Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du tycker alltså att ovanstående är jämförbart med en global pandemi? Som tvingar ner hela vårt samhälle på knäna, inget kommer att gå tillbaka som det var innan våren 2020. Och då tar sig vissa rätten att vägra bidra till att få samhället på fötter igen.

Men varför utsätter sig personer för sådana saker då under en pandemi så att de belastar sjukvården?
 
Mest lämpliga plats råkar väldigt ofta sammanfalla med att få ner priser så mycket som möjligt och då är det bra med länder som tillåter inhumana arbetsförhållande.

Enligt diskuterad princip vägrar antivaxxers bidra till att utrota viruset för en räknar kallt med att samhället ställer upp med alla resurser om hen blir rejält sjuk. Hade det varit lika aktuellt att strunta i det solidariska ansvaret och köra sitt egorace om verderbörande stått utanför vård om en blir sjuk?

I think not.

Vilken otroligt otäck inställning. Vilka fler ska inte ha rätt till vård? Rökare? Narkomaner? Alkoholister? Överviktiga? Folk som sysslar med farliga idrotter och skadar sig gång på gång? Fartsyndare?

Däremot förstår jag inte grejen med att vägra just detta vaccin när man nu vaccinerats mot en massa andra saker genom livet, och av vilka vissa vaccin dessutom redan är ett krav för att få komma in i somliga länder.

Men att därifrån gå till att anse att just en grupp ska nekas vård? Nej, ett sådant samhälle vill jag inte leva i.

Jag minns det här osolidariskhetssnacket när vaccineringen mot svininfluensa kom igång. Jag tog inget vaccin då eftersom jag i samma veva hade haft lunginflammation och var väldigt nedsatt. Kan tänka mig att många som inte vill vaccinera sig nu är i samma situation, dvs sviter efter infektioner, nyss haft covid osv.
 
Du tycker alltså att ovanstående är jämförbart med en global pandemi? Som tvingar ner hela vårt samhälle på knäna, inget kommer att gå tillbaka som det var innan våren 2020. Och då tar sig vissa rätten att vägra bidra till att få samhället på fötter igen.
Den överlägset största dödsorsaken är hjärt och kärlsjukdomar. Det kostar samhället massor. Ska vi skuldbelägga alla som drabbas av den typen av sjukdomar också? Är du fet så får du skylla dig själv?
 
Men varför utsätter sig personer för sådana saker då under en pandemi så att de belastar sjukvården?
JAG gör inte det, så du får fråga de personerna du åsyftar.

Kanske blir en påkörd i bilen när en kör till sitt jobb som ambulansförare? Kanske har Corona-isoleringen tärt så mycket att självmord ses som enda utvägen?
 
Den överlägset största dödsorsaken är hjärt och kärlsjukdomar. Det kostar samhället massor. Ska vi skuldbelägga alla som drabbas av den typen av sjukdomar också? Är du fet så får du skylla dig själv?

De åkommorna du nämner har inte haft en sådan inverkan på sjukvården och samhället som covid. Jag vet inte vad som missas här? Lever inte du i samma samhällskris som vi andra, det som covid har skapat och som faktiskt går att stävja på kort och lång sikt - genom vaccination? Just nu är det enda riktigt skarpa vapnet vi har att utrota det virus som håller på att utgöra katastrof för både samhället och den enskilde.

Kanske hade vi haft en mindre liberal syn på antivaxxers om Sverige varit ännu hårdare drabbat...
 
De åkommorna du nämner har inte haft en sådan inverkan på sjukvården och samhället som covid. Jag vet inte vad som missas här? Lever inte du i samma samhällskris som vi andra, det som covid har skapat och som faktiskt går att stävja på kort och lång sikt - genom vaccination? Just nu är det enda riktigt skarpa vapnet vi har att utrota det virus som håller på att utgöra katastrof för både samhället och den enskilde.

Kanske hade vi haft en mindre liberal syn på antivaxxers om Sverige varit ännu hårdare drabbat...

Av andelen som tas in akut på sjukhus i Sverige så är corona det minsta bekymret om man kollar statistik...
 
Av andelen som tas in akut på sjukhus i Sverige så är corona det minsta bekymret om man kollar statistik...
Jaså, då får du gärna presentera den källan. Här såg det lite annorlunda ut för några dagar sedan.

"De 61 covidsjuka som får intensivvård i Skåne ska ställas i relation till de totalt 65 platser som iva förfogar över i vanliga fall. Pressen på iva har varit konstant sedan i julas."
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-20/fortsatt-minskning-av-patienter-med-covid-pa-skanes-sjukhus

Eller tänker du på akuten, själva slussen? För där är ju rena kaoset med att skilja ut coronapositiva från de som inte är sjuka, på kort tid och med säker hantering.
 
Jaså, då får du gärna presentera den källan. Här såg det lite annorlunda ut för några dagar sedan.

"De 61 covidsjuka som får intensivvård i Skåne ska ställas i relation till de totalt 65 platser som iva förfogar över i vanliga fall. Pressen på iva har varit konstant sedan i julas."
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-20/fortsatt-minskning-av-patienter-med-covid-pa-skanes-sjukhus

Eller tänker du på akuten, själva slussen? För där är ju rena kaoset med att skilja ut coronapositiva från de som inte är sjuka, på kort tid och med säker hantering.

Jag pratar inte enbart om intensivvård. Utan sjukhusvård. Skulle inte så många bli sjuka i andra grejer nu så skulle den personalen kunna stärka upp på iva.
 
Jag pratar inte enbart om intensivvård. Utan sjukhusvård. Skulle inte så många bli sjuka i andra grejer nu så skulle den personalen kunna stärka upp på iva.
Aha, jag förstår.
Meltdownen i sjukvården just nu beror på att folk envisas med att få andra åkommor än Covid.

Skulle du kunna förtydliga vad det är som egentligen stör svensk sjukvård idag; det är så mycket Covid i massmedia att jag helt missat detta.
 
De flesta som hamnat på akuten har väl ändå för det mesta åsamkat sina skador själv? De har kört bil, ramlat av hästen, rökt, ätit fel mat, inte motionerat, självmordsförsök, tagit droger etc. Det kan ju knappast vara så att sådana här frågor om att belasta sjukvård enbart ska gälla EN sjukdom/skada.
Jag låg på IVA i somras pga självmordsförsök, skulle de låtit mig dö istället? "För jag har orsakat det själv.."

Jag kan inte vaccinera bort min psykiska ohälsa, men jag kan vaccinera bort covid. Stor skillnad.
Tycker det är självklart att vaccinera sig.
 
Jag låg på IVA i somras pga självmordsförsök, skulle de låtit mig dö istället? "För jag har orsakat det själv.."

Jag kan inte vaccinera bort min psykiska ohälsa, men jag kan vaccinera bort covid. Stor skillnad.
Tycker det är självklart att vaccinera sig.
Jag är kritisk till den inställningen, att om man inte uppfyller alla kriterier så får man inte vård, som en utebliven vaccinering.
 
Jag är kritisk till den inställningen, att om man inte uppfyller alla kriterier så får man inte vård, som en utebliven vaccinering.
För mig är det viktigare att det finns vårdresurser till t ex parellikusken och att företag överlever, arbetsplatser finns kvar och folk kan förtjäna sitt levebröd än att somliga vägrar inse att det krävs gemensamt och solidariskt ansvar att stävja pandemin.

IVA-resurser handlar mycket om avsaknad av fysisk plats, att med tvång omplacera personal som i väldigt många fall inte vill vara på IVA är ett utmärkt förslag för att få ännu fler att hoppa av vårdyrket. Och ytterligare några som väljer bort att plugga vård 👍

Ska det tvingas någonstans är det för samhällets överlevnad bättre att tvinga till vaccination. Något som aldrig blir aktuellt. Så det innebär att vi går mot fördjupad vårdkris med ännu färre personal.
 
Senast ändrad:
Fick man sånt i hela Sverige förut? Mina föräldrar var noga men inte ens de visste riktigt vilka sprutor jag hade fått. Fick inte hem något från skolan när det gavs där?
Ingen aning om hur det ser ut i hela Sverige. Jag bor i Skåne. Jag är född 1980, min man 1978, barnen 2002, 2003 och 2006 och vi har alla våra sprutor dokumenterade. Det som jag upplever sämst dokumenterat är barnens eftersom jag inte fått hem något när de vaccinerats de senaste gångerna som äldre, eftersom det inte skrivs in i BVC boken. Men allt är ju registrerar i journaler från skolan och , antar jag, vaccinationsregistret. Så allt finns ju och går ju att hitta helt enkelt, även om jag inte har deras senaste sprutor i böckerna. Dock har jag fått en vanlig papperslapp där det står att "ditt barn är vaccinerat mot.." osv.

Mitt och min mans kort är ungefär i samma storlek som för hund, häst och katt och påminner väl om det också. Där står datum, vad för sort, och av vem. Sedan står lite om vikt och längd också i kortet när jag var liten. Sedan har skolsköterskan fört in när jag vaccinerades där.
 
Jag är också född i Skåne (1969). Om jag skulle behöva bevis för vad jag har vaccinerats för sedan jag var liten, så vet jag faktiskt inte riktigt hur jag skulle lösa det? Möjligt att man fick något papper vid varje vaccinering, men jag har verkligen ingen aning om var dessa har tagit vägen i så fall.
 
Jag är också född i Skåne (1969). Om jag skulle behöva bevis för vad jag har vaccinerats för sedan jag var liten, så vet jag faktiskt inte riktigt hur jag skulle lösa det? Möjligt att man fick något papper vid varje vaccinering, men jag har verkligen ingen aning om var dessa har tagit vägen i så fall.
Om du vet vilket BVC du gick till, eller vad du bodde, så kan du ta kontakt med Journal och arkivservice i Region Skåne. De kan nog hjälpa dig rätt.
 
Ingen aning om hur det ser ut i hela Sverige. Jag bor i Skåne. Jag är född 1980, min man 1978, barnen 2002, 2003 och 2006 och vi har alla våra sprutor dokumenterade. Det som jag upplever sämst dokumenterat är barnens eftersom jag inte fått hem något när de vaccinerats de senaste gångerna som äldre, eftersom det inte skrivs in i BVC boken. Men allt är ju registrerar i journaler från skolan och , antar jag, vaccinationsregistret. Så allt finns ju och går ju att hitta helt enkelt, även om jag inte har deras senaste sprutor i böckerna. Dock har jag fått en vanlig papperslapp där det står att "ditt barn är vaccinerat mot.." osv.

Mitt och min mans kort är ungefär i samma storlek som för hund, häst och katt och påminner väl om det också. Där står datum, vad för sort, och av vem. Sedan står lite om vikt och längd också i kortet när jag var liten. Sedan har skolsköterskan fört in när jag vaccinerades där.

Jag är övertygad om att senare i livet kommer det att förutsättas att man är vaccinerad mot tetanus etc enligt gällande vaccinationsprogram för årskullen. Jag har ju t ex lätt att kontrollera mina vaccinationer genom att kolla vilka vi genomgick i skolan (född 1972), mina föräldrar lät mig tack och lov få alla vaccinationer som gick att få. Jag har sedan i journal och kort när jag vid olyckor, utlandsresor etc fått uppdaterat olika vaccinationer.
 
De åkommorna du nämner har inte haft en sådan inverkan på sjukvården och samhället som covid. Jag vet inte vad som missas här? Lever inte du i samma samhällskris som vi andra, det som covid har skapat och som faktiskt går att stävja på kort och lång sikt - genom vaccination? Just nu är det enda riktigt skarpa vapnet vi har att utrota det virus som håller på att utgöra katastrof för både samhället och den enskilde.

Kanske hade vi haft en mindre liberal syn på antivaxxers om Sverige varit ännu hårdare drabbat...

Nu är det ju frågan EFTER att Coronan, då de flesta vaccinerat sig ändå. Belastningen på vården kommer ju inte vara detsamma då.

Jag kan för mitt liv inte se vem som skulle döma vad du har rätt till. Läkaren, staten, du?
Läkare ska inte leka gud utan bara vårda. Att prioritera på plats efter vem man tror behöver vård tidigast är en sak.
Men, faktum är att en som inte vaccinerat sig kan ha gjort betydligt mer för samhället än vad jag gjort på 10 år, som kommer att vaccinera mig. Vem är gud nog att bedöma det i vården?

Däremot vill jag säga att jag lutar mer åt ett vaccinationstvång än inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 425
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp