Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ooooch som jag redan sagt flera gånger har inget jag skrivit här handlat om "allmän användning" i form av påbud eller liknande.

Det är lite mer än ett "visst skydd". Det är en ganska stor skillnad i hur mycket droppsmitta som sprids med munskydd på vid tal, nysning, hosta etc - särskilt i trånga miljöer. Det är fakta. Om en personligen vill göra sitt bästa för att sprida så lite smitta/risk för smitta som möjligt så är munskydd bättre än inget munskydd. Återigen: Vad vi ska göra på samhällsnivå är inte vad jag argumenterar kring här.
Jag erkänner att jag bara skummat tråden, men jag kan inte minnas att jag sett att någon skrivit att ett munskydd inte skulle göra någon som helst skillnad om man tänker stå och hosta och nysa eller andas tätt inpå varandra.

Du kan tycka att en inte behöver trassla med munskydd då men i bussar, flygplan, och andra luftkonditionerade små utrymmen handlar det mindre om avstånd och mer om luftflöden. Det finns pågående studier och experiment kring detta just i relation till covid-19, så vill en vara på den säkra sidan med sin egen smittspridning är munskydd en bra idé.

När rekommendationer gäller och inte gäller påverkar ju definitivt inte munskyddens effektivitet eller funktion, så det kan vi nog lämna åt sidan :)

Att argumentera för eller emot något är inte något jag vill stoppa. Jag skrev att det går inte att använda bristande effektivitet som ett argument för att inte personligen använda munskydd, dels eftersom de har påvisad effekt och dels eftersom att en själv då har kontroll över just hur effektivt de används.

Ja, som sagt har jag inte sagt varken bu eller bä om påbud och effektivitet på stor, samhällelig skala. Bara att om en person vill göra sitt absolut bästa för att förhindra smittspridning från en själv så är det väldigt svårt att argumentera mot munskydd för sin egen del.

Jag diskuterade inte munskyddens effektivitet alls, jag frågade om hur Linn-Nora ställde sig till att använda munskydd eller inte utifrån de rekommendationer som är beslutade. De finns ju oavsett om man tror på någon effekt (vilket jag själv gör) eller inte.

Jag erkänner att jag bara skummat tråden, men jag kan inte minnas att jag sett att någon skrivit att ett munskydd inte skulle göra någon som helst skillnad om man tänker stå och hosta och nysa eller andas tätt inpå varandra.
@Linn-Nora skrev (paraphrasing) "jag gör allt jag kan för att hindra smittspridning och därför behöver jag inte använda munskydd" - mitt svar är att munskydd borde vara en del i ekvationen om en vill göra allt en kan.

Jag diskuterade inte munskyddens effektivitet alls, jag frågade om hur Linn-Nora ställde sig till att använda munskydd eller inte utifrån de rekommendationer som är beslutade. De finns ju oavsett om man tror på någon effekt (vilket jag själv gör) eller inte.
Jag förstår inte varför du frågar mig det eller vad det har för relevans som svar till något jag skrev?

Hur fort får man svar nu när man testat för covid? När jag hade covid i januari och gjorde pcr-test så fick jag vänta fyra dagar på svaret vilket kändes långt, var nyfiken på om det snabbats upp? Sen dröjde det ytterligare en vecka innan smittspårning det var ett formulär man fick fylla i själv på nätet varför jag funderar på varför det dröjde så länge. Fick en länk på sms. Men då var det ju väldigt många som hade covid och testades för covid så nu bord det det väl ändå gå snabbare?
Testade mig i förra veckan i Stockholm. Det tog först mer än 2 dygn innan testet kom och sen mer än två dygn att få svar.

@Linn-Nora skrev (paraphrasing) "jag gör allt jag kan för att hindra smittspridning och därför behöver jag inte använda munskydd" - mitt svar är att munskydd borde vara en del i ekvationen om en vill göra allt en kan.

Jag förstår inte varför du frågar mig det eller vad det har för relevans som svar till något jag skrev?
Ah, då förstår jag. Fast befinner man sig inte inom 'droppavstånd' är det ju en ickefråga, då kan en ju visst göra allt man kan. Utan munskydd.

Absolut (därav min kommentar om att det bästa är att inte gå på bussen alls, såklart) :)
Eller välja icke rusningstid. De få gånger jag åkt buss och tåg det senaste året har vi varit tre pers på bussen. Tåget på väg hem från första mötet med kissekatten hade jag egen vagn, då sket jag i reglerna och tog av munskyddet. :D

Eller välja icke rusningstid. De få gånger jag åkt buss och tåg det senaste året har vi varit tre pers på bussen. Tåget på väg hem från första mötet med kissekatten hade jag egen vagn, då sket jag i reglerna och tog av munskyddet. :D
Citerar mig själv:
i bussar, flygplan, och andra luftkonditionerade små utrymmen handlar det mindre om avstånd och mer om luftflöden. Det finns pågående studier och experiment kring detta just i relation till covid-19, så vill en vara på den säkra sidan med sin egen smittspridning är munskydd en bra idé.

En normal buss är ca 12 meter lång, det betyder att det får plats buss chauffören + 6 resenärer. Det är sällan det är så få personer på bussen ens på landet...
Här sitter folk diagonalt på vartannat säte, så eventuellt inte exakt två meter emellan men å andra sidan sitter man ju inte i varandras "utandningsutrymme" heller.

Citerar mig själv:
Flygplan - okej. Bussar och tåg återanvänder inte luften på samma sätt, och åtminstone bussarna här kör med öppna rutor i de flesta väder.
Jag argumenterar inte för att munskydd inte hjälper Alls, men tycker att effekten verkar vara såpass marginell att det inte känns värt resurser och miljöpåverkan att använda dem bland symptomfria människor som inte andas i ansiktet på varandra.
Sedan kommer vi kanske inte så mycket längre i diskussionen, jag tror vi landat i vad vi båda tycker. :)

Flygplan - okej. Bussar och tåg återanvänder inte luften på samma sätt, och åtminstone bussarna här kör med öppna rutor i de flesta väder.
Jag argumenterar inte för att munskydd inte hjälper Alls, men tycker att effekten verkar vara såpass marginell att det inte känns värt resurser och miljöpåverkan att använda dem.
Sedan kommer vi kanske inte så mycket längre i diskussionen, jag tror vi landat i vad vi båda tycker. :)
Återigen: Jag tycker inte något alls om munskydd eller inte munskydd på det stora hela, det är inte vad jag argumenterar för eller emot. Jag vidhåller bara att munskydd är effektiva för att avsevärt minska droppsmittan, vilket är bevisat i studier.

Luftströmmarna i bussar och andra mindre utrymmen påverkas av drag från AC och öppna fönster även om luften inte återanvänds, och hur detta påverkar smittspridning av covid-19 är i dagsläget inte helt utforskat. Vad en gör med den informationen är upp till var och en, men jag vidhåller att om en ska framhålla att en i alla lägen agerar för att minska risken att själv sprida smittan så går det inte ihop för mig att avsäga sig användning av munskydd för sig själv.

På större/samhällelig skala spelar en massa andra saker in. Och jag diskuterar inte kring det i större skala. Diskuterar inte ens vilka beslut du tar på dina resor - vill bara framhålla att om en argumenterar för A (att en minskar risken att själv sprida smittan på alla sätt) så kan en inte bortse från B (att munskydd är ett effektivt sätt att avsevärt minska risken att själv sprida droppsmitta). Huruvida en vill det, eller ska det, eller bör det - det lägger jag inte någon värdering i nu.

Återigen: Jag tycker inte något alls om munskydd eller inte munskydd på det stora hela, det är inte vad jag argumenterar för eller emot. Jag vidhåller bara att munskydd är effektiva för att avsevärt minska droppsmittan, vilket är bevisat i studier.

Luftströmmarna i bussar och andra mindre utrymmen påverkas av drag från AC och öppna fönster även om luften inte återanvänds, och hur detta påverkar smittspridning av covid-19 är i dagsläget inte helt utforskat. Vad en gör med den informationen är upp till var och en, men jag vidhåller att om en ska framhålla att en i alla lägen agerar för att minska risken att själv sprida smittan så går det inte ihop för mig att avsäga sig användning av munskydd för sig själv.

På större/samhällelig skala spelar en massa andra saker in. Och jag diskuterar inte kring det i större skala. Diskuterar inte ens vilka beslut du tar på dina resor - vill bara framhålla att om en argumenterar för A (att en minskar risken att själv sprida smittan på alla sätt) så kan en inte bortse från B (att munskydd är ett effektivt sätt att avsevärt minska risken att själv sprida droppsmitta). Huruvida en vill det, eller ska det, eller bör det - det lägger jag inte någon värdering i nu.
Jag håller med i stort, bara inte i hur effektivt skydd det eventuellt kan vara. Det ser jag inte tillräckligt mycket evidens för.

Edit: bland vanliga, symptomfria människor.

Jag håller med i stort, bara inte i hur effektivt skydd det eventuellt kan vara. Det ser jag inte tillräckligt mycket evidens för.

Edit: bland vanliga, symptomfria människor.
Ja, det är väl det jag menar är skillnaden mellan det individuella scenario jag diskuterat här och hur saker ser ut på samhällsnivå. Om en personligen vill stoppa sig själv från att sprida droppsmitta (med symptom eller utan) är munskydd ett bra val. Vi vet att det minskar droppsmitta - frågan du ställer blir istället om symptomfria personer behöver stoppa dropp(smitta); men det är inte samma sak som att "det räcker med avstånd" eller "munskydd behövs inte när jag gör allt jag kan för att stoppa smittan" (varav det sista motsäger sig självt).

Jag kanske uppfattas som nitpicky, men för mig är det stor skillnad på att prata om munskyddens funktion på individnivå/i små grupper, jämfört med samhällsnivå - och när folk börjar använda argument som "munskydd fungerar inte" för sina egna individuella beslut så är det inte ens hal is, utan rakt genom isen.

Noterade att det finns en pre-print om risker att få covid-19 i UK för MS-patienter på immunmodulerande behandling före man började massvaccinera, och efter när man lättade på vissa restriktioner. Den medicinen jag står på används inte för MS i UK, men en i stort sett likadan används, och den och en annan medicin visade det sig att det var en större risk att bli sjuk efter massvaccinationen än innan... eftersom att vaccinationssvaret i regel är sämre så verkar man haft större nytta av restriktioner än vaccination.

Ja, det är väl det jag menar är skillnaden mellan det individuella scenario jag diskuterat här och hur saker ser ut på samhällsnivå. Om en personligen vill stoppa sig själv från att sprida droppsmitta (med symptom eller utan) är munskydd ett bra val. Vi vet att det minskar droppsmitta - frågan du ställer blir istället om symptomfria personer behöver stoppa dropp(smitta); men det är inte samma sak som att "det räcker med avstånd" eller "munskydd behövs inte när jag gör allt jag kan för att stoppa smittan" (varav det sista motsäger sig självt).

Jag kanske uppfattas som nitpicky, men för mig är det stor skillnad på att prata om munskyddens funktion på individnivå/i små grupper, jämfört med samhällsnivå - och när folk börjar använda argument som "munskydd fungerar inte" för sina egna individuella beslut så är det inte ens hal is, utan rakt genom isen.
Fast jag har fortfarande inte sett det fungera på samhällsnivå, så enkelt är det. Det har ju inte hjälpt.

Jag argumenterar inte för att munskydd inte hjälper Alls, men tycker att effekten verkar vara såpass marginell att det inte känns värt resurser och miljöpåverkan att använda dem bland symptomfria människor som inte andas i ansiktet på varandra.
Jag har inte sett en enda buss som kör runt med massa fönster öppna, här har det varit runt -10 i ett par veckor...

Enbart munskydd kommer inte stoppa smittan, men det kommer hjälpa till att minska smittspridningen.
Och man tar ingen skada av att ha ett munskydd på den korta tiden man sitter på bussen/tåget/är inne på apoteket/i affären.

Jag har inte sett en enda buss som kör runt med massa fönster öppna, här har det varit runt -10 i ett par veckor...

Enbart munskydd kommer inte stoppa smittan, men det kommer hjälpa till att minska smittspridningen.
Och man tar ingen skada av att ha ett munskydd på den korta tiden man sitter på bussen/tåget/är inne på apoteket/i affären.
Jag pratar som sagt utifrån situationen här i UK, här kör de med öpna fönster.

Här har vi också använt munskydd i snart två år, jag har inte sett att det hjälpt. Tvärtom är vi bland de hårdast drabbade länderna i europa - Vi jobbar dessutom heldagar med munskydd på och det blir förbannat tröttsamt till sist, för att inte tala om nedskräpningen. Frågan är om inte den skördar mer liv så småningom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 191
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 806
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 308
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka