Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi här i Österrike är ju just nu i lockdown 3 men all utomhussport far vara öppen (skidliftar, isar för skidskoakning osv). Det var nog ingen sa bra ide att ha det öppet. Dagligen rapporteras om överfyllda ishallar och proppfullt med folk i skidbackarna (avstand verkar inte gälla där). I skidliftarna far bara hälften av normala antalet aka, det innebär köer med trängsel istället.
Utomhus när folk bokstavligen står på varandra låter mindre lyckat. Själva åkningen är nog inget problem så länge man inte skadar sig - nog brukar man hålla 1-2 meters avstånd på isen/i backen men köer överallt kanske inte var tanken. Jag vet inte hur det ser ut i Svenska fjällen men det kan lätt vara liknade på de populära orterna.
 
Utomhus när folk bokstavligen står på varandra låter mindre lyckat. Själva åkningen är nog inget problem så länge man inte skadar sig - nog brukar man hålla 1-2 meters avstånd på isen/i backen men köer överallt kanske inte var tanken. Jag vet inte hur det ser ut i Svenska fjällen men det kan lätt vara liknade på de populära orterna.
Enligt aftonbladet igår:
"Skidbackarna i Sälen har varit öppna i två veckor. Rapporter kommer från flera kommuner om att fjällturister är dåliga på att hålla avstånd.

I Värmland slår länsstyrelsen larm om att skidturisterna inte håller avstånden utan trängs på bensinmackar och matställen. Fjällresenärer uppmanas nu att ta med matsäck för resan, att inte stanna längs vägen, och att undvika att gå in på bensinstationer."
 
Kan någon lite kortfattat förklara skillnaden i tekniken bakom AstraZenecas vaccin jämfört med Pfizers?
Minns jag rätt så lurar Pfizers vaccin kroppens celler att producera antikroppar med hjälp av mRNA (liknade process som vid vid vanlig celldelning) och vissa delar av viruset medan man i Astrazenecas vaccin modifierat ett annat coronavirus att likna covid-19 viruset, man använder det i död form. Pfiezers teknik är ny och oprövad, astrazenecas är samma som man ofta använder för att framställa influensa vaccin. I slutändan är det samma sak som sker, kroppen bildar själv antikropparna utifrån att man lurar immunförsvaret att agera.
 
Vanliga medborgare anger väl inte andra vanliga medborgare för att de ska bli straffade. Än så länge har vi inga straff för diverse pandemirelaterat i Sverige.

Om jag får gissa, så tror jag @Hippocampus menar de angiveri-nyhetsartiklar där någon tror sig ha sett en myndighetsperson på ett flyg till Las Palmas...

(men för i helvete, fundera på vad du gör själv på ett flyg till Las Palmas mitt under en pandemi, innan du börjar titta dig omkring för att se vilka du kan ange...)

...eller när någon tror sig ha sett en regeringsmedlem på ett köpcenter, utan att berätta hur trångt det var just då, eller vilka försiktighetsåtgärder som denne regeringsmedlem hade vidtagit.


Just det här tror sig ha sett är spännande.
För utan bild, men med (för mediebolaget) andrahandsuppgifter, så kan man publicera precis vad som helst.
 
Om jag får gissa, så tror jag @Hippocampus menar de angiveri-nyhetsartiklar där någon tror sig ha sett en myndighetsperson på ett flyg till Las Palmas...

(men för i helvete, fundera på vad du gör själv på ett flyg till Las Palmas mitt under en pandemi, innan du börjar titta dig omkring för att se vilka du kan ange...)

...eller när någon tror sig ha sett en regeringsmedlem på ett köpcenter, utan att berätta hur trångt det var just då, eller vilka försiktighetsåtgärder som denne regeringsmedlem hade vidtagit.
Men exakt. Jag har lite svårt att bli upprörd över att man sett Stefan Löfven i en till synes tom butik. Om man nu är så oerhört präktig så undrar jag vad den som tog bilden gjorde på platsen?
Jag undrar dessutom vad alla internetkrigare som är vansinniga gör till vardags. Håller de sig verkligen inom sina 4 väggar 24/7 eller kan det tänkas att de trängs inne på Ica eller annan affär ibland?
 
Minns jag rätt så lurar Pfizers vaccin kroppens celler att producera antikroppar med hjälp av mRNA (liknade process som vid vid vanlig celldelning) och vissa delar av viruset medan man i Astrazenecas vaccin modifierat ett annat coronavirus att likna covid-19 viruset, man använder det i död form. Pfiezers teknik är ny och oprövad, astrazenecas är samma som man ofta använder för att framställa influensa vaccin. I slutändan är det samma sak som sker, kroppen bildar själv antikropparna utifrån att man lurar immunförsvaret att agera.
Modernas vaccin använder sig väl av samma teknik som Pfizers också, på ett ungefär iaf?
 
Ingen behöver ha dåligt samvete om man åker till fjällen för att åka skidor på en skidanläggning då finansministern själv gör det.
 
Utomhus när folk bokstavligen står på varandra låter mindre lyckat. Själva åkningen är nog inget problem så länge man inte skadar sig - nog brukar man hålla 1-2 meters avstånd på isen/i backen men köer överallt kanske inte var tanken. Jag vet inte hur det ser ut i Svenska fjällen men det kan lätt vara liknade på de populära orterna.

Precis, I backarna fördelas det bra men just i liftköerna blir det trångt. Det är krav på fpp2 mask men det verkar slarvas en del med det. I ishallar blir trängseln främst ett problem vid på/avstigning av isen där det lätt blir trångt.
 
Sett att många oroar sig för vaccinen då de blivit så hastigt framtagna. Men dessa vaccin har gått igenom lika mycket prover som i vanliga fall, orsaken till att utvecklingen gått fort är bland annat ökade resurser i och med pandemin och en satsning på att få fram ett bra vaccin just fort.
 
Ja men generellt så tar den digitala vården kortare tid, och är det då färre patienter så har de mindre att göra.

Det är synd att de inte tillfälligt omplacerar vårdcentralsspersonal till äldreboenden, så att de gamla iaf kan få samma grundvård som tidigare, det får de inte nu.

Och vad gäller sjukhuspersonal som går på knäna, många har legat på gränsen i många år utan hjälp och åtgärd trots klagan, inte konstigt att det blir kaos när det blir såhär.
Fast det är ju i sig inte färre patienter, bara vårdbesök som ändrats till telefon- eller videokontakter. Och det tar inte alls kortare tid att göra en årskontroll per telefon eller videobesök som vanligt mottagningsbesök, det kan ta längre tid till och med. Dessutom är ju allt kringarbete fortfarande kvar kring alla besöken oavsett vilken typ det är. Diktering, journalskrivning, receptförnyelse, tidsbokning, remissförfarande, provtagning.
Om man flyttar ett årskontrollsbesök för hypertoni till telefon eller videokontakt så går man ju igenom samma som ett vanligt mottagningsbesök, man är extra noga. Sådant fungerar med de patienter som har egen blodtrycksmätare och har kollat sitt blodtryck hemma regelbundet. Annars får de komma och ta blodtryck innan kontakten, samtidigt som de kommer för provtagning.

Vi som sekreterare har fortfarande fullt upp. Det är fortfarande en massa akuta diktat, remisser som ska skrivas, brev och besöksanteckningar som ska skrivas. 72 ärende i 1177 togs emot på en dag denna vecka av sekreterare, som delades ut till sköterska och läkare. Man gör så mycket mer på en vc än träffar folk.

Dessutom är det många gånger så att infektionsmottagningen skiljs åt från vanlig mottagning så att de som riskerar ha covid inte sitter i samma väntrum som mannen med diskbråck, kvinnan med underlivssvamp eller barnet med allergiska utslag.

Ytterligare en sak som sker på min arbetsplats nu är att man ska dra ner på vanliga mottagningsbesök pga ökade antal covidfall och även pga vaccinationprocessen som står för dörren. Man har inte tid eller personal för allt. Så många årskontroller tex, ska man försöka skjuta på några veckor, så mycket som går ska man skjuta på så att man får tid till covid och vaccination.

Bara för att man när man kommer på ett vanligt mottagningsbesök för en skadad hand eller sin astma och knappt ser en människa så betyder inte det att vc personalen går och släpar fötterna efter sig.
 
Jag jag förstått rätt hoppades en fas över, omfattande tester på djur, och i stället gick man direkt till tester på människor och många fler människor än vid andra vacciner testades. Därför gick det också fortare.
 
Men exakt. Jag har lite svårt att bli upprörd över att man sett Stefan Löfven i en till synes tom butik. Om man nu är så oerhört präktig så undrar jag vad den som tog bilden gjorde på platsen?
Jag undrar dessutom vad alla internetkrigare som är vansinniga gör till vardags. Håller de sig verkligen inom sina 4 väggar 24/7 eller kan det tänkas att de trängs inne på Ica eller annan affär ibland?
Fast hur ska han kunna "tala till folket" nu?

Jag tycker att det är helt bedrövligt att det visar sig att makteliten inte tänker längre än så här, trots att jag inte är förvånad längre... :banghead:
 
Fast hur ska han kunna "tala till folket" nu?

Jag tycker att det är helt bedrövligt att det visar sig att makteliten inte tänker längre än så här, trots att jag inte är förvånad längre... :banghead:
Men om karln går in i en tom affär så finns det liksom inget att vara upprörd över. Jag förstår inte varför han inte skulle kunna tala till folket. Det är ju inte så att han buffat sig fram i värsta reaträngseln utan det var tomt där han var. Ska man gå efter det som folk kräver av statsministern och därmed förhoppningsvis själva följer så kan vi stänga ner hela samhället med resultatet att arbetslösheten ökar med ett tiotal procentenheter omedelbart. Det var det där med perspektiv. Panemin dödar mindre än 1% av de som drabbas av sjukdomen och folk vill ha åtgärder som dödar många många fler.
 
Men om karln går in i en tom affär så finns det liksom inget att vara upprörd över. Jag förstår inte varför han inte skulle kunna tala till folket. Det är ju inte så att han buffat sig fram i värsta reaträngseln utan det var tomt där han var. Ska man gå efter det som folk kräver av statsministern och därmed förhoppningsvis själva följer så kan vi stänga ner hela samhället med resultatet att arbetslösheten ökar med ett tiotal procentenheter omedelbart. Det var det där med perspektiv. Panemin dödar mindre än 1% av de som drabbas av sjukdomen och folk vill ha åtgärder som dödar många många fler.
Både ja och nej. Jag tror på det där med gott föredöme, och i det här fallet så hade han kunnat tänka med näsan för att förstå att någon skulle ta en bild för att få 1000 kr av media :grin:
 
Både ja och nej. Jag tror på det där med gott föredöme, och i det här fallet så hade han kunnat tänka med näsan för att förstå att någon skulle ta en bild för att få 1000 kr av media :grin:
Ja det hade man kunnat räkna ut men frågan är varför det ens är något som media betalar för. "Stoppa pressarna Statsministern gick in i en tom affär", på riktigt :confused:. Det här året har fått mitt förtroende för media att störtdyka eftersom de endast verkar var ute efter klick och att driva en agenda. Journalister är inte den yrkesgrupp som imponerat mest på mig utan snarare tvärt om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp