Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag tycker egentligen inte det skulle vara för mycket begärt av Europa att ha en strikt resekontroll, vi borde väl kunna lära oss av de asiatiska ländernas tidigare erfarenheter. Efter detta hoppas jag att det finns resurser för att få upp någon form för hälsokontroller på alla flygplatser.
Jag tror inte att hälsokontroller på flygplatser hjälper. Det är nog utslängda pengar och ett sätt att göra folk nöjda framför att förhindra smittspridning.

OM viruset smittar innan man blir sjuk så smittar man ju även innan man har symptom. Och då vet man ju inte när man gör hälsokontrollerna vem som är den som smittar och vem som är frisk. Om man inte har symptom och släpps in i landet och blir sjuk sedan och därmed smittar när man blir sjuk är man ju redan inne och smittar andra människor.

Fast nu sitter jag och diskuterar med mig själv, kanske kostnaden för det är större än effekten så att det ändå inte är värt det. Jag har ju tom diskuterat detta innan i tråden,...haha hjälp mig 🙄😂 så stora svåra frågor, tycker det är så tråkig situation så vill ju bara få stopp på det 🤷‍♀️
Såg nu det! :D :o

Svårt att veta hur man får stopp på det tänker jag. Vi är ju många människor med många åsikter och alla vet bäst, men i slutändan så visar det sig vad som fungerade och inte fungerade. Vi får testa oss fram lite grann. Jag tror att vi gör rätt just nu, myndigheternas agerande är på rätt spår tänker jag, men individens ansvar är enormt, men det är ju så vi vill ha det i Sverige. Vi har ju alltid velat ha ett fritt land och många rättigheter, frihet under ansvar osv. Dags att visa det nu tänker jag. :)

Jag tror inte att hälsokontroller på flygplatser hjälper. Det är nog utslängda pengar och ett sätt att göra folk nöjda framför att förhindra smittspridning.

OM viruset smittar innan man blir sjuk så smittar man ju även innan man har symptom. Och då vet man ju inte när man gör hälsokontrollerna vem som är den som smittar och vem som är frisk. Om man inte har symptom och släpps in i landet och blir sjuk sedan och därmed smittar när man blir sjuk är man ju redan inne och smittar andra människor.

Att stänga gränser är ju också bortkastade pengar för att gör folk nöjda. Nu lägger man mycket pengar på reaktiva åtgärder, för att man missat chansen att lägga mindre pengar på proaktiva åtgärder.

Huruvida hälsokontroller fungerar beror ju på hur man utformar dem.

Sedan ska man inte underskatta värdet i att bygga upp ett förtroende hos folket. För tillfället är paniken den stora samhällskostnaden.

Börjar tro att folk är efterblivna.
Nu står människor på Arlanda och klagar på att flygbolagen inte informerar dom tillräckligt. En snubbe bara ”jag saknar verkligen information. Jag lär komma ut men ingen informerar om jag kommer hem igen”.
Man bara: förlåt men är du helt dum i huvudet eller vad pågår? UD avråder dig från att resa, du ignorerar detta och sen gnäller du på att du saknar information?!

😑😑😑

Dessutom, tror resenärerna att flygbolagen har nån magisk spåkula där de kan se vad som gäller om 2 veckor tex?

Huruvida hälsokontroller fungerar beror ju på hur man utformar dem.
Hur ska man utforma dem då?

Det bästa man kan hoppas på är att stoppa folk med synliga symptom (och som inte döljer dem med Alvedon etc). Visst kan man stoppa en del, men att stoppa dem som inte ens vet att de kommer att bli sjuka inom kort blir svårt.

I en framtid kanske vi kan scanna efter kommande sjukdomar utan större insats eller tidsåtgång, i dagsläget finns inte den möjligheten utan att kombinera den med karantän.

Hur ska man utforma dem då?

Det bästa man kan hoppas på är att stoppa folk med synliga symptom (och som inte döljer dem med Alvedon etc). Visst kan man stoppa en del, men att stoppa dem som inte ens vet att de kommer att bli sjuka inom kort blir svårt.

I en framtid kanske vi kan scanna efter kommande sjukdomar utan större insats eller tidsåtgång, i dagsläget finns inte den möjligheten utan att kombinera den med karantän.

Hur man ska utforma dem beror på vilket syfte man vill uppnå och hur de kombineras med andra åtgärder, finns såklart inget givet svar på den frågan.

Spanien har infört undantagstillstånd och utegångsförbud, Österrike förbud mot sammankomster med mer än 5 personer och Norge(historian) förbud mot att vistas i fritidshus ...

• Ledsen
Reactions: Sel
Dessutom, tror resenärerna att flygbolagen har nån magisk spåkula där de kan se vad som gäller om 2 veckor tex?

Just det här tror jag lite är pudelns kärna. Folk har svårt att acceptera att även regering, folkhälsa etc inte har spåkulor. De blir förbannade och rädda när verkligheten faktiskt är så att det inte GÅR att säga exakt hur det kommer te sig, och då börjar de skrika om dålig regering, dåliga beslut, noll info etc.

Jag var inte så orolig över att bli sjuk, men nu när jag tänker efter varför ska man riskera?
Det är meningen att jag skall till mitt vikariejobb imorron (paketutdelning) , men nu undrar jag om jag inte borde avboka för att minimera risken för smitta :/

Sen är det väl ingen hemlighet att Kina behandlar djur som skit? Räcker med att se filmer från wet-markets för att förstå. Eller är det också påhitt?
Jag tror att när den värsta paniken lagt sig kommer just minskningen av dessa marknader att bli en positiv effekt av Corona.
Och nej, tyvärr är det inget nytt med en hemsk hantering av djur. Men det blir bättre och bättre, mycket tack vare en ung generation som har mer kunskap och andra värderingar.

Börjar tro att folk är efterblivna.
Nu står människor på Arlanda och klagar på att flygbolagen inte informerar dom tillräckligt. En snubbe bara ”jag saknar verkligen information. Jag lär komma ut men ingen informerar om jag kommer hem igen”.
Man bara: förlåt men är du helt dum i huvudet eller vad pågår? UD avråder dig från att resa, du ignorerar detta och sen gnäller du på att du saknar information?!

😑😑😑

Här kommer den eftersökta informationen till Arlanda-människorna:
Det är fortfarande den resande själv som tar beslutet om en resa - men att Sverige litegranna friskriver sig från konsekvenserna av en eventuell sådan.
You're on your own, liksom.
Ha en bra dag, bon voyage!

I denna artikeln visar dom bilder där hundägare har munskydd på sina hundar i Kina. Där står också att man hittat virus i näsan och munnen på den hunden som visade svagt positivt på test i Hong Kong. Man nämner också att det är skillnad på att ha smittan och vara sjuk eller att där befinner sig lite virus ytligt på kroppen. Ägaren var sjuk så det kan vara en förklaring till varför det fanns virus på hunden. Man tog med sig hunden för att göra fler tester på den för att se om den blir sjuk, vet inte hur det kommer gå för den hunden, men man kallar det iaf för att hunden sitter i karantän.

“Oral, nasal and rectal samples were collected for testing of the COVID-19 virus,” it says. “The nasal and oral cavity samples were tested weak positive to COVID-19 virus.”

The statement goes on to say that the dog did not exhibit any symptoms of the disease, adding that the dog is the only one under quarantine at an animal-keeping facility in Hong Kong.

The AFCD added that it has no evidence that pet animals can be infected or be a source of infection to people, but will continue to closely monitor the dog and perform further tests to confirm “if the dog has really been infected with the virus or [if] this is a result of environmental contamination of the dog’s mouth and nose.”

https://globalnews.ca/news/6608521/dog-quarantined-coronavirus/

Om det har lett till panik så som du beskriver @Wonderwoman är det fruktansvärt, hoppas inte det är så :/ men som du själv skrev, ingen höjdare att vara hund/djur i Kina :(

Här står det om gatuhundar i Kina under Corona utbrottet. Står om ägare som inte kan ta hand om sina djur när dom hamnat i karantän men också om hundar som blivit dumpade.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51614957#

Jag har tänkt på hur hästägare gör med sina djur, men har inte tänkt på löshundar och annat. Egentligen inte andra djur heller, hundägare i karantän måste väl få hjälp med hundpass antar jag.

Fast hälsokontroller har mer som talar för sig, inte bara det att fånga upp sjuka (vilket nog inte är sådär väldigt effektivt i sig). Det har bla visat sig att folk som kanske är sjuka tänker till lite extra för det att dom vet kontroller finns, vilket i sin tur minskar smittspridningen, man samlar även kontaktuppgifter så är det en sjuk på ett flyg är det lättare att kontakta alla resenärer från samma flyg efteråt, när man gör smittspårning. Jag är fram och tillbaka själv, förhoppningsvis vet vi mer efter detta.

Tyckte denna artikeln var bra,

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/why-airport-screening-wont-stop-spread-coronavirus

btw detta är vad jag förstått ett av klimatuppvärmningen nackdelar enligt en virolog jag lyssnade på igår (icke-svenskt), när vi har naturligt kalla vintersäsonger "chockas" virusen av kylan. Men med mildra vintrar, kommer virus frodas än mer då dem får bättre fäste utan att chockas i framtiden om det forsätter med klimatuppvärmningen

Verkar ha att göra med att de vill att man ska befinna sig i den kommun man är skriven. ingenting hindrar väl dock att man skickar in papper och ändrar folkbokföringsadress om man vill vara på sommarstället.
Annars är det inte bra att alla människor inte ör samlade på några få ställen? -> större smittspridning.

Så jag tänker snarare lite tvärtom att låt de som vill vara på landet få vara det. Men det är feltänkt alltså då enligt Norges regering.

• Gilla
Reactions: Sel
Såg nu det! :D :o

Svårt att veta hur man får stopp på det tänker jag. Vi är ju många människor med många åsikter och alla vet bäst, men i slutändan så visar det sig vad som fungerade och inte fungerade. Vi får testa oss fram lite grann. Jag tror att vi gör rätt just nu, myndigheternas agerande är på rätt spår tänker jag, men individens ansvar är enormt, men det är ju så vi vill ha det i Sverige. Vi har ju alltid velat ha ett fritt land och många rättigheter, frihet under ansvar osv. Dags att visa det nu tänker jag. :)

Eh, ja såg inte ditt svar, så nu fick du ett från mig med, tror tom jag gillade ditt inlägg när jag skrev på mitt svar😂🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25