Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni i UK i allmänhet, och Skottland i synnerhet - vad är det här för tokerier?

MassGatheringGlasgow.jpg
 
Ni i UK i allmänhet, och Skottland i synnerhet - vad är det här för tokerier?

Visa bifogad fil 50780

Verkar vara ett gäng tomtar som kallar sig UK freedom movement. Polisen får ta hand om det om någon dyker upp. :) Det är inget jättesurr om det häromkring i alla fall, men jag såg att Glasgow News hade en liten artikel.
De har tydligen planerat att hålla 'gatherings' i andra större städer också.
 
Här i Österrike är ju samhället öppet igen (skolorna öppnar pa mandag), men begränsningar.
Vi ska tänka ungefär som i Sverige, halla avstand, stanna hemma om man är minsta sjuk, helst jobba hemma osv.

Om man är sjuk här sa krävs det sjukintyg fran första dagen, men du far ocksa full lön da fran första sjukdagen och salänge du är sjuk. Tror det är arbetsgivaren som star för lönen första veckan sen är det försäkringskassan. Alltsa ingen ekonomisk grund att inte stanna hemma.

Lite mer problematiskt är det om du har sjuka barn, varje förälder har bara 10 dagar per ar för att vara hemma med sjukt barn, har man flera barn/ensamstaende är dagarna snabbt borta. Manga brukar lösa det med mor/farföräldrar men det är ju inte sa lämpligt nu.
Sjukintyg från första dagen? Åh jösses, stackars läkare som kommer att bli nedringda med samtal :crazy: eller?
 
Jag fattar inte riktigt. FHM upprepar och upprepar och upprepar att flockimmunitet inte är deras mål. Ändå skriver forskare och debattörer och fan och hans mormor att FHM:s mål med flockimmunitet är farligt och inte ska vara deras strategi och mål.
 
Jag fattar inte riktigt. FHM upprepar och upprepar och upprepar att flockimmunitet inte är deras mål. Ändå skriver forskare och debattörer och fan och hans mormor att FHM:s mål med flockimmunitet är farligt och inte ska vara deras strategi och mål.
Men... Om inte flockimmunitet är målet, vad är då målet? Det är väl alla länders mål? Det kommer ju dröja MINST ett år till innan ett ev vaccin kommer, ska vi i Sverige då inte vaccinera oss? :confused::confused:

Vad tänker man ska hända istället? Jag förstår ingenting nu :rofl:
 
Men... Om inte flockimmunitet är målet, vad är då målet? Det är väl alla länders mål? Det kommer ju dröja MINST ett år till innan ett ev vaccin kommer, ska vi i Sverige då inte vaccinera oss? :confused::confused:

Vad tänker man ska hända istället? Jag förstår ingenting nu :rofl:

Fast om någon säger något kan man ju lita på det eller låtsas som att de ljuger.

Jag förstår ingenting av vad du menar nu.
 
Men... Om inte flockimmunitet är målet, vad är då målet? Det är väl alla länders mål? Det kommer ju dröja MINST ett år till innan ett ev vaccin kommer, ska vi i Sverige då inte vaccinera oss? :confused::confused:

Vad tänker man ska hända istället? Jag förstår ingenting nu :rofl:
Målet är att inte alla ska bli sjuka samtidigt, så att sjukvården inte blir så överbelastad att den kollapsar. Skulle det vara så att man uppnår flockimmunitet är det bara en bieffekt (om man menar med flockimmunitet på naturlig väg). Ett eventuellt vaccin vet ju ingen när det kommer, om det ens kommer något som fungerar.
 
Men... Om inte flockimmunitet är målet, vad är då målet? Det är väl alla länders mål? Det kommer ju dröja MINST ett år till innan ett ev vaccin kommer, ska vi i Sverige då inte vaccinera oss? :confused::confused:

Vad tänker man ska hända istället? Jag förstår ingenting nu :rofl:
Målet för strategin är att hålla ner smittspridningen.
För att hålla sig inom sjukvårdens kapacitet och skydda riskgrupper.

Flockimmunitet är en (sannolik) konsekvens som kommer att inträffa som en följd av att ett antal människor har genomgått sjukdom. Inte ett självständigt syfte som motiverar strategivalet.

Om/när det kommer ett vaccin så kan det så klart ändras så att man inför en ny strategi utifrån att nya möjligheter är tillgängliga.
 
Fast om någon säger något kan man ju lita på det eller låtsas som att de ljuger.

Jag förstår ingenting av vad du menar nu.
Vad är oklart?

Är målet att viruset ska dö ut av sig självt? Tror de att det kommer hända? Det känns jättekonstigt!
Jag förstår för övrigt inte din första mening heller eller hur den relaterar till mitt inlägg.
Målet är att inte alla ska bli sjuka samtidigt, så att sjukvården inte blir så överbelastad att den kollapsar. Skulle det vara så att man uppnår flockimmunitet är det bara en bieffekt (om man menar med flockimmunitet på naturlig väg). Ett eventuellt vaccin vet ju ingen när det kommer, om det ens kommer något som fungerar.
Ja det är givetvis ett delmål. Men slutmålet är måste väl vara flockimmunitet, eller hur tänker man annars att folk ska sluta dö av det?

KL
Ja här antog jag att de skulle vilja vaccinera så många som möjligt för att uppnå just flockimmunitet när ett vaccin väl kommer. Men tydligen är inte det slutmålet då.

Vill man hellre hitta mediciner som behandlar sjukdomen? Känns ju inte så kostnadseffektivt direkt, men vad vet jag.
 
Vad är oklart?

Är målet att viruset ska dö ut av sig självt? Tror de att det kommer hända? Det känns jättekonstigt!
Jag förstår för övrigt inte din första mening heller eller hur den relaterar till mitt inlägg.

Ja det är givetvis ett delmål. Men slutmålet är måste väl vara flockimmunitet, eller hur tänker man annars att folk ska sluta dö av det?

KL
Ja här antog jag att de skulle vilja vaccinera så många som möjligt för att uppnå just flockimmunitet när ett vaccin väl kommer. Men tydligen är inte det slutmålet då.

Vill man hellre hitta mediciner som behandlar sjukdomen? Känns ju inte så kostnadseffektivt direkt, men vad vet jag.
Nu är det bara mina egna tankar men jag kan tänka mig att man "bara" försöker hitta en livsstil som man kan leva i och fortsätta med. Oavsett hur länge.
För arbeta på vaccin jobbar ju forskarna fullt på med och inget man kan påverka. Flockimmunitet på "naturlig" väg vet man ju inte heller något om än och man kan inte påverka det heller.
Men det är ju utifall det värsta händer, typ förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa. Vilket låter vettigt tycker jag.

Tillägg: angående slutmålet, jag skulle snarare uttrycka det som att minska på dödstalen så mycket som möjligt. Om det blir 0 till slut så är det ju bara toppen.
 
Vad är oklart?

Är målet att viruset ska dö ut av sig självt? Tror de att det kommer hända? Det känns jättekonstigt!
Jag förstår för övrigt inte din första mening heller eller hur den relaterar till mitt inlägg.

Ja det är givetvis ett delmål. Men slutmålet är måste väl vara flockimmunitet, eller hur tänker man annars att folk ska sluta dö av det?

KL
Ja här antog jag att de skulle vilja vaccinera så många som möjligt för att uppnå just flockimmunitet när ett vaccin väl kommer. Men tydligen är inte det slutmålet då.

Vill man hellre hitta mediciner som behandlar sjukdomen? Känns ju inte så kostnadseffektivt direkt, men vad vet jag.
Långsiktigt så vill alla nå just flockimmunitet men innan det finns ett vaccin eller fungerande medicin så måste man ha en strategi - det är den strategin som diskuteras och som FoHM får förklara om och om igen och går ut på att så få som möjligt smittas för att sjukvården ska hinna med. Kritikerna gafflar om att FoHM offrar liv för att nå flockimmunitet och de kan inte ha mer kottar i öronen anser jag
 
Vad är oklart?

Är målet att viruset ska dö ut av sig självt? Tror de att det kommer hända? Det känns jättekonstigt!
Jag förstår för övrigt inte din första mening heller eller hur den relaterar till mitt inlägg.

Ja det är givetvis ett delmål. Men slutmålet är måste väl vara flockimmunitet, eller hur tänker man annars att folk ska sluta dö av det?

KL
Ja här antog jag att de skulle vilja vaccinera så många som möjligt för att uppnå just flockimmunitet när ett vaccin väl kommer. Men tydligen är inte det slutmålet då.

Vill man hellre hitta mediciner som behandlar sjukdomen? Känns ju inte så kostnadseffektivt direkt, men vad vet jag.
Men vad är det du inte förstår? Vi ska inte ha fler sjuka än att sjukvården hinner med. Ingen vet hur länge det här kommer dra ut på tiden, vi kan inte kollapsa samhället utan försöka använda huvudet och tänka långsiktigt och hoppas på att det kommer ett vaccin snart och under tiden försöka minska skadorna av Covid-19 så gott det går.
 
Vad är oklart?

Är målet att viruset ska dö ut av sig självt? Tror de att det kommer hända? Det känns jättekonstigt!
Jag förstår för övrigt inte din första mening heller eller hur den relaterar till mitt inlägg.

Ja det är givetvis ett delmål. Men slutmålet är måste väl vara flockimmunitet, eller hur tänker man annars att folk ska sluta dö av det?

KL
Ja här antog jag att de skulle vilja vaccinera så många som möjligt för att uppnå just flockimmunitet när ett vaccin väl kommer. Men tydligen är inte det slutmålet då.

Vill man hellre hitta mediciner som behandlar sjukdomen? Känns ju inte så kostnadseffektivt direkt, men vad vet jag.

Att flockimmunitet inte är målet.

Det som är oklart varför folk påstår att flockimmunitet, och angriper det valet av mål, är målet när de säger varje vecka att det inte är ett mål.

Jag tycker inte att målet att försöka hålla belastningen på sjukvården under max kapaciteten samtidigt som man med stor ansträngning samlar kunskap om viruset, behandlingar och vaccin är alls konstigt.

Jag tycker det verkar väldigt humant och kostnadseffektivt att använda behandlingar som fungerar. Och mindre humant att stänga av sjukvården och resten av ekonomin med följden att miljontals dör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
323
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
769
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 815
Senast: bollen__
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 416
· Visningar
46 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp