Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Längtar inte tills den dagen jag blir gammal (om jag inte hinner dö innan vill säga, hemska tanke 😭) och det kommer en ny epidemi. Vore så himla tråkigt att dö i ett virus likt detta.

Men detta virus måste ändå räknas till harmlöst om man ser till dödlighet. En dag så kommer det såklart ett nytt virus som är riktigt farligt där dödligheten ligger på 70-80%, eller mer eller ngt mindre.

Jag vet mkt väl att värdens ekonomi iaf i i-länder byggs upp av överkonsumtion och slöseri.
Och se vad som anans hända när bara bråkdelen av detta ruckas i, för egentligen, för att rädda planeten så är det precis åtgärder som detta som i grunden behövs det är bara det att det finns ingen ännu som lyckats klura ut hur detta ska gå hand i hand med välfärd och en om inte ekonomisk tillväxt-stabil.

Förstår inte riktigt logiken i att testa färre och samtidigt förhindra att smittan sprids? 🤔

Någon läkare sitter själv hemma med Corona, han säger sig ha lättare förkylningssymptom. Hade han inte tvingat till sig att bli testad så hade han förmodligen gått till jobbet. Så förrädiska symtom kan man ha med sjukdomen och smitta hur många som helst.
.......
Det finns väl begränsat antal möjligheter att göra test. Det går inte att testa de sjukaste om hela Sveriges befolkning anser att de har ”rätt” till test. Det skapar merarbete för provtagningscentralerna och labben. De farligaste områdena i Sverige är väl dessutom sjukhusen så folk ska hålla sig borta därifrån. Inte rusa dit.

Denna läkare kände symptom och magkänslan sa åt honom att testa. Inte symptomen. Jamen om handhaft influensan borde inte en läkare vara på vårdcentralen heller. En välutbildad läkare borde väl känna till symptomen om det pågår en pandemi?

Nu tar de bort karensdagen. Verkligen på tiden. Det var en allmän misskötsel av sjukförsäkringen av många människor som införde den men det var ju många, många år sedan och den har varit korkad länge nu. Är folk sjuka ska de vara hemma. Är folk sjuka ofta så ska de få hjälp av sjukvården.

Och nu i natt stoppar Trump all trafik från Europa from fredag, - England
Som Agnes wold skriver på twitter så borde väl situationen vara tvärtom. USA har ingen koll på sin spridning. Tre tidigt smittade i Sverige kom från USA. De har dessutom ingen allmän sjukförsäkring vilket innebär en stor del människor söker inte sjukvården vid behov. Nu läste jag någonstans att USA har ett system med att de sätter upp sjukhus vid kriser som typ ” orkanen Katrina” så de som inte betalar kan få vård. Titta gärna på filmen från ”realdonald...” det har skrivits om hans hälsa och ja, han ser inte riktgigt frisk ut. Händer något så tar vicepresidenten över på ett ordnat sätt och landet sluter upp runt honom.

Sverige skulle tjänat som bara den på att stänga ner hela landet direkt när Kina gjorde det. Karantän är som sagt inget nytt påfund och det är rätt effektivt.

........

I en demokrati finns regler för hur en nedsläckning går till. Det finns planer och regleringar. Tydligen är folkhälsomyndigheten ansvariga och det är därför det skrivs mycket om dem med åsikter.
https://sverigesradio.se/artikel/7425645

Harmlöst virus. Tja 100 000 döda i Sverige är inte harmlöst. 1% av 10 miljoner är 100000

Uj vad svårt det är för mig att inte ha händerna i ansiktet och runt mun hela tiden. Insåg inte riktigt det tidigare. Jag försöker ha papperservetter eller rent tyg i handen för att skydda ansiktet.

Förstår inte riktigt logiken i att testa färre och samtidigt förhindra att smittan sprids? 🤔

Någon läkare sitter själv hemma med Corona, han säger sig ha lättare förkylningssymptom. Hade han inte tvingat till sig att bli testad så hade han förmodligen gått till jobbet. Så förrädiska symtom kan man ha med sjukdomen och smitta hur många som helst.

Förut hette det att man bara skulle söka vård om man fick problem med andning och luftvägarna. DÅ smittade det... det hette också att smittan absolut inte kommer spridas inom Sverige. Anders T sa själv att risken för inrikes smitta var obetydlig. Är det inte bättre om experter säger en sanning som är sann än att killgissa hej vilt? 🤨
Jag var ironisk. Om man inte testar folk så vet man ju bara om dom kritiska fallen som behöver sjukhusvård. Helt sjukt att Stockholm som är värst drabbat, helt låter sig släppa kontrollen över viruset.

Italien, släng dig i väggen, Sverige kommer springa om Italien och bli värst drabbat om ingenting görs NU

Jag var ironisk. Om man inte testar folk så vet man ju bara om dom kritiska fallen som behöver sjukhusvård. Helt sjukt att Stockholm som är värst drabbat, helt låter sig släppa kontrollen över viruset.

Italien, släng dig i väggen, Sverige kommer springa om Italien och bli värst drabbat om ingenting görs NU
Men läste du anledningen? Det är ju för att skydda de som är sjuka (och sjukvårdspersonalen). Som det varit har ju folk som misstänkt Corona klivit rätt in på mottagningar och sjukhus för att få prover tagna. Där kan vi snacka livsfarlig spridningsrisk... Skulle folk ta lite mer ansvar själva över sitt eget beteende vid risk för smitta så skulle de åtgärderna antagligen inte behöva tas.

Men detta virus måste ändå räknas till harmlöst om man ser till dödlighet. En dag så kommer det såklart ett nytt virus som är riktigt farligt där dödligheten ligger på 70-80%, eller mer eller ngt mindre.

Jag vet mkt väl att värdens ekonomi iaf i i-länder byggs upp av överkonsumtion och slöseri.
Och se vad som anans hända när bara bråkdelen av detta ruckas i, för egentligen, för att rädda planeten så är det precis åtgärder som detta som i grunden behövs det är bara det att det finns ingen ännu som lyckats klura ut hur detta ska gå hand i hand med välfärd och en om inte ekonomisk tillväxt-stabil.
Ja det kommer garanterat komma betydligt värre virus eller bakterier i framtiden, speciellt med tanke på antibiotikaresistensen.

Ingenting görs nu? Det var nog en rejäl överdrift. Det är enormt många som jobbar med frågan JUST NU. Det görs enormt mycket. Det svåra är att bedöma effekterna av olika åtgärder, och det har inte blivit lättare att veta än tidigare.

Men läste du anledningen? Det är ju för att skydda de som sjuka. Som det varit har ju folk som misstänkt Corona klivit rätt in på mottagningar och sjukhus för att få prover tagna. Där kan vi snacka livsfarlig spridningsrisk... Skulle folk ta lite mer ansvar själva över sitt eget beteende vid risk för smitta så skulle de åtgärderna antagligen inte behöva tas.
Folk tar inte ansvar, folk hostar rätt ut, hostar i händerna för att sedan taffsa på handtag, knappa osv. Jag tror att om man inte spårar, och säger åt folk att stanna hemma, så kommer folk med milda symptom fortsätta smitta gamla som kommer dö.

Sen förstår jag inte att folk går rätt in på vc, borde ju vara så att någon kommer ut till folk och tar proverna där

Folk tar inte ansvar, folk hostar rätt ut, hostar i händerna för att sedan taffsa på handtag, knappa osv. Jag tror att om man inte spårar, och säger åt folk att stanna hemma, så kommer folk med milda symptom fortsätta smitta gamla som kommer dö.

Sen förstår jag inte att folk går rätt in på vc, borde ju vara så att någon kommer ut till folk och tar proverna där
Exakt min poäng. Vilken personal ska åka runt och ta prover? Det är ju inte saker man löser praktiskt i en handvändning.

Exakt min poäng. Vilken personal ska åka runt och ta prover? Det är ju inte saker man löser praktiskt i en handvändning.
Ja, vi hade ju resurser att hantera en pandemi skrev så många?
Sen är jag kritisk till att alla län gör som dom själva vill. Borde väl vara något gemensamt beslut om vilka som ska testas och hur det ska gå till, inte upp till Stockholm att avgöra??

Ja, vi hade ju resurser att hantera en pandemi skrev så många?
Sen är jag kritisk till att alla län gör som dom själva vill. Borde väl vara något gemensamt beslut om vilka som ska testas och hur det ska gå till, inte upp till Stockholm att avgöra??
”Skrev så många”? Anser du att vi har resurser när det kommer till att sjukvårdspersonal ska kunna åka runt och göra hembesök för att ta prover på alla som uppvisar förkylningssymtom?

Jag är inte intresserad av att diskutera på nivån att ”nån hävdar ditten och datten”, jag föredrar ett realistiskt perspektiv där man kan se konsekvenser av olika typer av handlande.

Men vilken laglig rätt skulle din arbetsgivare kunna hålla inne din lön menar du? En arbetsgivare kan beordra en anställd att vara hemma MEN någon rätt att hålla inne lön samtidigt finns INTE.

Eller bör du inte i Sverige?

I såna här krislägen kan allt hända. Jag tror iofs inte att min ag skulle göra nåt sånt, men det är skönt att vara redo oavsett.

Jag tror mer på att jag antingen blir beordrad att jobba hemifrån heltid, eller får byta arbetsuppgifter helt och göra något som är mer samhällskritiskt.

Varför kallar du då för mig panik-spridare om det jag skriver är sant?

För att du använder dig av väldigt klassisk retorik vad gäller panik-spridning. Ta ansvar i debatten och fundera över de påståenden du flänger runt med.

Vadå "sant"? Hur vet vi att Sverige kommer bli det värst drabbade landet i världen? Hur kom du fram till den slutsatsen?

För att du använder dig av väldigt klassisk retorik vad gäller panik-spridning.

Vadå "sant"? Hur vet vi att Sverige kommer bli det värst drabbade landet i världen? Hur kom du fram till den slutsatsen?
Värre än Italien om man inte använder mer effektiva metoder än Italien. Det är logik, ingen kärnfysik.

Nu har Italiens dödstal ökat explosionsartat 😔

Som Agnes wold skriver på twitter så borde väl situationen vara tvärtom. USA har ingen koll på sin spridning. Tre tidigt smittade i Sverige kom från USA. De har dessutom ingen allmän sjukförsäkring vilket innebär en stor del människor söker inte sjukvården vid behov. Nu läste jag någonstans att USA har ett system med att de sätter upp sjukhus vid kriser som typ ” orkanen Katrina” så de som inte betalar kan få vård. Titta gärna på filmen från ”realdonald...” det har skrivits om hans hälsa och ja, han ser inte riktgigt frisk ut. Händer något så tar vicepresidenten över på ett ordnat sätt och landet sluter upp runt honom.

I en demokrati finns regler för hur en nedsläckning går till. Det finns planer och regleringar. Tydligen är folkhälsomyndigheten ansvariga och det är därför det skrivs mycket om dem med åsikter.
https://sverigesradio.se/artikel/7425645

Harmlöst virus. Tja 100 000 döda i Sverige är inte harmlöst. 1% av 10 miljoner är 100000

Uj vad svårt det är för mig att inte ha händerna i ansiktet och runt mun hela tiden. Insåg inte riktigt det tidigare. Jag försöker ha papperservetter eller rent tyg i handen för att skydda ansiktet.
Jag har följt vad Agnes Wold skriver på twitter och om det inte är ett trollkonto har jag helt tappat förtroendet för henne, den info hon ger är på punkt efter punkt felaktig och det enda hon verkar intresserad av är att hylla folkhälsomyndigheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka