Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter ju logiskt, artikeln var låst men skulle anta då att efter spruta två har immunförsvaret jobbat klart och att man har antikroppar. Tack, jag misstänkte väl kanske nått sånt men man vill ju gärna få det bekräftat ändå ☺️

Oj förlåt, jag noterade inte att det var en låst artikel. Men som jag beskrev det i mitt inlägg är hur jag tolkar det i alla fall. D.v.s. att man generellt - utifrån utgångspunkten att man vill vaccinera sig - i aktuellt läge i den mån man kan bör överväga/rekommenderas att vänta med att försöka bli gravid till dess att man är fullt vaccinerad, eftersom det från läkemedelsföretaget (Pfizer i det här fallet) inte finns godkänd indikation att vaccinera gravida (men att man också utifrån enskild diskussion med läkare kan landa i en annan bedömning).
 
Nu skriver Sydsvenskan:
"Inga krav på att vårdpersonal vaccinerar sig – på äldreboendena har en tredjedel sagt nej
Hittills har bara 60-65 procent av personalen på äldreboenden i Skåne vaccinerat sig, när erbjudandet kommit till deras arbetsplats. Men det finns inga planer vare sig i Region Skåne eller från kommunerna om att kräva vaccinering av vårdpersonal."

Jag har inte bildat mig en grundmurad uppfattning ännu, jag lutar åt att jag tycker det är oetiskt att inte vaccinera sig när så mycket i yrket talar för det.

Desto hårdare (verbalt) går vårdanställda åt kollegor som vägrar vaccin, ser jag på min Facebook-vägg.
Så då anser du att alla som jobbar i vården ska vaccinera sig mot _alla_ möjliga smittor som det finns vaccin till för att inte bli av med jobbet?
 
Men man kan inte göra den jämförelsen på det sättet eftersom covid-19 knappt fanns förens i mars i Sverige.
Det vet inte man helt och fullt ut.

Antagligen var Covid-19 här redan i januari, med få fall, som inte krävde sjukhusvård, och som därför inte uppmärksammades.
Precis som smittan fanns i Italien, UK eller USA betydligt tidigare än mars.

Jag var sjuk, i vad som tros ha varit Covid-19 från sista veckan i februari, efter ett möte, där en person som varit utomlands, satt och hostade.
Det var onaturligt många som blev ordentligt sjuka efter det mötet.
 
Fast det gör det ju med typ alla virus, så även med covid-19, vilket även syns på siffrorna som var under sommaren. Så jag vidhåller fortfarande att det absolut inte går att jämföra. Om man ska jämföra så får man ta bort det antar som dog 1a januari-1a april eller något liknande under 1993. Och då tror jag att siffrorna ser lite annorlunda ut.
Nu tänker du väl lite snett, och vill manipulera statistik, för att ta bort något som inte passar din världsbild.

Influensa, som dödar är alltså OK, och "räknas inte" medan Covid-19 som dödar ska vi förfasa oss över?
 
Men man kan inte göra den jämförelsen på det sättet eftersom covid-19 knappt fanns förens i mars i Sverige.
Det vet inte man helt och fullt ut.

Antagligen var Covid-19 här redan i januari, med få fall, som inte krävde sjukhusvård, och som därför inte uppmärksammades.
Precis som smittan fanns i Italien, UK eller USA betydligt tidigare än mars.

Jag var sjuk, i vad som tros ha varit Covid-19 från sista veckan i februari, efter ett möte, där en person som varit utomlands, satt och hostade.
Det var onaturligt många som blev ordentligt sjuka efter det mötet.
Lägg märke till ordet knappt. Jag säger inte att det inte fanns, men smittan var inte speciellt spridd i samhället eftersom det tar tid för sånt att ske. Därför kan man inte jämföra de siffrorna. Vi kan däremot jämföra detta års siffror med de 1993 under samma tidsperiod.
Nu tänker du väl lite snett, och vill manipulera statistik, för att ta bort något som inte passar din världsbild.

Influensa, som dödar är alltså OK, och "räknas inte" medan Covid-19 som dödar ska vi förfasa oss över?
Vad då räknas inte? Lägg inte ord i min mun som jag inte ens har varit i närheten av att uttrycka är du vänlig.

Jag tänker inte ett dugg snett. Man kan inte jämföra 2 olika sjukdomar på det sättet ddär man tar siffror från en tid då sjukdomen fortfarande var i sin linda. Det blir inte korrekt alls. Hade influensan varit ny 1993 och inte kommit igång förens typ mars, så ja absolut! Men så är ju inte fallet.
 
Lägg märke till ordet knappt. Jag säger inte att det inte fanns, men smittan var inte speciellt spridd i samhället eftersom det tar tid för sånt att ske. Därför kan man inte jämföra de siffrorna. Vi kan däremot jämföra detta års siffror med de 1993 under samma tidsperiod.

Vad då räknas inte? Lägg inte ord i min mun som jag inte ens har varit i närheten av att uttrycka är du vänlig.

Jag tänker inte ett dugg snett. Man kan inte jämföra 2 olika sjukdomar på det sättet ddär man tar siffror från en tid då sjukdomen fortfarande var i sin linda. Det blir inte korrekt alls. Hade influensan varit ny 1993 och inte kommit igång förens typ mars, så ja absolut! Men så är ju inte fallet.
Du vill manipulera statistik, för att stryka dina fördomar medhårs.

Det blir urlöjligt.

Det du vill göra brukar kallas för "cherrypicking", man plockar ut data och fakta, som passar för det man vill bevisa, och ignorerar hur man i normalfallet brukar hantera data.
 
Du vill manipulera statistik, för att stryka dina fördomar medhårs.

Det blir urlöjligt.

Det du vill göra brukar kallas för "cherrypicking", man plockar ut data och fakta, som passar för det man vill bevisa, och ignorerar hur man i normalfallet brukar hantera data.
Vilka fördomar menar du?
Men alltså, menar du på riktigt att man ska jämföra siffror från innan covid-19 hade spritt sig? Det är ju HELT ologiskt!

Då kan vi lika gärna jämföra med 2019 isf, då dog ju ingen av covid-19 i Sverige. Med andra ord måste sjukdomen vara helt ofarlig. Underbart! Så härligt att vi har löst det!
 
Lägg märke till ordet knappt. Jag säger inte att det inte fanns, men smittan var inte speciellt spridd i samhället eftersom det tar tid för sånt att ske. Därför kan man inte jämföra de siffrorna. Vi kan däremot jämföra detta års siffror med de 1993 under samma tidsperiod.

Vad då räknas inte? Lägg inte ord i min mun som jag inte ens har varit i närheten av att uttrycka är du vänlig.

Jag tänker inte ett dugg snett. Man kan inte jämföra 2 olika sjukdomar på det sättet ddär man tar siffror från en tid då sjukdomen fortfarande var i sin linda. Det blir inte korrekt alls. Hade influensan varit ny 1993 och inte kommit igång förens typ mars, så ja absolut! Men så är ju inte fallet.
Vet du alls vad influensa är?

Det är inte en enda sjukdom, det är rätt olika "varianter på samma tema".

När en ny variant dyker upp, så är "vi" rätt skyddslösa mot den sortens influensa, även om "vi" kan ha ett litet skydd i immunförsvaret, eftersom vi haft liknande sjukdomar.

Dessutom så ändras sjukdomarna, muterar, så att den som haft en sort, kan vara relativt skyddslös, när influensan muterar.
 
Vet du alls vad influensa är?

Det är inte en enda sjukdom, det är rätt olika "varianter på samma tema".

När en ny variant dyker upp, så är "vi" rätt skyddslösa mot den sortens influensa, även om "vi" kan ha ett litet skydd i immunförsvaret, eftersom vi haft liknande sjukdomar.

Dessutom så ändras sjukdomarna, muterar, så att den som haft en sort, kan vara relativt skyddslös, när influensan muterar.
Det vet jag. Och influensasäsongen börjar inte 1a januari, sjukdomen sprids långt innan dess. Därför är det inte jämförbart alls.
 
Vilka fördomar menar du?
Men alltså, menar du på riktigt att man ska jämföra siffror från innan covid-19 hade spritt sig? Det är ju HELT ologiskt!

Då kan vi lika gärna jämföra med 2019 isf, då dog ju ingen av covid-19 i Sverige. Med andra ord måste sjukdomen vara helt ofarlig. Underbart! Så härligt att vi har löst det!
Jag tror att du är alldeles för centrerad på att se Covid-19 som en fruktansvärd dräpare, och när statistik, som visar att andra sjukdomar, t.ex. fall av svår influensa, gett fler, eller lika ungefär lika många dödsfall, så försöker du förklara bort det.

Sluta att vara så rädd för Covid-19! (Lätt att säga kanske svårt att genomföra)

Det har dött 830 personer under 70 år med Covid-19, t.o.m. idag enligt Socialstyrelsens statistik.
Av dessa så var 538 mellan 60-69 år.

Medianåldern för att dö i Covid-19 är 84 år.

De allra flesta som dött hade underliggande sjukdomar.
 
Är det ngn mer här som har Haschimoto (Autoimmun sköldkörtelsjukdom) och har hört ngt om vaccinet i samband med den sjukdomen?
 
Jag tror att du är alldeles för centrerad på att se Covid-19 som en fruktansvärd dräpare, och när statistik, som visar att andra sjukdomar, t.ex. fall av svår influensa, gett fler, eller lika ungefär lika många dödsfall, så försöker du förklara bort det.

Sluta att vara så rädd för Covid-19! (Lätt att säga kanske svårt att genomföra)

Det har dött 830 personer under 70 år med Covid-19, t.o.m. idag enligt Socialstyrelsens statistik.
Av dessa så var 538 mellan 60-69 år.

Medianåldern för att dö i Covid-19 är 84 år.

De allra flesta som dött hade underliggande sjukdomar.
Nej nu är du verkligen helt fel ute. Jag har aldrig sagt att det är en fruktansvärd dräpare. Däremot så finns det många som har symptom långt efter tillfrisknande. Och det tycker jag inte att man ska förringa. Jag vet att detta händer med influensa med, men inte alls i samma utsträckning om jag har förstått saken rätt.

Du menar alltså att de äldre och sjuka är människor vi ändå behöver bli av med, att deras död inte är värd någonting? Här läser jag bara ditt inlägg som du läser mina. Skapligt trött på den diskussionstekniken så detta är mitt sista svar till dig.
 
Är det någon som känner till bakgrunden till att Modernas vaccin inte ingår i läkemedelsförsäkringen? Läser bara att så är fallet men inget om varför.
Administrativ miss/fördröjning eller någon mer substantiell orsak? Tillfälligt eller permanent?
 
Såg att man i mitt län precis beslutat att börja vaccinera vårdpersonal som jobbar nära covidpatienter, väldigt bra! Skulle starta nästa vecka tror jag. Känns viktigt för att säkra att vården orkar hålla igång.

Jag jobbar i sjukvården men inte i någon prioriterad verksamhet så vi får se när vi får vaccin. Ser fram emot att slippa ha munskydd i patientarbetet, det är verkligen bökigt när man jobbar med samtalsterapi och munskydden både gör det krångligt att prata och framförallt hindrar patienterna från att se mitt ansiktsuttryck..
 
Så då anser du att alla som jobbar i vården ska vaccinera sig mot _alla_ möjliga smittor som det finns vaccin till för att inte bli av med jobbet?

Är det verkligen så orimligt? Givetvis finns det de som inte _kan_ vaccinera sig mot det ena eller andra pga allergier och andra medicinska tillstånd, men jag skulle nog se det som ett rimligt krav att t.ex. någon som arbetar på en neonatalavdelning eller barncanceravdelning är vaccinerad mot mässling eller att någon inom äldrevården i det här fallet är vaccinerad mot covid-19.
 
Är det någon som känner till bakgrunden till att Modernas vaccin inte ingår i läkemedelsförsäkringen? Läser bara att så är fallet men inget om varför.
Administrativ miss/fördröjning eller någon mer substantiell orsak? Tillfälligt eller permanent?

Vad jag förstått så beror det på att Moderna är ett nytt företag och att man därför inte hunnit med att få alla sådana bitar på plats. Det har alltså inte med själva vaccinet eller dess biverkningar eller effektivitet att göra.
 
Är det någon som känner till bakgrunden till att Modernas vaccin inte ingår i läkemedelsförsäkringen? Läser bara att så är fallet men inget om varför.
Administrativ miss/fördröjning eller någon mer substantiell orsak? Tillfälligt eller permanent?
1610629403805.png
 
:idea:

Men då undrar jag varför det görs en sak av att staten ska gå in och garantera en motsvarande ersättning och liknande tankegångar. Ifall det bara är bolagets egna val osv. Kan ju inte vara rätt att de andra skapar en smidig institution på eget bevåg och sedan ska någon annan ställa sig utanför och då ska staten kompensera som alternativ?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 340
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp