Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och hur menar du att det hjälper med att stänga skolorna? Om de är tvugna att jobba som friska utan möjlighet att ta ut semester eller likn. Kommer det ju inte hjälpa om de måste vara hemma med barnen?

Nu tappade du mig, förstår inte riktigt vad du menar.
Om förskolan stänger så antar jag att man kommer kunna vara hemma på något sätt för att ta hand om sitt barn. Och även om det skulle bli jag som är hemma så minskar ju risken för smitta om han bara träffar kollegorna på jobbet jämfört med om sonen dessutom går på förskola. Nu tror jag inte på att stänga skolorna i det här läget men min poäng är att det är svårt att skydda folk i riskgrupperna om dom inte kan arbeta hemifrån och kanske dessutom har familjemedlemmar som måste till jobb/skola/förskola. Känns som att man bara tänker på dom äldre eller sjuka som ej jobbar när man tänker på riskgrupper.

Och när det gäller att ta ut semester så är det väl inget som säger att man skulle få det beviljat när man antagligen kommer vara kort om folk.

Jag är hemma idag - känner mig mosig, snuvig, ont i halsen, en halv grad förhöjd temp ungefär... ska avvakta. Men nu blev det diskussion i stallet , att jag ska höra av mig varje gång jag ska dit så att all andra kan "fly fältet osv". Började också tänka på hur man skulle gör aom det blir karantän med hästen????

Du behöver ju inte hångla med dina stallkamrater... men stall är ju i allmänhet luftiga (dvs mindre risk för att bli smittad) och bara de inte går i närheten av dig borde det inte vara något problem.

De utsätter sig för större smittrisk i kollektivtrafiken och i affärer. Plus att de flesta kommer att utsättas för smitta för eller senare... och din häst måste ju skötas om.

Jag kan bara gratulera om du bara har ansvarstagande personer som gör bar överväganden i din närhet (och inte köper för mycket dasspapper ;) )

Du har missuppfattat grundfrågan. Man gör en bedömning utifrån många fler aspekter och ser inte bara det lilla perspektivet salsundervisning nu och inget sedan eller hemundervisning. Som det är nu har skolorna stora möjligheter att göra bedömningar utifrån aktuellt smittläge och jag gissar att många kommer att successivt gå över till distansundervisning där det fungerar. Alla länder i Västeuropa håller nu på med experiment hur man effektivast kan ta sig igenom den här perioden. Om det är en korrekt bedömning att inte stänga skolorna vet jag inte, och inte du heller.

Hur vet du att alla lärare blir sjuka samtidigt? Det låter osannolikt.
Följ epidemikurvor för yrkesgrupper utsatta för väldigt många kontakter varje dag, så kommer du att se att gymnasielärare, den lärargrupp som har flest elever, kommer att ha en sjukdomstopp då det blir omöjligt att bedriva normal skolundervisning. Alltså 3-4 veckors skolstopp på grund av sjukdom.

Jag är hemma idag - känner mig mosig, snuvig, ont i halsen, en halv grad förhöjd temp ungefär... ska avvakta. Men nu blev det diskussion i stallet , att jag ska höra av mig varje gång jag ska dit så att all andra kan "fly fältet osv". Började också tänka på hur man skulle gör aom det blir karantän med hästen????
Ja alltså du är ju hemma från jobbet för att undvika smittspridning, det gäller ju även i andra sammanhang. Självklart ska du inte träffa dina stallkompisar.

Antingen kanske du kan åka till stallet när ingen annan är där, eller så kanske stallkompisarna kan hjälpa dig med hästen?

Kan du inte betala nån stallkamrat (eller flera) för att hjälpa till med din häst om du behöver sitta i karantän? Det bör ju ligga i deras intresse också att inte få dit dig då, tänker jag.

Du behöver ju inte hångla med dina stallkamrater... men stall är ju i allmänhet luftiga (dvs mindre risk för att bli smittad) och bara de inte går i närheten av dig borde det inte vara något problem.

De utsätter sig för större smittrisk i kollektivtrafiken och i affärer. Plus att de flesta kommer att utsättas för smitta för eller senare... och din häst måste ju skötas om.
Bra poäng, ska framföra det! tack.

Jag är ledsen att jag inte orkade paketera budskapet bättre. Oavsett vad du tycket om ordvalet så är det just det som är den springande punkten. Vad får det för effekt med en viss åtgärd.

Fast oavsett hur du väljer att ordlägga dig blir ju ditt budskap detsamma. Vi är av olika uppfattningar då, jag tycker det är vettigt om gymnasieskolor har hemmaundervisning i en period, tror elever och lärare hade klarat av den uppgiften utan större problem.

Bra poäng, ska framföra det! tack.

Fast nä. Det går emot de aktuella rekommendationerna. Man ska inte träffa folk om man är sjuk med förkylningssymptom.

Kan du inte betala nån stallkamrat (eller flera) för att hjälpa till med din häst om du behöver sitta i karantän? Det bör ju ligga i deras intresse också att inte få dit dig då, tänker jag.
Det kunde ju vara en idé! Precis för även om vi inte hänger över varann i stallet tar ju alla i samma dörrhandtag, vattenkranar, lampknappar osv osv...
Tänkte även lite kring hur hela stallet gör om det blir karantän , en person bor en kort promenad därifrån, resten bor en rejäl biltur bort... detta blir något o diskutera!

Frågan är hur man har råd att hålla sig borta från jobb när man är frisk, för är man frisk får man ingen sjuklön. Visst, det är ju okej någon vecka kanske, men sen börjar man ju tappa väldigt många tusenlappar på att vara hemma.

Jag jobbar statligt och vi har fått mail om att behöver vi sättas i karantän utgår ingen lön under den tiden. Vi har också blivit uppmanade att så länge vi inte har några egna symptom ska vi jobba, även om närstående i hemmet är förkylda.

Med vilken rätt anger din arbetsgivare att de kan sätta er i karantän utan lön? Jag har pratat om detta med min kompis som är arbetsrättsjurist och man kan inte som arbetsgivare bara innehålla lön utan det krävs ju en legal grund (rätt) att göra det. Är du medlem i facket? Om du är det så skulle jag ringa dit och diskuterar detta.
Hänvisar din arbetsgivare till smittskyddspeng (dock inget arbetsgivaren kan bestämma)?

Då är han kanske ingen auktoritet på området.
Professorn som medverkade i Agenda igår är Joacim Rocklöv, professor vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet. Det står på universitetets hemsida att han forskar i gränslandet mellan områdena global hälsa, miljöepidemiologi och infektionsepidemiologi. Han är också konsult för WHO och Europeiska smittskyddsinstitutet samt biträdande redaktör för de vetenskapliga tidsskrifterna International journal of epidemiology och Frontiers in public Heath.
Så nog verkar han kompetent inom området. Han är dessutom inte ensam utan det finns ju andra med kompetens inom smittskydd och infektionmedicin som också kritiserar regeringens och FHM:s hållning.
Det är väl helt enkelt väldigt komplicerade frågor där det inte går att förutsäga i nuläget hur kraftfulla och vilka åtgärder som behövs.

Med distansundervisning och skype-lektioner kommer frånvaro att noteras precis som under vanliga lektioner i skolan. Alltså finns samma incitament att vara närvarande och skolarbeta hemma.
NJae, mig veterligt så brukar man inte kolla var personen befinner sig när man har skypemöte och vad deltagarna egentligen gör. Oftast har man mikrofonen mutad. Kollen blir klart mindre. Det gäller okså att alla elever har teknisk utrustning och uppkoppling så att det fungerar. Det är inte helt okomplicerat.

Jag är inte emot distansundervisning, mest att man stänger skolorna och att det blir ett tvång om det inte finns for för det. Det finns dessutom lektioner som går bra att hålla utomhus såsom idrott. Det bästa är om skolorna själva kan avgöra vad som funkar bäst för dem. En privat högstatus skola där alla elever har en dator har bättre möjlighet att ha hemundervisning än en där en stor del av eleverna varken har dator eller bredband och där det ofta saknas studiero hemma.

Det är klart att man kan ändra bedömningen och stänga alla skolor om man ser att det är det bästa.

Det måste väl ändå vara av vikt att inte medverka till hysteri? det är precis som många människor VILL att det ska vara farligt för alla, det är en smitta, smittor kommer och smittor går när folk blir immuna och de äldreboenden jag känner till jobbar alltid med smittskydd/ besöksförbud etc. för bästa skydd.

Jag har också undrat över detta, det verkar verkligen som att många nästan längtar efter något slags katastrof, och så drar man på alla växlar och göder en hysteri bortom all rim och reson. Kanske lever vi i en för trygg del av världen där det händer för lite?

Kan inte minnas att det var så här extremt hysteriskt under svininfluensan (förutom vaccinationshysterin då där vi som vägrade vaccination ansågs som suspekta och osolidariska). Reste jorden runt i jobbet mitt under den epidemin och utsattes för värmekameror och doktorer som var beredda att ta hand om folk med symptom. Men inget annat, ingen karantän eller restriktioner. Och jag kan ha fel, men visst blev man väl sjukare av svininfluensa.

Märkte av corona på jobbet idag. Posten tog mig inte ens en halvtimma att göra, vanligtvis tar det 2 timmar eller mer...

Fast oavsett hur du väljer att ordlägga dig blir ju ditt budskap detsamma. Vi är av olika uppfattningar då, jag tycker det är vettigt om gymnasieskolor har hemmaundervisning i en period, tror elever och lärare hade klarat av den uppgiften utan större problem.

Okej, men varför skrev du då

Jag håller med dig om det, det jag regerade på var ditt ordval i tidigare svar, när vi diskuterar just ungdomar och gymnasieskolor. Olika länder gör olika, förhoppningsvis utvärderas resultaten på det olika besluten efter.

"Det beror på vad ungdomarna gör i stället, sitter de snällt hemma och pluggar och inget annat så ger det önskad effekt. Hur stor chans är det? "
I inlägget du svarade på? Du kan liksom inte både hålla med och inte hålla med om samma sak.

Det måste väl ändå vara av vikt att inte medverka till hysteri? det är precis som många människor VILL att det ska vara farligt för alla, det är en smitta, smittor kommer och smittor går när folk blir immuna och de äldreboenden jag känner till jobbar alltid med smittskydd/ besöksförbud etc. för bästa skydd.
Jag tror att många är rädda och vill få sina farhågor avfärdade - lite som med spökhistorier. Jag tror att man överdriver för att någon ska berätta att man är löjlig, det finns inga monster under sängen.

Problemet är att när många är rädda samtidigt fungerar inte strategin (det blir grupptänkande och ömsesidig påspädning av rädslan och plötsligt kan de mest horribla historier förefalla sannnolika).

Är hemma från jobbet idag. Har huvudvärk och är lite torr/tjock i halsen. I vanliga fall hade jag nog inte reagerat på det ens men jag tar det säkra före det osäkra. På mellanstadiet jobbar vi väldigt nära eleverna och jag har dessutom tre olika klasser idag. Nästan 25% av mina elever är hemma från skolan. Om det är sjukdom eller oro för sjukdom vet jag inte. Sjukfrånvaron ser likadan ut i flera klasser.

Okej, men varför skrev du då

I inlägget du svarade på? Du kan liksom inte både hålla med och inte hålla med om samma sak.

Fast nu rör vi till det här, jag håller med dig om att situationer är olika och att olika åldersgrupper bör värderas olika.

Sen förstod jag det som att du inte tycker att det är någon vits för gymnasier att hålla i hemundervisning i en period, där tycker vi olika.

Fast träffa folk... det beror ju helt och hållet på hur stort stallet är. Är det tillräckligt stort är det inte svårt att hålla ett ordentligt avstånd.
Det är onödigt att vara där samtidigt som de andra iaf. Är man hemma från jobbet kan man ju styra sina tider. Plus smittorisken via redskap osv som alla tar i, så är man rejält sjuk ska man ju definitivt inte vara i stallet alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 619
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka