Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är inte FHM utan Anders Tegner personligen som är ansvarig.:devil:
På tal om Anders Tegnell och FHM:

Jag blev så full i skratt i går när jag såg pressträffen! Så många gånger det upprepades från FHM att deras uträkningar bara var uträkningar som det KUNDE bli, att de var baserade på att folk följde råden osv Det betonades om och om igen att det typ inte var spikat i sten eller stensäkert eller att man med säkerhet kan säga bu eller bä osv.

Så efter ett tag tänkte jag:

"Anders Tegnell loggar in och följer vår tråd på buke varje kväll och kände att han var tvungen att betona detta för de som inte förstår" :D
 
Nej det är inte FHM utan Anders Tegner personligen som är ansvarig.:devil:
Har han varit där också och rört till det? Men nu verkar det som att han inte får vara med längre. Han har haft för mycket fel nu. Nu har GD tagit över och han säger att man gjort nya prognoser nu. Få se om han får rätt då
 
Ja, det skulle inte förvåna mig om folk faktiskt tror det.

jag blir lite förundrad över hur många som verkar tro att det är Anders Tegner som som sitter själv på sin kammare och gissar sig fram istället för att se honom som en frontfigur för en hel djeffla myndighet liksom.
Egentligen består FHM enbart av herr Tegnell, och alla andra som synts är inhyrda skådespelare.
 
Det känns lika bra nu som då. Ang hur värdelöst Sverige är så finns det inte ens vaccin så det räcker till alla för den vanliga influensan denna säsong. Först går man ut och rekommenderar alla att det i år är extra viktigt att ta den vanliga influensa vaccinationen och sen finns det inte till alla. Vilken fantastisk bra koordination och samkörning

Vilket land har influensavaccin som räcker till hela befolkningen?
 
Har han varit där också och rört till det? Men nu verkar det som att han inte får vara med längre. Han har haft för mycket fel nu. Nu har GD tagit över och han säger att man gjort nya prognoser nu. Få se om han får rätt då
Precis, han får sparken ofta, varje gång någon annan tar pressträffen, konstigt nog blir han återanställd lika ofta.
Du får vänta och se angående hur bra modellen är. Om den går åt skogen är det Anders Tegnells annars är det analytikerna som räknat på det alla gångerna som är ansvariga.
 
1606506297979.png
 
Efter läkarens uttalande/artikel så skriker folk i kommentars fälten på TV4 sida på fb att vi borde köra total lock down av landet. Nu går ju inte de i praktiken med tanke på hur grundlagen ser ut, men började sedan tänka på vad tusan ska de leva av?! När de inte får gå till jobbet och arbeta för att få lön .. Hur många skulle egentligen fixa en total nedstängning av hela landet utan att total haverera ekonomiskt osv. Kvällsfunderingar efter ha lyssnat på den delen från efter fem idag med den specifike läkaren.
 
Efter läkarens uttalande/artikel så skriker folk i kommentars fälten på TV4 sida på fb att vi borde köra total lock down av landet. Nu går ju inte de i praktiken med tanke på hur grundlagen ser ut, men började sedan tänka på vad tusan ska de leva av?! När de inte får gå till jobbet och arbeta för att få lön .. Hur många skulle egentligen fixa en total nedstängning av hela landet utan att total haverera ekonomiskt osv. Kvällsfunderingar efter ha lyssnat på den delen från efter fem idag med den specifike läkaren.

Fabror staten! Och sedan kan man alltid ta ut a-kassa...

Jag håller med och är lite förvånad att så få svenskar är bekymrade över lågkonjunkturen som covid kommer göra mycket värre både i Sverige och globalt.
 
Det känns lika bra nu som då. Ang hur värdelöst Sverige är så finns det inte ens vaccin så det räcker till alla för den vanliga influensan denna säsong. Först går man ut och rekommenderar alla att det i år är extra viktigt att ta den vanliga influensa vaccinationen och sen finns det inte till alla. Vilken fantastisk bra koordination och samkörning
Det är väl brist på influensavaccinet i hela Europa?
 
Fabror staten! Och sedan kan man alltid ta ut a-kassa...

Jag håller med och är lite förvånad att så få svenskar är bekymrade över lågkonjunkturen som covid kommer göra mycket värre både i Sverige och globalt.
Börsen går som tåget och står nu i all time high och företagen räknar med rekordvinster, det är endast några branscher som flyget t.ex. som har problem.
 
Det är väl brist på influensavaccinet i hela Europa?

Ja.
Lyssnade pa en apotekare igar pa radion, han menade att det är en stor brist eftersom efterfragan är mkt högre iar. Infuensavaccinet har en lang och kompicerad tillverkningsmetod, tror han sa 18 manader fran tillverkningstart till färdigt vaccin. Tillverkningen av arets vaccin startade alltsa startade innan Corona. Det gar inte heller att snabbt tillverka mer.
 
Det är väl brist på influensavaccinet i hela Europa?
Ja det är ju det. Lite förvånande, egentligen, med tanke på att de råd, rekommendationer och restriktioner som syftar till att hålla nere smittspridningen av coronaviruset också funkar utmärkt mot smittspridning av influensavirus! Jag tänker lite att jag som suttit hemma o jobbat sedan i mars, handlar på nätet, bor ensam och har en extremt liten "bubbla" jag umgås i rimligtvis borde löpa MYCKET lägre risk att få influensa än ett "vanligt år". Och det finns ju fler än jag som har det på det sättet, liksom.

Sedan förstår jag mycket väl varför man vill att riskgrupper skall vara extra noga med att influensavaccinera sig i år - man vill ju gärna slippa belastning på vården av influensasjuka OCKSÅ.
 
Jag är så otroligt förvånad över människors icke-allmänbildning i detta land, det finns alltså folk inte vet vad/hur scenario fungerar, vad det är och hur de används? Förvånad fortfarande hahhahahaha.
Vi jobbar ofta efter scenario och har gjort hela pandemin och där vi gjort personalplanering, beställning av skyddsutrustning osv urifrån scenario och prognoser.
 
Ja det är ju det. Lite förvånande, egentligen, med tanke på att de råd, rekommendationer och restriktioner som syftar till att hålla nere smittspridningen av coronaviruset också funkar utmärkt mot smittspridning av influensavirus! Jag tänker lite att jag som suttit hemma o jobbat sedan i mars, handlar på nätet, bor ensam och har en extremt liten "bubbla" jag umgås i rimligtvis borde löpa MYCKET lägre risk att få influensa än ett "vanligt år". Och det finns ju fler än jag som har det på det sättet, liksom.

Sedan förstår jag mycket väl varför man vill att riskgrupper skall vara extra noga med att influensavaccinera sig i år - man vill ju gärna slippa belastning på vården av influensasjuka OCKSÅ.
Min mamma (riskgrupp pga bland annat ålder) har tänkt om kring influensavaccin. Pappa och hon har valt att isolera sig, och får hjälp med att handla, osv. De träffar alltså i princip inte en kotte. Risken för att de ska smittas av corona eller influensa är alltså ytterst minimal. Risken för att bli sjuk är nog större om mamma åker iväg och vaccinerar sig, resonerar hon, och hon låter därför bli att vaccinera sig mot influensan i år.
 
Min mamma (riskgrupp pga bland annat ålder) har tänkt om kring influensavaccin. Pappa och hon har valt att isolera sig, och får hjälp med att handla, osv. De träffar alltså i princip inte en kotte. Risken för att de ska smittas av corona eller influensa är alltså ytterst minimal. Risken för att bli sjuk är nog större om mamma åker iväg och vaccinerar sig, resonerar hon, och hon låter därför bli att vaccinera sig mot influensan i år.
Nackdelen är väl då att de har mindre skydd om de skulle råka ut för något som skulle innebära att de t ex behöver kontakt med vården. Eller om den/de som hjälper dem att handla blir sjuk (så att den/de inte kan handla alt. smittar dem). Men förstår tanken.
 
Nackdelen är väl då att de har mindre skydd om de skulle råka ut för något som skulle innebära att de t ex behöver kontakt med vården. Eller om den/de som hjälper dem att handla blir sjuk (så att den/de inte kan handla alt. smittar dem). Men förstår tanken.
Vi är flera stycken som kan handla åt dem, alternativt kan de få varor hemkörda direkt från affären, så risken att de inte skulle kunna få tag i mat/bli smittade av någon som handlar åt dem känns rätt minimal/obefintlig.

Visst kan de bli smittade om de måste söka vård, men samtidigt måste de ju söka sig till vården för att kunna bli vaccinerade.... ALLT är risk, man måste väl kanske bara bestämma sig för vilka risker man själv anser störst, tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp