Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
På vårt företag har vi nu tagit beslutet att vi för närvarande inte tar emot fysiska kundbesök i receptionen, utan kunder når oss och information via Mail/telefon/hemsida. Vi har också börjat dela upp personalstyrkan så vissa jobbar hemifrån, vissa på kontoret. Detta för att både hålla igång verksamheten och kunna serva våra kunder, och för att minimera riskerna för smittspridning genom att ha så lite folk i rörelse på jobbet samtidigt.

Jag säger tack till de som tagit fram teknologin som har gett möjligheten att kunna sköta jobbet hemifrån, guld värt särskilt i såna här extraordinära tider 🙏!

För min del vet jag inte riktigt hur det blir om jag måste vara hemma, vare sig det är jag eller någon i min arbetsgrupp som skulle bli sjuk. Mitt jobb är ju jävligt svårt att utföra någon annanstans än just på jobbet. Och jag har inga arbetsuppgifter jag kan göra hemifrån heller. Samtidigt vill jag ju göra något om jag blir hemskickad i karantän, men är väl bara att "gilla läget".

Hoppas verkligen att min grupp klarar sig så vi slipper gå hem...

Här ökar fallen i väldigt oroande takt och vi är nu klassade som riskomraden, jämnställa med tex Italien, Südkorea, Iran och vissa regioner i Kina. De tva värst drabbade omradena (bla Ischgl och St. Anton) är ställda i karantän. Alla affärer (utom livsmedel, aptotek osv) stänger fran mandag, resturanger har väldigt begränsade öppetider, alla offentliga byggnader är stänga, skolor stänger.
Det är en orolig och annorlunda tid vi har framför oss men jag hoppas att atergärderna kommer i tid sa vi inte har en situation som i Italien inom kort.

En bekant vädrade teorin att det kanske är bättre att sprida skrämmande information (dock ej desinformation, det var hon väldigt noga med att påpeka) än information om att det inte nödvändigtvis blir så illa som en del tror (typ som den där artikeln om UK vs Italien som jag delade här igår).

Vännens teori är att det fortfarande finns alldeles för många människor som inte tar det här på allvar överhuvudtaget, som nyser rakt ut, låter bli att tvätta händerna, reser i onödan, osv... Och att man riskerar att få de personerna att ta det på ännu mindre allvar om man sprider information som avdramatiserar. Enligt henne vore det i så fall bättre att prata om saken på ett sätt som kanske gör att de som redan är oroliga blir ännu mer oroliga, ifall det samtidigt innebär att de som inte tar saken på allvar börjar skärpa till sig lite och inser allvaret. För ju fler som tar saken på allvar, desto mindre är ju risken att viruset sprids.

Lite rörigt kanske, men vad tänker ni kring detta? Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker...

En bekant vädrade teorin att det kanske är bättre att sprida skrämmande information (dock ej desinformation, det var hon väldigt noga med att påpeka) än information om att det inte nödvändigtvis blir så illa som en del tror (typ som den där artikeln om UK vs Italien som jag delade här igår).

Vännens teori är att det fortfarande finns alldeles för många människor som inte tar det här på allvar överhuvudtaget, som nyser rakt ut, låter bli att tvätta händerna, reser i onödan, osv... Och att man riskerar att få de personerna att ta det på ännu mindre allvar om man sprider information som avdramatiserar. Enligt henne vore det i så fall bättre att prata om saken på ett sätt som kanske gör att de som redan är oroliga blir ännu mer oroliga, ifall det samtidigt innebär att de som inte tar saken på allvar börjar skärpa till sig lite och inser allvaret. För ju fler som tar saken på allvar, desto mindre är ju risken att viruset sprids.

Lite rörigt kanske, men vad tänker ni kring detta? Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker...

Jag tror inte det fungerar. De som inte tar det på allvar kommer att fortsätta skita i allt och de som redan är rädda blir hysteriska.

Det sämsta är nog att försöka bagatellisera och mörka information i ett tidigt skede, det innebär att trovärdigheten försvinner och ger mycket större risk för panik när det börjar bli riktigt allvarligt. Bästa är korrekt information där riskerna inte underskattas i ett tidigt skede, det gör att folk kan förbereda sig och bättre anpassa sig efter situationen och det ger också en känsla av kontroll även om det hela förvärras.

Tror inte heller det kommer fungera. Hysterin kommer bara bli värre och dom som nyser rakt ut kommer fortsätta med det.
Varför folk inte har vett att nysa i armvecket är för mig en gåta, även när det inte är covid/förkylningstider. Dom flesta har väl slutat äta snorkråkor i vuxen ålder, så dom kan ju uppenbarligen lära sig hyfs och etikett.

Tror inte heller det kommer fungera. Hysterin kommer bara bli värre och dom nyser rakt ut kommer fortsätta med det.
Varför folk inte har vett att nysa i armvecket är för mig en gåta, även när det inte är covid/förkylningstider. Dom flesta har väl slutat äta snorkråkor i vuxen ålder, så dom kan ju uppenbarligen lära sig hyfs och etikett.

Ja, och det är ju inte bara covid-19 som är aktuell, säsongsinfluensan pågår ju också...

Numera har vi vårt förråd av handsprit och ytsprit inlåst eftersom folk inte kan låta bli att ta saker även på sjukhus........ :banghead::banghead::banghead:
En kollega berättade igår att djurägaren hon träffat på morgonen frågade om han fick köpa en flaska handsprit av henne (dvs Djursjukhuset). Men ändå ville han ta henne i hand (trots skyltar överallt om att vi undviker det) vilket hon påpekade. Då blev han bara tyst.
Folk är bra dumma. Tvätta händerna ordentligt och undvik närkontakt så behöver du ingen handsprit...

Skrev jag att man skulle hamstra skithuspapper? Mellan vilka rader läste du in det?

Det där med att fortsätta leva, om du menar att gå ut och shoppa, gå på krogen, bio, diskotek så tycker jag det är högst onödigt om vi vill stoppa smittan.

Man kan leva på andra vis, jag hörde det skulle bli fint väder här så jag hoppas på en trevlig skogspromenad. Det boostar kanske immunförsvaret en del
Jag säger inte att man ska leva som vanligt, bara att man inte ska sluta leva. Man kan förändra sitt sätt att leva efter hur situationen är, men att helt isolera sig, bunkra mat och mediciner och panika känns inte konstruktivt. Småföretagare går i konkurs och när samhället börjar röra på sig igen riskeras ändå en stor spridning av smittan.

Grejen är att så länge man är frisk så kan man röra sig i samhället med begränsad rörlighet.
Att inte besöka äldre sjuka släktingar, vare sig hemma hos dem eller på äldreboende, att inte besöka folk på sjukhus, att inte gå till vc med influensasymptom eller om man bajsar löst eller kräks, att om man känner sig sjuk, faktiskt för en gångs skull ta sitt ansvar och stanna hemma dels från jobbet och dels från att träffa andra.
Att tvätta händerna ofta och på rätt sätt. Att hosta och nysa på rätt sätt. Att inte ta i hand på folk, en nick eller ett leende och ett hej duger väl lika bra, tycker jag.
Att jobba hemifrån om man har ett jobb det fungerar med, att gå på möten med bara friska andra personer och inte röra andra personers saker, att tvätta händerna och inte hosta på folk. Telefon, internet-skype, är ju uppfunnet, fungerar nog rätt långt! Men måste man ha ett möte ska man inte vara rädd för det så länge alla är friska, folk måste ta ansvar!!
Att åka kollektivt när man behöver, men man behöver kanske inte åka för skojs skull. Trycka på knappar med armbågen. Tvätta händerna. Inte nysa på folk.
Behöver ungen ett par skor till gympan behöver man inte vara rädd för att skaffa det utan ta sig till en lämplig affär för ärendet, men att strosa i köpcenter bara för att bör man ju låta bli. Behöver man köpa mjölk, varför inte gå till kvartersbutiken på hörnet istället för stora ICA, så hjälper man honom/henne lite också i den här tiden, rent ekonomiskt. Inte hamstra laktosfri mjölk med lång hållbarhet. Att ändra rutiner och gå till affären vareviga dag bara för skojs skull är väl onödigt men att handla när man behöver, tex veckohandling eller när mjölken tar slut är ju inte fel. Tvätta händerna. Hosta och nys rätt.
Att vara sugen på pizza är ju inte helt fel, hemkörning finns på många ställen, bara att testa det, att köpa hem mat från restaurang. Att gå på bio bör man nog undvika, många människor på liten plats, inte så vettigt. Att ta en promenad med kompisen istället för att gå på diskotek är väl en tanke. Vill man ta en fika kan man köpa fika och ta med sig ut till en bänk och sitta i friska luften och samtala medan man dricker sitt kaffe och äter sin kaka, så länge man är frisk.
Om man motionssimmar tisdagar och torsdagar kl 7 på morgonen och vet att man är typ ensam i simhallen för att alla andra jobbar eller sover, så varför inte fortsätta så länge det är ok för personalen och så länge man är helt frisk.
Att ta bilen om man har en sådan när man ska någonstans så blir det bättre för de som ingen har och som måste åka kollektivt. Att inte åka utomlands. Inte bara för ens egen skull utan för andras skull, att få smittan i u-länder tycker jag vore dumt.
Att stanna hemma när man är sjuk, att hosta och nysa rätt, att tvätta händerna.
Friska människor smittar inte. Det tycker jag vi får utgå ifrån. Och människor mår bättre psykiskt om man kan fortsätta så likt det vanliga livet det går. Det går ju om man tar ansvar och följer råden.

De senaste dagarna tycker jag att de människorna som rör sig ute verkar vara de friska människorna, de är också lugna och verkar inte direkt oroliga. Borta är alla snorpellar och hostpellar och alla med hysteriska blickar och som springer omkring som yra höns. NU tycker jag, personligen, det känns tryggare att vara ute och röra på mig i samhället eftersom risken att någon hostar på mig har minskat i och med att de ju är hemma nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 086
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 371
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 075
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka