Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det beror ju på hur folk skriver saker och den allmänna inställningen de har. Inte viktigt att diskutera vidare. Men det är iaf så jag upplever både denna och den förra tråden. Koncensus är att man inte ska vara för orolig för då sprider man panik och blir skriven till därefter. Vi måste visa förståelse och hänsyn till varandra. Även att man har olika åsikter.

Ja, exakt? Därav låta bli att sprida panik. Det är också att ta hänsyn till varandra och samhället. Man får vara orolig, det var inte poängen. Poängen är ju hur man väljer att uttrycka och sprida sin oro. Enough said om den diskussionen.

Jag läser om en rädsla för att handla, inte total isolering. Folk uppmanas ju att hålla sig hemma i större utsträckning, undvika kollektivtrafik, jobba hemifrån, stora tillställningar förbjuds... Att känna rädsla och ovilja att befinna sig bland folk tycker jag inte är ett dugg orimligt. Sen bör man såklart, för sin egen skull, försöka hantera rädslan på ett bra sätt. Men det är okej att vara rädd och vidta åtgärder för att man ska känna sig trygg (åtminstone sånt som inte skadar andra).
Tack 💗

Ska försöka att inte skriva så mkt nu på ett tag så slipper ni känna panik 😧
Kan inte lova att det blir långvarigt däremot. Känns skönt att skriva av sig lite.

Ja, exakt? Därav låta bli att sprida panik. Det är också att ta hänsyn till varandra och samhället. Men får vara orolig, det var inte poängen. Poängen är ju hur man väljer att uttrycka och sprida sin oro. Enough said om den diskussionen.
Vi kan nog mötas på mitten här. Vi har olika ribbor på vad som är att uttrycka oro och sprida oro.

Tack 💗

Ska försöka att inte skriva så mkt nu på ett tag så slipper ni känna panik 😧
Kan inte lova att det blir långvarigt däremot. Känns skönt att skriva av sig lite.
Skriva tycker jag att du kan göra, men jag tror (för din egen skull) att det kan vara bra att försöka tänka rationellt och ta till dig av vad andra skriver också. Inte alltid lätt vid rädsla, såklart, men det skadar aldrig att försöka. :)

Är det bara jag som ändå tror det är helt okej att få en släng av corona nu medan man är stark och frisk? Det kommer kännas som en förkylning/värst influensa, och troligen blir man ju immun sen och blir det corona-återfall längre fram i framtiden (när jag är äldre/sjuk) är jag ju bättre rustad då :idea:

Jag läser om en rädsla för att handla, inte total isolering. Folk uppmanas ju att hålla sig hemma i större utsträckning, undvika kollektivtrafik, jobba hemifrån, stora tillställningar förbjuds... Att känna rädsla och ovilja att befinna sig bland folk tycker jag inte är ett dugg orimligt. Sen bör man såklart, för sin egen skull, försöka hantera rädslan på ett bra sätt. Men det är okej att vara rädd och vidta åtgärder för att man ska känna sig trygg (åtminstone sånt som inte skadar andra).
Men hur många av de där riktlinjerna kommer från folkhälsomyndigheten och hur mycket kommer från andra källor? Jag tycker hela nätet verkar smockfullt med råd från olika, vilket är en del av problemet.

Är det bara jag som ändå tror det är helt okej att få en släng av corona nu medan man är stark och frisk? Det kommer kännas som en förkylning/värst influensa, och troligen blir man ju immun sen och blir det corona-återfall längre fram i framtiden (när jag är äldre/sjuk) är jag ju bättre rustad då :idea:

Jo... risken är väl att eländet muterar tillräckligt för att immuniteten inte håller i sig sas.

Man vet nog inte om en infektion ger bestående immunitet än.

Man vet nog inte om en infektion ger bestående immunitet än.
Nej men troligen gör den det, enligt den infektionsläkare jag umgicks med förra veckan. Men helt säkert vet man såklart inte, men om den beter sig som andra typiska influensavirus så får man en immunitet.

Ja, absolut, tillhör man inte riskgrupperna så är väl corona rätt ofarligt. Det är väl mer att man riskerar bli en smittspridare till riskgrupper. Men för egen del gör det ju inget om man blir sjuk, och eftersom man verkar bli immun så kommer den ju inte kunna sprida sig något vidare sen när alla har haft den.

Ja, absolut, tillhör man inte riskgrupperna så är väl corona rätt ofarligt. Det är väl mer att man riskerar bli en smittspridare till riskgrupper. Men för egen del gör det ju inget om man blir sjuk, och eftersom man verkar bli immun så kommer den ju inte kunna sprida sig något vidare sen när alla har haft den.
Javisst man får ju hålla sig isolerad osv. Jag ville mest lyfta att jag inte är så rädd för personlig del om man skulle råka få det nu.
Min sambo tillhör riskgrupp så helst vill jag ju inte få det och riskera att smitta honom.

Men hur många av de där riktlinjerna kommer från folkhälsomyndigheten och hur mycket kommer från andra källor? Jag tycker hela nätet verkar smockfullt med råd från olika, vilket är en del av problemet.
Stora evenemang är ju regeringsbeslut. Extremt många stora företag uppmuntrar sina anställda att jobba hemifrån i den utsträckning de kan. Vi har fått riktlinjer av arbetsgivaren att hålla oss hemma vid minsta sjukdomskänsla, plus att börja förbereda oss på att jobba hemifrån under en period om det utvecklas åt det hållet. Tycker inte det är konstigt, många människor på samma plats ökar ju risken för spridning, det är ju ren logik.

En misstänkt smittad i grannstaden några mil från där vi bor. Känns som en tidsfråga innan det kommer hit också.

Vänner börjar fråga om vi vågar ha dottern på förskolan nu. Jag ser fortfarande ut som ett frågetecken. Klart hon får gå dit så länge förskolan inte säger annat.

Stora evenemang är ju regeringsbeslut. Extremt många stora företag uppmuntrar sina anställda att jobba hemifrån i den utsträckning de kan. Vi har fått riktlinjer av arbetsgivaren att hålla oss hemma vid minsta sjukdomskänsla, plus att börja förbereda oss på att jobba hemifrån under en period om det utvecklas åt det hållet. Tycker inte det är konstigt, många människor på samma plats ökar ju risken för spridning, det är ju ren logik.
Ja men jag har svårt att se kopplingen mellan stora evenemang och gå och handla. Hålla sig hemma när man är frisk och undvika att åka kollektivt (är det verkligen en rekommendation?). I stort sett har jag förstått inskränkningarna som undvik längre resor, håll dig hemma om du har symptom och gå inte på större evenemang.

I kina har väl spridningen minskat just för att folk har hållit sig hemma?
Så ju fler som håller sig hemma desto snabbare borde vi få bukt med det här?
Jag är fortfarande inte orolig men det skulle vara bra om det var över och det kommer att gå över
Kina är en diktatur och vi har ingen aning om vad som egentligen händer där. Men de har satt hela städer i karantän, dessutom går den här typen av infektioner i vågor så det kanske helt enkelt är så att första vågen planat ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 076
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 365
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 031
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur