Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon ska min brorsas tjej resa från Tyskland hem till Finland. Jag undrar om hon måste vara i karantän eller så. Eller om det kommer vara väldigt lite folk på planet och flygplatserna 🙄.

Egentligen "borde" hon kanske stanna. De lär få svårt att resa till varandra framöver.

Folk med covid-19 lär inte gå ut med munskydd.

Smittskyddsexperter pratar om att vi når immunitet på befolkningsnivå när 60% haft smittan. Det betyder rimligtvis att över tid kommer 60% av alla munskyddsbärare också ha/få corona.

...som troligen inte är coronavirusorsakat så förstår jag inte problemet, ta dig dit som du brukar, men hosta och nys inte på folk?

Någon som hostar och nyser ska utgå från att den sannolikt har corona, så resonemanget faller.

Öroninflammation var ett exempel. Jag verkar ha svårt att förklara min fråga, den handlade om att väldigt många människor behöver söka vård för saker som eventuellt kanske (men troligtvis inte) kan vara corona och att jag inte fattar hur det i praktiken ska lösas med t.ex. transport.

Varför troligtvis inte? Det är ju troligtvis.

Det här tror jag är ett jättevanligt tänk: att en inte har corona för att en inte är jättesjuk. Trots att all rapportering pratar om att många smittade enbart har lätt sjuka.

Jag är en fullt frisk 38-åring i Storstockholm som har förkylningen från hell just nu. Sannolikheten att det är corona är såklart högre än att det är säsongsinfluensa, eftersom ingen har motståndskraft mot corona.

Om jag är orolig? Nej.
Om jag ser till att hålla mig hemma? Ja.

Alla verkar tycka något, oavsett vilken kompetens en har. Vet vi ens om beslut tas för minimalt antal döda i corona i Sverige i år? Eller minimalt antal döda i sjukdom öht i Sverige i år? Eller för minimal ekonomisk påverkan så att vår rika ekonomi kan ge bistånd till länder där en epidemi verkligen skulle bli problematisk pga sämre utgångspunkt gällande hygien och trångboddhet? För mig avgör detta vad jag kan tycka om beslut. Eftersom jag inte vet, så tycker jag minimalt och följer beslut (minst).

Här är en bra matris över skillanden mellan corona, influensa, förkylning och allergier

covid-19%20matris%20doktorn%20anders%20%C3%A5ker%20medicin%20coronavirus%20covid-19%20influensa%20f%C3%B6rkylning%20symtom%20allergier%20medicin%20symtomguide.jpg

Källa: https://www.doktorn.com/artikel/coronavirus-covid-19-skillnaden-på-influensa-förkylning-allergi-och-covid-19-symtomguide

Nu går jätten Kina ut och fördömer Sveriges sätt att hantera virusspridningen och uppmanar EU att agera mot Sverige, det är ganska uppseendeväckande och det blir intressant att se hur regeringen hanterar detta [DN]

Nu går jätten Kina ut och fördömer Sveriges sätt att hantera virusspridningen och uppmanar EU att agera mot Sverige, det är ganska uppseendeväckande och det blir intressant att se hur regeringen hanterar detta [DN]

Vilket är fullkomligt galet anser jag. Vem är Kina att fördöma några länder som mörkat både det ena och det andra. En jäkla diktatur som behandlar både människor och djur fruktansvärt illa. Vem startade denna smitta och alla andra liknande? Jo Kina så shut the fuck up!

" Jag intervjuar pizzeria-ägaren Tommaso och han faller nästan i gråt över oron för de tomma borden, sina obetalda räkningar, familjen han nu inte kan försörja. Hotellen i Rom har 95 procent avbokningar, företag har börjat avskeda folk eller sätta dem på deltid, rädslan för en ekonomisk kollaps är för många större än den för viruset. "

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mina-tre-veckor-i-virusets-centrum/

Tycker detta är tragiskt läsning och tänker på hur många tusentals detta kommer drabba ekonomiskt.

Också i Norge ser man redan hur det påverkar företagen :(

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ingsvarsel-til-alle-sine-6000-ansatte-i-norge

Vägrar man att ge sig i fall med svenska fängslade medborgare , hamnar man i skottgluggen. Men jag håller med, Kinas krigföring mot Sverige för att vi står upp för mänskliga rättigheter är ganska intressant.

Fast det är ju typ exakt det jag skriver! Kåren kan inte hjälpa den individuella studenten, men kåren kan hjälpa att förändra reglerna.
Just nu känns det som att du gör ditt bästa för att missförstå vad jag skriver... Tror vi lämnar detta OT nu.
Om du då tycker samma som mig och jag bara har missförstått dig, varför svarade du på mitt inlägg till att börja med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 076
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 365
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 031
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur