Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
De som lever lär innebära de allra flesta. Jag förstår inte riktigt om du är ironisk eller inte.
Jadå, de flesta lär överleva Covid-19, men ingen av oss vet om vi lever i morgon eller nästa vecka. Det finns andra dödsorsaker än virusinfektioner! Därför låter det lite övermodigt att vara säker på att få möjlighet att ta del av antikroppsstatistiken när smittan ebbat ut.

Jadå, de flesta lär överleva Covid-19, men ingen av oss vet om vi lever i morgon eller nästa vecka. Det finns andra dödsorsaker än virusinfektioner! Därför låter det lite övermodigt att vara säker på att få möjlighet att ta del av antikroppsstatistiken när smittan ebbat ut.
Väldigt sant! Men vad ska du ha reda på den just nu för? Vägrar staten dela med sig av den information som finns? Jag måste erkänna att jag verkligen inte sökt.

Väldigt sant! Men vad ska du ha reda på den just nu för? Vägrar staten dela med sig av den information som finns? Jag måste erkänna att jag verkligen inte sökt.
Som jag sagt, talen jag fått har hjälpt mig att prediktera vad morgondagens antal smittade kommer att bli. Eftersom de siffror som kommer nu inte är likadana som siffrorna som hittills samlats in, får jag vänta på antikroppsantalen.

Som jag sagt, talen jag fått har hjälpt mig att prediktera vad morgondagens antal smittade kommer att bli. Eftersom de siffror som kommer nu inte är likadana som siffrorna som hittills samlats in, får jag vänta på antikroppsantalen.
Då förstår jag. Det låter väl vettigt. Att sitta och försöka förutsäga hur siffrorna ser ut imorgon hjälper inte situationen hur som helst.

Inte så många, för FHMs riktlinjer är nu delvis hårdare än dem du ifrågasätter.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...tuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

Alla bör vara hemma vid minsta symtom på förkylning/öli och inte gå tillbaka i jobb förrän efter 2 symtomfria dagar.

Till alla: Nog för att det är lätt att vilja lugna dem med stor oro och balansera debattklimatet, men det är rimligare att lugna med faktisk information än med eget tyckande, gammal info eller skuldande.

Edit: hur hanterar rimligen någon orolig tyckande från personer som visar sig hålla lägre säkerhetsnivå än vad folkhälsomyndigheten rekommenderar? Inte med tillit o lugn tror jag.
Åh bra att du skrev det där med 2 symptomfria dagar! :up: Jag funderade lite på det då jag kände lite grann idag och gick hem tidigare. Men då kan jag avvakta imorgon och se på måndag istället, super.

Det kändes lite ett tag som att man skulle antingen jobba eller isolera sig i en vecka direkt typ 😅 Men två dagar utan symptom klarar jag :up:

Jag fick precis ett mail från EasyJet där det står att de tagit bort avgiften som man brukar behöva betala för att boka om flyg. Det hade jag faktiskt inte väntat mig från ett lågprisbolag som dem, så det var en positiv överraskning! Dock har jag personligen inga flyg bokade alls för tillfället för ovanlighetens skull, men oj vad glad jag är för det!

Det enda som riskerar att brinna inne för min del är en (förvisso svindyr) tågresa till London första helgen i April, men det känns helt okej faktiskt. Det skulle kännas väldigt oansvarigt att åka iväg på den bara för att jag vill träffa mina vänner som bor där nere.

Eftersom den statistik jag fått hittills hjälpt mig att prediktera framtiden på området tycker jag att den är oerhört nyttig. Bara intresserad av siffrorna, på vilket sätt tror du att statistik skulle kunna lämna ut enskilda?
Nu skrev jag mer statistik -inte tänkte jag att man skulle sluta rapportera antal och regioner och liknande, vill du ha mer än de lämnar ut för stunden behöver de gå in mer i detalj och ju mer detaljer dess mer risk att någon kan få ut info om specifika personer.

Det är ett känt problem att verkligen anonymisera data, på den nivån som den är nu är det ingen risk.

Du är verkligen en klassisk panik-spridare.

Så är även en vän till mig, hen skrev tidigare idag till mig och frågade om jag fått coronaaids ännu... och sen:
"Var bara beredd på att det kommer smälla hårt. Hjälper inte att vara orolig, framförallt inte rädd. Jag vet vad som är påväg och jag och min familj är förberedda :)"

Hen sitter isolerad i deras stuga sen ca 2 veckor tillbaka...

Jag tycker att Wisti skriver väldigt bra om saken:

"Man får ha åsikter och man får vara kritisk. Man får föra fram sina åsikter.
Men man måste inte. Vi har odlat ett samhälle där vi har byggt en självklarhet och en förväntan om att vi skall värdera allting, ha en åsikt och uttrycka den. Det är bra. Det är en demokrati när den är som bäst.
Men du måste inte ha en åsikt om allting. Du måste inte ta ställning till allting och du måste inte uttrycka den alltid.
Till exempel måste du inte ta ställning till om det är rätt eller fel att stänga skolor. Om du inte är rektor vill säga, eller sitter i kommunalt beslutande organ. Då är det din roll och en viktig roll just nu.
Vi andra har andra roller. Att se till att saker fungerar och att hålla ihop som samhälle utifrån den situation som ges och som förändras hela tiden. Det finns inget facit.
I den rollen ligger inte att gubbgissa och värdera varje beslut som tas. Men vi är så vana vid det. När vi har rott det här i land, vilket vi kommer att göra och vi kommer att lära oss massor av bra saker, då kan vi återgå till facebook, twitter och fikaborden och värdera allting och tycka saker. Men fram tills dess så spottar vi inte i händerna, men vi hugger i tillsammans."

Infon från FHS har varit att viruset inte smittar innan symptom, nu läser jag att det kanske är helt fel:

"An analysis of infections in Singapore and Tianjin in China revealed that two-thirds and three-quarters of people respectively appear to have caught it from others who were incubating the virus but still symptom-free." [The Guardian]

Vi har tre bekräftade fall i Gävleborg, samtliga har varit i norra Italien och samtliga har isolerat sig vid hemkomst. Vården är inte orolig för att dessa tre ska ha smittat någon. Tyvärr har vi även 11 personer på ett kontor i Gävle som är hemma med influensaliknande symptom, en av dessa var i norra Italien innan det klassades som riskområde och gick till jobbet som vanligt(symptomfri) vid hemkomst. Hen testades igår så det dröjer väl innan vi får veta säkert. (svt är källa till ovanstående)

Min arbetsplats lämnar ersättning för handsprit och våtservetter till oss förare som inte har möjlighet att tvätta händerna särskilt ofta. Vi är ombedda att inte gå in till driftledningen/driftcentret, kontorets tjänsteresor/möten tas online, och man ombeds jobba hemifrån 14 dagar om man kan och har varit i riskområden. Annars är det business as usual. De flesta av oss träffar ju knappt några människor på jobbet.

Jag har knappt sett en levande själ på 14 dagar och är just nu inte särkilt orolig varken för att bli smittad eller smitta andra. Följer utvecklingen för Gävleborg specifikt och tvättar händerna grundligt och ofta.

Jag fick precis ett mail från EasyJet där det står att de tagit bort avgiften som man brukar behöva betala för att boka om flyg. Det hade jag faktiskt inte väntat mig från ett lågprisbolag som dem, så det var en positiv överraskning! Dock har jag personligen inga flyg bokade alls för tillfället för ovanlighetens skull, men oj vad glad jag är för det!

Jag antar att det bara gäller nybokade resor, knappast vänlighet utan ett sätt att få folk att boka något alls. Såg det på en resebyrå åtminstone.

Jag antar att det bara gäller nybokade resor, knappast vänlighet utan ett sätt att få folk att boka något alls. Såg det på en resebyrå åtminstone.
Nej, det gäller även redan bokade resor. "If you currently have a booking with us but would prefer not to fly then, you can now change your flight online and we will waive the flight change fee. This applies to all existing and new bookings until further notice", står det.

Antalet smittade är i allra högsta grad relevant för hur man som enskild bör agera, sen kanske vi nu inte har resurser ens till provtagning och att annat måste prioriteras, men det ändrar inte betydelsen av den infon.

Hon råder ju även att man skall stanna hemma om man är hängig oavsett om det bara är en snuva. Tror det där är med för att lugna folk så de inte springer till vc eller ringer 1177 panikartat. Oavsett vad man lider av så är det ju inte aktuellt med sjukvård förrän man behövs vårdas på sjukhus så att säga. Men en del verkar ju tro att ett positivt test är lösningen typ.
Ugh gillar inte det här, har inte ett enda symptom på listan, utom udda känsla i halsen/ ned i bröstet på gränsen till andnöd, rå känsla.
Kan ju vara vad som helst, inkluderande halsbränna, eller panik 😀 men inget jag någonsin haft tidigare.

Funderar på att vara hemma ändå.

önskar jag kunde hitta någon enda person som haft Corona som skrivit hur det känns. Eller någon sjuksköterska. Men det är helt kört, tidningarna verkar inte fråga den frågan.

Men kan du lugna ner dig lite med ditt FUD.

Vad betyder FUD?

Nej det kan jag inte. Känns bra att vara uppdaterad.

Krokar an lite i det här inlägget..
Jag har funderat mest hela dagen på detta, det här med att hålla sig uppdaterad, om vad, hur ofta men framförallt varför jag ska vara uppdaterad.
För mig känns det som att det ger mig absolut inget alls att vara uppdaterad om exakt hur många som smittats och vart de parkerar sina skor om natten, ett hum räcker liksom. Behöver jag få flera uppdateringar per dag? Antagligen inte. Det sprider bara på min grundångest jag har, speciellt nu i samband med pms.
Det känns som att det enda jag egentligen har nytta av är eventuella restriktioner som arrangemang över 500 personer, inte så mycket mer.
När det rapporterats om att sjukvården har för lite material önskade jag faktiskt att det vore mer vinklat för att påpeka hur underfinansierad sjukvården är istället för att som det känns nu, sprida på lite "panik" (I brist på bättre ord).

Antalet smittade är i allra högsta grad relevant för hur man som enskild bör agera, sen kanske vi nu inte har resurser ens till provtagning och att annat måste prioriteras, men det ändrar inte betydelsen av den infon.
Men hur har en som enskild individ, allt som oftast utan sjukvårds eller annan relevant utbildning, möjlighet att göra några som helst välgrundade beslut om ens agerande utifrån en siffra? Och hur kommer detta skilja sig från expertgrundade uttalanden från myndigheter?

Ugh gillar inte det här, har inte ett enda symptom på listan, utom udda känsla i halsen/ ned i bröstet på gränsen till andnöd, rå känsla.
Kan ju vara vad som helst, inkluderande halsbränna, eller panik 😀 men inget jag någonsin haft tidigare.

Funderar på att vara hemma ändå.

önskar jag kunde hitta någon enda person som haft Corona som skrivit hur det känns. Eller någon sjuksköterska. Men det är helt kört, tidningarna verkar inte fråga den frågan.
Ja de flesta känner nog efter lite extra nu :laugh: min far har fått en torrhosta så han är sten säker på att det är corona. Jag tror ju mer på att det beror på att han röker :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 081
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 370
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 032
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II