Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, det är en del av västvärldens problem (depression är mer dödlig än cancer för äldre läste jag senast idag). Men i övriga världen är det uteblivna vaccinationsprogram, utebliven cancervård, fattigdom och svält som skördar mängder av offer i restriktionernas spår.
Det räknas inte heller med, tyvärr. Men ger långt större konsekvenser än sjukdomen gör, för ett större antal individer. Vilket är hemskt.

Jag har sett några dokumentärer om fattigdom i Storbritannien och USA, kan ju inte låta bli att fundera på hur det är för de fattiga i de där "rika" länderna just nu. Och hemlösa. Men kanske påverkas man mindre som hemlös av corona än vad andra människor gör, så länge man som hemlös lyckas hålla sig frisk? Här i Sverige då funderade jag alltså. Jag vet inte.
 
Vi kommer inte att vaccinera oss i första taget. Vill först se hur många som får bestående men för livet och isf vad för men samt vilken typ av vaccin som ger det
Varför är jag inte förvånad. Som vanligt vill du inte bidra till att det blir bättre utan du är bara ute efter att hacka och slänga skit. Alla andra förutom du ska lösa det här, tydligen.
 
Nej. Jag är 40 år gammal och förstår när folk säger att vi inte ska festa. När folk säger att vi inte ska umgås och att vi ska hålla avstånd trots att vi är på plats (skola eller jobb eller i affärerna). Jag vet vad det betyder. Jag kan lugnt säga att jag inte umgås med folk även om jag träffar folk, det är inget "häng" som förr, vi är inte så nära varandra osv. Efter så här många månader har jag svårt att förstå att någon ens missförstår det. Och tycker att fester kan vara ok. Det tycker man bara om man inte tar pandemin på allvar och inte riktigt tycker att det är så farligt. Och sånna människor finns det gott om, det är de som går i klungor, de som trängs, de som trots alla uppmaningar till dags dato ännu inte håller avstånd någonstans.
Jag förstår inte riktigt ditt svar till mig här. Vad har din ålder och din förståelse för att man inte ska festa med mitt inlägg att göra?
 
Bara en liten påminnelse:

Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000 barn.
Sjukdomar som det å ena sidan, finns enkla botemedel för, och som å andra sidan, ofta går att förebygga.

Rent vatten, tvätta händerna, och bra avfallshantering, hör till de förebyggande åtgärderna.

Enkla varianter av vätskeersättning, hör till de billiga och enkla botemedlen.

En mycket stor andel av de diarrésjuka, skulle inte behöva dö, alls egentligen.
De skulle både kunna slippa bli sjuka, och, om de ändå blev sjuka, så skulle de inte behöva dö, om bara de politiska systemen i de länder där de flesta som dör av diarré finns, fungerade på ett sådant sätt, så att alla fick rimliga levnadsförhållanden.

Men ändå så dör detta stora antal människor, varav majoriteten barn, varje år, år efter år, årtionde efter årtionde.

Hitills, så har ca 1.500.000 personer dött av Covid-19, eller med Covid-19.

Risken att dö är störst för sköra äldre, tror vi just nu i varje fall.

Covid-19, kommer så småningom att "bli ofarligt", men inte ens "vanlig förkylning" är ofarlig, en och annan skör, och/eller äldre person, dör även av de mer banala infektionerna.
Alla pandemier "brinner ut" så småningom.

Men är det verkligen acceptabelt att 2,5 miljoner människor, ska dö i i diarré, varje år, år efter år?
För att det inte finns rent vatten? Eller tillgång till vätskeersättning till i synnerhet små barn?

Sorry för lite OT.

Men jag tycker vid vissa tillfällen, att vi tar i lite för mycket när vi oroar oss för Covid-19.

Vi kanske riskerar att det blir än fler dödsfall i den där diarrén, när ekonomin blir ännu sämre, och arbetslösheten ännu större, i de länder där dödsfall i diarré är vanliga, om man använder sådant som drakoniska och långvariga "lockdowns" för att försöka hindra spridning av Covid-19.

Blev det bra i så fall?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 731
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
553
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp