Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi vet inte hur korea räknar
Jag skulle vilja påstå, utan att vara vare sig medicinskt eller epidemiologisk kunnig, att dödligheten av viruset är åtminstone delvis beroende av den genomsnittliga medicinska statusen på den population viruset översköljer.

En gammal italiensk befolkning av antibiotiska storrökare får mer stryk än en tuberkulos-vaccinerad population i Nigeria med medelålder på 20.
 
Den här kunde lika gärna höra hemma i meme tråden men då den tydligen är sann så hör den hemma här tyckte jag ... Hur är detta sant undrar jag dock.
bea32ba698a2fb339950fd4c5335d86396d91f8b.png

Snacka om att ta stämningskulturen i USA ett steg längre O_o
 
Den här kunde lika gärna höra hemma i meme tråden men då den tydligen är sann så hör den hemma här tyckte jag ... Hur är detta sant undrar jag dock.
bea32ba698a2fb339950fd4c5335d86396d91f8b.png

Snacka om att ta stämningskulturen i USA ett steg längre O_o
Amerikaner :banghead:
Och - inte alla amerikaner.....
 
I korta drag, trots att USA spenderar allra mest per capita på sjukvård, är det en jätteskillnad för var deras sjukhus ligger. Sjukhus på fattiga Brooklyn jämförs med andra rikare.

Så intressant att jag fick klippa ut den ur cachen.
 
I korta drag, trots att USA spenderar allra mest per capita på sjukvård, är det en jätteskillnad för var deras sjukhus ligger. Sjukhus på fattiga Brooklyn jämförs med andra rikare.

Så intressant att jag fick klippa ut den ur cachen.
Vad mer exakt är det för typer av skillnader som avses?
Tillgänglighet, kvalitet, behandlingsresultat, kostnadseffektivitet... ?
 
Vad mer exakt är det för typer av skillnader som avses?
Tillgänglighet, kvalitet, behandlingsresultat, kostnadseffektivitet... ?
De koncentrerade sig på hur de ekonomiska förutsättningarna var så olika från sjukhus till sjukhus - en del var i absolut världsklass, och hade inga problem med att expandera med 200 extra IVA-platser i en ny supersnabbt uppförd byggnad, medan andra lika gärna kunde ha befunnit sig i tredje världen och slogs för att få pengar till att köpa in skyddsutrustning.
 
Suck, mycket frustration och förvirring efter Boris Johnsons senaste tal till nationen igår kväll. Från att ha varit väldigt tydlig och strikt kändes han nu plötsligt väldigt svävande och visade tecken på svagt ledarskap, och många tycker att talet väckte fler frågor än det gav svar. Det innehöll meningar som "So work from home if you can, but you should go to work if you can’t work from home."

Jag är i glad att bo i Skottland där vi har en egen First Minister som förekom BoJo och levererade sina egna, tydliga instruktioner i fredags där vi blev tillsagda att fortsätta ungefär som vanligt tillsvidare. Men jag är väldigt orolig för vad gårdagens Boris-tal kommer att ha för effekt på landet i stort - folk som redan var frustrerade och började tappa tålamodet innan detta lär inte börja agera bättre efter gårdagens meddelande. Instruktionerna i UK ser nu ut ungefär såhär...

eee1b67f-06fe-49a6-962e-8960581c33bb.jpeg
 
Suck, mycket frustration och förvirring efter Boris Johnsons senaste tal till nationen igår kväll. Från att ha varit väldigt tydlig och strikt kändes han nu plötsligt väldigt svävande och visade tecken på svagt ledarskap, och många tycker att talet väckte fler frågor än det gav svar. Det innehöll meningar som "So work from home if you can, but you should go to work if you can’t work from home."

Jag är i glad att bo i Skottland där vi har en egen First Minister som förekom BoJo och levererade sina egna, tydliga instruktioner i fredags där vi blev tillsagda att fortsätta ungefär som vanligt tillsvidare. Men jag är väldigt orolig för vad gårdagens Boris-tal kommer att ha för effekt på landet i stort - folk som redan var frustrerade och började tappa tålamodet innan detta lär inte börja agera bättre efter gårdagens meddelande. Instruktionerna i UK ser nu ut ungefär såhär...

Visa bifogad fil 50583

Det hela känns verkligen clear as mud...
 
Suck, mycket frustration och förvirring efter Boris Johnsons senaste tal till nationen igår kväll. Från att ha varit väldigt tydlig och strikt kändes han nu plötsligt väldigt svävande och visade tecken på svagt ledarskap, och många tycker att talet väckte fler frågor än det gav svar. Det innehöll meningar som "So work from home if you can, but you should go to work if you can’t work from home."

Jag är i glad att bo i Skottland där vi har en egen First Minister som förekom BoJo och levererade sina egna, tydliga instruktioner i fredags där vi blev tillsagda att fortsätta ungefär som vanligt tillsvidare. Men jag är väldigt orolig för vad gårdagens Boris-tal kommer att ha för effekt på landet i stort - folk som redan var frustrerade och började tappa tålamodet innan detta lär inte börja agera bättre efter gårdagens meddelande. Instruktionerna i UK ser nu ut ungefär såhär...

Visa bifogad fil 50583

Jag håller helt och hållet med. Ingen har den blekaste aning om vad som egentligen gäller.
 
Här i Österrike är det just nu ocksa lite förvirrande va dom gäller, men inte lika illa som i Storbritanien verkar det som, det var liksom enklare när man inte gick göra ngt. För vara barn öppnar skolan och förskolan om en vecka. I skolan är det ganska klart vad som gäller men i förskolan är det totalförvirring och ingen vet ngt. Skolan och förskolan styrs av olika "myndigheter" och förskolan är mkt mer fri och upp till varje kommun att bestämma.

Annars har min älskade mormor drabbats av Covid, vilket är väldigt oroande. Hon är 90 ar, dement och har försjukdomar. Hon har varit sjuk nu i en vecka och än sa länge verkar det inte vara ngr förändringar, varken bättre eller sämre.
 
Suck, mycket frustration och förvirring efter Boris Johnsons senaste tal till nationen igår kväll. Från att ha varit väldigt tydlig och strikt kändes han nu plötsligt väldigt svävande och visade tecken på svagt ledarskap, och många tycker att talet väckte fler frågor än det gav svar. Det innehöll meningar som "So work from home if you can, but you should go to work if you can’t work from home."

Jag är i glad att bo i Skottland där vi har en egen First Minister som förekom BoJo och levererade sina egna, tydliga instruktioner i fredags där vi blev tillsagda att fortsätta ungefär som vanligt tillsvidare. Men jag är väldigt orolig för vad gårdagens Boris-tal kommer att ha för effekt på landet i stort - folk som redan var frustrerade och började tappa tålamodet innan detta lär inte börja agera bättre efter gårdagens meddelande. Instruktionerna i UK ser nu ut ungefär såhär...

Visa bifogad fil 50583
Inser nu att det jag skrev om vi i Skottland blivit instruerade att "fortsätta som vanligt" kan misstolkas. Med det menar jag alltså att fortsätta som vi gjort de senaste 7 veckorna med mycket begränsad utevistelse, inte gå ut mer än för mathandling och träning, inte träffa folk från andra hushåll osv. Det har tydligen gått så lång tid att min hjärna räknar det som "som vanligt" nu :p
 
Jag håller helt och hållet med. Ingen har den blekaste aning om vad som egentligen gäller.
Och vem i hela friden var det som bestämde att slogan skulle ändras från "Stay at home"/"Stay safe" till "Stay alert"?! Why, oh why? :arghh:

Det är så himla skrämmande att hela BoJos tal samt alla de nya förändringarna, inklusive slogan, säkerligen granskats av massor av "vettiga" personer som nickat och tyckt att jamen det här låter väl hur bra som helst! :banghead:
 
Har pa vastkusten fungerar sjukvarden annorlunda ... och i de flesta fall battre. Ar man sjuk i Covid-19 sa ar den ocksa helt gratis och man kan ga till vilket sjukhus som helst, inte bara den conglomerate man har forsakring for.
Och hur vet man om man har covid-19 då? Det är ju inget man själv kan avgöra.
 
Och vem i hela friden var det som bestämde att slogan skulle ändras från "Stay at home"/"Stay safe" till "Stay alert"?! Why, oh why? :arghh:

Det är så himla skrämmande att hela BoJos tal samt alla de nya förändringarna, inklusive slogan, säkerligen granskats av massor av "vettiga" personer som nickat och tyckt att jamen det här låter väl hur bra som helst! :banghead:

Det är verkligen så dumt alltsammans. Det finns åtskilliga videos ute som gör ett försök att 'förklara' det nya läget men ingen lyckas egentligen, sedan ska det under veckan komma ut en 50sidor lång beskrivning av de nya anvisningar om jag minns rätt.
Alltså, 50 sidor?!

Det finns inte heller några fortsatta regler eller datum för hur permitteringarna ska skötas efter första Juni, vare sig för de permitterade eller arbetsgivarna.
Jag tycker också att Bojo skötte sig helt okej i pressen i början och att allt var tydligt, men det här är ju ett skämt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
340
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
792
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 976
Senast: bollen__
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 897
· Visningar
61 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp