Du kan tycka att en inte behöver trassla med munskydd då men i bussar, flygplan, och andra luftkonditionerade små utrymmen handlar det mindre om avstånd och mer om luftflöden. Det finns pågående studier och experiment kring detta just i relation till covid-19, så vill en vara på den säkra sidan med sin egen smittspridning är munskydd en bra idé.
När rekommendationer gäller och inte gäller påverkar ju definitivt inte munskyddens effektivitet eller funktion, så det kan vi nog lämna åt sidan
Att argumentera för eller emot något är inte något jag vill stoppa. Jag skrev att det går inte att använda bristande effektivitet som
ett argument för att inte personligen använda munskydd, dels eftersom de har påvisad effekt och dels eftersom att en själv då har kontroll över just hur effektivt de används.
Ja, som sagt har jag inte sagt varken bu eller bä om påbud och effektivitet på stor, samhällelig skala. Bara att om en person vill göra sitt absolut bästa för att förhindra smittspridning från en själv så är det väldigt svårt att argumentera mot munskydd för sin egen del.