Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det behövs ingen foliehatt här.
Det är tre läkare som alla tre kritiserat hur Ryssland har hanterat pandemin i deras sjukvård.
Borde inte någon ha varit smart nog att se till så de inte råkade ut för så likartade saker? Eller är kvoten för läkare som kan drunkna på fyllan eller bli påkörda i trafiken utan att det väcker uppmärksamhet redan så välfylld att återbruk av metoderna blev oundvikligt?

Jag tror det är så enkelt som att någon rysk fönsterfabrikant haft kvalitetsproblem i produktionen.:D
*Mia med kristallhatt*
 
Borde inte någon ha varit smart nog att se till så de inte råkade ut för så likartade saker? Eller är kvoten för läkare som kan drunkna på fyllan eller bli påkörda i trafiken utan att det väcker uppmärksamhet redan så välfylld att återbruk av metoderna blev oundvikligt?

Jag tror det är så enkelt som att någon rysk fönsterfabrikant haft kvalitetsproblem i produktionen.:D
*Mia med kristallhatt*
Det kan ju iofs också vara så att alla läkare i Ryssland har kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå - vilket då plötsligt gör det nomalt att tre av tiotusentals läkare faller ut genom ett fönster, efter att ha kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå.

Såväl som att tre av tiotusentals läkare har tappat en glasburk med rödbetor på foten efter att ha kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå, tre av tiotusentals läkare har skurit sig i handen efter att täljt matsalsmöbler efter att ha kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå, eller tre av tiotusentals läkare har hoppat från bryggan och slagit huvudet i en sten efter att ha kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå.
 
Det kan ju iofs också vara så att alla läkare i Ryssland har kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå - vilket då plötsligt gör det nomalt att tre av tiotusentals läkare faller ut genom ett fönster, efter att ha kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå.

Såväl som att tre av tiotusentals läkare har tappat en glasburk med rödbetor på foten efter att ha kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå, tre av tiotusentals läkare har skurit sig i handen efter att täljt matsalsmöbler efter att ha kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå, eller tre av tiotusentals läkare har hoppat från bryggan och slagit huvudet i en sten efter att ha kritiserat statens hantering av pandemin på sjukhusnivå.
Visar på att det ärevördiga begreppet defenestration fortfarande har sin plats i ordboken.
Får bara hoppas att om det blir krig nu så ska det helst vara lite mindre än 30 år. :nailbiting:
 
Det behövs ingen foliehatt här.
Det är tre läkare som alla tre kritiserat hur Ryssland har hanterat pandemin i deras sjukvård.
Jag lägger ett blad av folie på huvudet. :meh:

Jag glömde att lägga till också att om det var självmord alla tre så skulle jag vara tveksam till att de alla skulle välja att falla/hoppa ut genom ett fönster. Låter ju som ett otroligt sammanträffande.
 
Jag lägger ett blad av folie på huvudet. :meh:

Jag glömde att lägga till också att om det var självmord alla tre så skulle jag vara tveksam till att de alla skulle välja att falla/hoppa ut genom ett fönster. Låter ju som ett otroligt sammanträffande.
Du får betänka att de tvingas jobba väldigt långa pass utan någon som helst skyddsutrustning, att bara tre hoppat är väl snarare förvånande.
 
Du får betänka att de tvingas jobba väldigt långa pass utan någon som helst skyddsutrustning, att bara tre hoppat är väl snarare förvånande.
Mhm, därför funderar jag på om det är självmord eller mord.
Och blir lite upprörd över att tidningen väljer att skriva "fallit", det är ju knappast rena olyckshändelser :meh:
 
jag har 28,6% och 2,5 är ganska högt högt det med om man jämför med en vanlig situation
Insåg nu att det inte kan vara procent för en random person i befolkningen.
Det måste vara risken för en med (mer eller mindre explicit) konstaterat sjukdomsfall att dö innan tillfrisknande. Och då vet vi att alla smittade inte noteras som sjukdomsfall. Plus att alla nog inte kommer att smittas?
Blev genast en siffra som troligen är mer lik vad jag förväntade mig...
 
Aha då förstår jag bättre, tack!
Om man klickar på infoknappen bredvid Hospital resource use står det;

"ICU beds available is the total number of ICU beds available for COVID patients minus the average historical ICU bed use."

Klickar man sen på linjen ser man att de anger antal tillgängliga bäddar till 658 vilket stämmer hyffsat med de dryga 1000 som finns tillgängliga idag minus de ca 300 iva-patienter som inte har covid. Så deras beräkningar just för Sverige, trots tillgängliga siffror, stämmer inte särskilt väl iom vi enligt dem idag har behov av nästan 1000 bäddar bara för covid men har bara 500 covid på iva just nu.

Och sannolikheten att vi ska ha mellan 3500 och 35000 döda i början av augusti känns svårt att faila på. ;)
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJVKAB/tre-ryska-lakare-har-mystiskt-fallit-ut-genom-fonster
Ja, mycket mystiskt .. O_o Jag vill ta på mig en foliehatt och våga ifrågasätta om de verkligen FALLIT ... :cautious:
Antingen är det mord eller självmord tror jag på. Den senare verkar en regeringskritiker tro på, iallafall säger hon att hon tror att det speglar den stress läkare arbetar under i Ryssland, dock utan att säga om hon tror att det är olyckor eller självmord.

För alltså ... TRE läkare på samma sätt? :cautious::cautious::cautious:
Känns som att de försökt göra det tydligt också. Jag menar klart de rimligen har kapacitet att råka defenestrera en, råka låta en simma för länge för långt ned i bassängen och ha en som blir "rånad". (eller så har de en liten backlog som inte upptäckts)
 
Sidan är gjord av en high schooler i USA.
Det kan vara värt att ta med i beräkningen.

Det är dessutom intressant att det beskrivs som en "chance of dying" från någon boendes i ett land med engelska som modersmål.

Lite utanför och allmänt; är det någon/några specifika som inte tagit viruset på allvar som avses? Jag har ännu ej detekterat någon som inte tagit det på allvar.
 
2,5% risk att dö för medelålders utan riskgrupp. Låter inte det som en för hög siffra?
Det känns väldigt högt, i synnerhet med tanka på att så många inte ens märker att de är smittade. Om nu det stämmer att runt 20-25% av Storstockholms invånare haft covid 19 vid det här laget så känns den absurt hög, inte 100 100.000-tals dött här
 
Om man klickar på infoknappen bredvid Hospital resource use står det;

"ICU beds available is the total number of ICU beds available for COVID patients minus the average historical ICU bed use."

Klickar man sen på linjen ser man att de anger antal tillgängliga bäddar till 658 vilket stämmer hyffsat med de dryga 1000 som finns tillgängliga idag minus de ca 300 iva-patienter som inte har covid. Så deras beräkningar just för Sverige, trots tillgängliga siffror, stämmer inte särskilt väl iom vi enligt dem idag har behov av nästan 1000 bäddar bara för covid men har bara 500 covid på iva just nu.

Och sannolikheten att vi ska ha mellan 3500 och 35000 döda i början av augusti känns svårt att faila på. ;)
Jag tittade inte på siffrorna de spådde till augusti utan blev nyfiken på om de rättade till de siffror som finns efter de riktiga siffrorna när dagarna går. Dvs gamla datum. Vilket märktes tydligast med sängplatserna. Men det fick jag svar på, tack :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
348
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 053
Senast: bollen__
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp