Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
B r e a k i n g – N e w s:
VIRUSET SPRIDS INNAN MAN VISAR SYMTOM UPPGER USA:s REGERING

-Vi vet att viruset sprids innan man utvecklar symtom. Vi vet att en stor grupp, vars exakta andel ännu är okänd, är icke-symtomatisk eller har milda varianter och fortsätter att sprida viruset, säger Doctor Deborah Birx.
Dr Birx var den första att tala efter President Trump vid kvällens stora presskonferens i Vita Huset.

https://www.wwnytv.com/2020/03/16/asymptomatic-people-may-be-driving-spread-coronavirus/
Knappast nyheter eftersom det egentligen har varit klarlagt i över en månad nu.
 
Så nu kanske vi har 3 Bukefall?
Krya på er!
Det verkar inte bättre än så, jag undrar hur spridningen kommer gå dom närmsta dagarna. Mamma och pappa blev ju i princip sjuka från en dag till en annan. Mig smög det sig på lite men det var framförallt extrem trötthet innan det "bröt ut" på riktigt så det är så himla svårt att förutse något.

Jag har fått vissa andningssvårigheter men försöker lösa det på hemmaplan med extra astmamedicin och att alltid ha medicinen i varje rum så den är lätt att få tag i.
 
Det verkar inte bättre än så, jag undrar hur spridningen kommer gå dom närmsta dagarna. Mamma och pappa blev ju i princip sjuka från en dag till en annan. Mig smög det sig på lite men det var framförallt extrem trötthet innan det "bröt ut" på riktigt så det är så himla svårt att förutse något.

Jag har fått vissa andningssvårigheter men försöker lösa det på hemmaplan med extra astmamedicin och att alltid ha medicinen i varje rum så den är lätt att få tag i.

Bra att inte ta in andra som sagt tex ditt boendestöd när du är sjuk .. tråkigt att ni är sjuka allihop, det betyder ju inte att det är Corona ni drabbats av. Men klart det blir den oron utifrån läget nu.
Om du är sjuk och har svårare att andas nu ytterligare utifrån det så bör du ju kontakta akut sjukvård om du inte kan andas ok 😳
 
Detta kanske redan tagits upp eller jag blir avsågad. Men annars om ni inte sett svt:s presskonferens tidigare idag så gör det.
Inte meningen att sprida någon skrämselpropaganda! Så ber om ursäkt om det uppfattas så!
 
Bra att inte ta in andra som sagt tex ditt boendestöd när du är sjuk .. tråkigt att ni är sjuka allihop, det betyder ju inte att det är Corona ni drabbats av. Men klart det blir den oron utifrån läget nu.
Om du är sjuk och har svårare att andas nu ytterligare utifrån det så bör du ju kontakta akut sjukvård om du inte kan andas ok 😳
Mina symtom gör att jag är nästintill helt säker på Corona, mamma tror jag inte är någon fara egentligen men att hon valt att stanna hemma för säkerhetsskull då hon inte känt sig helt ok, samma med min bror.

Jag avvaktar en liten stund till med andningen, jag är ganska van vid att ha svårt att andas pga krånglig astma och för trånga luftrör vilket dock gör så att jag är lite extra känslig. Blir det värre än så här har jag till slut inget annat val än att kontakta vården men än så länge är det hanterbart.
 
Jag läser vetenskapliga rapporter om viruset och det blir väldigt opersonligt, men det här klippet från Italien där en person visar på hur dödsannonserna tiofaldigats är gripande:

Men stämmer det då? blir ju inte mer sant för det är gripande och tänker att Italien borde ligga på kanske-minst 1400 döda per dygn i "vanliga tider", så undrar jag hur du tänker det tiofaldiga.

KL
Alltså det blir väldigt märkligt och ta fram antalet döda i corona utan att hänvisa till normaldödligheten.
 
För att det är en samhällsviktig verksamhet och ledningen måste fungera i ett land. Det är inget konstigt, och du kan gärna läsa på lagar och förordningar kring det om du vill veta mer. Det är precis likadant att man aldrig sätter en företagsledning på samma flygplan.

På mitt jobb är alla möten inställda (förutom krisledningsmöten - där inte alla nyckelfunktioner samlas, precis av samma anledning som riksdagen. Så gör nog 99.9% av alla ledningar nu).
Det var ett sånt svar jag sökte, då har jag lärt mig någonting nytt idag 😁
 
Men stämmer det då? blir ju inte mer sant för det är gripande och tänker att Italien borde ligga på kanske-minst 1400 döda per dygn i "vanliga tider", så undrar jag hur du tänker det tiofaldiga.

KL
Alltså det blir väldigt märkligt och ta fram antalet döda i corona utan att hänvisa till normaldödligheten.

Tidningen är från Bergamo. Man ska komma ihåg att de allra flesta italienska dödsfall rapporteras från Lombardiet, varav Bergamo är hårdast drabbat just nu. Vet inte normaldödligheten i Bergamo men provinsen har ca 1,1 miljoner invånare, där dör det garanterat inte 1400 per dygn i normalfallet...
 
Vi har blivit uppmanade att jobba hemifrån nu. Får visserligen vara på kontoret om vi absolut vill men jag kommer hålla mig hemma. Tackolov verkar min chef ha idéer om daglig avstämning via videochat så att vi ska hålla uppe humöret och inte känna oss för ensamma.
 
Vet inte normaldödligheten i Bergamo men provinsen har ca 1,1 miljoner invånare, där dör det garanterat inte 1400 per dygn i normalfallet...
Självklart var siffran en ca siffra i hela landet, och även om det är i ett område så har jag svårt att tro att det tiofaldigats med de siffror som hittills visats upp.
 
Jag håller med dig om det, det jag regerade på var ditt ordval i tidigare svar, när vi diskuterar just ungdomar och gymnasieskolor. Olika länder gör olika, förhoppningsvis utvärderas resultaten på det olika besluten efter.

"Det beror på vad ungdomarna gör i stället, sitter de snällt hemma och pluggar och inget annat så ger det önskad effekt. Hur stor chans är det? "
Finns rätt många elever som inte oansvsrsfulla som inte fixar att plugga distans alls. De får helt enkelt för lite gjort och behöver mera vägledning. Detta är en klassfråga vilka har föräldrar som kan hjälpa med matteC? Distans är inte enkelt.
 
Tyskland stänger ner. Från imorgon tills 18 april är bara bensinstationer, livsmedelsaffärer, apotek och banker öppna. Restauranger får ha öppet 8-18 men bara om dom har 2 meter mellan borden. Skolor och dagis har varit stängda sen i måndags, nu stänger badhus, gym, lekplatser, museer, bio, alla affärer som inte säljer mat, posten, kiosker, osv.
 
Kan du ge exempel på en gymnasieskola där eleverna inte har en laptop i dagsläget? Finns ingen internetaccess får det ske genom smartphonen.

Dessutom finns det bombsäkra metoder för lärare att kolla närvaro vid distansundervisning.
Men även om de flesta har så har definitivt inte alla barn vare sig Wi-Fi surf eller ngn form av skärm hemma. Många invandrarfamiljer i området runt oss som helt saknar. Så dessa barn som redan har språket mot sig, föräldrar som i bästa fall kan svenska och läsa i sämsta är analfabeter och ej svensktalande är helt klart förlorarna i all form av distansundervisning.
 
Finns rätt många elever som inte oansvsrsfulla som inte fixar att plugga distans alls. De får helt enkelt för lite gjort och behöver mera vägledning. Detta är en klassfråga vilka har föräldrar som kan hjälpa med matteC? Distans är inte enkelt.

Jag har inte sagt att dom eleverna inte finns, förhoppningsvis vet lärarna om vilka i klassen som skulle behöva extra stöd om det blir distansundervisning. Nej det är inte enkelt, är inte mycket som är det i dagens läge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
323
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 814
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp