Om restriktioner införts så tidigt som i januari hade vi inte nått tresiffriga dödstal än. WHO var oroat redan då och kommunicerade att det fanns starka belägg för smitta människa-människa.
Kineserna själva hade börjat bygga sitt tillfälliga epidemisjukhus i Wuhan med tusentals platser. Personligen tycker jag att det borde ha varit en varningssignal för svenska aktörer inom epidemibekämpning, eftersom några sådana varningstecken inte fanns vid SARS-epidemierna före. Redan i januari införde Taiwan och Sydkorea starka restriktioner för resande från utlandet.
Aktiviteten i WHO var frenetisk i februari, men pandemideklarationen kom först den 11 mars. I slutet av februari när statsepidemiologen rekommenderade oroliga sportlovsfirare från 08-området att utnyttja sina bokade resor till Alperna, meddelade den tyska hälsovårdsministern att tyska myndigheter hade tappat kontrollen över smittspridningen.
Naturligtvis hade dödstalen varit mycket lägre om inreserestriktioner (två veckors hemmakarantän för människors som besökt utlandet, och för personer i samma hushåll) hade införts i februari eller mars också. Det hade räckt med att FoHM gått ut med rekommendationer att människor som varit på resande fot borde stanna hemma i två veckor efter resa, och att kollegor till folk, som varit ute och rest men envisades med att gå till jobbet, skulle hålla långa avstånd till resenärerna. När WHO hade gjort sin pandemideklaration var det fritt fram för alla åtgärder i smittskyddslagen.
I våras skedde knappt någon smittspårning. Det är oerhört sorgligt och förvånande att FoHM ansåg att beprövade åtgärder (karantän och smittspårning) som stoppat smitta i 1000 år inte var tillämpliga. Svenska folket har fått betala ett högt pris för myndighetens missgrepp. Jag vill betona att jag inte förespråkar att någon total lock-down skulle ha genomförts, eftersom dödstalen hade varit oerhört mycket lägre bara med gammaldags välkända metoder för epidemibekämpning.
FoHM kan inte ensamma lastas för den oerhört dåliga beredskapen och de obefintliga materialförråden. Inte heller för de dåliga arbetsförhållandena i äldrevård och omsorg. Där är andra myndigheter och styrande som inte skött sina (mycket välbetalda) jobb.