Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sorry, det har vi redan rett ut i tråden att så var inte fallet.

Det bröt ut på fredagskvällen, och SVT hade en nyhet runt 20:00 där någon minister sade att de hade god koll på läget. På lördagen åkte bl.a Stockholmsregionen ut på sportlovsresa - förmodligen utan att ens processerat problemet innan Arlanda.

Nej, då var Arlanda fullt av förväntansfulla sportlovsfirare. Nu är det mer skrämmande "Walking Dead"-tomt på flygplatserna, erfar jag via insatta rapportörer.

Fast

Det borde ha kommit ett krav att hålla sig i karantän för sportlovarna när de kom hem från italien. Det hade minskat smittan drastiskt
Ja det är ju där de har gjort bort sig. I sin självsäkra teori om att viruset inte smittar under inkubationstiden. Så jävla korkat av folkhälsomyndigheten!

Självklart är det smittsamt, men du skrev att det är "väldigt smittsamt". Jämfört med andra infektioner, t ex mässling så räknas inte coronaviruset som "väldigt smittsamt" utan det bedöms ligga på ungefär samma nivå som t ex vanlig influensa.

Jag vet inte ens vad det är att argumentera över ? Corona är så pass smittsamt att det påverkar samhällen världen över och nu är klassat som en pandemi . Om du vill läsa bakåt hur jag ställer mig i frågan så är jag Inte bekymrad eller rädd för att bli sjuk osv utan snarare en kritiker över hur mycket folk har panik osv .
Det känns mest som vi missförstår varandra.

Har dom sagt att det smittar under inkubationstiden nu?
Nej givetvis inte.

Precis tvärtemot WHO och CDC.

Och även om det skulle vara rätt (studier pekar dock på att det smittar under inkubationstiden) så är det ju inte som så att man är frisk frisk frisk och vipps så känner man att man är sjuk, kan släppa allt och teleportera hem.

Det känns som att i det här läget är det bästa att försöka bromsa smittspridningen så långt som möjligt. Det kanske finns folk som tänker, äh det är ändå inte lönt det kommer ju sprida sig iallafall men jo det är lönt! För ju längre tid man kan skjuta på det på desto större chans att de som behöver vård får den, om det droppar in lite allvarligare ströfall under längre tid gör jättestor skillnad för sjukvården jämfört med att man får alla på en gång. Så jag vill uppmana alla till att tänka en extra gång. Sen kommer man otroligt långt med god handhygien, att om det kliar i ansiktet hellre då klia sig med utsidan av handloven om man måste då man inte alls kommer i kontakt med lika mycket där jämfört med om man använder händerna.

Det känns som att i det här läget är det bästa att försöka bromsa smittspridningen så långt som möjligt. Det kanske finns folk som tänker, äh det är ändå inte lönt det kommer ju sprida sig iallafall men jo det är lönt! För ju längre tid man kan skjuta på det på desto större chans att de som behöver vård får den, om det droppar in lite allvarligare ströfall under längre tid gör jättestor skillnad för sjukvården jämfört med att man får alla på en gång. Så jag vill uppmana alla till att tänka en extra gång. Sen kommer man otroligt långt med god handhygien, att om det kliar i ansiktet hellre då klia sig med utsidan av handloven om man måste då man inte alls kommer i kontakt med lika mycket där jämfört med om man använder händerna.

Jag tycker den här bilden förklarar det du beskriver rätt bra :)
Screenshot_20200311_224305.webp

Att bromsa smittspridningen är ju viktig!
Och att inte få panik. Jag tycker fortfarande inte att det här egentligen är så allvarligt. Om bara folk börjar lugna ner sig och sköter det jag tjatar om - sin hygien! Jag ser dagligen människor som hostar rakt ut. Jag kan för mitt liv inte förstå vad som får andra människor att hosta och nysa rakt ut när de är i folksamlingar eller åker kollektivt? Att inte gå till jobbet sjuk är viktigt. Det senaste att ställa in större evenemang är också en bra grej. Och så tycker jag förstås inte att man ska åka utomlands heller. Även om man ska till ett land som inte är i riskområde osv så krävs det bara en smittad för att det ska bli det efter någon dag. Det är ju ganska tydligt vilka länder som har flest smittade- inte är det väl de länderna där befolkningen är på tok för fattig för att resa utomlands? De som knappt har mat för dagens ens.

Apropå prepping så är jag tacksam att jag sparat undan pengar, så jag behöver inte få panik ifall jag blir beordrad att vara hemma utan lön. Sånt är ofta lätt att glömma bort när man bara fokuserar på mat, vatten och mediciner.
Men vilken laglig rätt skulle din arbetsgivare kunna hålla inne din lön menar du? En arbetsgivare kan beordra en anställd att vara hemma MEN någon rätt att hålla inne lön samtidigt finns INTE.

Eller bör du inte i Sverige?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 051
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 082
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 709
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025