Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jag förstått rätt hoppades en fas över, omfattande tester på djur, och i stället gick man direkt till tester på människor och många fler människor än vid andra vacciner testades. Därför gick det också fortare.
Agnes Wold pratade om hur vaccinet kunnat tas fram så fort i Kvällspasset i p4 igår. Tydligen har det gjorts forskning och tester på mrna-vaccin mot sars när det var aktuellt och då gjordes det tester på djur så den fasen var redan gjord. Nu har de alltså "bara" behövt utveckla själva rna-delen till att stämma med covid-19-proteinets kodning.

Vidare så all pappersexercis som normalt sker efter att vaccinet utvecklats och testats osv har nu tagits fram parallellt gör att just det skulle gå fort att bara sätta signaturen på pappret när det var klart sas.

Och till sist, i normala fall är vaccinframtagning inget ekonomiskt intressant och därför tar det tid. Det är en sidosysselsättning typ för läkemedelsföretagen. Nu däremot har det pumpats in pengar från alla håll för att få till ett vaccin och annat har lagts åt sidan.
 
Jag kan ju känna så här att de är inte mer en människor de heller. Visserligen har de högt uppsatta jobb osv men de är fortfarande människor. Och sen den korkade kommentaren av de så kallade vittnet i Aftonbladet att hen inte behövde känna sig så skyldig över att hen var i sälen för de var ju faktiskt en minister där och åker skidor .. Jaha? Men de menas ju inte att folk ska åka dit för att åka skidor ändå 🤔 Vuxna människor ... Vad hände med de sunda förnuftet.
 
Stoiska kamrater från det inre av Dalarna rapporterar på Fejjan att de sett män utan keps inne på bensinmackar, och bilar med takboxar utanför. De mest vågade kommentarerna har kombinerat ihop män utan keps med bilar med takboxar.

"Ska det vara så jävla svårt att sätta på sig en keps?"
 
Jag kan ju känna så här att de är inte mer en människor de heller. Visserligen har de högt uppsatta jobb osv men de är fortfarande människor. Och sen den korkade kommentaren av de så kallade vittnet i Aftonbladet att hen inte behövde känna sig så skyldig över att hen var i sälen för de var ju faktiskt en minister där och åker skidor .. Jaha? Men de menas ju inte att folk ska åka dit för att åka skidor ändå 🤔 Vuxna människor ... Vad hände med de sunda förnuftet.
Personligen så tycker jag att det känns mer oansvarigt och onödigt att resa en bit, som till sälen eller kanarieöarna (det senare är fan pinsamt) än att uträtta ett ärende i staden där man bor.
 
Här är länken om någon vill lyssna på Agnes Wold. Det är första frågan ffa son handlar om framtagningen.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1647296
Perfekt då kan ja lyssna ikväll.
Personligen så tycker jag att det känns mer oansvarigt och onödigt att resa en bit, som till sälen eller kanarieöarna (det senare är fan pinsamt) än att uträtta ett ärende i staden där man bor.
Tycker ingen ska resa utanför sina kommungränser om de inte absolut är nödvändigt men som sagt ministrar är också bara människor 🤷🏻‍♀️ Vilket befolkningen verkar ha glömt bort .. För de går att kasta skit på dem för fulla muggar men som sagt bakom allt finns faktiskt också en helt vanlig människa.
 
Perfekt då kan ja lyssna ikväll.

Tycker ingen ska resa utanför sina kommungränser om de inte absolut är nödvändigt men som sagt ministrar är också bara människor 🤷🏻‍♀️ Vilket befolkningen verkar ha glömt bort .. För de går att kasta skit på dem för fulla muggar men som sagt bakom allt finns faktiskt också en helt vanlig människa.
Såklart är de människor som alla andra, skulle ondgjort mig på samma vis om det rörde min egen förälder etc.! Sedan går det inte att komma ifrån att ministrar har andra arbetsuppgifter och ansvar än gemene man.
 
Jag har sett en hel del danska och någon tysk bil.
Det är ju inte bilarnas medborgarskap det handlar om ;). Jag har dansk bil och är ändå välkommen till Sverige, eftersom jag är svensk medborgare. Inte för att jag åker till Sverige, men jag kan göra det. Helt lagligt. De kan ju också vara bilpendlare (arbetspendling är väl fortfarande tillåtet?). Jag ser svenskregistrerade bilar i DK varenda dag. Antar bara att de har en anledning till att vara här :idea: .
 
Fast hur ska han kunna "tala till folket" nu?

Jag tycker att det är helt bedrövligt att det visar sig att makteliten inte tänker längre än så här, trots att jag inte är förvånad längre... :banghead:
Ja det är en j-a skit regeringen vi har. Dom tror dom är så präktiga när dom står där på sina presskonferenser. Han kommer aldrig mer att hålla tal till nationen där han uppmanar folk att göra som han säger. Det vet han om nu när både han själv och sina ministrar inte gör som han säger. Jag anser att media ska bojkotta deras presskonferenser fram över så slipper folk höra deras skit snack och dom kan hålla sina tal inför varandra istället
 
Jag kan ju känna så här att de är inte mer en människor de heller. Visserligen har de högt uppsatta jobb osv men de är fortfarande människor. Och sen den korkade kommentaren av de så kallade vittnet i Aftonbladet att hen inte behövde känna sig så skyldig över att hen var i sälen för de var ju faktiskt en minister där och åker skidor .. Jaha? Men de menas ju inte att folk ska åka dit för att åka skidor ändå 🤔 Vuxna människor ... Vad hände med de sunda förnuftet.

Jag dog lite när jag läste det citatet i Aftonbladet. Är det något som är itutat och upprepat nästan in absurdum är det väl var och ens personliga ansvar i den situation vi befinner oss i, vilket även borde vara av personligt intresse för gemene man som vid eventuellt pådragen sjukdom riskerar att smitta och därmed sätta egna nära och kära i en potentiellt väldigt farlig situation (om andra människor och det faktum att sjukvården går på knäna inte anses spela någon större roll).

Jag fattar biten med signalvärdet, men det är bara så skevt att ens tänka tanken (än mer att yttra den rakt ut i pressen) att det skulle legitimera ens egen rätt att befinna sig i sammanhanget, om det verkligen är påtaglig risk för smittspridning p.g.a. trängsel eller annat. Jag är extra bitter över allt i kväll, men det är knappt så man orkar med längre.
 
På Europa-podden berättade de nyss att man diskuterar att registrera de som inte vaccinerar sig mot Covid-19. Dels vill man undersöka vad som gör att de nekar, men viktigare är att länder i EU vill veta vilka som INTE är vaccinerade, för att kunna neka inresa.

Det senare kommer avliva antivaxx-rörelsen.
För vad är viktigare än att åka till Ibiza?
 
På Europa-podden berättade de nyss att man diskuterar att registrera de som inte vaccinerar sig mot Covid-19. Dels vill man undersöka vad som gör att de nekar, men viktigare är att länder i EU vill veta vilka som INTE är vaccinerade, för att kunna neka inresa.

Det senare kommer avliva antivaxx-rörelsen.
För vad är viktigare än att åka till Ibiza?

Jag tänker att även de mest hårdföra länder lär ha undantag till tvånget och 20 minuter senare kommer 100% av alla antivaxxare ha ett intyg på att dom har tomatallergi eller vad det nu kan va som är undantaget för att kunna åka till Ibiza :grin:
 
På Europa-podden berättade de nyss att man diskuterar att registrera de som inte vaccinerar sig mot Covid-19. Dels vill man undersöka vad som gör att de nekar, men viktigare är att länder i EU vill veta vilka som INTE är vaccinerade, för att kunna neka inresa.

Det senare kommer avliva antivaxx-rörelsen.
För vad är viktigare än att åka till Ibiza?
Alltså hysterin är ofantlig. Varför är just den här, relativt ofarliga, sjukdomen så oerhört viktig så man ska börja med den typen av krav? Proportionerna har definitivt försvunnit helt och hållet.
 
Jag tänker att även de mest hårdföra länder lär ha undantag till tvånget och 20 minuter senare kommer 100% av alla antivaxxare ha ett intyg på att dom har tomatallergi eller vad det nu kan va som är undantaget för att kunna åka till Ibiza :grin:
Sverige må ha undantag för sådant, men jag har svårt att se t.ex Viktor Orban i Ungern acceptera en ovaxad tomatallergiker.
Och i så fall har vi ytterligheterna, samt hela spännvidden däremellan.
 
Alltså hysterin är ofantlig. Varför är just den här, relativt ofarliga, sjukdomen så oerhört viktig så man ska börja med den typen av krav? Proportionerna har definitivt försvunnit helt och hållet.
Kanske har den här 'relativt ofarliga sjukdomen' sabbat länders ekonomi så till den milda grad att det finns EU-länder som tycker ett sådant krav är rimligt. Om jag kommer ihåg rätt, så var det Spanien som talade mest och högst om vaccinkrav, och de är väl också de som tappat mest i ekonomin, med tanke på sitt turismbortfall.
 
Kanske har den här 'relativt ofarliga sjukdomen' sabbat länders ekonomi så till den milda grad att det finns EU-länder som tycker ett sådant krav är rimligt. Om jag kommer ihåg rätt, så var det Spanien som talade mest och högst om vaccinkrav, och de är väl också de som tappat mest i ekonomin, med tanke på sitt turismbortfall.
Nej ekonomin har sabbats av drakoniska åtgärder som mest passar i totalitära stater.
 
Jag är bara så grymt tacksam över all denna sjukvårdspersonal som fortfarande står där vid fronten och kämpar efter 10 månaders pandemi trots alla jävla idioter som inte kan bidra till att minska smittspridningen. Jag hoppas verkligen att både ledigheter och betalning under 2021 kan bli bättre för dessa hjältar.
 
Jag är bara så grymt tacksam över all denna sjukvårdspersonal som fortfarande står där vid fronten och kämpar efter 10 månaders pandemi trots alla jävla idioter som inte kan bidra till att minska smittspridningen. Jag hoppas verkligen att både ledigheter och betalning under 2021 kan bli bättre för dessa hjältar.
Ja och nu rasar vårdpersonal åt regeringens hyckleri
 
På Europa-podden berättade de nyss att man diskuterar att registrera de som inte vaccinerar sig mot Covid-19. Dels vill man undersöka vad som gör att de nekar, men viktigare är att länder i EU vill veta vilka som INTE är vaccinerade, för att kunna neka inresa.

Det senare kommer avliva antivaxx-rörelsen.
För vad är viktigare än att åka till Ibiza?
Registrering får mig mörkrädd, kommer det stoppa där eller ska även religion, sexuell läggning? Något mer?

Stämpel i passet om vilka vacciner en tagit möjligen.
 
Registrering får mig mörkrädd, kommer det stoppa där eller ska även religion, sexuell läggning? Något mer?

Stämpel i passet om vilka vacciner en tagit möjligen.
Exakt! Jag känner att vår öppna västerländska demokrati började dö när med all kontroll som infördes efter 11 september. Nu använder man den här sjukdomen på precis samma sätt och flyttar gränserna ytterligare en gång. Den här utvecklingen är enligt mig mycket obehaglig men den hejas ju glatt på från diverse olika håll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp