Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror du missade ett par ord när du läste:
"Liten. Risken för att smittan ska spridas i det svenska samhället bedöms för närvarande som mycket låg. "

Nej, jag missade inget. "för närvarande" är bara en gardering. När smittan kom till europa, så fortsatte man påstå att risken var väldigt liten. Risken blev "mycket hög" för allmän smittspridning plötsligt över en natt.

Alltså, det behövdes inget geni till att klura ut exakt när smittan skulle bli allmän. Kolla mitt inlägg
https://www.bukefalos.se/threads/coronaviruset-2019-ncov.1488157/post-19205906

Då gissade jag inte särskilt mycket ens. De som hade kommit smittade hade INTE hånglat i liften med lokalbefolkningen, utan bara varit och semestrat, som folk gör mest. Utan att kramas och pussas med varenda en. EXAKT samtidigt så blir vi itutade att det är precis så mycket som behövs att bli smittad, att ytliga kontaker inte smittar. Därmed så smittspårar man bara de som uppvisar symptom, och som har varit på rätt ställe. Ingen karantän, trots inkubationstid på ca 2 veckor.
Så har vi nu, ca 2 veckor efter det inlägget, nästan precis några dagar efter att smittspridningen har blivit allmän. Det är inget sammaträffande.

Så antingen så räknade man med allmän smittspridning ändå, eller så var man lovligt korkad, och då undrar jag hur man blir statsepidemolog.

Cynisk som jag känner mig just nu, så tror jag att man numera räknar kallt med att smittan ska sprida sig snabbt i sverige, räknar med ca 4% dödsfall av de insjuknande, och sverige får flockimmunitet lite före resten av det isolerade Europa, vilket kommer lyfta ekonomin. Synd bara på de som inte får plats på IVO
 
Senast ändrad:
Behöver man inte blippa appbiljetter? Det finns ju läsare för telefon i kollektivtrafiken. Jag har varken sl-appen eller swish, får man sura blickar om man går fram och blippar kortet? :confused:

Ja, du ska INTE gå fram och blippa. Har du en app-biljett, är den giltig oavsett om du blippar eller inte. SL har i vissa avtal haft att de som kör (aktören, inte förarna förstås) inte får betalt per körd kilometer, utan per blipp. Dvs inga blipp, inget betalt för turen. Därför är det vanligtvis väldigt viktigt att blippa just på bussarna. Nu börjar det insjukna förare och för att kunna säkra trafiken, ska vi ha så lite kontakt med resenärerna som möjligt. Därför ingen påstigning fram och heller ingen biljettvisering i maskiner fram i bussen. Vi kommer troligen sätta för, så ingen kan komma fram heller.
Du kan koppla ditt betalkort till appen, man behöver inte ha swish.
Åker du utan biljett är det ju inget vi förare kan se eller styra under den här tiden, men enligt SL gäller biljettkrav fortfarande. Huruvida kontrollgruppen kommer göra kontroller, vet jag inte nått om. Men man bör väl ändå tänka på att eget ansvar gäller. Enligt länken.
Där visering sker utanför busden, som i Liljeholmen, kommer du nog behöva använda kortet. Och det här är ju bussarna, alla olika tåg och spårvagnar kör på som vanligt så länge resenären blippar på stolpe/i spärr.
 
Senast ändrad:
Jag undrar ju lite vad dessa två punkter betyder:
  • Arbetstidslagstiftningen för personalen som behövs blir fexibel gällande arbetstider och semestrar.
  • Vårdpersonal samt personal utbildad för den inre säkerheten kan kallas in på jobb enligt behov.
Visa oro känner jag här att man inte tar hänsyn till vårdpersonal samt "annan personal som behövs" behov till återhämtning. Men förhoppningsvis är min oro ogrundad.
Vi har ju en ganska strikt lag nu. Så tex att man kan ha mindre än 11 timmars paus mellan skiften och att man kan jobba må-sö (just nu är 7 skift på följden lagligt, men man måste ha en ledig dag per kalendervecka, ironiskt nog. Så ti-må går bra, men inte må-sö.) Vårens alla semestrar är inställda.

Resten ät nog mest för säkerhets skull. Men samtidigt räknas ocksp alla privata företags vårdpersonal till statens förfogande vid behov.
 
Buke, här får ni en nöt ni gärna får klura på med mig:
Jag befinner mig för nuvarande i Nya Zeeland, sedan i November, med tjänsteledigt från jobb i London.
Den orginella planen var att stanna till den 31 mars. I förrgår bokade jag om resan till denna fredagen, den 20. MEN, nu har jag tänkt om igen (Jag sover inte bra för tillfället...) och funderar på om det bästa är att istället stanna längre i NZ, som har färre fall, en mycket mer aggressiv approach (8 kända fall, alla importerade, och obligatorisk "self isolation" i 14 dagar för alla som ankommer internationellt.

Rent praktiskt kan det ordnats, med boende och jobb osv. Jobbet i London är också positiv mot att förlänga mig tjänstledighet - funderar i nuläget på 2/3 extra månader.
Jag kvalificerar för gratis sjukvård i landet, och om jag förlänger reseförsäkringen så täcker den naturligtvis inga kostnader relaterade till viruset - måste sätta mig in i försäkringspapprena lite mer där

Hur hade ni tänkt? Komma hem så fort som möjligt, även om det är London, där regeringen inte direkt inger förtroende i sin hantering, eller försökt "rida ut stormen" i Nya Zeeland, och lita på att situationen är bättre där och att ni kan resa tillbaka 2/3 månader senare istället?
 
Jahopp, vi hade ett besök på jobbet förra veckan. Den personen har en i sin närhet som testats positivt för covid-19. Känns sådär alltså även om jag inte är speciellt förvånad.
 
Buke, här får ni en nöt ni gärna får klura på med mig:
Jag befinner mig för nuvarande i Nya Zeeland, sedan i November, med tjänsteledigt från jobb i London.
Den orginella planen var att stanna till den 31 mars. I förrgår bokade jag om resan till denna fredagen, den 20. MEN, nu har jag tänkt om igen (Jag sover inte bra för tillfället...) och funderar på om det bästa är att istället stanna längre i NZ, som har färre fall, en mycket mer aggressiv approach (8 kända fall, alla importerade, och obligatorisk "self isolation" i 14 dagar för alla som ankommer internationellt.

Rent praktiskt kan det ordnats, med boende och jobb osv. Jobbet i London är också positiv mot att förlänga mig tjänstledighet - funderar i nuläget på 2/3 extra månader.
Jag kvalificerar för gratis sjukvård i landet, och om jag förlänger reseförsäkringen så täcker den naturligtvis inga kostnader relaterade till viruset - måste sätta mig in i försäkringspapprena lite mer där

Hur hade ni tänkt? Komma hem så fort som möjligt, även om det är London, där regeringen inte direkt inger förtroende i sin hantering, eller försökt "rida ut stormen" i Nya Zeeland, och lita på att situationen är bättre där och att ni kan resa tillbaka 2/3 månader senare istället?

Om du är frisk i övrigt hade jag stannat. Blir du sjuk blir du ju med största sannolikhet inte jättedålig så försäkringen borde inte vara något problem.
 
Ja men det är blir gravt missvisande att ta hela landets siffror som referens då utbrottet är centrerat till en specifik region. Det är inte första gången du tar siffror ur luften för att förringa betydelsen av corona.

Nu ja. Men sannolikt inte sen.
Men hur som,det är fortfarande ingen större dödlighet någonstans.

Och siffrorna är inte ur luften utan ca siffror, för enkelhetens skull och för att visa att det inte är så farligt i nuläget som en del ivrare vill ha det till.
 
Och alla barn som får paus från missbruk och/eller våld när de är i skolan. Jag kan tänka mig rädslan för att skolan ska stänga nu :(

Det här är jätteviktigt tycker jag, så många barn som har skolan som sin enda trygghet! Det skulle vara förödande för dem att tvingas stanna hemma. Även barn till föräldrar med psykisk ohälsa riskerar ju att drabbas illa, en del föräldrar behöver verkligen den avlastning en skoldag är för att orka upprätthålla ett tillräckligt gott föräldraskap resten av tiden.
 
Är någon som lagt upp på facebook om sitt sjuka barn. Givetvis sprids denna hej vilt. Det som föräldern störde sig på är att sköterskan kom ut på sjukhuset och undersökte barnet. För det var ju kallt. Men om barnet har feber så är det ju rimligt att undersöka ute ifall det skulle vara corona. Eller influensa för den delen. Men nej de tycker de va hemskt att hen blev undersökt ute i kylan.... :banghead:
 
Är någon som lagt upp på facebook om sitt sjuka barn. Givetvis sprids denna hej vilt. Det som föräldern störde sig på är att sköterskan kom ut på sjukhuset och undersökte barnet. För det var ju kallt. Men om barnet har feber så är det ju rimligt att undersöka ute ifall det skulle vara corona. Eller influensa för den delen. Men nej de tycker de va hemskt att hen blev undersökt ute i kylan.... :banghead:

Ja herregud, vissa personer blir ju bara aldrig nöjda...
 
Är någon som lagt upp på facebook om sitt sjuka barn. Givetvis sprids denna hej vilt. Det som föräldern störde sig på är att sköterskan kom ut på sjukhuset och undersökte barnet. För det var ju kallt. Men om barnet har feber så är det ju rimligt att undersöka ute ifall det skulle vara corona. Eller influensa för den delen. Men nej de tycker de va hemskt att hen blev undersökt ute i kylan.... :banghead:

Det var väl inte det som var det stora problemet utan att barnet hade haft hög feber i många dagar och föräldern kände att hon inte kunde få hjälp någonstans.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1543712505784586&set=a.104016423087542&type=3&theater
 
Det här är jätteviktigt tycker jag, så många barn som har skolan som sin enda trygghet! Det skulle vara förödande för dem att tvingas stanna hemma. Även barn till föräldrar med psykisk ohälsa riskerar ju att drabbas illa, en del föräldrar behöver verkligen den avlastning en skoldag är för att orka upprätthålla ett tillräckligt gott föräldraskap resten av tiden.

Jag vet inte hur det blir i Sverige, men i Norge blir utsatta barn erbjudna skolplats även fast skolan stänger. Barnens hjälporganisationer har också rustat upp med dygnsöppet och förbereder sig på extra tryck. Det är väl tyvärr inte nog, men förhoppningsvis kan det hjälpa en del och jag blir förvånad om inte liknande planer finns i Sverige.
 
Ja, du ska INTE gå fram och blippa. Har du en app-biljett, är den giltig oavsett om du blippar eller inte. SL har i vissa avtal haft att de som kör (aktören, inte förarna förstås) inte får betalt per körd kilometer, utan per blipp. Dvs inga blipp, inget betalt för turen. Därför är det vanligtvis väldigt viktigt att blippa just på bussarna. Nu börjar det insjukna förare och för att kunna säkra trafiken, ska vi ha så lite kontakt med resenärerna som möjligt. Därför ingen påstigning fram och heller ingen biljettvisering i maskiner fram i bussen. Vi kommer troligen sätta för, så ingen kan komma fram heller.
Du kan koppla ditt betalkort till appen, man behöver inte ha swish.
Åker du utan biljett är det ju inget vi förare kan se eller styra under den här tiden, men enligt SL gäller biljettkrav fortfarande. Huruvida kontrollgruppen kommer göra kontroller, vet jag inte nått om. Men man bör väl ändå tänka på att eget ansvar gäller. Enligt länken.
Där visering sker utanför busden, som i Liljeholmen, kommer du nog behöva använda kortet. Och det här är ju bussarna, alla olika tåg och spårvagnar kör på som vanligt så länge resenären blippar på stolpe/i spärr.
Tack för info. :bow: Jag ska åka tunnelbana idag så där blippar jag ju reskassa som vanligt. Får ladda ner appen om jag måste åka buss men kan nog undvika buss ett tag.
 
Är någon som lagt upp på facebook om sitt sjuka barn. Givetvis sprids denna hej vilt. Det som föräldern störde sig på är att sköterskan kom ut på sjukhuset och undersökte barnet. För det var ju kallt. Men om barnet har feber så är det ju rimligt att undersöka ute ifall det skulle vara corona. Eller influensa för den delen. Men nej de tycker de va hemskt att hen blev undersökt ute i kylan.... :banghead:

Är det det @A_NN_A länkar till: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1543712505784586&set=a.104016423087542&type=3&theater


Ja det kanske är olämpligt, men det du beskriver och det som verkligen står ligger långt ifrån varandra. Var finns empatin, har man ett sjukt barn och inte lyckas få vård till det så blir man desperat. Det är just bristen på vård som är problemet, inte att han blev undersökt på parkeringen.

det kanske inte är sant i och för sig men det är en annan femma.
 
Tack för info. :bow: Jag ska åka tunnelbana idag så där blippar jag ju reskassa som vanligt. Får ladda ner appen om jag måste åka buss men kan nog undvika buss ett tag.

Bara fråga om du undrar nått! Appen är jättebra och biljetterna på den kostar lika mycket som reskassebiljett numera.
 
Jag vet inte hur det blir i Sverige, men i Norge blir utsatta barn erbjudna skolplats även fast skolan stänger. Barnens hjälporganisationer har också rustat upp med dygnsöppet och förbereder sig på extra tryck. Det är väl tyvärr inte nog, men förhoppningsvis kan det hjälpa en del och jag blir förvånad om inte liknande planer finns i Sverige.

De barn som inte är ”inne i systemet” fångas ju inte upp av sådana här åtgärder. De vars liv fungerar när samhället är ”normalt” men inte när rutinerna bryts.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
307
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp