Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minst en gång om dagen ser jag i mina webflöden frågor riktade till FHM om hur vi ska tänka inför julen o s v.
Hur svårt är det att tänka själv?

Jag tycker att frågan om hur det blir med julfirandet är på samma nivå som att fråga meteorologerna om det blir en vit jul. Det är ju fortfarande för lång tid kvar för att de ska kunna göra nån säker bedömning av det.
 
Jag läste dit inlägg lite fel men jag tror att ert kan vara svårt att hindra "sällskap" från att komma in. Nu vet jag inte hur det kommer se ut men om det är en kö utanför blir det nog svårt att ta ngn annan före.
Men förhoppningsvis (men inte så troligt har jag känslan av), kommer folk att undvika köpcentrum.
Min förhoppnng var att de skulle uppmana endast en i varje sällskap att gå in. Förbjuda hela familjer kan de kanske inte, men kanske är det svårare att motivera för en vakt än för sig själv varför hela familjen behöver gå in. Eller fråga ungdomsgänget om verkligen alla ska handla? Om man släpper in folk enligt modellen en ut - en in så blir det ju kanske inte lika intressant heller att gå i grupp (barn kan förstås inte skiljas från en ensam vuxen, men andra kan ju delas på).
 
Olika personer och mediabolag, men samma fråga. Varje gång.

Ja, jag tycker ju att det borde vara enkelt att förstå, men tydligen ska frågan tjatas om och om igen.

Jaha jag trodde du menade att det var privatpersoner som skrev. Är det media så är nog lösnummerförsäljning och klick en alldeles för stor del av ekvationen...och då håller jag med dig!
 
Olika personer och mediabolag, men samma fråga. Varje gång.

Ja, jag tycker ju att det borde vara enkelt att förstå, men tydligen ska frågan tjatas om och om igen.
Alltså de här imbecilla frågorna som media rapar gång på gång har gjort att mitt förtroende för media har sjunkit kraftigt. De verkar inte alls vara ute efter att rapportera längre utan de driver en egen agenda.
 
Så då behöver man (media) fråga samma fråga flera gånger om dagen?

Och!! Flera gånger varje vecka!
Jag tror jag tittar på 14-uppdateringen ungefär 1-2 ggr i veckan och jag blir irriterad bara under de få gångerna och undrar om kreativiteten hos journalister liksom inte finns.

Det är ju exakt samma frågor sedan i mars. Då om semestern och nu om jul, förutom alla de andra frågorna som bara är repetitiva och fåniga. Som om de måste fråga. Skit i vilken sorts fråga det är. Som att få klick på klick-bait; synas som journalist och tidning/nyhetsbyrå.
 
De flesta butiker här där jag bor skyltar om att hålla avstånd. Nu har en dessutom börjat be ungdomar och andra, som själva inte ska handla, att stanna utanför och vänta. Det finns en stor högstadieskola i närheten, så det är många elever som handlar i butiken.
Det har min närmsta Ica affär haft länge, tycker inte att jag märker så stor skillnad på ungdomarna dock. De som vill handla i grupp gör ju det ändå, det är de som märks och inte de duktiga. Tror inte att jag någon gång sett en grupp vänta utanför.
 
Riksidrottförbundet vill ha lättnader så att 15-17 åringar ska kunna träna i grupp utomhus.
Sedan vill de också att motionslopp tillåts.

Det första, att 15-17 åringar får träna med varandra utomhus tycker jag borde vara tillåtet. Både ur hälsosynpunkt och att ledarna kan styra upp till mer coronasäker umgänge.

Men motionsloppen tycker jag inte att man ska tillåta. Förbundet tänker ju på de stora loppen som är i behov av att loppen genomförs ex Vasaloppet, Lindingöloppet, Göteborgsvarvet, Vätternrundan.
Visst att det är utomhus och deltagarna är utspridda. Men smittorisken vid logistik, mat, nummerlappsutdelningar och den ökade rörligheten för att delta tycker jag är för stor. De små lokala motionsloppen där var och en kan bo, äta och byta om hemma kan jag däremot förstå argumentet. Men det är ju inte dem förbundet tänker på i första hand.
Håller med dig.
Men är det egentligen något som hindrar 15-17-åringar att träna utomhus? Måste de vara i grupper om max 8? Eller är detta en missuppfattning precis som att besöksförbudet på äldreboenden endast avsåg inomhus?
 
Alltså de här imbecilla frågorna som media rapar gång på gång har gjort att mitt förtroende för media har sjunkit kraftigt. De verkar inte alls vara ute efter att rapportera längre utan de driver en egen agenda.
Jag gissar att alla vill ha sin "egen" fråga + svar att kunna lägga in i sändningar etc. SVT vill inte ha ett inslag där exressenreportern ställer en fråga eller vice versa. Beundrar de som svarar tålmodigt gång på gång. Riktigt kul häromveckan när vetenskapsradion ställde en fråga som fick Tegnell att skina upp och spontant säga "bra fråga".
 
Jag gissar att alla vill ha sin "egen" fråga + svar att kunna lägga in i sändningar etc. SVT vill inte ha ett inslag där exressenreportern ställer en fråga eller vice versa. Beundrar de som svarar tålmodigt gång på gång. Riktigt kul häromveckan när vetenskapsradion ställde en fråga som fick Tegnell att skina upp och spontant säga "bra fråga".
Jag kunde eventuellt köpa den förklaringen om det inte vore för det där att det är samma fråga från samma personer gång på gång. Med dagens frågor så kan SVT köra sina inslag i repris dag efter dag utan ett Expressen journalisten en enda gång varken syns eller hörs.
Det här gäller inte bara pandemin utan rakt över, kvaliteten har under en tid sjunkit och journalistik verkar numera mest gå ut på att kunna skapa det budskap man är ute efter. Det har mest blivit tydligare nu när den här cirkusen är igång.
 
Jahaja nu visar det sig att han återigen har haft fel, gällande dödstalen. Å så ska elever på gymnasierna hållas hemma. Det är ju bara fel fel fel hela tiden. Nu verkar han inte få vara med längre o det är väl lika bra det
 
Jahaja nu visar det sig att han återigen har haft fel, gällande dödstalen. Å så ska elever på gymnasierna hållas hemma. Det är ju bara fel fel fel hela tiden. Nu verkar han inte få vara med längre o det är väl lika bra det

Vad är ditt problem? Det är väl helt normalt att man först inför lättare rekomenationer och när man ser att det går at fel håll blir det hårdare och hårdare restriktioner? (ang dödstalen vet jag inte vad du syftar på)
 
Jahaja nu visar det sig att han återigen har haft fel, gällande dödstalen. Å så ska elever på gymnasierna hållas hemma. Det är ju bara fel fel fel hela tiden. Nu verkar han inte få vara med längre o det är väl lika bra det
Du är verkligen intresserad av att hitta fel och att hitta på fel också.

Fel i dödstalen har jag inte sett att vi har haft alls, däremot har det skett vissa obetydliga korrigeringar men på det stora hela är det korrekt. Ska man rapportera kontinuerligt så behöver man fixa till det lite i efterhand, det är det normala. Oavsett är de väldigt mycket mer exakta än Spaniens som verkar ha stora mörkertal.

Menar du att det är fel med distansundervisning för gymnasiet?
 
Man läser att kriminella gäng erbjuder företag lån som ligger risigt till. Och det får dom hålla på med. Vilket märkligt land Sverige har blivit .
 
Du är verkligen intresserad av att hitta fel och att hitta på fel också.

Fel i dödstalen har jag inte sett att vi har haft alls, däremot har det skett vissa obetydliga korrigeringar men på det stora hela är det korrekt. Ska man rapportera kontinuerligt så behöver man fixa till det lite i efterhand, det är det normala. Oavsett är de väldigt mycket mer exakta än Spaniens som verkar ha stora mörkertal.

Menar du att det är fel med distansundervisning för gymnasiet?
Han sa för några veckor sedan att det dog ca 20 pers/dygn då, medans i efterhand så är genomsnittet 41,1 (om jag inte minns fel). Men hur lätt är det att gissa när dödsfall rapporteras upp till 3 veckor i efterhand?
Så jo, rent tekniskt har han haft fel, men det är väl ändå inte de mest intressanta siffrorna. Siffrorna ökar konstant fortfarande, det är ju det viktiga, inte exakt vilken siffra det ligger på.
 
Jahaja nu visar det sig att han återigen har haft fel, gällande dödstalen. Å så ska elever på gymnasierna hållas hemma. Det är ju bara fel fel fel hela tiden. Nu verkar han inte få vara med längre o det är väl lika bra det
Men sluta trolla. Om du ens vill diskutera Covid så diskutera, släng inte ut saker du läst på Aftonbladet. Du är på ett diskussionsforum och befinner dig i Sverige, så du kanske ska läsa mer på Folkhälsomyndighetens sida så du vet hur du ska hantera information och hur du ska uppföra dig.
 
Håller med dig.
Men är det egentligen något som hindrar 15-17-åringar att träna utomhus? Måste de vara i grupper om max 8? Eller är detta en missuppfattning precis som att besöksförbudet på äldreboenden endast avsåg inomhus?
Står såhär:"Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare. "

Det är lite luddigt när man läser på krisinformation tycker jag.
Det står både att "
Max 8 personer får samlas
Polisen kan ställa in eller upplösa en allmän sammankomst eller offentlig tillställning med fler än 8 deltagare.

Ett undantag görs dock för begravningar. Där är det tillåtet att vara max 20 deltagare. Om du anordnar en tillställning som bryter mot förbudet kan du dömas till böter eller fängelse i högst sex månader."

Och att det finns undantag.
Undantag för kultur- och sportevenemang
Sedan den 1 november får kultur- och sportevenemang ha sittande publik på maximalt 300 personer.

"Lokala och regionala avvikelser förekommer dock. Regioner som infört skärpta allmänna råd har valt att begränsa allmänna sammankomster och offentliga tillställningar till maximalt 8 personer även för sittande publik."

Om nu inte regionen lagt högre restriktion,vilket de flesta gjort. Där kommer det övre citatet angående idrottsträningar etc.
 
Står såhär:"Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare. "

Det är lite luddigt när man läser på krisinformation tycker jag.
Det står både att "
Max 8 personer får samlas
Polisen kan ställa in eller upplösa en allmän sammankomst eller offentlig tillställning med fler än 8 deltagare.

Ett undantag görs dock för begravningar. Där är det tillåtet att vara max 20 deltagare. Om du anordnar en tillställning som bryter mot förbudet kan du dömas till böter eller fängelse i högst sex månader."

Och att det finns undantag.
Undantag för kultur- och sportevenemang
Sedan den 1 november får kultur- och sportevenemang ha sittande publik på maximalt 300 personer.

"Lokala och regionala avvikelser förekommer dock. Regioner som infört skärpta allmänna råd har valt att begränsa allmänna sammankomster och offentliga tillställningar till maximalt 8 personer även för sittande publik."

Om nu inte regionen lagt högre restriktion,vilket de flesta gjort. Där kommer det övre citatet angående idrottsträningar etc.

Jag skulle säga att det inte är supertydligt huruvida 9 personer som tränar tillsammans är en allmän sammankomst. Det beror på flera faktorer som var man är och hur personerna "sammanskallats".

Men oavsett om det är förbjudet enligt ordningslagen eller inte så är ju budskapet att gränsen om 8 ska vara normerande för hela samhället. Så enligt några rekommendationer är det ju definitivt inte.
 
Jag skulle säga att det inte är supertydligt huruvida 9 personer som tränar tillsammans är en allmän sammankomst. Det beror på flera faktorer som var man är och hur personerna "sammanskallats".

Men oavsett om det är förbjudet enligt ordningslagen eller inte så är ju budskapet att gränsen om 8 ska vara normerande för hela samhället. Så enligt några rekommendationer är det ju definitivt inte.
Ja, att man ska tänka att max 8 pers ska vara en norm är det nog ingen som missat.
Men sedan om man måste är ju en annan sak, det var den frågan jag fick jag försökte svara på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp