Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Philosophia
@Breaktown

Smittskyddsexperten: 99 procent vet inte om att de har haft covid-19 [SVT Nyheter 28/5-2020]
Anders Tegnell: 9 av 10 smittade kan sakna symptom [Dagens Industri 8/4-2020]

Utöver detta finns det flertalet filmade intervjuer där personerna i fråga har uttalat sig ganska självsäkert kring 90%+ av asymtomatiska smittfall men det är inget jag orkar leta upp just nu, utan något som jag häpnade över när jag såg och lagt på minnet.

Johan Gisecke uttalade sig väl inte där som representant för Folkhälsomyndigheten? Han verkar ju för övrigt vara en lustig typ...

Jag trodde du menade att FHM hänvisade till den där "etablerade vetenskapen" från tidigare inlägg. Men så verkar ju inte vara fallet. Att de ordentligt överskattade mörkertalet av antalet smittade i våras är väl ingen som påstår annat nu, och det säger de ju även själva. Enligt den artikeln du hänvisade till så "lutade sig FHM på WHO:s linje" om asymptomatisk smitta. Men vad den var då framgår ju inte...
 
Lite senkommet aproå diskussionen om tidigare pandemier några sidor sedan, men ändå.
Jag arbetade i början av 80-talet på Roslagstulls sjukhus som var Stockholms infektionssjukhus. Det gav en del insikter i hur livet var när vi inte hade penicillin och andra behandlingar. Hur stor rädslan för infektioner var och konsekvenserna för patienter och personal. På väggarna fanns mycket bilder på läkare och andra hjältar, t ex från smittkoppsutbrottet i början av 60-talet och tidigare epidemier. Men också på hur situationen var för patienter och deras anhöriga.

Sjukhuset ligger (låg) på en höjd och det finns endast en väg dit. All trafik (även gående) till eller från sjukhuset var tvugna att passera genom en bemannad grind som var låst på nätterna. Det gällde personal, besökare, tvångsinlagda och dem som vårdades frivilligt. En gång var det en inlagd som försökte ta sig därifrån på natten, hen fastnade på en klipphylla och fick hämtas av brandkåren.

Förr var det vanligt att sjuksköterskor och biträden m fl ensamstående kvinnor bodde inackorderade. Ingen vågade dock hyra ut rum till dem som arbetade på Roslagstull varför det uppfördes tjänstebostäder dels inne på sjukhusområdet, dels i backen upp mot sjukhuset. När jag arbetade var det bara bostäderna inne på området som var kvar (till elever och sommarjobbare).

Många, bl a barn med scharlakansfeber, låg inne lääänge och fick inte ta emot besök. Det fanns därför långa balkonger på utsidan av husen så att föräldrarna skulle kunna se och prata med sina barn genom fönstren även på de övre planen.

Det var här de första AIDS-patienterna vårdades under stränga restriktioner.

Sjukhuset hade, när jag arbetade där, en beredskap genom att ett hus stod tomt och skulle kunna iordningställas på 24 timmar om behov uppstod. Det inträffade faktiskt när jag var där p g a en extremt svår influensasäsong. Det var många år sedan det senast hade skett, och jag tror inte att det hände igen innan sjukhuset stängdes. Sedan fanns det en byggnad som vi hade ytterligare 2 dygn på oss att iordningställa. Där var det normalt långvård, så det innebar att de som låg där behövde flyttas.

Genom sin avskildhet, gamla byggnader och parkliknande miljö så blev hela området som en oas isolerad från resten av staden. Men tyvärr väldigt opraktiskt (patienterna transporterades i ambulans mellan de äldre byggnaderna eftersom det saknades kulvertar). Just isoleringen var en viktig komponent i smittskyddet.
 
@Philosophia
@Breaktown

Smittskyddsexperten: 99 procent vet inte om att de har haft covid-19 [SVT Nyheter 28/5-2020]
Anders Tegnell: 9 av 10 smittade kan sakna symptom [Dagens Industri 8/4-2020]

Utöver detta finns det flertalet filmade intervjuer där personerna i fråga har uttalat sig ganska självsäkert kring 90%+ av asymtomatiska smittfall men det är inget jag orkar leta upp just nu, utan något som jag häpnade över när jag såg och lagt på minnet.
Vad Johan Gisecke påstår för stå för honom, han representerar in FHM.

Jag trodde du syftade på långt senare i pandemin och inte precis i början då då kunskaperna var små, gissningarna många. Sammantaget uppfattade jag inte på något vis att FHM menade att 90% var asymtomatiska utan tvärt om men jag minns något om att försöka förklara siffror från en modell som visade sig felaktig och togs tillbaks några dagar senare. Jag skulle önska hela sammanhanget och inte lösryckta meningar som du presenterar här för att se vad de verkligen sade, exempelvis under pressträffarna som är oklippta. Det går ofta att visa i stort sett vad som helst om man tar det ur sitt sammanhang.
 
Jag läste en rapport häromdagen, här har inte självmord ökat men läkare rapporterar om ökat "lättare" psykisk ohälsa och utmattning. Framförallt hos kvinnor med barn i förskola/tidigare skolar som far ta det mesta med barn hemma och ev. samtidigt hemmajobb+ skötta allt hushallsarbete. Fast det visar mer pa ett samhällsproblem och hur langt bort vi är fran jämställd här.

------
Nästa helg sker masstestningarna i var region, ska bli spännande att se hur manga som kommer göra testen. Vi kommer göra det iaf, vet inte än om det ska göras även pa barn men 1aringen slipper nog iaf.
 
Jag skulle önska hela sammanhanget och inte lösryckta meningar som du presenterar här för att se vad de verkligen sade, exempelvis under pressträffarna som är oklippta. Det går ofta att visa i stort sett vad som helst om man tar det ur sitt sammanhang.

Då har vi nog nästan för olika syn för att ens kunna fortsätta diskutera. För jag förstår inte vilken sammanhang som skulle vara relevant? Det har jag tagit upp så lite kontextberoende som det går. Att ta upp någon luddig längre helhet, eller kontext kring direkt vetenskapliga påståenden som är falsifierbara kan bara tjäna till att förvränga sammanhanget.
 
@Philosophia

Som svar på ditt förra inlägg i Covid-19 del 7.

Samtidigt som Folkhälsomyndighetens representanter gav sken om att upp till 90-99% av alla smittfall förblir asymtomatiska fanns följande vetenskaplig litteratur publicerad:

18% asymtomatiska [1]
50-75% asymtomatiska [2]
0-29% asymtomatiska [3]
4% asymtomatiska [4]
31% asymtomatiska [5]
57% asymtomatiska [6]
17% asymtomatiska [7]


[1] Estimating the asymptomatic proportion of coronavirus disease 2019 (COVID-19) cases on board the Diamond Princess cruise ship, Yokohama, Japan, 2020.

[2] Covid-19: identifying and isolating asymptomatic people helped eliminate virus in Italian village

[3] Asymptomatic coronavirus infection: MERS-CoV and SARS-CoV-2 (COVID-19)

[4] Follow-up of asymptomatic patients with SARS-CoV-2 infection

[5] Estimation of the asymptomatic ratio of novel coronavirus infections (COVID-19)

[6] Asymptomatic and Presymptomatic SARS-CoV-2 Infections in Residents of a Long-Term Care Skilled Nursing Facility - King County, Washington, March 2020.

[7] Effectiveness of airport screening at detecting travellers infected with novel coronavirus (2019-nCoV)

Några fler studier fanns, som exempelvis bara inkluderade barn, och på en viss förskola, dessa har jag exkluderat. Ingen av dessa visade dock i närheten av siffrorna som kommunicerades av FHM.

Amerikanska smittskyddsinstitutet (CDC), som är världsledande, kommunicerade vid samma tillfälle att så många som 25% av alla smittfall kan vara asymtomatiska, en siffra som står sig mycket bra än idag. Medan, som sagt, FHM kommunicerade ca 90-99%.

Så jo, jag påstår fortfarande att estimaten kommunicerade av Folkhälsomyndigheten saknade vetenskapligt stöd. Det var inte alls i linje med publicerad vetenskap. Det var inte alls in linje med vad andra expertorganisationer, även dem med vetskap om tidigare virus, kommunicerade. Att enkelt säga att deras (FHM) "uttalanden i våras inte reflekterade den grad av osäkerhet som finns" blir en alltför mild kritik enligt min mening. Sedan när större och mer välgjorda studier har publiceras, har FHM:s kommunikatörer haft samma modus operandi, gång på gång, oavsett fråga. 1. Studien har vissa brister, 2. Inte applicerbart på vår kontext, 3. Acceptans av resultaten.

Du skrev dock, med reservation för formuleringen, att FHMs estimat saknade vetenskapligt stöd. Att FHMs slutsatser kraftigt avviker från forskningsfronten är inte samma sak som att slutsatserna saknar vetenskapligt stöd. Däremot kan det vara ett skäl att tro att slutsatserna kan vara felaktiga/orimliga (vilket, för att vara tydlig, inte är samma sak som att de faktiskt skulle vara det).
 
Jag kan tycka det är skitsvårt med hur man ska agera som chef. Förutom den delen med att hålla avstånd, stanna hemma om det finns några symptom osv. Så är det om man ska portförbjuda någon från att komma in på etableringen för att äta lunch? Ska vi undvika att vara på någon annan etablering och äta lunch? Ska jag dela ut arbetsuppgifterna digitalt? Ska mina tekniker börja arbeta olika tider för att undvika kontakt? Ja...hur mycket ska man göra?

jag tycker det är skitsvårt! Det står faktiskt ingenstans att vi ex inte får åka till någon annans etablering, däremot undvika att hålla fysiska möte.

Jag tycker det är helt självklart att ingen åker iväg på lunch hos andra. På de anläggningar jag vistas på är det helt stängt för alla utomstående och det ska beslutas av ledningsgruppen om något besök ska in - dagar i förväg.

Flera anläggningar har börjat med skiftgång utan överlappning för att minimera riskspridning mellan grupperna.

Städarna har fått skiftgång och får inte träffas och har ökat på frekvensen för avtäckning av handtag, kopiatorer och mellan sittningar i lunchrum. Ingen får uppehålla sig i allmänna rum (lunchrum) mellan rasterna.

Allt annat tycker jag är helt förkastligt i tider som dessa.
 
Då känns det inte rätt att neka honom komma in och värma sin mat och toalettbesök på etableringen i gbg.

Fast vet en om att verksamheten ser ut så måste en ju ta höjd för att detta kan ske utan kontaktytor för övriga. Några anläggningar vi är i kontakt med har valt att på några timmar göra helt avskilda platser (hyrt in bodar) där tillfälligt arbetande kan värma mat, gå på toaletten etc. Men ingen släpps in i huvudbyggnaden.
 
Då har vi nog nästan för olika syn för att ens kunna fortsätta diskutera. För jag förstår inte vilken sammanhang som skulle vara relevant? Det har jag tagit upp så lite kontextberoende som det går. Att ta upp någon luddig längre helhet, eller kontext kring direkt vetenskapliga påståenden som är falsifierbara kan bara tjäna till att förvränga sammanhanget.
Bara att du inte vill länka till något gör att jag tror att du egentligen håller med mig, många gånger när folk länkat till källan här på buke har det visat sig att det inte alls stödjer det de påstår utan snarare meningsmotståndarens åsikt. Nu är jag i och för sig inte direkt en meningsmotståndare här utan nyfiken på vad som fått dig att göra den här tolkningen, men du vill inte dela det. Det får mig att tro att du snarast bestämt dig för en tolkning och vet att den inte håller när man synar den. Du skriver att du inte orkar leta upp din källa, källan som du till synes använt nyligen för att citera, du borde inte ens behöva leta i så fall.

I stort sett allt är kontextberoende, här på buke har folk citerat mig, och genom att välja ut och klippa ihop har de fått det att se ut att jag har rakt motsatt åsikt mot den jag ger uttryck för. Det du indikerar är dessutom inte något vetenskapligt påstående utan intervjuer i media, möjligen pekar de mot populärvetenskap. Varken Johan Gisecke eller FHM har skrivit någon avhandling i ämnet som de kan kommentera.

Och på tal om Johan Giseke, att använda hans uttalanden och påstå att de kommer från FHM visar också på att du är mer ute efter att få fram en poäng än sanningen. Hans påstående hr knappast gått i linje med FHMs, han kom med ett gäng kontroversiella åsikter i början av Pandemin och fick sina fem-minuter av tid i rampljuset och har sen inte synts till.
 
Thanksgivingfirande under pandemi Trumpstyle


This Thanksgiving, we reaffirm our everlasting gratitude for all that we enjoy, and we commemorate the legacy of generosity bestowed upon us by our forbearers. Although challenges remain, we will never yield in our quest to live up to the promise of our heritage. As we gather with our loved ones, we resolve with abiding faith and patriotism to celebrate the joys of freedom and cherish the hope and peace of a brighter future ahead.

NOW, THEREFORE, I, DONALD J. TRUMP, President of the United States of America, by virtue of the authority vested in me by the Constitution and the laws of the United States, do hereby proclaim Thursday, November 26, 2020, as a National Day of Thanksgiving. I encourage all Americans to gather, in homes and places of worship, to offer a prayer of thanks to God for our many blessings.



https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/proclamation-thanksgiving-day-2020/
 
Thanksgivingfirande under pandemi Trumpstyle


This Thanksgiving, we reaffirm our everlasting gratitude for all that we enjoy, and we commemorate the legacy of generosity bestowed upon us by our forbearers. Although challenges remain, we will never yield in our quest to live up to the promise of our heritage. As we gather with our loved ones, we resolve with abiding faith and patriotism to celebrate the joys of freedom and cherish the hope and peace of a brighter future ahead.

NOW, THEREFORE, I, DONALD J. TRUMP, President of the United States of America, by virtue of the authority vested in me by the Constitution and the laws of the United States, do hereby proclaim Thursday, November 26, 2020, as a National Day of Thanksgiving. I encourage all Americans to gather, in homes and places of worship, to offer a prayer of thanks to God for our many blessings.



https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/proclamation-thanksgiving-day-2020/
Känner att jag behöver en wow-knapp här...
 
Thanksgivingfirande under pandemi Trumpstyle


This Thanksgiving, we reaffirm our everlasting gratitude for all that we enjoy, and we commemorate the legacy of generosity bestowed upon us by our forbearers. Although challenges remain, we will never yield in our quest to live up to the promise of our heritage. As we gather with our loved ones, we resolve with abiding faith and patriotism to celebrate the joys of freedom and cherish the hope and peace of a brighter future ahead.

NOW, THEREFORE, I, DONALD J. TRUMP, President of the United States of America, by virtue of the authority vested in me by the Constitution and the laws of the United States, do hereby proclaim Thursday, November 26, 2020, as a National Day of Thanksgiving. I encourage all Americans to gather, in homes and places of worship, to offer a prayer of thanks to God for our many blessings.



https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/proclamation-thanksgiving-day-2020/
w6x8g.jpg
 
Thanksgivingfirande under pandemi Trumpstyle


This Thanksgiving, we reaffirm our everlasting gratitude for all that we enjoy, and we commemorate the legacy of generosity bestowed upon us by our forbearers. Although challenges remain, we will never yield in our quest to live up to the promise of our heritage. As we gather with our loved ones, we resolve with abiding faith and patriotism to celebrate the joys of freedom and cherish the hope and peace of a brighter future ahead.

NOW, THEREFORE, I, DONALD J. TRUMP, President of the United States of America, by virtue of the authority vested in me by the Constitution and the laws of the United States, do hereby proclaim Thursday, November 26, 2020, as a National Day of Thanksgiving. I encourage all Americans to gather, in homes and places of worship, to offer a prayer of thanks to God for our many blessings.



https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/proclamation-thanksgiving-day-2020/
Uppenbarligen vill han ställa till största möjliga skada, för Joe Biden att hantera.
 
Älvsjömässan har ju onekligen lyckats med sin omställning från väldigt pandemiovänlig verksamhet till pandeminödvändig verksamhet! I våras var lokalerna fältsjukshus (som gudskelov aldrig behövde användas). Nu blir det gigantiskt paketutlämningsombud för Postnord med drive in-upphämtning :)
 
Finns det människor som är immuna mot covid-19? Alltså inte dom som har testat positivt utan vi andra som hittills inte varit drabbade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp