Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fattar jag rätt att Patientskada är ett system som regleras med en särskild lagstiftning och Läkemedelsskada är de allmänna skadeståndsreglerna. Men att man skapat ett gemensamt organ för att hantera ärendena som en praktisk och smidig lösning.

Men då förstår jag inte riktigt de förslagen jag sett om att staten ska gå in och lova någon slags motsvarande ersättning? Blir väl orättvist om de andra lägger in gemensamma resurser till en viss service/funktion och ett bolag sedan får motsvarande från staten om de på eget bevåg står utanför? Eller är det något mer här som jag inte fattat?
 
:idea:

Men då undrar jag varför det görs en sak av att staten ska gå in och garantera en motsvarande ersättning och liknande tankegångar. Ifall det bara är bolagets egna val osv. Kan ju inte vara rätt att de andra skapar en smidig institution på eget bevåg och sedan ska någon annan ställa sig utanför och då ska staten kompensera som alternativ?
en viss del av svaret finns nog här Nyheter | Välkommen till Läkemedelsförsäkringen (lff.se)

Min gissning är att det finns en inställning att det är viktigare att få alla svenskar vaccinerade än att tvinga läkemedelsbolag som inte är med i läkemedelsförsäkringen att gå med där, så då tar staten på sig ansvaret för att ingen ska avstå vaccin enbart pga att det inte finns någon möjlighet till ersättning.
 
en viss del av svaret finns nog här Nyheter | Välkommen till Läkemedelsförsäkringen (lff.se)

Min gissning är att det finns en inställning att det är viktigare att få alla svenskar vaccinerade än att tvinga läkemedelsbolag som inte är med i läkemedelsförsäkringen att gå med där, så då tar staten på sig ansvaret för att ingen ska avstå vaccin enbart pga att det inte finns någon möjlighet till ersättning.
Tack. Då fattar jag mer.
Så skillnaden är inte superstor eftersom nivån på de andras försäkring också hänger på löften från regeringen som inte finns på papper ännu. För pandemivaccineringen är redan i sig själv så special att den inte riktigt kan hanteras i det normala systemet.
Och även om det finns principiella skillnader med att vara i eller utanför systemet, så är det ändå något som förekommer sedan innan (även om jag antar av den lilla omfattningen att det är typ ovanliga och speciella behandlingar det handlar om då)
 
Lite nattfunderingar.
Israel, lockdown sen julafton, landets tredje, som utökades för en vecka sedan, så tuff lockdown nu i minst tre veckor OCH drygt 1.5 miljon redan vaccinerade. Deras smittotal bara fortsätter att stiga. Och har gjort sen början/mitten av december. :confused:

Om nu lockdown funkar och om vaccinering fungerar. Borde det inte börjat synas nu? (Rent hypotetisk fråga/fundering)

Jag längtar desperat efter NÅGOT, vad som helst, som tyder på att det finns ett ljus i tunneln. Men Israels situation gör mig orolig för logiskt sett så borde det börja synas någon effekt av vaccineringen vid det här laget kan jag tycka.
 
Lite nattfunderingar.
Israel, lockdown sen julafton, landets tredje, som utökades för en vecka sedan, så tuff lockdown nu i minst tre veckor OCH drygt 1.5 miljon redan vaccinerade. Deras smittotal bara fortsätter att stiga. Och har gjort sen början/mitten av december. :confused:

Om nu lockdown funkar och om vaccinering fungerar. Borde det inte börjat synas nu? (Rent hypotetisk fråga/fundering)

Jag längtar desperat efter NÅGOT, vad som helst, som tyder på att det finns ett ljus i tunneln. Men Israels situation gör mig orolig för logiskt sett så borde det börja synas någon effekt av vaccineringen vid det här laget kan jag tycka.

Ingen lockdown eller annan typ av nedstängning är ju effektivare än dess efterlevnad och den analys som många israeliska medier gör är att efterlevnaden är dålig.
 
Lite nattfunderingar.
Israel, lockdown sen julafton, landets tredje, som utökades för en vecka sedan, så tuff lockdown nu i minst tre veckor OCH drygt 1.5 miljon redan vaccinerade. Deras smittotal bara fortsätter att stiga. Och har gjort sen början/mitten av december. :confused:

Om nu lockdown funkar och om vaccinering fungerar. Borde det inte börjat synas nu? (Rent hypotetisk fråga/fundering)

Jag längtar desperat efter NÅGOT, vad som helst, som tyder på att det finns ett ljus i tunneln. Men Israels situation gör mig orolig för logiskt sett så borde det börja synas någon effekt av vaccineringen vid det här laget kan jag tycka.
Fast Data stämmer inte med vad du skriver. Tittar du på Israel på SVTs så har Israel 436,62 döda/miljonen ungefär samma eller lite mer än som Jordanien med 412,51. https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
 
Lite nattfunderingar.
Israel, lockdown sen julafton, landets tredje, som utökades för en vecka sedan, så tuff lockdown nu i minst tre veckor OCH drygt 1.5 miljon redan vaccinerade. Deras smittotal bara fortsätter att stiga. Och har gjort sen början/mitten av december. :confused:

Om nu lockdown funkar och om vaccinering fungerar. Borde det inte börjat synas nu? (Rent hypotetisk fråga/fundering)

Jag längtar desperat efter NÅGOT, vad som helst, som tyder på att det finns ett ljus i tunneln. Men Israels situation gör mig orolig för logiskt sett så borde det börja synas någon effekt av vaccineringen vid det här laget kan jag tycka.
Om man tittar på Australien som jag befinner mig i så verkar lock down fungera tills restriktionerna släpps.
Så fort lock down är borta så blir det nya fall och så börjar det om igen... 🤷‍♀️

Jag bor i en del av Aus som varit lyckligt befriad från covid _so far_ me vi följer våra restriktioner (eller? Lokalbuben känns sådär... covid saftey plan ja ja men praktiserar vi? Njaaaeeääää )
 
Om man tittar på Australien som jag befinner mig i så verkar lock down fungera tills restriktionerna släpps.
Så fort lock down är borta så blir det nya fall och så börjar det om igen... 🤷‍♀️
Så är det ju tyvärr och detta är väl vad man har belyst hela tiden.
Tänker att det var den stora frågan om vår avsaknad av total lock down i våras. Där vi med rätta hävdade att det skulle bli problem varje gång man försökte släppa på restriktionerna.

Dock kan man ju tänka sig att dessa kraftiga restriktioner skulle kunna hållas till vaccinationerna kommer ut och på det sättet hålla dödsantal och vårdplatser på en mycket gynnsam nivå men jag tror att det är vissa länder som klarar det bättre än andra. Till exempel skulle jag tro att Canada, australien, delstaten Alaska och Nya zeeland skulle kunna orka med sådant där man är få på många kvadratkilometer och/eller är isolerade geografiskt.
 
Fast Data stämmer inte med vad du skriver. Tittar du på Israel på SVTs så har Israel 436,62 döda/miljonen ungefär samma eller lite mer än som Jordanien med 412,51. https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Jag har inte skrivit någon data? Det enda jag skrivit är att smittan ökar och det är ju enligt vad Israel själva säger och agerar utifrån. Jag har verkligen inte grottat ner mig i ngn petimeterstatistik då poängen är just hopplösheten. Och ffa deras höga vaccinationssiffror som jag kan tycka borde vända skiten snart.
 
Ingen lockdown eller annan typ av nedstängning är ju effektivare än dess efterlevnad och den analys som många israeliska medier gör är att efterlevnaden är dålig.
Självklart är det så. Utan att ha läst just israelisk media direkt vet jag inte hur efterlevnaden är men följs den inte alls alltså? Och det var väl lite poängen också, att om det nu fungerar, vilket det då inte verkar göra. En vaccinationsnivå som närmar sig (passerat?) 20% av befolkningen ihop med de smittsiffror som finns önskade jag kunde ge lite ljus i tunneln vid det här laget. Jag vet att många fler krävs för att komma ner på hanterbara låga siffror men ett ljus? Allt jag begär.
 
Självklart är det så. Utan att ha läst just israelisk media direkt vet jag inte hur efterlevnaden är men följs den inte alls alltså? Och det var väl lite poängen också, att om det nu fungerar, vilket det då inte verkar göra. En vaccinationsnivå som närmar sig (passerat?) 20% av befolkningen ihop med de smittsiffror som finns önskade jag kunde ge lite ljus i tunneln vid det här laget. Jag vet att många fler krävs för att komma ner på hanterbara låga siffror men ett ljus? Allt jag begär.

Om jag får tillåta mig att spekulera lite så kan jag föreställa mig att budskap om att hela befolkningen ska vara vaccinerad vid utgången av mars kan leda till att många människor inte riktigt ser någon poäng i att följa restriktionerna.

Oaktat detta så hittade jag faktiskt lite positiva nyheter från Israel också, som visar på tendenser att vaccinet ger effekt: Israel Vaccine Data Suggests Decrease in Covid-19 Infection Rate After First Dose - WSJ (infection rate decreased by 33 percent).
 
Tycker beredskspslyftet är en god idé som kan möjligt till avlastning.
Handlar om att företag ger möjligt till anställda som har sjukvårdsutbildning kan gå in och avlasta inom sjukvården med bibehållen lön.
 
Är det någon här som fått vaccinet än? Eventuellt får jag en möjlighet på söndag om det blir någon dos över. Och jag är skämmigt nog rädd för att det ska göra ont :o typ som stelkrampspruta.
 
Är det någon här som fått vaccinet än? Eventuellt får jag en möjlighet på söndag om det blir någon dos över. Och jag är skämmigt nog rädd för att det ska göra ont :o typ som stelkrampspruta.
Prata med den som ger dig sprutan- jag är också rädd för sprutor och jag är regelbunden blodgivare sedan ett par decennier. För mig känns det bra att prata.
 
Är det någon här som fått vaccinet än? Eventuellt får jag en möjlighet på söndag om det blir någon dos över. Och jag är skämmigt nog rädd för att det ska göra ont :o typ som stelkrampspruta.
Är inte vaccinerad men kommer att tänka på den söta damen som vaccineras i den här videon: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vaccineringen-mot-covid-19-i-dalarna-ar-igang
(Varning för nålstick i videon för er som inte pallar det. Damen konstaterar att hon måste ha blivit lurad som inte känt mer än ett litet stick :D )
 
Jag måste hålla handen för ögonen när jag blir stucken samtidigt som jag väldigt intensivt visualiserar att jag sitter i fika bersån i gamla sommarhuset till min pappa och att en jätte mygga sticker mig i armen 😅
 
Var på ett apotek häromdagen. De hade såklart plastskiva mellan kund och personal. Kunden före mig hade mask och apotekaren sa att det var bra för då kunde h*n ta av sig visiret.
När jag kom fram så tog h*n på sig visiret igen.
Varför både stor plastskiva och visir? Känns som överkurs. Jag hade ju inte kunnat hosta/nysa h*n i ansiktet hur som helst, tack vare plastskivan.
:confused:
 
Självklart är det så. Utan att ha läst just israelisk media direkt vet jag inte hur efterlevnaden är men följs den inte alls alltså? Och det var väl lite poängen också, att om det nu fungerar, vilket det då inte verkar göra. En vaccinationsnivå som närmar sig (passerat?) 20% av befolkningen ihop med de smittsiffror som finns önskade jag kunde ge lite ljus i tunneln vid det här laget. Jag vet att många fler krävs för att komma ner på hanterbara låga siffror men ett ljus? Allt jag begär.

det verkar lite dystert, men kanske ar nagon trost att Israel anda gatt valdigt fort framat, och att vaccinet kraver lite tid innan det blir aktivt - man har ju inte skydd fran dag 1. Lagg dartill att inkubationstiden efter att man blivit smittad kan vara upp till 2 veckor, sa kanske kan vi hoppas att det ar det sista av infektionerna som vi ser nu innan vaccinationseffekten slar till?
(Jag har inte tittat pa vaccineringsdatumen fran israel och gjort nagon slags uppskattning om nar immunitetseffekten bor komma till, utan rent posivit gissande..!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 379
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp