Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om det inte ses som tillräckligt allvarligt av myndigheterna, varför ska man ta något som helst eget ansvar då. Var går gränsen?
Vad menar du, varför skulle du inte ta något som helst eget ansvar? Gäller det enbart resor eller allt annat i livet? Vi har en användare som tog eget ansvar och avstod sin resa till USA, utan att myndigheterna avrått från resor till USA.

Vad menar du, varför skulle du inte ta något som helst eget ansvar? Gäller det enbart resor eller allt annat i livet? Vi har en användare som tog eget ansvar och avstod sin resa till USA, utan att myndigheterna avrått från resor till USA.
Då behövs inga resråd av UD alls då? Vad behövs de till då för? Vore det inte bättre då att alltid hävda eget ansvar?

Jag känner mig inte särskilt sårad så du kan andas ut. Och med tanke på andra inlägg av dig i samma stil så är det väl så du uttrycker dig. Men det ger enligt mig ett mindre sympatiskt intryck.
Dock inget jag grämer mig åt så du kan vara lugn 🙂

Sen tycker jag inte anledningen att "jag förlorar pengar" är godtagbar i detta läget.
Köp inget du inte har råd att bli av med är aldrig fel att tänka. Att du står utan resa betyder inget kontra risken att du drar med dig smitta.
Som sagt, jag är astmatiker och struntar fullständigt i om du eller andra går miste om en resa. Eller pengar. Det är världsliga saker. Liv är det inte.
Jag är medveten att jag låter så. Jag är van att använda mig med mycket emojis. Men fick till mig att sluta med det pga folk upplevde det som otrevligt.

jag agerar bara utifrån allmänna råd från de som bestämmer och ska veta bäst.

Men det klassas väl inte som speciellt smittsamt?
Vad menar du? Det är smittsamt det är därför utvecklingen skett och att det nu är klassat som pandemi .
Igår sände SVT ett program där Corona virus jämfördes med andra sjukdomar. Viruset klassa inte som ”väldigt smittsamt”. Ett bra och sakligt program https://www.svtplay.se/video/25921452/special-coronaviruset
Tror du @mackan missförstod @mamman s inlägg, att det handlade just om att det inte räknas som så jättesmittsamt.

Var det inte så att södra halvklotet drabbades först och norra ungefär ett halvår efter? Så när influensan kom hit fanns det tillförlitlig data om hur farlig (relativt lindrig) den var.
Det började i Nordamerika, hur det spred sig sen kommer ja inte ihåg. Njae om den setts som relativt lindrig borde de väl inte gått så hårt på med vaccin? Sverige va väl det land som vaccinerades mest? :idea: jag personligen vaccinerade mig aldrig, trots att vi fick råd om det då vi jobbade med grisar.

Det här med att ta i hand. Varför är det så viktigt att man tar i hand när man hälsar? Jag har många gånger känt att jag inte är speciellt förtjust i den här seden just pga smittspridningen av olika sjukdomar, tidigare har jag mest tänkt influensa och förkylningar typ, men nu är det ju lite extra på tapeten, att varför ta i hand? När jag går till läkare för besök så tar man ofta i hand och jag tänker ofta att det verkligen är ett bra sätt att sprida smitta på, uppskattar inte det alls, men vill inte heller vara oartig.

Jag tar mig i ansiktet precis lika många gånger som de flesta andra människorna så efter att ha tagit någon i hand och den kan ha haft en smitta så kan jag ju lätt få det. Det är så svårt att inte klia sig på näsan eller i ögonen när det faktiskt kliar! Mina ögon kliar tex ofta! Och hur slutar man peta sig i ansiktet liksom!
Läkare brukar nog tvätta händerna innan varje ny patient.
När jag varit på vc, nuvarande och förra, har de nog aldrig tagit mig i hand.
Jag gillar inte heller att ta i hand men det är mest av integritetsskäl.

Läkare brukar nog tvätta händerna innan varje ny patient.
När jag varit på vc, nuvarande och förra, har de nog aldrig tagit mig i hand.
Jag gillar inte heller att ta i hand men det är mest av integritetsskäl.
Det gör de definitivt, det är inget jag misstror. Däremot är de också människor och de är också förkylda i förkylningstider.
Jag har då väldigt ofta fått näven framsträckt vid hälsning och snällt tagit den, ibland har jag kunnat smita undan och snabbt bara säga hej liksom, men oftast så är det en sedvanlig hälsning. :D

Jag fick en rabattkod och tips på varor som kanske skulle intressera mig, från cdon. Varorna var ett par in-ears, munskydd typ såna som tandläkare använder, munskydd med ventil i 1-pack, 3-pack, 5-pack och 10-pack. :meh:
Suck.

Jag undrar var alla som skrattade åt oss som varnade för detta är nu.... :grin:

För vad? Vem skrattade? Vad varnades för? Jag har mest sett apokalyptiska framtidsscenarier som vi inte är i närheten av även om 100% av befolkningen skulle bli smittade.

Folkhälsomyndigheten skattade risken för spridning som måttlig för länge sedan.

Skriker man varg kommer man till slut ha rätt någon gång, men det betyder inte att man hade rätt en enda gång tidigare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 015
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 625
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka