inte efter att ha hoppat ett hinder då den lär vara (relativt) på framdelen efter hoppet.
Tyvärr visas många kaprioler upp dåligt så att hästen tydligt landar med fram före bak.

Beroende på vem du ska göra showen för så spelar ju dock det olika mycket roll ;)

"
det har jag sett med egna ögon :-) men jag hann bara se den splitsekunden man ser att hästen *laddar* till lite innan den hoppade rakt upp - så jag tänkte att han som red detta kanske måste ha tagit några varv i full fart för den så den fick en ansats
"

Menar du att du såg när han galopperade runt eller var det en slutsats du drog efter att bara ha sett själva kapriolen?
 
Sv: Courbette och capriol?

haha, nä jag såg allt både när han galopperade runt och kapriolen

bra poängterat att den kommer vara på framdelen efter hoppnedslag, då får man väl hämta tillbaka den genom att volta runt den lite grann
och då räcker inte utrymme 20x40 :-)


jag skall studera croupaden och ballotaden med, alltså titta på rörelserna (hästens)
 
Sv: Courbette och capriol?

Hihi jag har inte dem ambitionerna. Och kortbåge vet jag knappt vad det är, samma med sabel.... :o

Men hästen var duktig på skolor ovan mark häromdagen, så han kan säkert bjuda på en show om du vill.... (med rätt förutsättningar, stenhårt och isigt i hagen, vila från arbete någon vecka, kyla i luften och galopparbete - mer behövs inte!) :rofl:
Men han är ingen capriolör... Han är mer begåvad på att hoppa på bakbenen och studsa rätt upp och ner med alla fyra inunder kroppen (croupade?).... Så du vet! :D
 
Sv: Courbette och capriol?

lysande, det låter lovande! vi skall nog få fason på honom, han har ju 10 år på sig :-)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 227
Senast: Wille
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 951
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp