Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nej, inte lika många patienter på plats som tidigare, men ändå en massa att göra eftersom så mycket som möjligt är flyttad till digital vård och telefonuppfölningar, en helt ny omställning för rätt många vc. Nej, de går inte på knäna som sina IVA-kollegor, men de släpar inte fötterna efter sig.

Ja men generellt så tar den digitala vården kortare tid, och är det då färre patienter så har de mindre att göra.

Det är synd att de inte tillfälligt omplacerar vårdcentralsspersonal till äldreboenden, så att de gamla iaf kan få samma grundvård som tidigare, det får de inte nu.

Och vad gäller sjukhuspersonal som går på knäna, många har legat på gränsen i många år utan hjälp och åtgärd trots klagan, inte konstigt att det blir kaos när det blir såhär.
 
Nej men tror du alla förstår det? vad gör det om vissa ringer och frågar?
Vad det gör?
Det blockerar inkommande linjer och äter tid hos svarande personal.

Och ja, jag tror tillräckligt många förstår att det idag inte finns något svar för just dem, så att det här inte borde vara nåt problem. Följer man med så mycket att man förstått att det idag distrubieras vaccin, då följer man också med lite till.
 
Hur många har dom då stoppat i Helsingborg och Göteborg tro. Samt båten i Malmö och Trelleborg.
Det har inte funnits färjetrafik mellan Köpenhamn och Malmö på 20 år?
Trelleborg har ingen trafik t Danmark vad jag vet?
gränspolis finns där gränser finns. Tex Malmö, Helsingborg och Ystad samt flygplatser.
 
Ja men generellt så tar den digitala vården kortare tid, och är det då färre patienter så har de mindre att göra.

Det är synd att de inte tillfälligt omplacerar vårdcentralsspersonal till äldreboenden, så att de gamla iaf kan få samma grundvård som tidigare, det får de inte nu.

Och vad gäller sjukhuspersonal som går på knäna, många har legat på gränsen i många år utan hjälp och åtgärd trots klagan, inte konstigt att det blir kaos när det blir såhär.
Förstår inte ens, menar du att det är arbetsfritt på vårdcentraler? I min region är det fullständigt kaos med all vård som ska göras. Lägg på sjuk personal på det, all vaccinationsplanering osv så är det liksom inte ”arbetsfritt”. Skulle vara fantastiskt att kunna låna ut personal till SÄBO men det finns ingen personal? Det kan omplaceras om man kan lägga icke vård-uppgifter på administrativ personal men då går de såklart I första hand inom sin arbetsgivare.
 
Ja men generellt så tar den digitala vården kortare tid, och är det då färre patienter så har de mindre att göra.

Det är synd att de inte tillfälligt omplacerar vårdcentralsspersonal till äldreboenden, så att de gamla iaf kan få samma grundvård som tidigare, det får de inte nu.

Och vad gäller sjukhuspersonal som går på knäna, många har legat på gränsen i många år utan hjälp och åtgärd trots klagan, inte konstigt att det blir kaos när det blir såhär.

Jag vet inte vilken region du bor i och hur situationen ser ut där, men i stor utsträckning görs förutom videosamtal utökade hembesök, både till covidsjuka och andra sjuka och där spelar vårdcentralerna en stor roll.

Jag betvivlar även att videosamtal generellt sett går fortare. När man inte ser hela patienten, inte kan göra fysiska undersökningar osv. så behöver fler frågor ställas. För att inte tala om hur krångligt det kan vara att få ovana människor (patienterna) att hantera videolänkar.

.... och i många fall även fått utökat kommunalt uppdrag för att stärka vården av äldre, dvs. det du efterfrågar.
 
Nu har Stefan och Morgan visat att det är ok att gå i gallerior o köpcentrum för att handla. Man kan även åka på solresor enligt MSB:s högste. Inget man behöver undvika alltså även om dom själva pekar med hela handen åt folket
 
Nu har Stefan och Morgan visat att det är ok att gå i gallerior o köpcentrum för att handla. Man kan även åka på solresor enligt MSB:s högste. Inget man behöver undvika alltså även om dom själva pekar med hela handen åt folket
Har väntat på att någon skulle kommentera det. Varit så tyst så tyst om detta här. Skulle inte förvåna mig om Hallengren tagit en liten rea-tur också.
 
En sak som jag kan tycka är intressant ur ett samhällsperspektiv är hur denna pandemi har återupplivat "dåtidens" angiveri-system. Ingen kan ju röra sig fritt längre utan att på något sätt bli angivna om man inte tagit bild själv, för då har ju man själv inte följt restriktionerna och har man då rätt att angiva någon annan? Minns när jag läste en artikel i våras av en polisprofessor som skrev att tyskarna agerar som på Stasi- och Nazi-eran.
Tror ni att vi är på väg till diktatur eller någon sorts form av tex Nazi-eran eller liknande?
 
En sak som jag kan tycka är intressant ur ett samhällsperspektiv är hur denna pandemi har återupplivat "dåtidens" angiveri-system. Ingen kan ju röra sig fritt längre utan att på något sätt bli angivna om man inte tagit bild själv, för då har ju man själv inte följt restriktionerna och har man då rätt att angiva någon annan? Minns när jag läste en artikel i våras av en polisprofessor som skrev att tyskarna agerar som på Stasi- och Nazi-eran.
Tror ni att vi är på väg till diktatur eller någon sorts form av tex Nazi-eran eller liknande?
Hur tänker du här?

Vanliga medborgare anger väl inte andra vanliga medborgare för att de ska bli straffade. Än så länge har vi inga straff för diverse pandemirelaterat i Sverige.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En sak som jag kan tycka är intressant ur ett samhällsperspektiv är hur denna pandemi har återupplivat "dåtidens" angiveri-system. Ingen kan ju röra sig fritt längre utan att på något sätt bli angivna om man inte tagit bild själv, för då har ju man själv inte följt restriktionerna och har man då rätt att angiva någon annan? Minns när jag läste en artikel i våras av en polisprofessor som skrev att tyskarna agerar som på Stasi- och Nazi-eran.
Tror ni att vi är på väg till diktatur eller någon sorts form av tex Nazi-eran eller liknande?
Nej det tror jag inte. Polisen säger ju själva att man ska anmäla om man ser något misstänkte. Man kan tex ringa på Tips telefon.

Men media måste och ska granska politiker och myndigheter och rapportera när dom inte lever som dom lär. Annars fungerar ju inte demokratin
 
Hur tänker du här?

Vanliga medborgare anger väl inte andra vanliga medborgare för att de ska bli straffade. Än så länge har vi inga straff för diverse pandemirelaterat i Sverige.

Nej, precis, för det är en ingång mot diktatur det också. Tack och lov är det inte så än, trots att det är så många vill ha det.
 
Vi här i Österrike är ju just nu i lockdown 3 men all utomhussport far vara öppen (skidliftar, isar för skidskoakning osv). Det var nog ingen sa bra ide att ha det öppet. Dagligen rapporteras om överfyllda ishallar och proppfullt med folk i skidbackarna (avstand verkar inte gälla där). I skidliftarna far bara hälften av normala antalet aka, det innebär köer med trängsel istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp