Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror det är få lärare som haft möjlighet att sitta och göra dubbla lektionsplaneringar för den dagen det eventuellt blir distansundervisning. Pedagogiken är helt annorlunda, tillgången till material blir annorlunda... Tänker som för mig när jag läste barn- och fritid, vi behövde massor av material som folk definitivt inte har hemma för vissa kurser. Eller de som läser fordon, bygg... Diskussionen var ju den samma i våras, men jag tror inte förutsättningarna är så hemskt annorlunda jämfört i våras.

Men man har haft lång tid på sig att ta fram planer. Min syster jobbar som lärare på gymnasienivå, de har kört på distans nästan hela hösten. Rektor och ledning hade planerat allt de kunde under vår och sommar. Så där var det bara små inkörningsproblem.
 
Pratade med min moster, hon är lärare. Dom har nu viruset hos flera i personalen och ngr barn. Min mosters man är stor riskgrupp så nu är oron ganska stor.

Jag har ju skrivit om min mormor som är så ensam nu. Hon har fått plats på ett äldreboende och flyttar in veckan före jul. Jag är så glad att mormor äntligen har fått en plats och inte behöver sitta ensam i sin lägenhet och vara rädd hela kvällarna och nätterna. Nu ska bara mormor inse att en flytt är det bästa för henne.
 
Frågan är hur meningsfull distansundervisningen är, eller om det hade varit bättre att om man istället skjutit upp undervisningen.
 
Eller de som läser fordon, bygg... Diskussionen var ju den samma i våras, men jag tror inte förutsättningarna är så hemskt annorlunda jämfört i våras.
Praktiska moment ska fortfarande ske på skolan. Det onnebär att bygg- och fordonsprogrammen har mycket tid på plats. Det innebär också att naturvetarna får göra laborationer på skolan (i våras gjordes en del labbar hemma i vårt kök, med sånt som normalt finns i kök...)
 
Praktiska moment ska fortfarande ske på skolan. Det onnebär att bygg- och fordonsprogrammen har mycket tid på plats. Det innebär också att naturvetarna får göra laborationer på skolan (i våras gjordes en del labbar hemma i vårt kök, med sånt som normalt finns i kök...)
Åh så bra!
 
Men man har haft lång tid på sig att ta fram planer. Min syster jobbar som lärare på gymnasienivå, de har kört på distans nästan hela hösten. Rektor och ledning hade planerat allt de kunde under vår och sommar. Så där var det bara små inkörningsproblem.

Där har du ju svaret: De bestämde tidigt att köra på distans och därmed också kunnat planera för distans.

De flesta gymnasieskolor har dock haft undervisning i skolan och många universitet har haft undervisning på campus under parollen "planera för campus, men ha beredskap för distans". Att man från ledningshåll säger att lärare ska ha beredskap för distans är helt meningslöst när man inte tillsätter fler timmar för sådan planering. Tar vi universitetslärare så arbetar vi i snitt en bit över 50 h/vecka även utan dubbelplanering och jag misstänker att även gymnasielärare ligger högt i antal arbetade timmar per vecka.
 
Tror det är få lärare som haft möjlighet att sitta och göra dubbla lektionsplaneringar för den dagen det eventuellt blir distansundervisning. Pedagogiken är helt annorlunda, tillgången till material blir annorlunda... Tänker som för mig när jag läste barn- och fritid, vi behövde massor av material som folk definitivt inte har hemma för vissa kurser. Eller de som läser fordon, bygg... Diskussionen var ju den samma i våras, men jag tror inte förutsättningarna är så hemskt annorlunda jämfört i våras.

Det är ju inte så att beslutet kommer som en blixt från en klar himmel, tvärt om, många gymnasieskolor har delvis kört på distans hela hösten och det har hela tiden varit uttalat att man kan tvingas köra på distans om det händer något lokalt. Nu har det hänt över hela landet, men planeringen borde finnas. Ja det blir problem med det praktiska, men ingen utbildning består endast av praktik.

Och givetvis är det skillnad mellan distans och utbildning på plats, men hela lektionsplaneringen är väl att ta i att man behöver göra om. Det är inga nya ämnen som ska förmedlas och pedagogiken har man rimligen tränat en del på i våras.

Klart har skolorna totalignorerat att det finns en pandemi att förhålla sig till är skillnaden från i våras inte så stor, har de utarbetat en beredskapsplan eller ändå delvis kört på distans som många gjort borde de klara sig mycket bättre.
 
Min bror arbetar som gymnasielärare på elprogrammet och jag har förstått det som att de kommer att gå tillbaka till systemet de hade i våras - med distansundervisning kombinerat med att elevrna får komma in till skolan i mindre grupper för praktisk undervisning.
Det de har svårt med är att hitta praktikplatser för år tre till exempel, av naturliga skäl.
 
Vi har elever som kommer långt i från så vi har inte möjlighet att ta in dem en dag i veckan för praktisk undervisning. Nu brinner all praktisk undervisning inne till jul och vi hoppas att de kommer tillbaka efter jul.
Min stora fundering nu är om huvudmannen kommer tillåta att vi jobbar hemma som standard enligt FHMs rekommendationer. I våras skulle vi ju vara på skolan trots att eleverna var hemma.
 
Där har du ju svaret: De bestämde tidigt att köra på distans och därmed också kunnat planera för distans.

De flesta gymnasieskolor har dock haft undervisning i skolan och många universitet har haft undervisning på campus under parollen "planera för campus, men ha beredskap för distans". Att man från ledningshåll säger att lärare ska ha beredskap för distans är helt meningslöst när man inte tillsätter fler timmar för sådan planering. Tar vi universitetslärare så arbetar vi i snitt en bit över 50 h/vecka även utan dubbelplanering och jag misstänker att även gymnasielärare ligger högt i antal arbetade timmar per vecka.

Ja, just det. De föregick händelserna istället för att inte göra nått fast risken var överhängande med ett sånt här beslut. Dvs en ledning som planerar och ligger steget före och på så vis inte sätter sin personal i skiten. Om man som ledning på en gymnasieskola blir överraskad av detta, så har man uppenbarligen levt i förnekelse.

Att man har haft undervisning i skolan betyder inte att man samtidigt kan planera för ett sånt här beslut.
 
Ja, just det. De föregick händelserna istället för att inte göra nått fast risken var överhängande med ett sånt här beslut. Dvs en ledning som planerar och ligger steget före och på så vis inte sätter sin personal i skiten. Om man som ledning på en gymnasieskola blir överraskad av detta, så har man uppenbarligen levt i förnekelse.

Att man har haft undervisning i skolan betyder inte att man samtidigt kan planera för ett sånt här beslut.

Ja, absolut. Jag håller helt med dig, men nu ser det ju ut som det gör. Dessutom tycker nog många att de har planerat genom att beordra att lärarna ska ha beredskap för distans. Men det senare är ju en icke-åtgärd om man inte skapar resurser för sådan beredskap.
 
Klart har skolorna totalignorerat att det finns en pandemi att förhålla sig till är skillnaden från i våras inte så stor, har de utarbetat en beredskapsplan eller ändå delvis kört på distans som många gjort borde de klara sig mycket bättre.

Jag tror att den enda realistiska beredskapsplanen, om inga extra resurser hade skjutits till, hade varit att ha kört helt och hållet på distans under hela höstterminen. Istället beordras lärare att ha beredskap för distans och så tror man att allt är löst och man har ryggen fri.
 
Ja, absolut. Jag håller helt med dig, men nu ser det ju ut som det gör. Dessutom tycker nog många att de har planerat genom att beordra att lärarna ska ha beredskap för distans. Men det senare är ju en icke-åtgärd om man inte skapar resurser för sådan beredskap.

Ja, nej det är absolut inte lärarnas jobb eller ansvar. Visst, kanske planera lektionerna. Men verktygen ska ledningen stå för. Tycker jag.
 
Det blir ju en stor skillnad med distansstudier för eleverna, tex i kollektivtrafiken. Visst ska praktiska program ha sina praktiska lektioner på plats så gott det går och det är bra, men det är så många elever som faktiskt kan vara hemma på fulltid och inte trängas med andra. För min del skönt.

Jag har två tonårssöner som går praktiska program, en fordon första året och en bygg sista året, och jag förstår helt och fullt att distans INTE passar alla elever alls, tvärtom. En del kommer att få det kämpigt.

Men vi får alla dra vårt strå till stacken. Detta är det de kan göra för alla.
 
Inte satt min fot på campus sedan i Februari i år, och måste säga att undervisningen har ändå fungerade smärtfritt via distans och zoom. Blev faktiskt lite mörkrädd när jag hörde att universitetet närmast mig skulle ha öppet under hösten. Men sen efter de drabbats av fler Corona fall under kort tid så satte de över undervisningen på distans. De planerade för salstentor och grejer. Och nej jag hade inte velat gå ned och sätta mig där i Corona tider som gjort för att man ska smitta ned så många som möjligen.
 
Där har du ju svaret: De bestämde tidigt att köra på distans och därmed också kunnat planera för distans.

De flesta gymnasieskolor har dock haft undervisning i skolan och många universitet har haft undervisning på campus under parollen "planera för campus, men ha beredskap för distans". Att man från ledningshåll säger att lärare ska ha beredskap för distans är helt meningslöst när man inte tillsätter fler timmar för sådan planering. Tar vi universitetslärare så arbetar vi i snitt en bit över 50 h/vecka även utan dubbelplanering och jag misstänker att även gymnasielärare ligger högt i antal arbetade timmar per vecka.
Jag kan inget om högskolan/universitet så det låter jag vara osagt.
Men gymnasieskolan gick på distans en del av vårterminen. Jag vet inte hur stor andel i Sverige men förutsätter att nära alla gjorde det. Då meddelades detta på onsdagen och det skulle gälla från torsdagen. Hos oss var vi förberedda och gjorde så.
Förberedelsen ska ju faktiskt ha lagts för länge sedan, om man har en fungerande kontinuitetsplanering. Den planeringen gäller ju egentligen i vilken kris (och krig) som helst där man måste prioritera. Det ska alltid ligga en underliggande planering på vad måste vi göra och den lägsta nivå som måste finnas för att undervisning (eller vad det är) ska kunna bedrivas. Och vilken form.

Nu är ju ovanstående i den bästa av världar och jag vet att kommuner har legat långt efter i detta, även min kommun. Det är aldrig något som prioriterats av politiker eller tjänstepersoner, förutom den stackaren (brukar vara en person per kommun förutom storstäder då det är flera) som påtalat detta i tid och otid (jag är en sådan person).
I våras när pandemin "kom igång" var det på tal direkt. Hos oss gjorde hela förvaltningen ett jättearbete med att prioritera årskurser, personalplanering, undervisningsformer, när man skulle byta form, juridik osv. Det tog ganska kort tid faktiskt och när väl faktumet kom att vi skulle gå över till distans så "tryckte vi bara på knappen".
Jag säger inte detta för att få en klapp på axeln eller att vi är bättre än någon annan, men det är så man arbetar med krisberedskap och scenario. Medvetenhet. Svåra prioriteringar som måste till. Då gäller det såklart att ha en chef som är med, förstår och arbetar sitt yttersta att verksamheten ska fungera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp