Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jag har ju inte påstått något annat! Jag sa bara att tvådagarsregeln är vanligt men att olika institutioner har olika regler för vad som gäller därefter.
Sen kan inte kåren göra något åt det för den individuella studenten så jag förstår inte riktigt det rådet. Däremot skulle kåren kunna arbeta för att förändra reglerna överlag.
Du förstår inte varför man ska jobba för att andra studenter slipper samma helvete som man själv gick igenom?

Jag har nog inte ork att förklara det just nu.

Det är ju inte tvådagarsregeln jag har tyckt varit hemsk. Det var att de var tvungna att göra om hela praktiken som var hemskt.

Jag ser inte hur jag bidrar till smittspridning? Jag följer de rekommendationer som finns och är noga med hygien. Så länge inte myndigheter avråder mig från att gå och gymma eller handla.
Vi kan inte stänga ner hela samhället. Blir jag smittad så blir jag, då håller jag mig självklart hemma.
Paniken och hysterin hos folk är galen.

Jag går också till gymmet och handlar som vanligt och har precis kommit hem från ett restaurangbesök. Jag tror faktiskt den största risken är kollektivtrafiken till och från jobbet där det alltid är så överfullt att vi står packade som sillar ansikte mot ansikte eller på mitt jobb.. Vi har alla tekniska möjligheter att jobba hemifrån på vårt jobb men vi får inte. Jättemärkligt beslut tycker jag det är en statlig myndighet som nog får klassas som samhällsviktig och där vi dessutom sitter i aktivitetsbaserat landskap och byter plats några gånger om dagen vilket innebär att exponeras för många fler människor än om jag hade suttit i eget rum som vi gjorde innan vi flyttade till nya lokaler. Vi får jobba hemifrån vid enstaka tillfällen, till exempel om det är något som måste fixas där man bor under dagen eller liknande men inte regelbundet. Om man ska jobba hemifrån måste man först ha fått tillstånd från chefen. Lite gammaldags kan jag tycka. Nu är jag inte rädd för själva smittan i sig, jag är fullt frisk och inte äldre så jag tillhör inte någon riskgrupp.

Jag spekulerar vilt om att de äldre kanske inte matas med samma skräckmedia som de yngre som läser ständiga uppdateringar på nätet. På gott och på ont förstås, de bör ta hand om sig.
Det kan säkert stämma. Fick uppfattningen av en av våra härligare farbröder att han överlevt värre "å dä ä la bara å vänta utä å fortsätta vara gla serru". :love:
Han tvättade iaf händerna och visade mig sin handsprit flaska som han köpt, hoppas an är rädd om sig.

Ser många som går med munskydd, hjälper det ens?
Det hjälper möjligtvis om du är smittad själv och går runt och hostar rakt ut. Hjälper andra mot dina hostningar alltså. Du själv får ingenting ut av det, eftersom luften du andas passerar igenom på sidan av munskyddet. Dessutom har du slemhinnor i både ögon och näsa som upptar virus om en smittad hostar dig i ansiktet. Men som hövlighetsgest mot andra icke-smittade ser det så klart trevligt ut ;) .

Det hjälper möjligtvis om du är smittad själv och går runt och hostar rakt ut. Hjälper andra mot dina hostningar alltså. Du själv får ingenting ut av det, eftersom luften du andas passerar igenom på sidan av munskyddet. Dessutom har du slemhinnor i både ögon och näsa som upptar virus om en smittad hostar dig i ansiktet. Men som hövlighetsgest mot andra icke-smittade ser det så klart trevligt ut ;) .
Bättre att stanna hemma än att åka spårvagn då kan jag tycka..

Oj. Så jag ska akta mig för dom?
Du behöver ju inte springa fram och slicka på dem, men det skulle jag väl avråda från oavsett. Nu finns det väl rätt många som tror att munskydd skyddar dem från smitta, i och med att folk köpt som galningar, vad jag förstått. Men jag ser ju inte varför man skulle akta sig för nån med munskydd, det är ju uppenbarligen en som tar sitt ansvar för att skydda andra.

Du behöver ju inte springa fram och slicka på dem, men det skulle jag väl avråda från oavsett. Nu finns det väl rätt många som tror att munskydd skyddar dem från smitta, i och med att folk köpt som galningar, vad jag förstått. Men jag ser ju inte varför man skulle akta sig för nån med munskydd, det är ju uppenbarligen en som tar sitt ansvar för att skydda andra.
Fast gäller inte karantän för smittade?

Du förstår inte varför man ska jobba för att andra studenter slipper samma helvete som man själv gick igenom?

Det är ju inte tvådagarsregeln jag har tyckt varit hemsk. Det var att de var tvungna att göra om hela praktiken som var hemskt.
Fast det är ju typ exakt det jag skriver! Kåren kan inte hjälpa den individuella studenten, men kåren kan hjälpa att förändra reglerna.
Just nu känns det som att du gör ditt bästa för att missförstå vad jag skriver... Tror vi lämnar detta OT nu.

Oj. Så jag ska akta mig för dom?

Jag hade haft ett avstånd på ca 1m, det som rekommenderas här där jag bor iaf (norge).

Håll ett avstånd på ca
Jo, självklart. Man kan ju ha munskydd i förebyggande syfte, eller för att man är minimalt förkyld eller vad som helst. Folk med covid-19 lär inte gå ut med munskydd.

Det beror väl på, alla kommer inte testas, är det en person som upplever milda symptom som måste ta sig nånstans kan det nog hända, tänker jag?

Men det handlar ju om verksamheten oxå, det tar oerhört mycket tid med student, och för oss är det dessutom pengar som försvinner pga sänkt produktion och som vi får ersättning för, men det är ju svårt att planera för att en student blir sjuk och fylla igen de hål vi skapat för att kunna handleda på ett vettigt sätt. Vi kan inte förlänga några studentperioder annat än i undantagsfall om det är en extremt stark student som kan jobba rätt självständigt och lokalerna tillåter (jag har handlett i mellandagarna när vi hade tomma rum vid något tillfälle där studenten blev sjuk och behövde ta igen 4 dagar, men det har inte varit många studenter det gått med). Då måste man planera för en ny period och dessutom få ersättning från högskola/universitet för att täcka bortfallet.

UD avråder nu från resor till alla länder.... Gäller fram till 14 april.... Vad blir nästa steg tro ni.....
Finland har sedan några dagar tillbaka gett råd om att inte ens resa inom landets gränser och att möten med 10 personer eller fler bör hållas via Skype eller motsvarande. Låter helt vettigt.

Imorgon ska min brorsas tjej resa från Tyskland hem till Finland. Jag undrar om hon måste vara i karantän eller så. Eller om det kommer vara väldigt lite folk på planet och flygplatserna 🙄.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 077
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 367
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 031
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022