Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var inte så orolig förut men börjar bli det på riktigt nu. Sorry.

Edit : egentligen har jag helatiden vetat att det kommer bli som det är idag bara genom att följa utvecklingen i Kina och sedan Italien, men när det väl sker så blir det endå väldigt overkligt och nära på ett helt annat sätt.
Varför envisas du med att försöka sprida panik? Tillhör du någon riskgrupp?

Det är märkligt vilka "känslor" en del mottagare får för att åsikter inte står oemotsagda.
Det beror ju på hur folk skriver saker och den allmänna inställningen de har. Inte viktigt att diskutera vidare. Men det är iaf så jag upplever både denna och den förra tråden. Koncensus är att man inte ska vara för orolig för då sprider man panik och blir skriven till därefter. Vi måste visa förståelse och hänsyn till varandra. Även att man har olika åsikter.

Precis, vad är man orolig för egentligen?

Privat är jag inte särskilt orolig, även om det finns i bakhuvudet att det kan bli kämpigt för dottern som fick åka till närakuten för andningsbesvär sist hon blev riktigt sjuk och få luftrörsvidgande men sannolikheten känns ändå relativt låg.

Jag är mer bekymrad över mina vänner som jobbar inom vården, kommer de orka, kommer material finnas och räcka till.
Sen är jag bekymrad för hur illa det kan bli om antalet i behov av sjukvård blir betydligt större än vad som finns kapacitet att ta hand om.
Jag är oroad över hur utsatta u-länderna är nu när smittan sprider sig.
Sen såklart ett antal scenarior till..

Däremot är jag inte rädd, det mer att man mentalt förbereder sig på värsta scenarior som man hoppas slippa se uppfyllas i verkligheten. Att vara rädd är helt onödigt i det här läget just nu, det leder till panik och ogenomtänkta beslut. Sen så är det klart att man naturligtvis kan vara mer oroad om man själv befinner sig i riskgruppen eller har anhöriga där.

Men varför låtsas som att det är en apokalyps när det inte är det. Gå och handla bara! Ju mer man ger efter för den där rädslan ju mer växer den.
Jag ska jobba hela helgen jag är inte orolig men om någon nu är orolig och blir mindre orolig av att beställa via nätet är det något fel med det då

Jag ska jobba hela helgen jag är inte orolig men om någon nu är orolig och blir mindre orolig av att beställa via nätet är det något fel med det då
Ja det bygger på ångesten inför det man är rädd för så man blir ännu mer rädd och måste göra ännu mer åtgärder. Det förstärker helt enkelt.

Men varför låtsas som att det är en apokalyps när det inte är det. Gå och handla bara! Ju mer man ger efter för den där rädslan ju mer växer den.
Fast det är väl fullt okej att vara rädd och vidta extra försiktighetsåtgärder. Så länge effekten blir att man beter sig på ett sätt som gör att man minskar risken för smittspridning är det väl bara positivt? Skillnad på om det får motsatt effekt (exempelvis att man klampar in på vårdmottagning när man blir sjuk för att man anser att man måste få vård).

@Sporthorse Tråkigt att höra att du är såpass rädd och det är fullt förståeligt. Dock kanske inte optimalt att läsa och sprida alla ”skräckartiklar” i ämnet? Det är ju trots allt så att många vinklar artiklar för att bli mer skrämmande då det genererar fler klick och större spridning. Försök tänk rationellt, var extra försiktig och hämta enbart information från säkra källor som enda intresse är att informera allmänheten, inte få så många läsare som möjligt.

Fast det är väl fullt okej att vara rädd och vidta extra försiktighetsåtgärder. Så länge effekten blir att man beter sig på ett sätt som gör att man minskar risken för smittspridning är det väl bara positivt? Skillnad på om det får motsatt effekt (exempelvis att man klampar in på vårdmottagning när man blir sjuk för att man anser att man måste få vård).
Fast det är ju inte en rimlig rädsla att isolera sig i sitt hem för att mindre av en promille (0,000062 %) av befolkningen i sverige är smittade av Covid-19? Om @Sporthorse blir sjuk i covid19 bör hen stanna hemma och isolera sig.

Jag förstår inte varför man inte får vara orolig och uttrycka sin oro här? Är du inte orolig själv så behöver du knappast ta åt dig @vallhund
Jag tycker fortfarande inte att jag sprider panik.
Fast det är ju inte en rimlig rädsla att isolera sig i sitt hem för att mindre av en promille (0,000062 %) av befolkningen i sverige är smittade av Covid-19? Om @Sporthorse blir sjuk i covid19 bör hen stanna hemma och isolera sig.
Jag isolerar mig inte, är ute på landet, i stallet, men undviker däremot affären eller andra platser där många människor visas samtidigt.

Att inte sprida panik, exempelvis på publika sociala medier, är ett sätt att ta ansvar som är minst lika viktigt som att inte vårdslöst sprida smitta. Särskilt om man oroar sig på sikt för ekonomiska effekter och arbetslöshet. Se bara börsen idag! Det är inte coronavirusets fel - det är människor i panik som orsakar sådant.

Jag jobbar typ inom vården. Vi har strikta regler att blir vi förkylda med hosta och feber så ska vi vara hemma. Jag var dock genomförkyld i Januari så var hemma en hel vecka, och hostan har setat kvar sen dess, så jag känner mig pestsmittad nu när jag hostar bland folk! (Självklart i armvecket!)

Gått igenom frys och skafferi så ska handla hem lite extra idag tänkte jag. Inte för att bunkra upp ordentligt av rädsla av att det tar slut i affären, utan mer att OM jag skulle få några symtom så vill jag inte behöva gå utanför dörren och riskera att smitta någon.

Träffar normalt sett inte så många andra, men i helgen var jag ut på puben (vi hade inte en enda sjuk i vårat län då) så skulle jag bli sjuk nu så är väll det anledningen då vi fått 4 (?) konstaterat smittade. Läste nyss att kommunen infört besöksförbud på ålderdomshemmen just för att skydda dom svagare. Plus att våran Icahandlare gått ut med att han vill bidra ekonomiskt (för inkomstbortfall) till dom som jobbar inom vården och behöver vara hemma pga Corona, antingen smittade eller misstänkt smittade. Så h

Är som sagt inte orolig för min skull, utan det jag är livrädd för är om jag råkar dra med det till jobbet, så skulle jag få minsta symtom så sjukar jag mig direkt.

Och där skrev sonens pappa att grabben är hemma med ont i halsen och feber...:nailbiting:

Jag läser om en rädsla för att handla, inte total isolering. Folk uppmanas ju att hålla sig hemma i större utsträckning, undvika kollektivtrafik, jobba hemifrån, stora tillställningar förbjuds... Att känna rädsla och ovilja att befinna sig bland folk tycker jag inte är ett dugg orimligt. Sen bör man såklart, för sin egen skull, försöka hantera rädslan på ett bra sätt. Men det är okej att vara rädd och vidta åtgärder för att man ska känna sig trygg (åtminstone sånt som inte skadar andra).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 076
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 349
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 026
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka