Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet och WHO har ganska skarp kritiserat UK också, sen är det bara Finland vad jag känner till men där är det nog på gång med en stängning inom kort.
Varför driver du den där tanken med att stänga skolor och förskolor, utan att ha någon som helst konsekvensanalys?

Var ska mindre barn vara medan föräldrarna jobbar? Vad ska större barn syssla med när de inte har skolan att gå till?

Inte sjutton ska väl ungarna vara hos äldre släktingar i alla fall, eller hur?

Det finns en sjuhelvetes brist på logik med att snabbstänga alla skolor. Det är väldigt många yrken som verkligen behövs, för att samhället alls ska fungera.

Situationen med smittspridning kommer att vara i flera månader.

Japp, men bara vissa med positiva fall av viruset och några av dessa bara tills man saniterat byggnaderna. Någon ska öppna på Torsdag igen. Sedan pratas det om att eventuellt stänga skolorna efter påsklovet, men det fr vi ju se. Allt är från dag till dag just nu förstås, men personligen är jag glad så länge skolorna är öppna och folk kan gå till jobbet istället för att stanna hemma med friska barn.

Du hann svara när jag gjorde mitt tillägg :)
Såg det också.
Jag tror också att det är klokast om skolorna är öppna, även om föräldrar så klart får vara extra observanta på sina barn så att de inte går till skolan med symptom.

Jag funderar på hur jag ska göra också 🤔
Jag är inte rädd för mig själv, men bor tillsammans med två äldre. Varav en 91-åring.
Jag sjukanmälde mig i fredags då jag hostade lite grann i torsdags och har haft pyttelite feber. Har praktiskt taget fått försöka isolera mig själv i en del av lägenheten. Det har ju gått iallafall.
Men min mamma är orolig för sjukdomen även om jag har sagt åt henne att andas.
Tyvärr har jag inte jobb som man kan jobba hemifrån med så mycket. Jag funderar på om jag ska prata med chefen om det finns arbetsuppgifter jag kan jobba med hemifrån men samtidigt känns det dumt att fråga ...
Vore nästan bra att kunna ta in på hotell kommande veckor 🙄:D
... är det att överreagera att faktiskt titta på något slags långtidshotell att bo på i åtminstone en vecka? :cautious:🤷‍♀️

Det vet man inte. Man håller sig hemma tills man är frisk och lite till.
Du tar inte vägen någonstans eftersom vi inte testar alla som vill bli testade. Sjukvården bedömer när ett test ska göras. Är du sjuk stannar du hemma, blir du så dålig att du behöver hjälp kontaktar du sjukvården.
Fast det står ju:
"Även personal inom vård och omsorg som får förkylnings- eller influensasymtom rekommenderar myndigheten ska testas."

Vart testas man då när man inte är välkommen på vårdcentralen eller sjukhuset?

Jag tror att en skillnad med många andra europeiska länder är att i Sverige så yrkesarbetar en stor del av den kvinnliga befolkningen. I en ekonomi där många kvinnor arbetar hemma får stängningen av skolor inte alls samma samhällspåverkan eftersom det redan finns en förälder hemma.

Jag tror verkligen på att låta livet fortsätta så nära normalitet som det är möjligt. Ta hänsyn och var försiktig och minska risken för smitta, javisst, men också inse att det Kommer att spridas och att det inte är hela världen att det händer.
Har pratat med mina städfamiljer till exempel som alla har barn i lågstadieåldern och jag kommer att gå dit och städa så länge de och jag är symptomfria, och de är medvetna om att jag jobbar på hotell. Jag tycker att approachen här i UK är helt rätt än så länge.
Jag har till och med en vag förhoppning om att folk kommer att "sansa sig" och landa i situationen under kommande veckor.

Jag tror att en skillnad med många andra europeiska länder är att i Sverige så yrkesarbetar en stor del av den kvinnliga befolkningen. I en ekonomi där många kvinnor arbetar hemma får stängningen av skolor inte alls samma samhällspåverkan eftersom det redan finns en förälder hemma.
Ja, i många länder så jobbar kvinnor som har mindre barn kanske inte alls under en tid, för att åter börja arbeta när barnen är så stora att de "klarar sig själva" efter skolan.

Om man själv tillhör riskgrupp så håller man sig nog borta från jobb också.
För annars kan ju hen lika väl bli smittad själv på jobbet? Förmodligen större risk där än av barnen? Det verkar ju som att barn inte smittar lika mycket som de vuxna.

Och hur skulle det rent praktiskt gå till, hur "håller man sig borta från jobb" fast man är frisk? Min man har diabetes och har ingen möjlighet att jobba hemifrån.

Och hur skulle det rent praktiskt gå till, hur "håller man sig borta från jobb" fast man är frisk? Min man har diabetes och har ingen möjlighet att jobba hemifrån.
Frågan är hur man har råd att hålla sig borta från jobb när man är frisk, för är man frisk får man ingen sjuklön. Visst, det är ju okej någon vecka kanske, men sen börjar man ju tappa väldigt många tusenlappar på att vara hemma.

Jag jobbar statligt och vi har fått mail om att behöver vi sättas i karantän utgår ingen lön under den tiden. Vi har också blivit uppmanade att så länge vi inte har några egna symptom ska vi jobba, även om närstående i hemmet är förkylda.

Frågan är hur man har råd att hålla sig borta från jobb när man är frisk, för är man frisk får man ingen sjuklön. Visst, det är ju okej någon vecka kanske, men sen börjar man ju tappa väldigt många tusenlappar på att vara hemma.

Jag jobbar statligt och vi har fått mail om att behöver vi sättas i karantän utgår ingen lön under den tiden. Vi har också blivit uppmanade att så länge vi inte har några egna symptom ska vi jobba, även om närstående i hemmet är förkylda.
Skulle man inte kunna ta ut semesterdagar? Inte för att det är det roligaste sättet att spendera sin semester på, men jag har i nuläget 30 semesterdagar kvar i år att ta ut.

Jag jobbar också statligt och vi har fått info att har man rest i riskområde så ska man karantänas och få lön. Kan ju dock ha ändrats sen förra veckan när infon gick ut. Jag är frisk men min sambo tycker inte att jag ska jobba. Det är ju inget alternativ att vara hemma, speciellt inte när jag är provanställd fortfarande så det har varit mkt tjafs här hemma om det, så jävla tröttsamt.

Fast det står ju:
"Även personal inom vård och omsorg som får förkylnings- eller influensasymtom rekommenderar myndigheten ska testas."

Fast besöka vårdcentral eller sjukhus oanmäld med coronarisk ska du ju inte göra oavsett! Är du i en grupp som rekommenderas test så får du väl kontakta vården via telefon eller webb och så får de göra en bedömning.

Jag jobbar också statligt och vi har fått info att har man rest i riskområde så ska man karantänas och få lön. Kan ju dock ha ändrats sen förra veckan när infon gick ut. Jag är frisk men min sambo tycker inte att jag ska jobba. Det är ju inget alternativ att vara hemma, speciellt inte när jag är provanställd fortfarande så det har varit mkt tjafs här hemma om det, så jävla tröttsamt.
Varför vill han inte att du ska jobba? Är du i en riskgrupp?

Varför vill han inte att du ska jobba? Är du i en riskgrupp?

Nej det är jag inte, ingen av oss är. Våra föräldrar är allihopa men de bor jättelångt bort från oss och vi träffar givetvis inte de nu. Han tycker att hela samhället ska gå i lock down typ. Vår dotter är hemma från Föris tex och han jobbar hemifrån.

Nej det är jag inte, ingen av oss är. Våra föräldrar är allihopa men de bor jättelångt bort från oss och vi träffar givetvis inte de nu. Han tycker att hela samhället ska gå i lock down typ. Vår dotter är hemma från Föris tex och han jobbar hemifrån.
Varför beter sig folk som om det vore Digerdödens återkomst? De flesta av oss blir lite sjuka ett tag och sedan är vi friska. Sköter man sig är ju risken att sprida skiten till en riskgrupp rätt liten.
Jag har tex talat om för mor och far att i nuläget tänker jag inte träffa dem samt präntat in att det är lämpligt att de håller sig hemma i så stor utsträckning som möjligt (de bor på landet)

Men vad är det han är rädd för?
För en ung och frisk människa är det inte värre än en förkylning/influensa.

Jag vägrar sätta mitt liv på paus pga av ett virus som knappast kommer döda mig.

Fast det står ju:

Det får man väl fråga sin arbetsgivare om i sådana fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 041
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 625
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka