Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med dig. Det ska inte vara någon urskiljning på vem som ska få vård och när.

Däremot kan jag kanske se att man kan få andra konsekvenser för att man inte vaccinerar sig och framförallt inte att alla andra ska fortsätta leva på begränsat sätt för att vissa väljer att inte vaccinera sig.

Det kan vara att de inte får resa, inte får vissa jobb där vaccination är viktigt. Det vill säga FÖRE man blir sjuk. Jag ser det inte heller som diskriminerande i detta fall då ett helt samhälle kan vara i fara.
Är det "bara" första grunden som är viktig i jobb och resande. Vi vet ju inte än om viruset ändrar sig likt influensan och kroppen känner inte igen covid så vi blir åter sjuka eller behöver vaccinera igen.

Kan det få mig att slippa att oroa mig för att behöva jobba inom sjukvården genom att inte vaccinera mig så väger det tungt till att avstå för min del.

Ja, jag tillhör gruppen som inte bestämt mig än och lär dröja knappt ett år innan jag behöver ha bestämt mig. Hoppas att jag tillfälligt tillhör en grupp som idag inte är rekommenderas när fas 4 dras igång.
 
Och så kommer alltid att ske, efter förmåga - vi lever i Sverige. Men att tro att IVA-vården inte blir lidande med den belastning som sker nu är nog rätt naivt.
Det är klart att den blir lidande, men när sjuka människor kommer till sjukhus är frågan om de är vaccinerade en fråga som inte kommer att ställas/ sorteras bort ur systemet. De som är ovaccinerade och de som är vaccinerade kommer känna av samma problem hos personalen och få samma och lika vård.

Jag tänker vaccinera mig. Den som inte väljer att göra det är ju den som i så fall får bära ett eventuellt samvete över konsekvenserna av sitt beslut själv. Det är inget som vården får rota i.
 
Tänkte mer att ovaccinerade skulle få tatueringen
Men folk kan ju bestämma sig för att vaccinera sig om 3 månader hur löser man då det? Dessutom så kommer ju av allt att döma det här vara en sjukdom man måste vaccinera sig mot igen och igen så hur sköts tatueringskontrollen av att folk skött sin revaccination?
 
Men folk kan ju bestämma sig för att vaccinera sig om 3 månader hur löser man då det? Dessutom så kommer ju av allt att döma det här vara en sjukdom man måste vaccinera sig mot igen och igen så hur sköts tatueringskontrollen av att folk skött sin revaccination?
Tar bort tatueringen är fullt möjligt idag.

Var lite ironi och lite hur dumt det är att neka vård till folk som inte är vaccinerade.
 
Det är klart att den blir lidande, men när sjuka människor kommer till sjukhus är frågan om de är vaccinerade en fråga som inte kommer att ställas/ sorteras bort ur systemet. De som är ovaccinerade och de som är vaccinerade kommer känna av samma problem hos personalen och få samma och lika vård.

Jag tänker vaccinera mig. Den som inte väljer att göra det är ju den som i så fall får bära ett eventuellt samvete över konsekvenserna av sitt beslut själv. Det är inget som vården får rota i.
Du får nog läsa igen, du har missat hela poängen av mitt inlägg. PRINCIPEN. Känner att du och jag nog inte kan föra diskussioner, du läser in helt andra saker än jag skriver.
 
Du får nog läsa igen, du har missat hela poängen av mitt inlägg. PRINCIPEN. Känner att du och jag nog inte kan föra diskussioner, du läser in helt andra saker än jag skriver.
Ja det verkar nog som om du är lite otydlig. Tex om PRINCIPEN.

Du diskuterar att ovaccinerade inte ska ha rätt till vård. Ja, det får du tycka.
 
På tal om vaccinationer och hur man höll koll på detta, så fanns det länge, länge (1800- och 1900-tal) en kolumn i husförhörslängder och församlingsböcker som hette "Koppor"/"Vaccinerats eller haft koppor"/liknande. Där stod det ett "v" på personer som var vaccinerade mot smittkoppor. Exakt vad man gjorde med infon, det vet jag inte. Men den var tydligen viktig att hålla reda på.
 
Låst artikel. Går inte att läsa om man inte är prenumerant tyvärr....

Insändaren säger bl a:
"Att vaccinera sig bör vara obligatoriskt, givetvis med undantag för de med speciella medicinska skäl. Når vi inte en hög procent som är resistenta kommer tusentals fler dö av sjukdomen. Vi har lyckats besegra, smittkoppor, mässling och polio med bra vaccinationsprogram, och kommer lyckas även med covid. Om alla ställer upp.
Att vaccinera eller ej är i detta läge inte en fråga om personligt tyckande. Vi har över 10 000 döda och snart ännu fler.
Ursäkter som ”jag är ung och blir nog inte så sjuk även om jag får covid”, ”jag vet inte om vaccinet gör någon nytta”, ”det kanske finns risker för mig”, ”jag kanske ändå kan smitta någon”, duger då självklart inte. Vågar, och kan, man ta till exempel en Alvedon, så kan man också vaccinera sig.
...
Vi är i krig mot viruset och för att klara våra nära och kära måste alla ställa upp och vaccinera sig, eller för att citera John F Kennedy ”fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan vad du kan göra för ditt land”.
En fråga som kanske blir aktuell när vi når taket i sjukhusplatser är om samhället ska ställa upp med intensivvård för dem som blir sjuka efter att aktivt valt att inte vaccinera sig. Den som prioriterat bort vaccination borde rimligen bli nedprioriterad i vården?"
 
Senast ändrad:
Ja det verkar nog som om du är lite otydlig. Tex om PRINCIPEN.

Du diskuterar att ovaccinerade inte ska ha rätt till vård. Ja, det får du tycka.

Jag tycker det är magstarkt att vilja ha fördelarna av ett samhälle skapat av gemensamma insatser, utan att vilja bidra med sin insats. Det dräller av de där människorna i föreningslivet, och jag är sjukt (sic!) trött på att dra andras lass.

En får gärna ha egoistiska ideologier, men då får en också stå sitt kast när det kommer till skyldigheterna. Inte bara kräva rättigheterna.
 
Jag tycker det är magstarkt att vilja ha fördelarna av ett samhälle skapat av gemensamma insatser, utan att vilja bidra med sin insats. Det dräller av de där människorna i föreningslivet, och jag är sjukt (sic!) trött på att dra andras lass.

En får gärna ha egoistiska ideologier, men då får en också stå sitt kast när det kommer till skyldigheterna. Inte bara kräva rättigheterna.

Fast man kan ju inte ha en lista med sig á lá pärleporten så fort man ska få vård. Jag menar, det finns väl andra insatser att bidra med i samhället än just vaccinera sig?

Om det enda jag gör för samhället är att vaccinera mig så är det alltså värt extremt mycket mer än annat man kan göra?

Jag röker inte men är fet t.ex, men jag kommer vaccinera mig. Känns konstigt om mina laster eller samhällsinsatser ska värderas enligt poängsystem när jag söker vård. Speciellt av staten (antar jag?).
 
Fast man kan ju inte ha en lista med sig á lá pärleporten så fort man ska få vård. Jag menar, det finns väl andra insatser att bidra med i samhället än just vaccinera sig?

Om det enda jag gör för samhället är att vaccinera mig så är det alltså värt extremt mycket mer än annat man kan göra?

Jag röker inte men är fet t.ex, men jag kommer vaccinera mig. Känns konstigt om mina laster eller samhällsinsatser ska värderas enligt poängsystem när jag söker vård. Speciellt av staten (antar jag?).

Enligt diskuterad princip vägrar antivaxxers bidra till att utrota viruset för en räknar kallt med att samhället ställer upp med alla resurser om hen blir rejält sjuk. Hade det varit lika aktuellt att strunta i det solidariska ansvaret och köra sitt egorace om verderbörande stått utanför vård om en blir sjuk?

I think not.
 
Enligt diskuterad princip vägrar antivaxxers bidra till att utrota viruset för en räknar kallt med att samhället ställer upp med alla resurser om hen blir rejält sjuk. Hade det varit lika aktuellt att strunta i det solidariska ansvaret och köra sitt egorace om verderbörande stått utanför vård om en blir sjuk?

I think not.

De flesta som hamnat på akuten har väl ändå för det mesta åsamkat sina skador själv? De har kört bil, ramlat av hästen, rökt, ätit fel mat, inte motionerat, självmordsförsök, tagit droger etc. Det kan ju knappast vara så att sådana här frågor om att belasta sjukvård enbart ska gälla EN sjukdom/skada.
 
De flesta som hamnat på akuten har väl ändå för det mesta åsamkat sina skador själv? De har kört bil, ramlat av hästen, rökt, ätit fel mat, inte motionerat, självmordsförsök, tagit droger etc. Det kan ju knappast vara så att sådana här frågor om att belasta sjukvård enbart ska gälla EN sjukdom/skada.

Du tycker alltså att ovanstående är jämförbart med en global pandemi? Som tvingar ner hela vårt samhälle på knäna, inget kommer att gå tillbaka som det var innan våren 2020. Och då tar sig vissa rätten att vägra bidra till att få samhället på fötter igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 607
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp