Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahaja nu visar det sig att han återigen har haft fel, gällande dödstalen. Å så ska elever på gymnasierna hållas hemma. Det är ju bara fel fel fel hela tiden. Nu verkar han inte få vara med längre o det är väl lika bra det

Jag vet inte om du menar att det dör fler än FHM trott? Det är ju svårt att sia när folk verkar ha problem med att förstå vad enkla rekommendationer och råd betyder och ändå trängs på t.ex julhandeln.
Är det den som siar ”detta händer om vi håller oss till dessa regler” som ska straffas när folk inte följer det de ska följa, och konsekvensen blir att dödstalet ökar till följd av det?
 
Man läser att kriminella gäng erbjuder företag lån som ligger risigt till. Och det får dom hålla på med. Vilket märkligt land Sverige har blivit .
Precis som i många/alla länder skulle jag tro. Menar du att det inte finns kriminella i Spanien som utnyttjar Coronan för att begå brott.

Vi bor i en märklig värld skulle jag tro. Du tar bara del av Svenska nyheter verkar det som, kanske bredda perspektivet lite?
 
Precis som i många/alla länder skulle jag tro. Menar du att det inte finns kriminella i Spanien som utnyttjar Coronan för att begå brott.

Vi bor i en märklig värld skulle jag tro. Du tar bara del av Svenska nyheter verkar det som, kanske bredda perspektivet lite?

Precis! Det har väl knappast undgått någon att brott som att tömma butiker, stjäla från folk i nöd och liknande är väldigt vanligt i krissituationer?

Att sedan påstå att ”det får de hålla på med” är ju vida skilt mot vad man lyckas ta fast, åtala och sedan straffa för.

Det pågår många fler och mer långvariga brott som folk fått ”hålla på med” än just de som uppkommit sedan mars.
 
Ja, att man ska tänka att max 8 pers ska vara en norm är det nog ingen som missat.
Men sedan om man måste är ju en annan sak, det var den frågan jag fick jag försökte svara på.

Då beror det som sagt på.

Om du bjuder dina kompisar för att träna hemma i din trädgård är det inte en allmän sammankomst eller offentlig tillställning som är förbjuden enligt ordningslagen oavsett hur många kompisar du har.

Om du istället bjuder in till att personer får komma och träna tillsammans med dig på stadens torg så är det en allmän sammankomst som dels behöver tillstånd från polisen och dels har ett tak på max 8 personer.
 
Kollade nyheterna nu vid sju tiden och de är väl inte bara Sverige som har "problem" med Corona utan de är ju för fasiken hela Europa. Lyssnade med halvt öra på rapporteringen tex från Tyskland där de börjar uppnå en max kapacitet på folk som är inlagda på sjukhus. Folk dör/har dött som flugor av Corona över hela världen och ännu är de inte över. Hela världen är ju upp och nedvänd och de är inget vi kan göra förutom att försöka hålla oss till de restriktioner som finns och faktiskt bita ihop och kämpa på.

Jag är personligen skit less på ALLT de här, de börjar sätta sig på mitt psykiska mående, från början var jag mer avslappnad till de hela och följde restriktionerna självklart men efter ha levt med en sambo i snart ett år som är totalt livrädd för att få corona och dö trots att han inte tillhör riskgrupp de tär på en. Och ännu mera less blir jag när folk sitter och ojar sig över hur illa Sverige sköter de här, ingen jäkel kan svara på vad som är rätt och fel just nu mer en de mest basala som tvätta händerna, umgås inte med folk i onödan osv.
 
Fick svar på covid, negativt, precis som jag trodde - bara förkyld som satan som jag alltid blir på vintern (när jag är förkyld så är jag verkligen FÖRKYLD). Känner mig lite skamsen att jag beställde ett hemtest och använde resurser som kunde använts bättre på andra. Men eftersom myndigheterna och andra varit så noga med att man ska kolla även vid milda förkylningssymtom så kanske det var lika bra. Särskilt som jag var på en mottagning förra veckan där det nu sprids.

Nu kan jag gå och handla honung, ingefära och citron. Ta några ipren/panadol, köpa nässpray och näsdukar, ligga på soffan och tycka synd om mig själv :angel:
 
Fick svar på covid, negativt, precis som jag trodde - bara förkyld som satan som jag alltid blir på vintern (när jag är förkyld så är jag verkligen FÖRKYLD). Känner mig lite skamsen att jag beställde ett hemtest och använde resurser som kunde använts bättre på andra. Men eftersom myndigheterna och andra varit så noga med att man ska kolla även vid milda förkylningssymtom så kanske det var lika bra. Särskilt som jag var på en mottagning förra veckan där det nu sprids.

Nu kan jag gå och handla honung, ingefära och citron. Ta några ipren/panadol, köpa nässpray och näsdukar, ligga på soffan och tycka synd om mig själv :angel:

Fast om du var FÖRKYLD så borde du istället varit skamsen om du struntat i att testa dig :)
 
Fick svar på covid, negativt, precis som jag trodde - bara förkyld som satan som jag alltid blir på vintern (när jag är förkyld så är jag verkligen FÖRKYLD). Känner mig lite skamsen att jag beställde ett hemtest och använde resurser som kunde använts bättre på andra. Men eftersom myndigheterna och andra varit så noga med att man ska kolla även vid milda förkylningssymtom så kanske det var lika bra. Särskilt som jag var på en mottagning förra veckan där det nu sprids.

Nu kan jag gå och handla honung, ingefära och citron. Ta några ipren/panadol, köpa nässpray och näsdukar, ligga på soffan och tycka synd om mig själv :angel:
Tycker inte alls att du ska känna dig skamsen. Det låter som om du hade väldigt goda skäl för att testa dig, tycker jag!
 
Fick svar på covid, negativt, precis som jag trodde - bara förkyld som satan som jag alltid blir på vintern (när jag är förkyld så är jag verkligen FÖRKYLD). Känner mig lite skamsen att jag beställde ett hemtest och använde resurser som kunde använts bättre på andra. Men eftersom myndigheterna och andra varit så noga med att man ska kolla även vid milda förkylningssymtom så kanske det var lika bra. Särskilt som jag var på en mottagning förra veckan där det nu sprids.

Nu kan jag gå och handla honung, ingefära och citron. Ta några ipren/panadol, köpa nässpray och näsdukar, ligga på soffan och tycka synd om mig själv :angel:
Helt rätt att testa sig!
Och så ska du såklart inte befinna dig i en butik när du är sjuk ändå. Det finns trots allt en (väldigt liten) risk för falskt negativt. Skicka någon annan att handla åt dig!
 
Man läser att kriminella gäng erbjuder företag lån som ligger risigt till. Och det får dom hålla på med. Vilket märkligt land Sverige har blivit .
Helt fel tråd, chika!


Jahaja nu visar det sig att han återigen har haft fel, gällande dödstalen. Å så ska elever på gymnasierna hållas hemma. Det är ju bara fel fel fel hela tiden. Nu verkar han inte få vara med längre o det är väl lika bra det
Han? Fel?
Gymnasiestudenterna har varit hemma i perioder sedan i våras. För att avlasta kollaktivtrafiken, samhället och smittspridningen.
Vem får inte vara med? I vadå?
 
De flesta butiker här där jag bor skyltar om att hålla avstånd. Nu har en dessutom börjat be ungdomar och andra, som själva inte ska handla, att stanna utanför och vänta. Det finns en stor högstadieskola i närheten, så det är många elever som handlar i butiken.
Funkar det? Det gör det inte i "min" butik nära högstadie. De kommer i flock och beter sig som att de aldrig hört ordet pandemi. Butiken verkar tycka att de har gjort vad de kan med skyltarna och ser inte till att det efterlevs. I kön får man freda sig genom att köra ut korgen bakom, annars flåsar de en i nacken, trots tydliga markeringar på golvet. Ja, för att vara rättvis är det inte bara ungdomarna som är problemet, personalen håller inte heller avstånd. Jag handlar numera i annan butik och på morgonen, kl 7 är det i princip tomt.
 
Funkar det? Det gör det inte i "min" butik nära högstadie. De kommer i flock och beter sig som att de aldrig hört ordet pandemi. Butiken verkar tycka att de har gjort vad de kan med skyltarna och ser inte till att det efterlevs. I kön får man freda sig genom att köra ut korgen bakom, annars flåsar de en i nacken, trots tydliga markeringar på golvet. Ja, för att vara rättvis är det inte bara ungdomarna som är problemet, personalen håller inte heller avstånd. Jag handlar numera i annan butik och på morgonen, kl 7 är det i princip tomt.

Är samma här. Byns lokala ICA ligger granne med högstadieskolan. Eleverna kommer i flock på lunch och raster och verkar inte heller ha hört ordet pandemi. Samtliga går in och alla köper varsin liten sak så Swish verkar de inte ha hört om heller.

Butiken har har stora plakat i entrén med uppmaningar specifikt till skolelever att inte handla i grupp. Jag har flera gånger hört personalen ropa till grupper av ungdomar att dela upp sig max två och två och sett dem köra ut de som uppenbarligen inte är där för att handla. Jag vet att butikschefen har haft möte med rektorn för skolan för att hindra det hela och jag vet att mejl har gått ut till samtliga föräldrar från skolan om detta. Det är det absolut mest frekvent förekommande samtalsämnet i byns lokala facebookgrupp. Ändå fortsätter det utan förändring (hänger inte där jämt själv direkt men har en vän som jobbar i butiken). Uppenbarligen är det ändå något som saknas i utbildningen när man nått högstadiet...
 
Tycker synd om alla gymnasielärare som nu på kort tid behöver ställa om undervisningen. Tänker att det är skillnad mellan gymnasieundervisning och högskoleundervisning där det sistnämnda allt som oftast är mer av föreläsningsstuk vilket min erfarenhet inte var lika stor under gymnasietiden.
Sen tillkommer ju samma problem för eleverna som för alla andra, uppkoppling och studie/arbetsro i hemmet osv.
 
Tycker synd om alla gymnasielärare som nu på kort tid behöver ställa om undervisningen. Tänker att det är skillnad mellan gymnasieundervisning och högskoleundervisning där det sistnämnda allt som oftast är mer av föreläsningsstuk vilket min erfarenhet inte var lika stor under gymnasietiden.
Sen tillkommer ju samma problem för eleverna som för alla andra, uppkoppling och studie/arbetsro i hemmet osv.
Alla gjorde ju detta i våras och då gick vi över på distansundervisning på mindre än 24 timmar så fungerar det inte nu är det ju knas med planering, scenario och kontinutetsplanering.
 
Alla gjorde ju detta i våras och då gick vi över på distansundervisning på mindre än 24 timmar så fungerar det inte nu är det ju knas med planering, scenario och kontinutetsplanering.
Ja det är inte någon jätteöverraskning direkt, man borde ha planer och allt på plats. Visst man kan behöva planera om lektionerna en del, men att det haltar en aning första dagarna borde inte vara ett stort problem.
 
Alla gjorde ju detta i våras och då gick vi över på distansundervisning på mindre än 24 timmar så fungerar det inte nu är det ju knas med planering, scenario och kontinutetsplanering.
Ja det är inte någon jätteöverraskning direkt, man borde ha planer och allt på plats. Visst man kan behöva planera om lektionerna en del, men att det haltar en aning första dagarna borde inte vara ett stort problem.
Tror det är få lärare som haft möjlighet att sitta och göra dubbla lektionsplaneringar för den dagen det eventuellt blir distansundervisning. Pedagogiken är helt annorlunda, tillgången till material blir annorlunda... Tänker som för mig när jag läste barn- och fritid, vi behövde massor av material som folk definitivt inte har hemma för vissa kurser. Eller de som läser fordon, bygg... Diskussionen var ju den samma i våras, men jag tror inte förutsättningarna är så hemskt annorlunda jämfört i våras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp