Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är orolig för att man beslutar att sluta provta annat än rejält sjuka. Det gör att statistiken kommer visa en snabbt avtagande kurva för nyinsjuknade och risken är då att folk får känslan av att det värsta är över knappt innan det börjar
Sen är väl siffrorna vi ser idag egentligen flera dagar gamla siffror för provsvaren kom väl först efter flera dagar.

Fast det tar oftast runt 17 dagar att dö. Innan dödstalen ökar så kommer antalet smittade vara gigantiskt.
Det kan hända. Jag tror inte att det skulle vara annorlunda även om provtagningarna fortsatte. Som de säger - smittan är här. De som inte tar ansvar och känner efter/inte har möjlighet att stanna hemma som det är nu skulle förmodligen inte göra det även om de kunde välja provtagning.

Men varför fortsätter du att driva på att Covid 19 skulle vara en unik katastrof ? Det är inte lika smittsamt som andra virus om man ska jämföra. Att man inte provtar nu när det etablerat är en pandemi är ju helt i linje med hur man allmänt hanterar pandemier. Det är inget avvikande eller konstigt .
Knapplån.

Det är också viktigt att förstå att ordet Pandemi inte betyder att viruset nu klassas som farligare än det gjort tidigare. Det säger bara att det är en smitta med stor spridning.

Det kan hända. Jag tror inte att det skulle vara annorlunda även om provtagningarna fortsatte. Som de säger - smittan är här. De som inte tar ansvar och känner efter/inte har möjlighet att stanna hemma som det är nu skulle förmodligen inte göra det även om de kunde välja provtagning.
Jag tänker att högre siffror skulle göra att folk kanske tänkte till en gång extra. Men det kan absolut vara ett önsketänkande!

Jag tycker lite tvärt om. Inte för egen del då jag inte lusläst siffrorna eller nyheterna ändå, men med tanke på hur en del reagerar på och fixerar vid sagda siffror. Lika bra att folk får fokusera på någonting annat istället, som att helt enkelt följa råd och anvisningar. :)
Tycker att folk har rätt till all information. Provtagningen är helsponsrad av skattebetalarna, alltså bör vi få tillgång till statistiken från resultaten. Hälso-och-smittskyddsråden från expertmyndigheterna här i Sverige har hittills inte varit bra, utom förstås det här med att hosta i armvecket, tvätta händer noga och stanna hemma när man känner sig krasslig. Just de råden är ju inte i vetenskapens framkant precis, utan gamla och beprövade. Det behövs inga expertmyndigheter för att meddela dem.

Andra råd har varit motsägelsefulla, otydliga ("barn smittar inte", hur länge räknas en människa som barn i smitthänseende? Till myndighetsålder, till pubertet?), och med väldigt kort giltighetstid eftersom de ändrats till motsatsen på nästan daglig basis.

Själv har jag blivit kallad alarmist i sex veckor, och det är med viss tillfredsställelse jag betraktar utvecklingen nu. Smittspridningen gick exakt som alla kurvor och alla fakta förutsade. Nu kan vi bara hoppas att de blir så få som kräver intensivvård att sjukvårdspersonalen slipper sålla bort 80plussare och multisjuka när det blir konkurrens om respirstorer och ECMOs.

Min arbetsgivare ställer in 95% av sin verksamhet där allmänheten är inblandad - i den lilla del som behålls uppmuntras allmänheten att följa rekommendationerna ocv att inte trängas.
Alla anställda med möjlighet uppmuntras att jobba hemifrån. Vi som jobbar ute och utan möjlighet till hemmajobb ska, än så länge, göra jobbet som vanligt, men följa de allmänna rekommendationerna. Återstår att se om det blir någon ändring.

I skolan är vi bara 4 stycken i min klass. Alla vi 4 har varit förkylda den här terminen och morgondagens lektioner är inställda p g a att läraren är sjuk.

Maken är orolig. Han har nedsatt immunförsvar på grund av sin grundsjukdom och behandling. Han jobbar utan tät kundkontakt, men hans kollegor står i butikskassan och möter kunder hela tiden. Han är fundersam över hur länge han vågar jobba. Vi pratar mycket om smittvägar, vad han kan göra, karantänregler m m. Det märks tydligt att han och hans kollegor inte har samma yrkesbakgrund+utbildning inom vården som jag.

Tycker att folk har rätt till all information. Provtagningen är helsponsrad av skattebetalarna, alltså bör vi få tillgång till statistiken från resultaten. Hälso-och-smittskyddsråden från expertmyndigheterna här i Sverige har hittills inte varit bra, utom förstås det här med att hosta i armvecket, tvätta händer noga och stanna hemma när man känner sig krasslig. Just de råden är ju inte i vetenskapens framkant precis, utan gamla och beprövade. Det behövs inga expertmyndigheter för att meddela dem.

Andra råd har varit motsägelsefulla, otydliga ("barn smittar inte", hur länge räknas en människa som barn i smitthänseende? Till myndighetsålder, till pubertet?), och med väldigt kort giltighetstid eftersom de ändrats till motsatsen på nästan daglig basis.

Själv har jag blivit kallad alarmist i sex veckor, och det är med viss tillfredsställelse jag betraktar utvecklingen nu. Smittspridningen gick exakt som alla kurvor och alla fakta förutsade. Nu kan vi bara hoppas att de blir så få som kräver intensivvård att sjukvårdspersonalen slipper sålla bort 80plussare och multisjuka när det blir konkurrens om respirstorer och ECMOs.
Klart folk har rätt till informationen som finns, oh den får vi väl? m´Men att spendera resurser på att samla in siffror som myndigheterna just nu inte anser relevanta för att hjälpa situationen känns lite sådär tycker jag.

Klart folk har rätt till informationen som finns, oh den får vi väl? m´Men att spendera resurser på att samla in siffror som myndigheterna just nu inte anser relevanta för att hjälpa situationen känns lite sådär tycker jag.
Ja, det finns viktigare saker att lägga personal och pengar på i dagsläget. Den som lever får ta del av antikroppsstatistiken när alla smittvågor ebbat ut.

jag förstår inte hur du tycker att sådan info saknas. Det finns väldigt enkelt och tydlig FAQ på tex WHO. Och även hos övriga instanser.

Seriöst? Tids nog får vi säkert mer statistik, men i dagsläget stillar den mer nyfikenhet än gör nytta. Vad skulle du ha nytta av för mer statistik som inte lämnar ut enskilda? Det finns bättre saker att lägga sin kraft på.

En kollega på mitt extrajobb är hemma p g a att en familjemedlem visar tecken på smitta. Antar att hon är borta i två veckor. Jag kan få jobba nästan heltid under tiden, om jag vill. Vikariebristen är stor.

En av dotterns pedagoger på förskolan hostar, så hon är i hemmakarantän. Idag och imorn har de valt att inte ta in en vikarie. Många barn hemma imorn, så inte helt galet tänkt. Eftersom min skoldag blev inställd får dottern vara hemma med mig imorn och så får jag plugga på kvällstid istället.

Folk här är "på hugget" och alerta. Det har varit fall både i hemkommunen och runt omkring.

jag förstår inte hur du tycker att sådan info saknas. Det finns väldigt enkelt och tydlig FAQ på tex WHO.se . Och även hos övriga instanser.
Jag svarade på ett inlägg som tyckte smittskyddsråd var viktigare än statistik att fixera sig vid. Tycker båda är lika viktiga, och eftersom råden vi fått hittills är gammal skåpmat, om än relevant sådan, borde den svenska statistiken vara av världsklass eftersom inte många myndighetskronor kan ha satsats på råden.

Seriöst? Tids nog får vi säkert mer statistik, men i dagsläget stillar den mer nyfikenhet än gör nytta. Vad skulle du ha nytta av för mer statistik som inte lämnar ut enskilda? Det finns bättre saker att lägga sin kraft på.
Eftersom den statistik jag fått hittills hjälpt mig att prediktera framtiden på området tycker jag att den är oerhört nyttig. Bara intresserad av siffrorna, på vilket sätt tror du att statistik skulle kunna lämna ut enskilda?

Tog och googlade på permittering eftersom jag tyckte det verkade konstigt att man kan bli hemskickad utan lön. Enligt Wikipedia så är reglerna olika i olika länder. I Sverige innebär permittering att man blir hemskickad med lön i Finland innebär den att man blir hemskickad utan lön men kan söka ersättnin.

Stämmer nog sådär.
Jag får alla symptomen som är listade på listan. Vid en vanlig förkylning.

Och på andra listor är nysning med på corona sidan.

Så jag ger typ noll och inget för den listan faktiskt.
Hon råder ju även att man skall stanna hemma om man är hängig oavsett om det bara är en snuva. Tror det där är med för att lugna folk så de inte springer till vc eller ringer 1177 panikartat. Oavsett vad man lider av så är det ju inte aktuellt med sjukvård förrän man behövs vårdas på sjukhus så att säga. Men en del verkar ju tro att ett positivt test är lösningen typ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 078
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 368
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 031
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka