Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, verkligen. Men det är ju också så att när det gäller sådant här kan det faktiskt krävas en ganska hög utbildning för att korrekt utvärdera riskerna (om det ens finns några).

Dvs bara för att något låter farligt för en lekman så betyder det inte att det är sant. De flesta utan kemikunskap skulle säkert vara tveksamma till att dricka diväteoxid :angel:

Ja, det är väl lite det jag menar. Självklart har var och en rätt att tycka sitt, men det kan vara olyckligt (väldigt, ifråga om t.ex. sjukvård) om man som lekman skapar sina uppfattningar från antingen lösryckt eller falsk information, som i värsta fall helt saknar förankring i verkligheten eller vetenskapligt stöd (men i vissa fall kanske sprids för ett väl utstuderat ändamål).

Jag menar inte någon enskild individ nu eller ens bara gällande covid-/vaccinfrågan, men det här har ju verkligen kommit till sin spets i och med detta. Det florerar mängder med rykten och rubriker och information och forskning (som, igen, kanske inte är helt lätt att tolka för den oinvigde). Det kan vara än viktigare att försöka hålla något slags helikopterperspektiv och att uppmärksamma vilka källor som ligger bakom olika information, tänker jag.
 
Ja, det är väl lite det jag menar. Självklart har var och en rätt att tycka sitt, men det kan vara olyckligt (väldigt, ifråga om t.ex. sjukvård) om man som lekman skapar sina uppfattningar från antingen lösryckt eller falsk information, som i värsta fall helt saknar förankring i verkligheten eller vetenskapligt stöd (men i vissa fall kanske sprids för ett väl utstuderat ändamål).

Jag menar inte någon enskild individ nu eller ens bara gällande covid-/vaccinfrågan, men det här har ju verkligen kommit till sin spets i och med detta. Det florerar mängder med rykten och rubriker och information och forskning (som, igen, kanske inte är helt lätt att tolka för den oinvigde). Det kan vara än viktigare att försöka hålla något slags helikopterperspektiv och att uppmärksamma vilka källor som ligger bakom olika information, tänker jag.

Jag håller med och lägger till att en kanske inte har kunskap att värdera i övrigt trovärdiga fakta (jag vet att jag inte kan tillräckligt för det alla gånger!). Dvs vi har experter av en anledning inom alla yrken.
 
Undrar lite varför nackdelarna med en hög smittspridning inte framhålls mer, som att smittan tagit sig in hos äldrevården igen. Vecka 52 återfanns 500 smittade patienter. :(
 
Undrar lite varför nackdelarna med en hög smittspridning inte framhålls mer, som att smittan tagit sig in hos äldrevården igen. Vecka 52 återfanns 500 smittade patienter. :(

Jag har känslan att manga liksom gett upp och tänker att nu later vi smittan sprida sig till sa manga som möjligt sa att vi nar flockimmunitet och pandemin kan ta slut.
 
Jag har känslan att manga liksom gett upp och tänker att nu later vi smittan sprida sig till sa manga som möjligt sa att vi nar flockimmunitet och pandemin kan ta slut.
Jag börjar verkligen misströsta vad gäller flockimmunitetsapproachen, både för att den har uppenbara svagheter vad gäller sårbara individer men också för att det gått ganska dåligt hittills. Inte otroligt med ytterligare en ny variant efter omikron som skulle kunna kringgå skyddet från tidigare infektion och vaccination...
 
Ja, det är väl lite det jag menar. Självklart har var och en rätt att tycka sitt, men det kan vara olyckligt (väldigt, ifråga om t.ex. sjukvård) om man som lekman skapar sina uppfattningar från antingen lösryckt eller falsk information, som i värsta fall helt saknar förankring i verkligheten eller vetenskapligt stöd (men i vissa fall kanske sprids för ett väl utstuderat ändamål).

Jag menar inte någon enskild individ nu eller ens bara gällande covid-/vaccinfrågan, men det här har ju verkligen kommit till sin spets i och med detta. Det florerar mängder med rykten och rubriker och information och forskning (som, igen, kanske inte är helt lätt att tolka för den oinvigde). Det kan vara än viktigare att försöka hålla något slags helikopterperspektiv och att uppmärksamma vilka källor som ligger bakom olika information, tänker jag.

Håller med, men tror samtidigt inte att uppmaning om helikopterperspektiv är att tala för döva öron Jag tror att mycket har med personlighetstyp att göra och att man endast letar efter/tar till sig den information eller kunskap som bekräftar det som man vill få bekräftat. Det fungerar särdeles dåligt ihop med en bristfällig förståelse av vad vetenskap är för något i kombination med lättillgängliga (men inte alltid lättolkade) forskningsresultat och sociala medier där både propaganda och diverse villfarelser sprids.

Så länge informationen bekräftar ens farhågor/misstankar/önskemål så kommer personen att ta det för sanning (det är för övrigt ett mycket lustigt sanningsbegrepp att tro att något är sant för att det korrelerar med det man vill tro är sant).
 
Ja, verkligen. Men det är ju också så att när det gäller sådant här kan det faktiskt krävas en ganska hög utbildning för att korrekt utvärdera riskerna (om det ens finns några).

Dvs bara för att något låter farligt för en lekman så betyder det inte att det är sant. De flesta utan kemikunskap skulle säkert vara tveksamma till att dricka diväteoxid :angel:
Nja ren diväteoxid är inte så jättegott så jag vill gärna ha en liten tillsats av bland annat natriumklorid, men du vet att man kan dö av att dricka diväteoxid, men då får man ligga i och dricka väldigt mycket.
 
Just det sista. En måste ju leva, jobba och tjäna pengar mitt i allt detta också. Vi testar regelbundet på jobbet, folk snörvlar och är förkylda eller allergiska eller har rökhosta ibland, men någonstans måste vi ju kunna finnas till även utanför covid.

Menar du att folk kommer till jobbet förkylda? Det får vi inte göra på mitt jobb och då jobbar vi inte ens med människor.
 
Alltså... Denna tråd får mig att önska att det fanns samma regler här som en av mina favoritgrupper på Facebook:

1) "du får googla själv" är inte ett acceptabelt svar på fråga om källa. Länka alltid, eller hänvisa till bok/artikel/liknande. Det är alltid den som påstår något som bär ansvar för "bevisen".
2) inlägg med länk ska ALLTID ha en sammanfattning av innehållet. Ett "åh, detta är intressant: *länk*" är inte okej.
 
Jag börjar verkligen misströsta vad gäller flockimmunitetsapproachen, både för att den har uppenbara svagheter vad gäller sårbara individer men också för att det gått ganska dåligt hittills. Inte otroligt med ytterligare en ny variant efter omikron som skulle kunna kringgå skyddet från tidigare infektion och vaccination...
Jag har tvivlat på den på världsnivå redan tidigt i pandemin, det krävs ett mycket effektiv vaccin som inte kräver en massa bosterdoser för att det ska funka, typ mässlingen. Covid är inte tillräckligt allvarligt för att man ska få alla att vaccinera sig.

Angående att kringgåvaccinet, så kommer det nog att bli svårare att göra det med en uppdaterad version av vaccinet, en ny version kommer troligen skydda mot ursprungliga/alfa/delta/omikron och kanske några till och på så vis täcka upp för fler möjliga mutationer, men visst finns risk att även ett nytt vaccin kringgås. Många av mutationerna som uppstår är ju samma i lite olika variationer.
 
Jag börjar verkligen misströsta vad gäller flockimmunitetsapproachen, både för att den har uppenbara svagheter vad gäller sårbara individer men också för att det gått ganska dåligt hittills. Inte otroligt med ytterligare en ny variant efter omikron som skulle kunna kringgå skyddet från tidigare infektion och vaccination...
Vilken "flockimmunitetsapproach"?
 
Undrar lite varför nackdelarna med en hög smittspridning inte framhålls mer, som att smittan tagit sig in hos äldrevården igen. Vecka 52 återfanns 500 smittade patienter. :(
Nog för jag upplever det som det framhålles, men varför tjata det uppenbara i all oändlighet. Det är ju inte något svårförståeligt, fler smittade leder till att fler kan smittas. De flesta förstår det utan någon som helst information och de som inte förstår, ja de lär inte förstå med mer information. Klart man har ju tjatat om att folk ska vaccinera sig till den grad att vissa tror att det är en absolut försäkring mot att bli smittad även om ingen någonsin sagt det.
 
Alltså... Denna tråd får mig att önska att det fanns samma regler här som en av mina favoritgrupper på Facebook:

1) "du får googla själv" är inte ett acceptabelt svar på fråga om källa. Länka alltid, eller hänvisa till bok/artikel/liknande. Det är alltid den som påstår något som bär ansvar för "bevisen".
2) inlägg med länk ska ALLTID ha en sammanfattning av innehållet. Ett "åh, detta är intressant: *länk*" är inte okej.
Punkt nummer två ÄR faktiskt en regel, eller åtminstone ett önskemål från oss moderatorer! Men vi kanske behöver bli lite bättre på att påminna om detta :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 824
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 087
Senast: Migo
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp