Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror det till stor del beror på att nyheter är snabbare idag och inte minst att folk ojar sig på sociala media mycket mer
Det var en annan sjukdom med ett annat förlopp - svininfluensan spreds inte alls så här fort. Det var något år mellan de första mystiska fallen bland svinbönder i Kina och spridning mellan människor. Fast visst var folk rädda då också.

Det här viruset har bara varit känt sedan i december och har nu spridit sig till så gott som hela världen

Problemet är att det är en av de där sakerna man inte vet innan.

Det ska vara :devil: att jobba med smittskydd - fågelinfluensan, svininfluensan, SARS, zika, ebola, MERS... allt kan bli digerdöden 2.0. Så varje gång något nytt dyker upp så måste man få folk oroliga nog att vara försiktiga utan att få panik... Man kan inte vänta och se om en sjukdom sprider sig och orsakar massdöd innan man väljer att sätta i karantän eller försöka vaccinera eller vad man nu har för motåtgärd. Och varje gång sjukdomen inte blir världens undergång, har man svårare att skapa engagemang för nästa hot. Och eftersom virus och bakterier alltid muterar så kommer ett nästa hot.
Absolut men nu kom ju inte vaccinet efter 5 min heller. Även om det gick fort. Innan det finns ett verksamt vaccin hinner man ju se lite hur läget blir. Om det är digerdöden eller ej tänker jag iaf.

Det var en annan sjukdom med ett annat förlopp - svininfluensan spreds inte alls så här fort. Det var något år mellan de första mystiska fallen bland svinbönder i Kina och spridning mellan människor. Fast visst var folk rädda då också.

Det här viruset har bara varit känt sedan i december och har nu spridit sig till så gott som hela världen
Svininfluensan upptäcktes först i USA och Mexico. På 6 månader hade fler än 200 länder rapporterat fall så visst gick det fort där också.

Absolut men nu kom ju inte vaccinet efter 5 min heller. Även om det gick fort. Innan det finns ett verksamt vaccin hinner man ju se lite hur läget blir. Om det är digerdöden eller ej tänker jag iaf.
I samband med svininfluensan tog man ju snabbt fram ett vaccin (vilket medförde andra risker och andra skador) - nu utvecklades den situationen i en riktning där vaccinet med facit i hand kanske kostade mer än det smakade. Hade svininfluensan utvecklats annorlunda hade den (för)hastade vaccinationen kunnnat rädda liv.

Bara att man kunde ta fram vaccin visar ju också på hur mycket långsammare förloppet vid svininfluensan var och att det var ett "mindre okänt virus".

Svininfluensan upptäcktes först i USA och Mexico. På 6 månader hade fler än 200 länder rapporterat fall så visst gick det fort där också.
Nu kan jag inte kolla om det var den som utvecklades - men jag klippte texter ur nyheterna om vad som misstänktes vara en ny H1N1 redan året innan utbrottet.

I samband med svininfluensan tog man ju snabbt fram ett vaccin (vilket medförde andra risker och andra skador) - nu utvecklades den situationen i en riktning där vaccinet med facit i hand kanske kostade mer än det smakade. Hade svininfluensan utvecklats annorlunda hade den (för)hastade vaccinationen kunnnat rädda liv.

Bara att man kunde ta fram vaccin visar ju också på hur mycket långsammare förloppet vid svininfluensan var och att det var ett "mindre okänt virus".
Smittspridningen var väl inte långsammare vid svininfluensan? I slutet på mars 2009 bekräftade man de första fallen och i Juni 2009 gick WHO ut med att det var en pandemi.

Smittspridningen var väl inte långsammare vid svininfluensan? I slutet på mars 2009 bekräftade man de första fallen och i Juni 2009 gick WHO ut med att det var en pandemi.
Var det inte så att södra halvklotet drabbades först och norra ungefär ett halvår efter? Så när influensan kom hit fanns det tillförlitlig data om hur farlig (relativt lindrig) den var.

Var det inte så att södra halvklotet drabbades först och norra ungefär ett halvår efter? Så när influensan kom hit fanns det tillförlitlig data om hur farlig (relativt lindrig) den var.

ang detta så tänker jag att ”folk glömmer”. Det var verkligen väldigt mycket oro för att inte säga panik hos VÄLDIGT många gällande svinis. Och även från myndigheter .

Vad jag minns som myndigheternas linje var en kraftig betoning på vaccineringen, speciellt att den skulle ske snabbt så man han före en större spridning. Det blir naturligt väldigt olika fokus när det finns vaccin som alternativ jämfört med "minskad kontakt" som enda väg att bemästra spridningen.
Blir också en kortare oro/folkpanik-fas tills vaccinet är ute jämfört med situationen att "alla kommer få det förr eller senare, vi kan bara dämpa toppen så sjukvården har kapacitet"-stuket.

Svårt att jämföra dessa både ur perspektivet samhällspåverkan och personers upplevelse.

Jag kan erkänna att jag nu är rädd. Och jag blir oerhört frustrerad på alla hostande och nysande människor som jag tvingas dela kollektivtrafik med. Det är otaliga gånger folk hostar och nyser rakt ut utan att hålla för munnen. Så respektlöst!
Nu börjar känna mig hostig, trött och svid i ögonen. Man vara vanlig förkylning. Eller inget alls. Men jag skulle inte bli förvånad om jag blivit smittad.
Min kollega har varit utomlands i Europa i helgen. Men vittnar om tomma gator, restauranger och köpcenter.
Som sagt börjar kännas oroligt nu...
Har astma, om än lindrig så att jag klarar mig utan medicin till vardags, men man vet ju aldrig. Maken har astma, och jag vet inte om barnet har ärvt det från oss. Jag oroar mig för min familj och mina närstående. Samt samhället i stort.
I förra trådens början trodde jag inte det skulle bli såhär illa. Men tack alla som prompt skulle ut och resa! :meh:

Jag kan erkänna att jag nu är rädd. Och jag blir oerhört frustrerad på alla hostande och nysande människor som jag tvingas dela kollektivtrafik med. Det är otaliga gånger folk hostar och nyser rakt ut utan att hålla för munnen. Så respektlöst!
Nu börjar känna mig hostig, trött och svid i ögonen. Man vara vanlig förkylning. Eller inget alls. Men jag skulle inte bli förvånad om jag blivit smittad.
Min kollega har varit utomlands i Europa i helgen. Men vittnar om tomma gator, restauranger och köpcenter.
Som sagt börjar kännas oroligt nu...
Har astma, om än lindrig så att jag klarar mig utan medicin till vardags, men man vet ju aldrig. Maken har astma, och jag vet inte om barnet har ärvt det från oss. Jag oroar mig för min familj och mina närstående. Samt samhället i stort.
I förra trådens början trodde jag inte det skulle bli såhär illa. Men tack alla som prompt skulle ut och resa! :meh:
Fast vad är det för stil att skylla på att folk prompt skulle ut och resa, det var inte förrns i fredags det kom en avrådan från UD att åka till Sydkorea och norra Italien. Skyll istället på allt ska malas så sakta i våra myndigheters kvarnar. Själv var jag i Asien för tre veckor sen. Skulle jag stannar hemma och betalat x antal tusen kronor som jag inte skulle få igen?

Jag kan skriva upp på att jag är orolig jag också. Inte rädd men orolig. Det var ett tomt Arlanda som fick oss att ställa in våran resa. Kan kanske ha varit max 40 pers där och några med munskydd. Det var då jag insåg vad jag höll på att göra. Att sitta i Värmlands djupa skogar får inte direkt upp ens ögon.

Och med två olika flyg inställda kändes det så fruktansvärt läskigt att åka. Man vet ju aldrig hur det hade utvecklas under dagarna och vi kanske inte ens hade kunnat åka hem om det velat sig så illa.

Jag ville hälsa på min mormor när jag ändå var i Stockholm. Men jag ringde henne i stället och hon vågade inte chansa eftersom vi varit på Arlanda. 94år gammal med kol, jag förstår hennes rädsla.

Vi har inget corona fall här i våran lilla stad än. Jag hoppas det förblir så.

Jag är inte orolig för viruset, däremot lite bekymrad över hur allt ska fungera när jag åker ned till London för att fixa passet. Förhoppningsvis flyter allt smidigt.
Ska man ta det goda med det onda kanske det finns gott om plats på tåget i alla fall.

Världscuptävlingarna här i byn blev inställda så jag slipper fundera på om jag ska gå eller ej. Lite märkligt, trodde inte det skulle ställas in helt utan att alternativet var att köra utan publik. Alla aktiva är ju redan här ändå, och turisterna är här och åker i backarna och tränger ihop sig i gondoler och kabinbana... Då känns tävling utan publik som en mindre risk i sammanhanget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 619
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka