Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu verkar det ev. som att dotterns skola ska stänga delvis iaf. Vi fick utskick igår att i förra veckan var 80% av eleverna på plats mot 75% av lärarna. I morse kom ett nytt utskick att de ska ha det stängt imorgon för att förbereda för distansundervisning. Detta eftersom de idag bara hade en lärarnärvaro på 50% och då anser de att det är svårt att bedriva kvalitativ undervisning.
Informationen från skolan har varit tät och mycket bra. Skolan har ställt ut handsprit överallt och uppmanar att händer ska tvättas och spritas.

Sonens skola, en gymnasieskola, har vi fått några få mejl från som varit extremt intetsägande. Där har det mest stått att skolan följer FHM direktiv och allt fortsätter som vanligt.
Finns ingen handsprit någonstans och i fredags sa sonen att det inte ens finns tvål på toaletterna. Jag har skickat med honom en egen handsprit.
Undervisningen är ju sådär med håltimmar här och var eftersom lärare är borta. Sjukt drygt att behöva sitta och ha två timmars håltimme för att ha en lektion och sedan håltimme igen. Är inte imponerad. Detta är ju heller inget som meddelas i förhand utan först när eleverna är på plats, trots att läraren varit sjuk flera dagar.

Kan någon gissa vilken skola som är kommunal och vilken som är en friskola :grin:
Hoppas att friskolor som agerar mor FHM anvisningar, får rejäla ekonomiska sanktioner.

Jag har inbokad mammografi på onsdag. Det är bara den vartannatåriga undersökningen, inget annat. Jag är inte sjuk, men har ju ett yrke som är rätt utsatt för ev smitta. Bör jag skjuta på det tills det värsta är över? Typ till sommaren eller så.
Vad tycker ni?

Uppdatering: bussarna som transporterar sträckan som gäller brann upp inatt. Så hon kan nog inte ta sig till uni idag. :angel:

Skönt att det löste sig men kolla vad lärosätet har för policy. Där jag jobbar så är policyn att ingen student med förkylningssymptom får komma in och om de gör de så kan de bli avvisade med hjälp av väktare. Även vi medarbetare är tillsagda att jobba hemifrån om vi har några symptom (och de av oss som inte behöver vara på plats kan med fördel jobba hemifrån för att skapa extra utrymme och "luft" i lokaler och lab).

Jag har inbokad mammografi på onsdag. Det är bara den vartannatåriga undersökningen, inget annat. Jag är inte sjuk, men har ju ett yrke som är rätt utsatt för ev smitta. Bör jag skjuta på det tills det värsta är över? Typ till sommaren eller så.
Vad tycker ni?
Jag skulle då i första hand ringa sjukhuset/avdelningen du ska till och höra dig för. Är du frisk, ser till att tvätta händerna innan du går hemifrån, spritar händerna innan du gå in på sjukhuset osv. och sjukhuset tycker att du kan komma så skulle jag inte skjuta upp det.

Vad tycker ni?

Borde väl gå att skjuta på? Har precis skjutit upp tandundersökningen (inte lika "allvarsamt" som en mammografi kanske men) samt att jag har en hormonspiral som nu passerat 5 år (mirena, fullgott skydd 5 år) men inte tänker jag åka och plocka ut den nu...Den får sitta kvar tills utbrottet lugnat sig, då ska den ut snarast möjligt. Men som Acto skrev ovan, ring och hör med dem :).

NJae, mig veterligt så brukar man inte kolla var personen befinner sig när man har skypemöte och vad deltagarna egentligen gör. Oftast har man mikrofonen mutad. Kollen blir klart mindre. Det gäller okså att alla elever har teknisk utrustning och uppkoppling så att det fungerar. Det är inte helt okomplicerat.

Jag är inte emot distansundervisning, mest att man stänger skolorna och att det blir ett tvång om det inte finns for för det. Det finns dessutom lektioner som går bra att hålla utomhus såsom idrott. Det bästa är om skolorna själva kan avgöra vad som funkar bäst för dem. En privat högstatus skola där alla elever har en dator har bättre möjlighet att ha hemundervisning än en där en stor del av eleverna varken har dator eller bredband och där det ofta saknas studiero hemma.

Det är klart att man kan ändra bedömningen och stänga alla skolor om man ser att det är det bästa.
Kan du ge exempel på en gymnasieskola där eleverna inte har en laptop i dagsläget? Finns ingen internetaccess får det ske genom smartphonen.

Dessutom finns det bombsäkra metoder för lärare att kolla närvaro vid distansundervisning.

Jag gör inga påståenden alls om spridningen av viruset i sig i skolmiljöer. Där har jag ingen tillräcklig kunskap.
Jag har något mer kunskap i nationalekonomi, och då ser jag en stängning av skolor, för ett förhållandevis milt virus, som hål i huvudet.
Du tycker inte att gymnasiet ska stängas när majoriteten av mycket smittutsatta lärare är sjuka heller, även om de inte är livshotande eller allvarligt sjuka?

Jag ser en tidig stängning av gymnasiet som en möjlighet att bedriva verksamheten vidare.

Vad tycker ni?

Jag ska egentligen till vc på en uppföljande kontroll om ett par veckor, men jag kommer inte boka in nåt besök. Det är inte livsavgörande, så då kan det gott vänta. Jag känner mig frisk och är inte et dugg oroad för min egen skull. I ditt fall hade jag skjutit upp det några månader, om jag inte känt nåt onormalt i brösten.

Du tycker inte att gymnasiet ska stängas när majoriteten av mycket smittutsatta lärare är sjuka heller, även om de inte är livshotande eller allvarligt sjuka?

Jag ser en tidig stängning av gymnasiet som en möjlighet att bedriva verksamheten vidare.
Lärare och elever som tillhör riskgrupper, kan vara hemma tills terminen är slut.

Varför övriga friska ska vara hemma förstår jag inte. Det är inte böldpest vi pratar om, utan en ny sorts förkylning.

Jag är i valet och kvalet...

Jag jobbar, som jag skrivit tidigare, på ett äldreboende.
Imorgon är/var tanken att jag ska ta bussen till grannorten och besöka biblioteket och gå till frisören och sen fika på café med mamma.
Men, det är ju inte direkt livsnödvändigt. Borde jag avstå från att vara ute bland folk?

Känner ansvar gentemot jobbet... Vi är underbemannade redan som det är och nu har vi strikta order att minsta symtom = stanna hemma. För en stund sen fick jag sms att vi mtp det ökade behovet ska se över och lägga in oss extra i kalendern när vi kan.

Eller är det att gå till överdrift? Bäst o passa på innan frisörer och caféer stänger? Ni som jobbar som frisörer eller på café/restaurang, vad har ni fått för råd/info? Tänker att avståndet på 1,5 meter mellan varann går ju inte hos frisören.

Om du känner dig frisk så åk. Tänk lite extra på hygienen bara.

Utveckla gärna (eftersom det är mitt inlägg du svarar på).

Därför att "någon annan" i ett sådant läge, t.ex. kommunerna och i förlängningen staten, kommer att få betala för den barnomsorg/utbildning som de barn som utestängs från skolan behöver, så att deras föräldrar kan arbeta.

Då är det rimligt att friskolorna får betala tillbaka de bidrag de tillskansat sig, utan att utföra något arbete.

Skönt att det löste sig men kolla vad lärosätet har för policy. Där jag jobbar så är policyn att ingen student med förkylningssymptom får komma in och om de gör de så kan de bli avvisade med hjälp av väktare. Även vi medarbetare är tillsagda att jobba hemifrån om vi har några symptom (och de av oss som inte behöver vara på plats kan med fördel jobba hemifrån för att skapa extra utrymme och "luft" i lokaler och lab).
Alltså, den här personen är vuxen och får ta eget ansvar, jag kan inte ringa uni och "skvallra".

Lärare och elever som tillhör riskgrupper, kan vara hemma tills terminen är slut.

Varför övriga friska ska vara hemma förstår jag inte. Det är inte böldpest vi pratar om, utan en ny sorts förkylning.

Vill ändå skjuta in här böldpesten ändå var riktigt beskedlig jämflört med tex lungpest och blodpest. Med böldpesten hade du troligen nära 40 % chans att faktiskt klara dig! 😎 Hade tagit böldpesten alla ggr i veckan än chansat på ngn av de andra 🤷🏼‍♀️🎻👋🏼 (även om det kanske vore lite osexigt med stinkande bölder i skrevet)

YOLO!

Därför att "någon annan" i ett sådant läge, t.ex. kommunerna och i förlängningen staten, kommer att få betala för den barnomsorg/utbildning som de barn som utestängs från skolan behöver, så att deras föräldrar kan arbeta.

Då är det rimligt att friskolorna får betala tillbaka de bidrag de tillskansat sig, utan att utföra något arbete.

Fast om du syftar på det jag skrev om dotterns skola så ska de ju inte stänga utan (det vet vi inte än hur det blir) förbereda för delvis eller helt distansutbildning och det beroende på att de nu har ett bortfall av lärare på 50%! och därför inte anser att det går att bedriva kvalitativ undervisning som det är just nu. Hur tycker du annars själv att en skola ska göra? Låta barnen komma dit och ha håltimme halva dagen?
Detta är för övrigt en högstadieskola så föräldrar behöver knappast stanna hemma och passa ungarna.

För övrigt lämpade ju regeringen, för att själva slippa ta ansvar, över ansvaret för beslut på ev. skolstängning på de enskilda huvudmännen så skulle någon skola nu vilja stänga så vore det ju helt i sin ordning.

Jag vet förstås inte vilka människor med defekt ansvarskänsla och dålig moral som du har i din närhet, men min omgivning ser inte ut så.

Grundfrågan i det här fallet är: Stänga nu, och behålla distansundervisning för nästan vuxna elever, eller vänta tills så många gymnasielärare är sjuka att skolan måste stängas, och då UTAN undervisning?
Det är inte personer i min närhet som gör så. Fult försök till härskarteknik det där du. Ett förslag är att se dig omkring, öppna ögonen för hur många agerar i samhället vanligen och även nu istället. Att bry sig om de som är svaga som man inte har någon personlig relation till eller kan relatera till är inget människor är särskilt bra på även om många vill hävda motsatsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 612
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka