Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
[...]
Ska ni vaccinera er om ni blir erbjudna? Jag är fortfarande tveksam.

Jag kommer att vaccinera mig så fort det bara går. Eftersom jag tydligen har riskfaktor i och med högt blodtryck trots att det är behandlat har jag hopp om att få det ganska tidigt. (Men naturligtvis efter vårdpersonal, gamla, sjuka och en del andra.)
 
Jag har (än så länge) antikroppar, men kommer att vaccinera mig så snart alla riskgrupper är klara och det finns lediga tider.
Har sett på nära håll vad eländet kan ställa till med, så visst ska hela familjen vaccineras!
 
Att jag tvekar beror pa att jag är rädd för biverkningar eftersom vaccinet inte är langtidstestat.
Vi vaccinerar oss annars mot allt (och lite till) men känner mig mest trygg med vacciner som funnits länge.
Jag tror att min vaccinmotstandare till granne tyvärr har paverkat mitt undermedvetna till det tveksama.

Men än finns det tid att ta beslut.
 
Det finns en bra förklaring, från äkta epidemieologer, om varför det inte riktigt fungerar i verkligeheten, som jag läste i (tror jag) Aftonbladet idag.

Torbjörn Tännsjö, är så vitt jag vet filosof, och inte expert på hur man vaccinerar för att skydda en befollkning.
Jag vet varför man gör som man gör men perspektivet är intressant
 
Du kan alltså inte förstå varför man inte tycker att det är en stor grejj att festa med samma personer som man ändå umgås hela dagarna med?
Nej. Jag är 40 år gammal och förstår när folk säger att vi inte ska festa. När folk säger att vi inte ska umgås och att vi ska hålla avstånd trots att vi är på plats (skola eller jobb eller i affärerna). Jag vet vad det betyder. Jag kan lugnt säga att jag inte umgås med folk även om jag träffar folk, det är inget "häng" som förr, vi är inte så nära varandra osv. Efter så här många månader har jag svårt att förstå att någon ens missförstår det. Och tycker att fester kan vara ok. Det tycker man bara om man inte tar pandemin på allvar och inte riktigt tycker att det är så farligt. Och sånna människor finns det gott om, det är de som går i klungor, de som trängs, de som trots alla uppmaningar till dags dato ännu inte håller avstånd någonstans.
 
Idag presenterade Österrike sin vaccinstrategi och i Sverige verkar planerna för vaccin ocksa vara temat pa dagens pressträff. Läste bara lite snabbt pa som sas pa svenska pressträffen men det verkar vara en likande plan som här. Vaccinstart i januari (fast Sverige pratade om dec), här ska först boende pa äldreboenden och dess personal vaccineras, sen sjukvardspersonal, sen alla över 65 och sen ngn gang i andra kvartalet kan vaccinet erbjudas alla.

Ska ni vaccinera er om ni blir erbjudna? Jag är fortfarande tveksam.
Ja.
 
Idag presenterade Österrike sin vaccinstrategi och i Sverige verkar planerna för vaccin ocksa vara temat pa dagens pressträff. Läste bara lite snabbt pa som sas pa svenska pressträffen men det verkar vara en likande plan som här. Vaccinstart i januari (fast Sverige pratade om dec), här ska först boende pa äldreboenden och dess personal vaccineras, sen sjukvardspersonal, sen alla över 65 och sen ngn gang i andra kvartalet kan vaccinet erbjudas alla.

Ska ni vaccinera er om ni blir erbjudna? Jag är fortfarande tveksam.

Kommer vaccinera mig. Tror inte vi kommer inte bli av med pandemin och börja leva normalt igen förrän folk vaccinerat sig.
Lite orolig för biverkningar men betydligt mer orolig för ”biverkningar” av corona, att så många som drabbats av långtidscovid.
 
Lockdowns och strikta restriktioner har redan enligt vissa och förväntas enligt andra döda mångfalt fler än covid-19 världen över.

Det är inte en billig metod, inte ens om man undantar ekonomi från ekvationen.
Den gör något med människors psyke som är svårt att komma ifrån. Men som alla förespråkare missar att se.
 
Nu har Tegnell erkänt att han har haft fel. Nu erkänner han att ni är i en andra våg. Den våg som han sa inte skulle inträffa
 
Den gör något med människors psyke som är svårt att komma ifrån. Men som alla förespråkare missar att se.

Jo, det är en del av västvärldens problem (depression är mer dödlig än cancer för äldre läste jag senast idag). Men i övriga världen är det uteblivna vaccinationsprogram, utebliven cancervård, fattigdom och svält som skördar mängder av offer i restriktionernas spår.
 
Vi kommer inte att vaccinera oss i första taget. Vill först se hur många som får bestående men för livet och isf vad för men samt vilken typ av vaccin som ger det
 
Kommer vaccinera mig och de finns en enkel förklaring till de. Jag har en pappa som är hjärtsjuk som egentligen skulle behöva opereras men i dessa tider så ligger de inte högst upp på listan såklart. Är faktiskt livrädd nu att han ska smittas av Covid då han inte kan jobba hemifrån utan måste vara inne på verkstadsgolvet på en större fabrik där de faktiskt finns flertalet smittade och fler kommer de bli .. Vi umgås tätt pga av hästarna som delar stall.
 
Jag har (än så länge) antikroppar, men kommer att vaccinera mig så snart alla riskgrupper är klara och det finns lediga tider.
Har sett på nära håll vad eländet kan ställa till med, så visst ska hela familjen vaccineras!
Jag hoppas att man vid vaccination nedprioriterar de som redan har påvisade antikroppar och de som haft sjukdomen åtminstone om de inte är vårdpersonal eller riskgrupp. Ska vi som samhälle få maximal effekt av vaccinering så är det bra att dra nytta av de som sannolikt inte får sjukdomen och om de mot förmodan får den troligen klarar sig bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 510
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
549
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp