I denna artikeln visar dom bilder där hundägare har munskydd på sina hundar i Kina. Där står också att man hittat virus i näsan och munnen på den hunden som visade svagt positivt på test i Hong Kong. Man nämner också att det är skillnad på att ha smittan och vara sjuk eller att där befinner sig lite virus ytligt på kroppen. Ägaren var sjuk så det kan vara en förklaring till varför det fanns virus på hunden. Man tog med sig hunden för att göra fler tester på den för att se om den blir sjuk, vet inte hur det kommer gå för den hunden, men man kallar det iaf för att hunden sitter i karantän.
“Oral, nasal and rectal samples were collected for testing of the COVID-19 virus,” it says. “The nasal and oral cavity samples were tested weak positive to COVID-19 virus.”
The statement goes on to say that the dog did not exhibit any symptoms of the disease, adding that the dog is the only one under quarantine at an animal-keeping facility in Hong Kong.
The AFCD added that it has no evidence that pet animals can be infected or be a source of infection to people, but will continue to closely monitor the dog and perform further tests to confirm “if the dog has really been infected with the virus or [if] this is a result of environmental contamination of the dog’s mouth and nose.”
https://globalnews.ca/news/6608521/dog-quarantined-coronavirus/
Om det har lett till panik så som du beskriver
@Wonderwoman är det fruktansvärt, hoppas inte det är så :/ men som du själv skrev, ingen höjdare att vara hund/djur i Kina
Här står det om gatuhundar i Kina under Corona utbrottet. Står om ägare som inte kan ta hand om sina djur när dom hamnat i karantän men också om hundar som blivit dumpade.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51614957#
Jag har tänkt på hur hästägare gör med sina djur, men har inte tänkt på löshundar och annat. Egentligen inte andra djur heller, hundägare i karantän måste väl få hjälp med hundpass antar jag.
Jag tror inte att hälsokontroller på flygplatser hjälper. Det är nog utslängda pengar och ett sätt att göra folk nöjda framför att förhindra smittspridning.
OM viruset smittar innan man blir sjuk så smittar man ju även innan man har symptom. Och då vet man ju inte när man gör hälsokontrollerna vem som är den som smittar och vem som är frisk. Om man inte har symptom och släpps in i landet och blir sjuk sedan och därmed smittar när man blir sjuk är man ju redan inne och smittar andra människor.
Fast hälsokontroller har mer som talar för sig, inte bara det att fånga upp sjuka (vilket nog inte är sådär väldigt effektivt i sig). Det har bla visat sig att folk som kanske är sjuka tänker till lite extra för det att dom vet kontroller finns, vilket i sin tur minskar smittspridningen, man samlar även kontaktuppgifter så är det en sjuk på ett flyg är det lättare att kontakta alla resenärer från samma flyg efteråt, när man gör smittspårning. Jag är fram och tillbaka själv, förhoppningsvis vet vi mer efter detta.
Tyckte denna artikeln var bra,
https://www.sciencemag.org/news/2020/03/why-airport-screening-wont-stop-spread-coronavirus