Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jobbigt läge för brorsan ändå, jag sitter i samma båt förutom att jag är rakt på sak med varför jag tvekar. Väljer att helt enkelt inte ta ställning ännu, det kommer ta månader innan jag blir erbjuden vaccinet ändå.
Jag har tagit typ alla vaccin som går att ta (fick även i mig det failade Pandemrix), är ändå tveksam till detta. Just för hur snabbt det är framtaget och godkänt, studier som inte genomförts, samt att de frånskrivits ansvar och inte kan stämmas i USA, tex. Ffa efter att ha läst dokumentet som Pfizer tagit fram med anvisningar för sitt vaccin (dvs, de hymlar faktiskt inte och mörklägger saker och ting som jag är till viss del oroad för med detta). Jag gillar att gå på vetenskap. Men vetenskap tar tid, och det går faktiskt inte att säkerställa biverkningar på ett vaccin framtaget på mindre än ett år under stor press.

Dels att de själva säger att de inte har en aning om hur det påverkar fertilitet. Att det inte får ges till gravida kvinnor eftersom de inte vet hur det påverkar foster. Det får inte ges till personer under 16. Eller kvinnor som planerar graviditet inom närtid.

Sen att det visat sig ge ovanligt många allergiska reaktioner, det är väl inte lika oroväckande, men värt att notera.

Säger förstås inte att det iom detta inte är värt. Det kan säkert vara mycket värt. Ffa för äldre och riskgrupper. Särskilt eftersom det samtidigt från flera håll rapporteras om att vaccinet till största del skyddar den vaccinerade från att bli allvarligt sjuk, även om de fortfarande kommer kunna få viruset och sprida viruset vidare. Dvs, vaccinet är inte bevisat att göra så att man inte kan smitta andra, det är tydligen mest för att skydda sig själv om man fått det (vilket förstås är jättebra om man är i en riskgrupp!).

Sen kan jag väl tycka att det sätter otroligt hemska exempel för framtiden när det ens nämns att man tänker på förbud för icke-vaccinerade att gå på restaurang, konsert, resa, osv. Det är verkligen ingen väg man vill att världen ska gå.
 
Jag har tagit typ alla vaccin som går att ta (fick även i mig det failade Pandemrix), är ändå tveksam till detta. Just för hur snabbt det är framtaget och godkänt, studier som inte genomförts, samt att de frånskrivits ansvar och inte kan stämmas i USA, tex. Ffa efter att ha läst dokumentet som Pfizer tagit fram med anvisningar för sitt vaccin (dvs, de hymlar faktiskt inte och mörklägger saker och ting som jag är till viss del oroad för med detta). Jag gillar att gå på vetenskap. Men vetenskap tar tid, och det går faktiskt inte att säkerställa biverkningar på ett vaccin framtaget på mindre än ett år under stor press.

Dels att de själva säger att de inte har en aning om hur det påverkar fertilitet. Att det inte får ges till gravida kvinnor eftersom de inte vet hur det påverkar foster. Det får inte ges till personer under 16. Eller kvinnor som planerar graviditet inom närtid.

Sen att det visat sig ge ovanligt många allergiska reaktioner, det är väl inte lika oroväckande, men värt att notera.

Säger förstås inte att det iom detta inte är värt. Det kan säkert vara mycket värt. Ffa för äldre och riskgrupper. Särskilt eftersom det samtidigt från flera håll rapporteras om att vaccinet till största del skyddar den vaccinerade från att bli allvarligt sjuk, även om de fortfarande kommer kunna få viruset och sprida viruset vidare. Dvs, vaccinet är inte bevisat att göra så att man inte kan smitta andra, det är tydligen mest för att skydda sig själv om man fått det (vilket förstås är jättebra om man är i en riskgrupp!).

Sen kan jag väl tycka att det sätter otroligt hemska exempel för framtiden när det ens nämns att man tänker på förbud för icke-vaccinerade att gå på restaurang, konsert, resa, osv. Det är verkligen ingen väg man vill att världen ska gå.
Att det gått snabbt, beror på att världens regeringar kastat pengar på läkemedelsföretagen, visserligen är de ju rätt rika som det är, men när du utvecklar ett läkemedel helt på egen hand tenderar kostnaden "behöva" spridas ut över längre tid.

Det är inte mycket läkemedel som är godkänt på gravida, just för att man vill undvika risken att det kommer biverkningar man inte kunnat förutse. Så att det även gäller dessa vaccin är inte direkt förvånande, snarare tvärtom.
 
Det är väl inga "tester som hoppats över" för vare sig mRNA vaccinerna eller för det typen som Astra-Zeneca tagit fram.

Basen i mRNA vaccinerna var redan färdigtestad, för Corona. Sedan så skulle det anpassas till det det här viruset.

Det som hänt är att man haft bra finansiering, och mycket stöd från olika myndighter och organisationer, samt att fler än vanligt snabbt anmält sig frivilligt som testpersoner.

Påståenden om dåligt testad, misstänkliggörande om att gravida eller folk med autoimmuna sjukdomar ska avvakta och ha läkarkontakt före eventuell vaccinering, är som @Sharpless säger standardförfarande.

När ovanstående argument används mot Covid-19 vaccin, har det ofta sin grund i antivaccin lobbyn...

Och sedan sprids det via diverse sociala medier, i andra och tredje hand, så att ursprunget till påståendena blir svårhittat.
 
Jag har tagit typ alla vaccin som går att ta (fick även i mig det failade Pandemrix), är ändå tveksam till detta. Just för hur snabbt det är framtaget och godkänt, studier som inte genomförts, samt att de frånskrivits ansvar och inte kan stämmas i USA, tex. Ffa efter att ha läst dokumentet som Pfizer tagit fram med anvisningar för sitt vaccin (dvs, de hymlar faktiskt inte och mörklägger saker och ting som jag är till viss del oroad för med detta). Jag gillar att gå på vetenskap. Men vetenskap tar tid, och det går faktiskt inte att säkerställa biverkningar på ett vaccin framtaget på mindre än ett år under stor press.

Dels att de själva säger att de inte har en aning om hur det påverkar fertilitet. Att det inte får ges till gravida kvinnor eftersom de inte vet hur det påverkar foster. Det får inte ges till personer under 16. Eller kvinnor som planerar graviditet inom närtid.

Sen att det visat sig ge ovanligt många allergiska reaktioner, det är väl inte lika oroväckande, men värt att notera.

Säger förstås inte att det iom detta inte är värt. Det kan säkert vara mycket värt. Ffa för äldre och riskgrupper. Särskilt eftersom det samtidigt från flera håll rapporteras om att vaccinet till största del skyddar den vaccinerade från att bli allvarligt sjuk, även om de fortfarande kommer kunna få viruset och sprida viruset vidare. Dvs, vaccinet är inte bevisat att göra så att man inte kan smitta andra, det är tydligen mest för att skydda sig själv om man fått det (vilket förstås är jättebra om man är i en riskgrupp!).

Sen kan jag väl tycka att det sätter otroligt hemska exempel för framtiden när det ens nämns att man tänker på förbud för icke-vaccinerade att gå på restaurang, konsert, resa, osv. Det är verkligen ingen väg man vill att världen ska gå.
Vilka studier är det som inte är genomförda, menar du? Alla faser i ett "normalt" läkemedelsgodkännande har ju genomförts, men utan den administrationstid som normalt kommer till mellan olika faser etc, på grund av att man gjort flera processer parallellt. Bland annat har ju de godkännande myndigheterna fått ta del av resultat löpande istället för efter genomförda studier. Men det har ju som sagt genomförts samma sorts studier i samma omfattning som normalt görs för nya läkemedel, det är inte så att man hoppat över något av detta. Däremot kan man självklart inte säga något om långtidseffekter - positiva eller negativa - ännu.

Att nya läkemedel (eller gamla, för den delen) inte är godkända för t.ex. gravida eller barn är ingenting konstigt, det är väldigt vanligt. Jag skulle tro att det kanske är lite knepigt att få till studier på dessa grupper, jag hade själv varit tveksam till att delta i läkemedelsstudier som gravid, eller att låta mitt barn göra det. Och i just fallet med Covid-19 så är ju inte barn särskilt drabbade av sjukdomen, så jag förstår verkligen att man inte prioriterar studier på den gruppen.
 
Jag har tagit typ alla vaccin som går att ta (fick även i mig det failade Pandemrix), är ändå tveksam till detta. Just för hur snabbt det är framtaget och godkänt, studier som inte genomförts, samt att de frånskrivits ansvar och inte kan stämmas i USA, tex. Ffa efter att ha läst dokumentet som Pfizer tagit fram med anvisningar för sitt vaccin (dvs, de hymlar faktiskt inte och mörklägger saker och ting som jag är till viss del oroad för med detta). Jag gillar att gå på vetenskap. Men vetenskap tar tid, och det går faktiskt inte att säkerställa biverkningar på ett vaccin framtaget på mindre än ett år under stor press.

Dels att de själva säger att de inte har en aning om hur det påverkar fertilitet. Att det inte får ges till gravida kvinnor eftersom de inte vet hur det påverkar foster. Det får inte ges till personer under 16. Eller kvinnor som planerar graviditet inom närtid.

Sen att det visat sig ge ovanligt många allergiska reaktioner, det är väl inte lika oroväckande, men värt att notera.

Säger förstås inte att det iom detta inte är värt. Det kan säkert vara mycket värt. Ffa för äldre och riskgrupper. Särskilt eftersom det samtidigt från flera håll rapporteras om att vaccinet till största del skyddar den vaccinerade från att bli allvarligt sjuk, även om de fortfarande kommer kunna få viruset och sprida viruset vidare. Dvs, vaccinet är inte bevisat att göra så att man inte kan smitta andra, det är tydligen mest för att skydda sig själv om man fått det (vilket förstås är jättebra om man är i en riskgrupp!).

Sen kan jag väl tycka att det sätter otroligt hemska exempel för framtiden när det ens nämns att man tänker på förbud för icke-vaccinerade att gå på restaurang, konsert, resa, osv. Det är verkligen ingen väg man vill att världen ska gå.

Jag tycker inte att de eventuella biverkningarna är det minsta skrämmande och några ungar tänker jag inte ha, jag vill bara inte bli stucken med en nål. :)
 
Jag har tagit typ alla vaccin som går att ta (fick även i mig det failade Pandemrix), är ändå tveksam till detta. Just för hur snabbt det är framtaget och godkänt, studier som inte genomförts, samt att de frånskrivits ansvar och inte kan stämmas i USA, tex.

Det fanns ju corona vaccin innan den muterade och blev en pandemi, det är ju delvis därför det har gått så fort.
 
Det är väl inga "tester som hoppats över" för vare sig mRNA vaccinerna eller för det typen som Astra-Zeneca tagit fram.

Basen i mRNA vaccinerna var redan färdigtestad, för Corona. Sedan så skulle det anpassas till det det här viruset.

Det som hänt är att man haft bra finansiering, och mycket stöd från olika myndighter och organisationer, samt att fler än vanligt snabbt anmält sig frivilligt som testpersoner.

Lägg till att allt pappersarbete för godkännande gått parallellt, samtidigt som testandet - och utan att fastna nånstans i nån byråkrati - istället som vanligt, att påbörja en godkännandeprocess då vaccinet är färdigutvecklat, sett från tillverkarens sida.

(hoppsan, det har visst redan sagts av @Roheryn...)
 
Men oj vad det trängdes i Sverige på nyårskvällen/natten :eek:. Det där kommer ni att få betala för om några veckor
 
I Malmö hade det varit sedvanlig trängsel på Möllan. "Festa som Covid inte finns" och "YLO" , verkar vara devisen för natten.
Tråkigt om de var så, här var de ovanligt lugnt och knappt någon som ens sköt raketer på tolvslagen förutom några ungdomar här på området. Såg som sagt knappt en människa när jag promenerade genom stan vid 23 tiden, förutom några som var ute och gick och då antar ja de var familj/släkt eller liknande.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är lite nyfiken på hur det såg ut i Edinburgh faktiskt, Hogmanay är ju ett Enormt firande där vanliga år! Jag har inte sett några rubriker men det kanske är värt att söka bara i ren nyfikenhet.
Alla aktiviteter var inställda förstås, till och med de stora fyrverkerierna nere i London var tysta i år, men folk är folk.
 
Tråkigt om de var så, här var de ovanligt lugnt och knappt någon som ens sköt raketer på tolvslagen förutom några ungdomar här på området. Såg som sagt knappt en människa när jag promenerade genom stan vid 23 tiden, förutom några som var ute och gick och då antar ja de var familj/släkt eller liknande.

Här i närheten var det snarare tvärtom. Semesterresan brann upp i raketer istället. Jag har nog inte varit med om så mycket fyrverkeri sedan jag flyttade hit, 2005.
 
Mmm, men det är inte bara svenskar som festat loss in the name of YOLO!

"Omkring 2 500 personer deltog i ett illegalt rejvparty i nordvästra Frankrike på nyårsafton. Deltagarna hade kommit från hela landet och även från utlandet, uppger polisen.
När lokala gendarmer försökte stoppa rejvet möttes de av våldsamheter från festdeltagarna som satte eld på en bil tillhörande gendarmeriet och kastade stenar och flaskor."
Sydsvenskan.se
 
Mmm, men det är inte bara svenskar som festat loss in the name of YOLO!

"Omkring 2 500 personer deltog i ett illegalt rejvparty i nordvästra Frankrike på nyårsafton. Deltagarna hade kommit från hela landet och även från utlandet, uppger polisen.
När lokala gendarmer försökte stoppa rejvet möttes de av våldsamheter från festdeltagarna som satte eld på en bil tillhörande gendarmeriet och kastade stenar och flaskor."
Sydsvenskan.se
Men vad är det för fel på folk?! Det är ju bara några månader kvar av detta helvete så kommer ju saker och ting lösa sig. Jag hoppas på att vara vaccinerad i mars/april nån gång och kunna återgå till ett mer socialt liv. Kan man inte vänta lite med att riskera sitt och andras liv?
 
Jag misstänker att det handlar om survival of the fittest. Tyvärr drar vi ner vårdpersonalen i samma veva.

De utan självbevarelsedrift drabbas, och det är ju deras riskmedvetenhet som talar. Men det är ju inte lugnt och tyst, utan på bekostnad av vårdkapacitet och hjälpe den som krockar med bilen eller skär sig rejält i handen. Eller kommer till jobbet och trillar ner från ställningen....
 
Men vad är det för fel på folk?! Det är ju bara några månader kvar av detta helvete så kommer ju saker och ting lösa sig. Jag hoppas på att vara vaccinerad i mars/april nån gång och kunna återgå till ett mer socialt liv. Kan man inte vänta lite med att riskera sitt och andras liv?
Några månader? Knappast. Tänk på att det snart är sportlov och folk ska till fjällen och på solresor. Bokningarna verkar gå som smör i solsken. Sedan är det ju samma visa igen vid påsklovet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 395
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp