Då gör vi olika bedömningar, men jag antar att det också beror på var man handlar, även på nätet. När det gäller kläder, böcker osv handlar jag inte på Amazon och andra större siter där det finns "allt", utan jag handlar hos specialsiter för just det jag vill ha, alternativt direkt från företaget som tillverkar "min" vara. Vad det betyder för de som arbetar i logistikkedjan har jag ingen aning om, men jag tror ändå det är bättre att mina varor plockas av personal på ett lager någonstans än att jag själv springer runt i olika butiker. Ur smittskyddssynpunkt då alltså. Dessutom är näthandel en service jag verkligen uppskattar - jag har handlat så även före pandemin och kommer att fortsätta efteråt. För mig är det alltså inte enbart en anpassning till rådande läge, utan något jag vill fortsätta med.
När jag handlar mat så gör jag det i en app och hämtar sedan maten i ett skåp utanför den lokala affären. De som jobbar där med plock osv är samma personer som jobbar i butiken, så jag antar att det är samma villkor, krav osv. på personalen oavsett arbetsuppgift för dagen. Tror ju också att de får en lägre risk för smitta om jag hämtar mina varor utanför butiken jämfört med om jag (tillsammans med en massa andra kunder) går in och plockar ihop min kundvagn själv.
Generellt har jag under pandemin tänkt att den insats jag kan göra, som inte jobbar inom vården och inte forskar på vacciner och läkemedel, det är just att inte själv bli sjuk och att inte smitta någon annan. Båda uppnår jag genom att träffa så lite folk jag bara kan. Om jag skall börja fundera över vilka smittrisker som andra utsätts för pga att de levererar något till mig så blir det lätt oöverskådligt och som du säger - vi kan bara gissa vad som är bäst. Jag gör alltså bedömningen att min bästa insats är att jag "tar vara på mig själv" och ser till att inte bli smittad. Jag kan det (med hemarbete osv) så därför gör jag det, och jag tänker att då har jag i alla fall bidragit till att det är en människa mindre "out there" som kan gå runt och bli smittad och smitta andra.