Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant att corona är så centrerat i västvärlden och Kina där det först bröt ut (förutom Iran). I flyktinglägren i Turkiet borde corona frodas med tanke på hygien, hälsotillstånd och hur tätt folk bor, liksom dödligheten. Likaså i andra flyktingläger. Samma sak i länder som Indien, (Calcutta, Mumbai mfl) Bangladesh osv.

En del av mig undrar stilla om det blivit samma världsnyhet om det var andra världsdelar och befolkningar som drabbats hårdast. Men kanske jag underskattar regeringars och individers empati och villighet att hjälpa.
Det är nog inte centrerat här. Det tyder på att det är en rätt beskedlig smitta som de flesta inte behöver vård för och som fattigare länder inte testar för.

Intressant att corona är så centrerat i västvärlden och Kina där det först bröt ut (förutom Iran). I flyktinglägren i Turkiet borde corona frodas med tanke på hygien, hälsotillstånd och hur tätt folk bor, liksom dödligheten. Likaså i andra flyktingläger. Samma sak i länder som Indien, (Calcutta, Mumbai mfl) Bangladesh osv.
Jag tror det är för tidigt att dra några slutsatser, vi är ännu bara precis i början av spridningen av viruset.

Jag vet och WHO har ganska skarp kritiserat UK också, sen är det bara Finland vad jag känner till men där är det nog på gång med en stängning inom kort.

Jag tycker att det de gör verkar fungera. Ganska mycket lugn och ro i det här landet ändå, trots mina arga små inlägg i en annan tråd. De flesta i landet verkar nöjda med myndigheternas agerande också.

En skola stänger här i länet pga av att en medarbetare på skolan har drabbats av viruset. De vill stänga ned i två dagar för att se hur de senare ska gå vidare. Så visst kommer säkert fler skolor får stänga sinom tid, en annan skola också här i länet stängde tidigare efter att en elev visade sig vara smittad. De höll också stängt i två dygn. Sen är de väl drastiskt att stänga ned alla om man inte har konstaterat viruset hos någon som är på skolan/förskolan likande.

Jag lever precis som vanligt, försöker bara hålla mig lugn. Ska kolla så jag har mediciner att hämta ut om /närjag blir sjuk. Behöver mina astma mediciner då men annars så försöker jag bara vara som vanligt förutom att jag inte tränar på gymmet. De känns som all rapportering gör en smått sinnessjuk.

Jag har inte läst hela tråden, men vart tar man vägen om man tror att man har fått viruset och vill testas? För man är ju inte välkommen till sjukvården om man inte har akuta luftvägsproblem.

Hur vet man om man "bara" är förkyld eller om man har Covid 19? Vart testar man sig?

En del av mig undrar stilla om det blivit samma världsnyhet om det var andra världsdelar och befolkningar som drabbats hårdast. Men kanske jag underskattar regeringars och individers empati och villighet att hjälpa.
Det kan ju bero på att dom inte åkt skidor i alperna :idea:

Sverige är nu snart det enda landet i Europa som inte stängt skolorna. Om inte annat borde man fundera över detta.

Absolut, men det betyder inte att Sverige gör fel.
Jag har inte läst hela tråden, men vart tar man vägen om man tror att man har fått viruset och vill testas? För man är ju inte välkommen till sjukvården om man inte har akuta luftvägsproblem.

Hur vet man om man "bara" är förkyld eller om man har Covid 19? Vart testar man sig?

Du tar inte vägen någonstans eftersom vi inte testar alla som vill bli testade. Sjukvården bedömer när ett test ska göras. Är du sjuk stannar du hemma, blir du så dålig att du behöver hjälp kontaktar du sjukvården.

Ja, och då får man skaffa det. 14 dagar kommer de flesta klara sig på, och för de som blivit sjuka längre är det nog inga problem.
Precis! Den här oron att inte få läkarintyg tror jag är lite ogrundad. Situationen är ju inte som den brukar.

Och här vill jag tillägga att om man tar kontakt med sin vc via 1177 så slipper man uppta viktig telefontid för de som behöver tala med vc, man hör av sig någon dag före och förklarar och så får man ju inom kort veta om man bör slå en pling eller hur vc löser det i varje persons fall. Just nu är det viktiga att coronasjuka/förkylda/influensasjuka människor inte beger sig till vc, och telefonen kan man ju också, om man har möjlighet , överlåta åt brådskande fall.

Eftersom du nu nämner Turkiet, tar vi dem som exempel. De har nånstans kring 82 miljoner invånare.

Den 11:e mars - i onsdags - hade de sitt första konstaterade fall av Corona. Lägligt nog en import från Europa.
Den 12:e mars - i torsdags - bestämmer de sig för att stänga skolor och universitet, från och med imorrn måndag. Även sportevenemang ska gå för tomma läktare, än så länge gäller det april ut. Flygrestriktioner tillkommer. Och så vidare.
https://www.middleeasteye.net/news/...se-schools-universities-football-sports-games

Antingen är läget något överspänt.
Eller så är läget värre i Turkiet än vad statistiken visar.

Precis! Den här oron att inte få läkarintyg tror jag är lite ogrundad. Situationen är ju inte som den brukar.

Och här vill jag tillägga att om man tar kontakt med sin vc via 1177 så slipper man uppta viktig telefontid för de som behöver tala med vc, man hör av sig någon dag före och förklarar och så får man ju inom kort veta om man bör slå en pling eller hur vc löser det i varje persons fall. Just nu är det viktiga att coronasjuka/förkylda/influensasjuka människor inte beger sig till vc, och telefonen kan man ju också, om man har möjlighet , överlåta åt brådskande fall.
Nej läkarintyg är nog inte svårt. Men man ska ju få det godkänt av försäkringskassan med.

Jag tror det blir nästa åtgärd men vi får se. Däremot undrar jag varifrån du hämtat att "Vi ser ingen oroväckande smittspridning i skolorna"?
Det verkar så onödigt att stänga skolorna och förskolorna, eftersom det inte kommer att vara centrum för smittspridning till riskgrupper.

Var ska alla barn till föräldrar som transporterar varor, som t.ex. det där 🤬 toalettpappret, mjölken och pastan, vara någonstans medan de kör lastbilen? Var ska böndernas ungar vara medan föräldrarna producerar mjölk och annan mat? Var ska mejeriarbetarnas barn vara medan föräldrarna fixar till mjölk, fil yoghurt, ost och smör? Var ska Var ska timmerbilsförarnas barn vara medan föräldrarna kör massaved till pappersbruket som tillverkar toalettpappret? Var ska barnen till dom som jobbar på pappersbruket vara medan de gör pappersmassa som sedan blir till toalettpapper?

Sådär kan man hålla på och resonera ett tag, och då inser man ganska snart, att det är vitalt för samhället att skolor och förskolor, hålls igång så långt som möjligt. Barnen måste vara någonstans medan föräldrarna ser till att samhället fungerar.

Jag funderar på hur jag ska göra också 🤔
Jag är inte rädd för mig själv, men bor tillsammans med två äldre. Varav en 91-åring.
Jag sjukanmälde mig i fredags då jag hostade lite grann i torsdags och har haft pyttelite feber. Har praktiskt taget fått försöka isolera mig själv i en del av lägenheten. Det har ju gått iallafall.
Men min mamma är orolig för sjukdomen även om jag har sagt åt henne att andas.
Tyvärr har jag inte jobb som man kan jobba hemifrån med så mycket. Jag funderar på om jag ska prata med chefen om det finns arbetsuppgifter jag kan jobba med hemifrån men samtidigt känns det dumt att fråga ...
Vore nästan bra att kunna ta in på hotell kommande veckor 🙄:D

De är öppna här i UK också, tack och lov!

Enligt Aftonbladet kommer en del skolor att stängas i Skottland från och med i morgon. De anger the Guardian som källa.
Tillägg: verkar vara skolor där de haft konstaterat smittade dock.

Senast ändrad:
Var ska alla barn till föräldrar som transporterar varor, som t.ex. det där 🤬 toalettpappret, mjölken och pastan, vara någonstans medan de kör lastbilen?
Var ska timmerbilsförarnas barn vara medan föräldrarna kör massaved till pappersbruket som tillverkar toalettpappret? Var ska barnen till dom som jobbar på pappersbruket vara medan de gör pappersmassa som sedan blir till toalettpapper?
Oavsett vad som kommer att hända;
när vi summerar Coronautbrottet 2020 så kommer det visa sig att toalettpappret blev ett av våra allra minsta problem under den här tiden.

Enligt Aftonbladet kommer en del skolor att stängas i Skottland från och med i morgon. De anger the Guardian som källa.

Japp, men bara vissa med positiva fall av viruset och några av dessa bara tills man saniterat byggnaderna. Någon ska öppna på Torsdag igen. Sedan pratas det om att eventuellt stänga skolorna efter påsklovet, men det fr vi ju se. Allt är från dag till dag just nu förstås, men personligen är jag glad så länge skolorna är öppna och folk kan gå till jobbet istället för att stanna hemma med friska barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 044
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 636
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka