Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har media bekräftat något mera dödsfall i Sverige? Det ska enligt personer i en fb-grupp jag är med i nu också ha avlidit en kvinna i 80-årsåldern i Kungälv.

Ni har flera år kvar va innan ni går i pension?
Har ni lagt dem vettigt och spridit ut så borde det inte vara någon större fara lång sikt. Just nu faller börsen och man känner sig fattigare och ynkligare MEN det viktiga är att det vänder och det KOMMER att vända och så länge ni inte säljer i förlust så har ni inte gjort en förlustaffär!
Is i magen som man brukar säga
Tror inte heller det är nån fara på lång sikt, men det är nog deprimerande siffror just nu.

Jag undrar för hur lång tid framöver Norges ekonomi kommer att påverkas av ”nedstängningen”. Det är redan många människor som permitterats, och om påsken till fjälls fryser inne på flera håll kommer det att bli extremt tufft för många i turistbranschen. (Som ju är jätteviktig!)

Runt om i landet stänger restauranger, idrottsevenemang, träningscenter, skolor, researrangörer osv. Till att börja med i två veckor, men i värsta fall kan det bli längre. Turister avvisas både inom landet och från utlandet.

MEN! Samtidigt så kan ju detta vara precis vad som krävs för att bromsa utbrottet. Det är väldigt mycket färre folk i rörelse på stan och i kollektivtrafiken, och förhoppningsvis gör dessa två veckor så stor skillnad att det är värt det i det långa loppet, och både minskar spridning och ekonomiska förluster.

Norska staten har satt in många bra tilltag som ska hjälpa både privatpersoner och företag att ta sig igenom detta. Så jag hoppas att det fungerar.

Folk har blivit överdrivna nu. Alltså någon rimlig gräns får det vara. Vi ska skydda våra äldre och svagare. Men nu har folk blivit som galna. Orimliga proportioner.
Men det handlar väl främst, nu, om att bromsa virusets spridning, bromsa hastigheten alltså. Vi kommer förmodligen att smittas, i princip alla, men ju mer utdraget förloppet är (spridningen), desto bättre kan sjukvården hantera det hela. Brakar allt loss samtidigt är det typ kört och man måste börja välja och vraka bland vilka som ska få t.ex. respiratorbehandling. Och då lär de gamla sållas bort, tyvärr. Måste man välja mellan att ge respiratorn till en 30-åring eller en 85-åring väljer man antagligen 30-åringen...

(Detta har säkert avhandlats tidigare i tråden...)

En amerikansk bekant Facebook-publicerade en serie fotografier från en storköp-matvaruaffär, efter Donald Trumps tal till nationen i går kväll. Det var 38 bilder med tomt gapande hyllor, med enstaka förpackningar folk hade missat att få med sig.
Han kallade spektaklet för: When white people panic: A photo essay

Kommentaren som fick mig att dra mest på munnen bjöd en engelsk vän på;
Fuck me you Yanks really know how to panic

Vet man hur många procent smittade som behöver vårdas på sjukhus? Det känns ju som det enda sättet att göra uppskattning av antalet smittade i Sverige nu när de slutat testa mindre sjuka personer.

Det är ju en himla skillnad på det du beskriver och det jag svarade på.
Hur då? Jag ville bara påpeka att 2-dagars regeln är ganska vanlig, men också att det som händer (göra om timmar/dagar vs allt) skiljer sig.
Kåren skulle absolut kunna driva frågan att ändra reglerna, men att driva ärendet om den individuella studenten skulle inte gå eftersom reglerna ser ut som de gör och att alla studenter har samma spelregler.
Mvh kåraktiv sedan måååånga år.

Vet man hur många procent smittade som behöver vårdas på sjukhus? Det känns ju som det enda sättet att göra uppskattning av antalet smittade i Sverige nu när de slutat testa mindre sjuka personer.

Jag följer ju coronawatch men det står ju bara siffror på hur många i varje län som är konstaterat smittade (och dödsfall) , inte hur många som vårdas.

505CFB83-6355-42DE-B135-EB77073E0765.webp

Men det handlar väl främst, nu, om att bromsa virusets spridning, bromsa hastigheten alltså. Vi kommer förmodligen att smittas, i princip alla, men ju mer utdraget förloppet är (spridningen), desto bättre kan sjukvården hantera det hela. Brakar allt loss samtidigt är det typ kört och man måste börja välja och vraka bland vilka som ska få t.ex. respiratorbehandling. Och då lär de gamla sållas bort, tyvärr. Måste man välja mellan att ge respiratorn till en 30-åring eller en 85-åring väljer man antagligen 30-åringen...

(Detta har säkert avhandlats tidigare i tråden...)
Det jag menar är att folk har gått till överdrift. Jag har inte skrivit något om att man inte ska bromsa in hastigheten på smittan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 086
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 372
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 082
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka