Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja förhoppningsvis blir det bättre. De har väl förbjudit marknader med vilda djur om jag förstått det rätt? För man misstänker att corona kommit från djur de ätit. Får hoppas det håller i sig. Finns ju också många kineser som jobbar hårt för att förändra djurens välfärd där. Kanske detta blir en ögonöppnare. Hygienen på dessa marknader är ju också under all kritik :yuck: hur de handskas med kött och låter det ligga i värmen..

Saken med Kina är att regeringen är helt fixerade vid materialitet och, ekonomiska vinningar En Kinesisk expert beskriver på en intervju hur regeringen uppmuntrade kineser att tillfånga vilda djur under deras hemska svälta vid "De stora språnget" 1960-talet och föda upp dem som köttillgång. Men efter att svältan var över insåg dem att det blir en bra inkomstkälla med att föda upp vilda djur och sälja köttet.

Det vart en hel industri av skitet och regeringen kallar de vilda djuren för "naturtillgångar". Industrin började marknadsföra helt absurda kroppsdelar av dessa vilda djur som "potenshöjare" etc och folk blev mer och mer vana vid att konsumera skitet. (kanske att dem även hade det i kulturen från gammalt också).

Så klart regeringen vill ha så många inkomstkällor som möjligt, dem vinner på det. De enda som kan få Kina att skärpa sig och de enda som skrämmer dem är förstås ekonomiska förluster.
Så förhoppningsvis inser dem att dem förlorar enormt ekonomiskt pga dessa smitthärdar och stänger ner för alltid.

Min sambo som har pendlat varje dag från Uppsala till Sthlm har känt sig lite nere. Hostat några enstaka gånger och upplevde att det var lite lite tyngre att andas. Känner att något är inte helt 100 med kroppen liksom.
Men vi var ute på en 1,5 h promenad med hundarna tidigare idag och det var inga problem med orken då.

Nu är det inte utan att jag undrar hur mkt som kan vara placeboeffekt :rofl:

Jag som blir däckad av en vanlig förkylning lär ju märka om jag får det tänker jag :cool:

Nej är ej i en riskgrupp. Däremot kommer jag behöva ta kollektiv trafik 1 timme fram och tillbaks. O andra sidan bor jag med flera som åker till jobb kollektivt varje dag, så om dem smittas... fan får beslutsångets!

Spanska sjukan?😅 Är inte jämförbart med den väl? Corona har enbart 3,2% dödlighet, och det om man är över 60-70 år. Plus den får fäste främst på asiater (enligt vissa virologer) något med deras dna är olikt européers och afrikaners.

Ja många kommer nog smittas förr eller senare i höst-nästa vinter eller året därefter tills vi når immunitet:/
Spanska sjukan hade enormt mycket högre dödlighet (runt 20% i Sverige om jag minns rätt) men hur stor av befolkningen som behöver bli smittad och/eller på andra sätt immun mot sjukdomen för att smittan ska kunna begränsas och sluta spridas (dvs man uppnår gruppimmunitet) är den samma och det brukar man säga ligger runt 60-70% av befolkningen. Det är antagligen det som kommer att hända förr eller senare, alla former av begränsningar av människors rörlighet syftar mest till att förhindra att för många blir sjuka samtidigt så att det finns en bättre möjlighet att resurserna räcker till de som blir allvarligt sjuka. Jag är ingen epidemiolog men att tro att man kan sitta hemma i ett par veckor och sen fortsätta jobba som vanligt för att smittan försvunnit kommer knappast att hända.

Här kommer den eftersökta informationen till Arlanda-människorna:
Det är fortfarande den resande själv som tar beslutet om en resa - men att Sverige litegranna friskriver sig från konsekvenserna av en eventuell sådan.
You're on your own, liksom.
Ha en bra dag, bon voyage!

11D83E17-67D4-4642-B9CC-E197E16AD0E9.webp

Saken med Kina är att regeringen är helt fixerade vid materialitet och, ekonomiska vinningar En Kinesisk expert beskriver på en intervju hur regeringen uppmuntrade kineser att tillfånga vilda djur under deras hemska svälta vid "De stora språnget" 1960-talet och föda upp dem som köttillgång. Men efter att svältan var över insåg dem att det blir en bra inkomstkälla med att föda upp vilda djur och sälja köttet.

Det vart en hel industri av skitet och regeringen kallar de vilda djuren för "naturtillgångar". Industrin började marknadsföra helt absurda kroppsdelar av dessa vilda djur som "potenshöjare" etc och folk blev mer och mer vana vid att konsumera skitet. (kanske att dem även hade det i kulturen från gammalt också).

Så klart regeringen vill ha så många inkomstkällor som möjligt, dem vinner på det. De enda som kan få Kina att skärpa sig och de enda som skrämmer dem är förstås ekonomiska förluster.
Så förhoppningsvis inser dem att dem förlorar enormt ekonomiskt pga dessa smitthärdar och stänger ner för alltid.
Ja man förstår ju att det kommer från en tid när det var ont om mat m.m. för att sen utvecklas till en vidrig industri.

Ja man kan hoppas, detta har ju redan haft stor påverkan på ekonomin över hela världen.

Jag undrar hur dom ska lyckas få allt att räcka till när det gäller t.ex. vården. Jag är sjuk men kan ju inte veta i vad men jag hostade hela natten och fick feber i fredags och min temp har stigit under hela dagen och jag känner mig väldigt trött och krasslig och det jag på min höjd klarar är att sitta i soffan, men jag är inte snorig iaf.

Var inte så värst orolig förrän jag följde mina föräldrars önskan om att prata med 1177 och jag upplystes om att många ringer just nu och samtalet lades på. DÅ blev jag orolig. Min sjukdomskurva pekar ju bara åt högre temp hela tiden och tröttare och tröttare, hostan från i natt har hållit sig undan under dagen med få undantag. Men man inser att samhället inte är förberett på sådana här saker. Var ska man vända sig när vårdens tillgångar inte räcker?

Jag undrar hur dom ska lyckas få allt att räcka till när det gäller t.ex. vården. Jag är sjuk men kan ju inte veta i vad men jag hostade hela natten och fick feber i fredags och min temp har stigit under hela dagen och jag känner mig väldigt trött och krasslig och det jag på min höjd klarar är att sitta i soffan, men jag är inte snorig iaf.

Var inte så värst orolig förrän jag följde mina föräldrars önskan om att prata med 1177 och jag upplystes om att många ringer just nu och samtalet lades på. DÅ blev jag orolig. Min sjukdomskurva pekar ju bara åt högre temp hela tiden och tröttare och tröttare, hostan från i natt har hållit sig undan under dagen med få undantag. Men man inser att samhället inte är förberett på sådana här saker. Var ska man vända sig när vårdens tillgångar inte räcker?
Har du tagit Alvedon? Om inte, gör det så att du orkar äta och dricka ordentligt! Du behöver energi för att bli frisk oavsett vad du har :)

I denna artikeln visar dom bilder där hundägare har munskydd på sina hundar i Kina. Där står också att man hittat virus i näsan och munnen på den hunden som visade svagt positivt på test i Hong Kong. Man nämner också att det är skillnad på att ha smittan och vara sjuk eller att där befinner sig lite virus ytligt på kroppen. Ägaren var sjuk så det kan vara en förklaring till varför det fanns virus på hunden. Man tog med sig hunden för att göra fler tester på den för att se om den blir sjuk, vet inte hur det kommer gå för den hunden, men man kallar det iaf för att hunden sitter i karantän.

“Oral, nasal and rectal samples were collected for testing of the COVID-19 virus,” it says. “The nasal and oral cavity samples were tested weak positive to COVID-19 virus.”

The statement goes on to say that the dog did not exhibit any symptoms of the disease, adding that the dog is the only one under quarantine at an animal-keeping facility in Hong Kong.

The AFCD added that it has no evidence that pet animals can be infected or be a source of infection to people, but will continue to closely monitor the dog and perform further tests to confirm “if the dog has really been infected with the virus or [if] this is a result of environmental contamination of the dog’s mouth and nose.”

https://globalnews.ca/news/6608521/dog-quarantined-coronavirus/

Om det har lett till panik så som du beskriver @Wonderwoman är det fruktansvärt, hoppas inte det är så :/ men som du själv skrev, ingen höjdare att vara hund/djur i Kina :(

Här står det om gatuhundar i Kina under Corona utbrottet. Står om ägare som inte kan ta hand om sina djur när dom hamnat i karantän men också om hundar som blivit dumpade.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51614957#

Jag har tänkt på hur hästägare gör med sina djur, men har inte tänkt på löshundar och annat. Egentligen inte andra djur heller, hundägare i karantän måste väl få hjälp med hundpass antar jag.

Fast hälsokontroller har mer som talar för sig, inte bara det att fånga upp sjuka (vilket nog inte är sådär väldigt effektivt i sig). Det har bla visat sig att folk som kanske är sjuka tänker till lite extra för det att dom vet kontroller finns, vilket i sin tur minskar smittspridningen, man samlar även kontaktuppgifter så är det en sjuk på ett flyg är det lättare att kontakta alla resenärer från samma flyg efteråt, när man gör smittspårning. Jag är fram och tillbaka själv, förhoppningsvis vet vi mer efter detta.

Tyckte denna artikeln var bra,

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/why-airport-screening-wont-stop-spread-coronavirus

Det du återger här om den hunden är 2 veckor gammal nyhet härhemma och ytterligare dagar ovanpå det, så att den hunden är en risk och en potentiell indikator på att viruset smittar från hund till människa är viralrykten .

Jahopp, en i dotterns skola är visst positivt testad. Pappan var i norra Italien för någon vecka sedan och fick Corona. Resten av familjen testades och var negativa och därför fick ju barnen fortsätta gå till skolan för det är ju det som sagts - till och med med hänvisning till skolplikten. Nu började hen känna sig krasslig i skolan i förra veckan och är nu konstaterat positiv. Så mycket för att barn tydligen inte kan få det.
Känns ju sådär att skicka dottern dit nu, personen ifråga kan ju ha hunnit smittat hur många som helst där.

Jahopp, en i dotterns skola är visst positivt testad. Pappan var i norra Italien för någon vecka sedan och fick Corona. Resten av familjen testades och var negativa och därför fick ju barnen fortsätta gå till skolan för det är ju det som sagts - till och med med hänvisning till skolplikten. Nu började hen känna sig krasslig i skolan i förra veckan och är nu konstaterat positiv. Så mycket för att barn tydligen inte kan få det.
Känns ju sådär att skicka dottern dit nu, personen ifråga kan ju ha hunnit smittat hur många som helst där.
Är väl ingen som sagt att barn inte kan få det? Däremot verkar de inte bli lika dåliga då det ännu inte är något barn under 10 år som dött?

Det du återger här om den hunden är 2 veckor gammal nyhet härhemma och ytterligare dagar ovanpå det, så att den hunden är en risk och en potentiell indikator på att viruset smittar från hund till människa är viralrykten .

Fast jag svarade mer på det för att någon annan i tråden tog upp det. Jag håller med om att det är viralrykten dock 👍 Menar inte heller med mitt inlägg att hunden ska vara någon indikator på smitta hund till människa, men samtidigt är det ju försvarbart att dom testat hunden om den visat symptom och att ägaren var/är sjuk i corona.

Spanska sjukan?😅 Är inte jämförbart med den väl? Corona har enbart 3,2% dödlighet, och det om man är över 60-70 år. Plus den får fäste främst på asiater (enligt vissa virologer) något med deras dna är olikt européers och afrikaners.

Ja många kommer nog smittas förr eller senare i höst-nästa vinter eller året därefter tills vi når immunitet:/

Jag bli fullständigt förundrad av att du delar såna påståenden och tycker det stämmer.
JA - de flesta kommer smittas, de flesta kommer få milda sjukdomssymptom, tillfriskna, och utveckla en viss immunitet.
Precis detta informerar även FHM om utifrån dagsläget, att de uppskattar att ca 60% av befolkningen behöver smittas innan sådan immunitet kan börja etablera sig. Det är utifrån detta man nu strävar efter en ”vettig” kurva där inte alla blir sjuka samtidigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25