Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det handlar väl om att kunna vaccinera väldigt många människor på kort tid?
Just nu sker ju vaccinationer på vårdcentraler osv men sen när större delen av den vuxna befolkningen ska vaccineras på kort tid så måste det ske under ordnade former i stora lokaler som särskilt anpassas.

Om alla ska vaccineras nära hemmet skulle ju vaccinationsperioden behöva dra ut på tiden jättemycket. Det är ju inte särskilt gynnsamt.
Ja det är väl som vanligt när glesbygden blir förfördelad, man skyller på än den ena än den andra rationella orsaken utan en tanke på vart det leder (typ SD tror jag är ett symptom på detta).
Frågan är om det är mer gynnsamt att en stor del av befolkningen struntar i att vaccinera sig pga att det blir för krångligt. Har läst ett antal kommentarer om den saken från folk i riskgrupper.

Ja det är väl som vanligt när glesbygden blir förfördelad, man skyller på än den ena än den andra rationella orsaken utan en tanke på vart det leder (typ SD tror jag är ett symptom på detta).
Frågan är om det är mer gynnsamt att en stor del av befolkningen struntar i att vaccinera sig pga att det blir för krångligt. Har läst ett antal kommentarer om den saken från folk i riskgrupper.
Jag har ingen aning om hur stora avstånd vi pratar om. Har inte insyn i andra regioners plan. Där jag bor kommer man ha vaccinationscentraler i de tre större städerna som ligger i varsin del av regionen. Många kommer få resa till dessa städer för vaccination men det är inte stora avstånd.

I regioner med desto större avstånd bör man kanske ha en annan plan. Då får man lyfta frågan till sina politiker och driva på om en förändring.

Jag har ingen aning om hur stora avstånd vi pratar om. Har inte insyn i andra regioners plan. Där jag bor kommer man ha vaccinationscentraler i de tre större städerna som ligger i varsin del av regionen. Många kommer få resa till dessa städer för vaccination men det är inte stora avstånd.

I regioner med desto större avstånd bör man kanske ha en annan plan. Då får man lyfta frågan till sina politiker och driva på om en förändring.
Som sagt massor av rationella anledningar. Det borde ju vara ännu mer rationellt att alla fick åka till Stockholm tänk vilken bra organisation man skulle kunna fixa då.
Det hela handlar helt om vilja och att se människors behov men det är något man skiter högaktningsfullt i. Det här är ju inte enda tillfället utan det är mer regel än undantag.

Som sagt massor av rationella anledningar. Det borde ju vara ännu mer rationellt att alla fick åka till Stockholm tänk vilken bra organisation man skulle kunna fixa då.
Det hela handlar helt om vilja och att se människors behov men det är något man skiter högaktningsfullt i. Det här är ju inte enda tillfället utan det är mer regel än undantag.
Nej det hade verkligen inte varit rationellt att låta alla åka till stockholm. Nu överdriver du ju något enormt.

Något jag tycker hade varit smart hade varit om alla skolsköterskor kunde få vaccinera de anställda som önskar det. Det hade blivit rätt mycket folk som hade sluppit åka iväg för att få sin spruta. Man hade sparat in på förlorad arbetstid. Dessutom hade man minimerat smittrisk, eftersom alla dessa människor hade fått stanna på sin vanliga arbetsplats.

Nej det hade verkligen inte varit rationellt att låta alla åka till stockholm. Nu överdriver du ju något enormt.
Ja det är klart jag överdriver. Det är inget som ens behöver påpekas. Tanken med överdriften var att driva hem en poäng jag tror du förstod den.

Vaccinerna är lite svårhanterade och varje dos som går till spillo är ett misslyckande. Att vaccinera 10 miljoner med vardera 2 doser på ett par månader är en extrem logistisk utmaning. Så jag tror att just i massvaccinationsfasen gäller det att hitta en balanserad logistik mellan vaccinatörer och mottagare. Om tre ställen i en region är det allra bästa är jag inte tillräckligt insatt i för att bedöma, men det har gjorts extrema ansträngningar för att hitta bästa lösningar för det här på kort tid.

När väl den här extremt intensiva fasen med 100.000-tals doser per vecka är avklarad (med målet till sommaren) kan jag tänka mig att det flyttas till helt andra sätt att vaccinera resten och kontinuerligt med omvaccinationer.

Till sist, många andra länder som lyckats bättre med vaccinationsutrullningen kör samma lösningar.

Något jag tycker hade varit smart hade varit om alla skolsköterskor kunde få vaccinera de anställda som önskar det. Det hade blivit rätt mycket folk som hade sluppit åka iväg för att få sin spruta. Man hade sparat in på förlorad arbetstid. Dessutom hade man minimerat smittrisk, eftersom alla dessa människor hade fått stanna på sin vanliga arbetsplats.
På jobbet pratas det om att försöka få till att dom som vill ska kunna vaccinera sig på jobbet.
Har ju i över en månad nu en privat aktör på jobbet som vi kan gå till och ta snabbtester.

Man gör det ju svårt att vaccinera sig och kräver att folk ska åka långt. För mig känns det bara som ytterligare ett tydligt tecken på att de som bor på mindre orter är mindre värda och inte ska ha någon samhällsservice. Varför inte bara vaccinera folk på de vårdinrättningar som redan finns? Man motsäger ju sig själv totalt iom att ordern i snart ett år har varit stanna hemma, korsa inte kommungränsen, öppna helst inte dörren.

För att vaccinerna behöver förvaras kallare än en vanlig VC har möjlighet till. Hur kan du ha missat det??

För att vaccinerna behöver förvaras kallare än en vanlig VC har möjlighet till. Hur kan du ha missat det??
Aha men det gäller då inte vaccinet om det ska ges till folk på äldreboenden, med hemtjänst eller personal inom dessa områden. Konstigt vaccin som ser skillnad på vem som ska få det.

Ja det är klart jag överdriver. Det är inget som ens behöver påpekas. Tanken med överdriften var att driva hem en poäng jag tror du förstod den.

Jag förstår att du försökte få till en poäng, problemet är att den blir helt motsatt så det finns ingen poäng kvar i din överdrift.

Det som framför allt lyser igenom i de flesta av dina inlägg här är ditt förakt för stadsbor och politiker. Om det är någon som driver på polariseringen mellan stad och land (och eventuella röster på SD enligt ditt eget resonemang) så är det du själv.

Du har säkert rätt i en del du skriver men jag har faktiskt svårt att lita helt på det, då jag måste tolka allt utifrån att det har skrivits med väldigt föraktfulla glasögon på.

Jag förstår att du försökte få till en poäng, problemet är att den blir helt motsatt så det finns ingen poäng kvar i din överdrift.

Det som framför allt lyser igenom i de flesta av dina inlägg här är ditt förakt för stadsbor och politiker. Om det är någon som driver på polariseringen mellan stad och land (och eventuella röster på SD enligt ditt eget resonemang) så är det du själv.

Du har säkert rätt i en del du skriver men jag har faktiskt svårt att lita helt på det, då jag måste tolka allt utifrån att det har skrivits med väldigt föraktfulla glasögon på.
Där läste du in mycket jag inte skrev och inte står för. Lägg inte på mig åsikter jag inte har tack.

Jag håller med, det vore superbra! I och med att de redan är en del av vaccinationsprogrammet för barn så finns ju redan rutinen och strukturen för att vaccinera.

Då gör vi olika bedömningar, men jag antar att det också beror på var man handlar, även på nätet. När det gäller kläder, böcker osv handlar jag inte på Amazon och andra större siter där det finns "allt", utan jag handlar hos specialsiter för just det jag vill ha, alternativt direkt från företaget som tillverkar "min" vara. Vad det betyder för de som arbetar i logistikkedjan har jag ingen aning om, men jag tror ändå det är bättre att mina varor plockas av personal på ett lager någonstans än att jag själv springer runt i olika butiker. Ur smittskyddssynpunkt då alltså. Dessutom är näthandel en service jag verkligen uppskattar - jag har handlat så även före pandemin och kommer att fortsätta efteråt. För mig är det alltså inte enbart en anpassning till rådande läge, utan något jag vill fortsätta med.

När jag handlar mat så gör jag det i en app och hämtar sedan maten i ett skåp utanför den lokala affären. De som jobbar där med plock osv är samma personer som jobbar i butiken, så jag antar att det är samma villkor, krav osv. på personalen oavsett arbetsuppgift för dagen. Tror ju också att de får en lägre risk för smitta om jag hämtar mina varor utanför butiken jämfört med om jag (tillsammans med en massa andra kunder) går in och plockar ihop min kundvagn själv.

Generellt har jag under pandemin tänkt att den insats jag kan göra, som inte jobbar inom vården och inte forskar på vacciner och läkemedel, det är just att inte själv bli sjuk och att inte smitta någon annan. Båda uppnår jag genom att träffa så lite folk jag bara kan. Om jag skall börja fundera över vilka smittrisker som andra utsätts för pga att de levererar något till mig så blir det lätt oöverskådligt och som du säger - vi kan bara gissa vad som är bäst. Jag gör alltså bedömningen att min bästa insats är att jag "tar vara på mig själv" och ser till att inte bli smittad. Jag kan det (med hemarbete osv) så därför gör jag det, och jag tänker att då har jag i alla fall bidragit till att det är en människa mindre "out there" som kan gå runt och bli smittad och smitta andra.

För mig blir det lite likt ett tänkbart resonemang som vid miljöpåverkan och farligt arbete (med giftiga ämnen t ex) - att om jag inte gör det själv eller ser vad som händer så kan jag skjuta över problemet till någon annan och kan på så sätt också skjuta ifrån mig ansvaret för min konsumtion.

Dock, en påminnelse eftersom det var ett tag sen tidigare inlägg gjordes, jag är alltså inte emot att handla över nätet per ce. Det jag invände emot från början var det generella antagandet att nätshopping skulle vara bättre än att handla fysiskt i butik.

Då har det väl med personal att göra eller kostandseffektivitet. Eller så finns det helt enkelt inte tillräckligt mycket vaccin än...
Jag har fattat att det är av logistiska skäl + smittskydd. Man måste ha stora lokaler där många människor kan vaccineras samtidigt (för att inte dra ut på tiden när vi väl får så mkt vaccin). Det ska också finnas stora utrymmen där många människor kan vänta kvar efter sin dos eftersom man övervakar alla en stund. Allt ska ske utan risk för ökad smitta, det får inte bli trångt.

Jag har fattat att det är av logistiska skäl + smittskydd. Man måste ha stora lokaler där många människor kan vaccineras samtidigt (för att inte dra ut på tiden när vi väl får så mkt vaccin). Det ska också finnas stora utrymmen där många människor kan vänta kvar efter sin dos eftersom man övervakar alla en stund. Allt ska ske utan risk för ökad smitta, det får inte bli trångt.
Ja, precis! I min kommun kommer detta att ske i en stor idrottshall där man också kommer att ha "kövärdar"/vakter som ser till att alla håller avstånd i kön osv. Jag tycker faktiskt det känns mycket tryggare än att ta sig till en vårdcentral som i alla fall där jag bor är hyggligt trång. Jag minns trängseln och köerna vid vaccination mot svininfluensan och även om det fungerade då (vi hade ju ingen utbredd smittspridning då) så hade jag absolut inte velat ha det så nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka