Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min nuvarande arbetsgivare ska vaccinera sina anställda om några dagar. Alla, samtidigt. O_o
Blir spännande hur bemanningen blir några dagar senare.

Våra brukare har visat reaktion på dos 1 och dos 2. Yrsel, feberkänslor, muskelvärk, snoriga näsor. Flera stycken har visat tecken på blodtrycksfall. Och de är både tröttare och mer förvirrade än vanligt.
Spännande... Jag tror att tre-fyra av sex var hemma/fick gå hem dagen efter. Ingen efter dos 1. Hoppas att det inte blir så många som får symtom hos er.

Min mor, 70+, är inte glad över hur hennes kommun sköter vaccineringen. Hon kommer behöva ta sig ganska långt för vaccination och ska hon då ta bussen måste hon först in på en affär för att lösa biljett (för hon har inte telefon med appar) och sen gå tillbaka för att ta bussen....

Nu är min mor ändå rätt kry ännu, så om vädret tillåter kommer hon nog cykla. Men ändå. Jag förstår hennes frustration.

Tilläggas ska att hon bor inte på nåt vis ute på landet och det finns dessutom både VC och vaccinationsbyrå i närheten. Men dessa ska tydligen inte ge just vaccin mot corona.

Imorgon går Österrike från hård lockdown till lättare lockdown. Nu ikväll skulle det komma ett besked om det även gäller för oss i Tirol eller om vårt bundesland("län") ska isoleras men än har det inte kommit ngr besked. Regeringen och de styrande i Tirol verkar inte vara överens.

Det finns nästan 400 misstänkta fall av den sydafrikanska mutationen (drygt hälften bekräftade, men de flesta är friska igen). I övriga Österrike finns inga bekräftade fall av mutationen.

Regeringen är oroliga för en spridning och eftersom folk från andra länder gärna kommer hit som "arbetssökande" dvs åka skidor och festa privat är oron stor för att det ska bli en spridning av den mutationen i Europa som återigen kommer från vårt område (som Ischgl i mars). Astrazeneca har nu även sagt att deras vaccin har än sämre verkan på den sydafrikanska mutationen och det känns oroligt.

Jag hoppas på att gränserna stängs och att vi inte får lämna vårt område men att lockdownen i övrigt lättas även här.

Hur ser det ut med mutationerna i Sverige? Hur mkt kollas efter mutationer? (här i Tirol undrrsöks just nu varje positivt test efter avvikelser).

Hur ser det ut med mutationerna i Sverige? Hur mkt kollas efter mutationer? (här i Tirol undrrsöks just nu varje positivt test efter avvikelser).
Det siktas på att 10% av alla positiva test ska helgenomsekvenseras (om de inte kommit med nåt nytt senaste veckan) Jag tror inte de är där riktigt än. Sen är det några regioner som har någon form av screening i testsystemet, som gör att de hittar misstänkta virus som då sekvenseras. Om jag fattat rätt. Och jag tror också att alla som positiva från personer som kommit hit från storbritannien (ev andra länder också) sekvenseras.
Det har inte, på de slumpmässigt utförda testerna, hittats någon större samhällsspridning.

Här i Australien har det inte påbörjats någon vaccinering alls än. Man avvaktar godkännande tills "man ser hur det gått i Europa, främst UK" enkelt uttryckt.

Läser man kommentarer på FB verkar det inte vara många som är sugna på att vaccinera sig och kanske främst de som jobbar inom vård och sjukvård (de som är "lägst i hierarkin") som kommer behöva vaccinera sig för att få behålla jobbet...

Å andra sidan tror jag att de som inte lyssnar på troll och tycker vaccinering är bra inte sitter och skriver på FB. Man kan hoppas att den gruppen människor är betydligt större...

Kommer ni ihag att jag skev om att min svärfar+särbo i efterhand berättade att dom misstänkte att dom hade haft covid när dom var pa semester i Wien i oktober men aldrig testade sig eller isolerade sig? Bada har nu testat sig för antikroppar och bada har det. Nu är det ju inte helt säkert att dom hade det just da men det känns troligt. Dom träffade ngr veckan innan som testades positivt för covid dagen efter träffen, symtomen stämmer även om bada hade lidriga symtom.
Men jag blir sa arg, dom sprang alltsa sjuka runt i Wien, min svärfar var pa en utbildning helgen efter som kom hem, veckan efter träffade vi svärfar. Vill inte tänka pa vilken risk dom utsatt andra för, bada slarvar dessutom med mask/avstand osv. Dom utsatte även oss för risk och jag tror även han träffade min svägerska den veckan som jobbar med högriskpatienter. Samtidigt är jag glad för att den troliga infektionen var lindrig för bada, dom tillhör riskgrupp, bade för alder och pga andra orsaker.

Vi funderar nu om vi ocksa ska testa oss för antikroppar. Jag tror att min man kan ha haft sjukdomen redan i november -19, han var da konstigt sjuk ngr dagar. Min vän och granne var ocksa sjuk da med väldigt typiska covidsymtom (da visste ju ingen om just Covid men hon hade en väldigt mystisk lunginflammation enl läkare och hade ingen lukt/smak i ngr veckor).
Det var överhuvudtaget manga da som var halvsjuka med konstig hosta och jag minns att flera pratade om att dom inte kände igen sjukdomssymtomen alls. Tror ni att Covid fanns i större utstäckning betydligt tidigare än vad som är "känt"?

Iallafall kan ett papper pa att ha antikroppar här nu ha vissa fördelar. Frisörbesök kräver tex ett negativt test eller bevis pa att man haft covid senaste 6 manaderna/antikroppar. Manga tror att det kommer krävas pa fler ställen i takt med att man öppnar upp mer.

Situationen hos oss här i Tirol är just nu spänd, tydligen har vi flest antal fall av den sydafrikanska mutationen i hela Europa. Drygt 300 bekräftade (hälfen ungefär aktiva), jämfört med runt 9 fall i hela Österrike. Regeringen vill införa strikta atgärder men styret i "delstaten" säger nej. Regeringen har iaf utfärdat en resevarning för Tirol och vi far bara lämna delstaten med ett negativt coronatest.

Om man nu vill att folk ska vaccinera sig varför gör man det då så förbaskat svårt att göra det? Min stigande vaccinationsvilja har idag sjunkit till nya bottennivåer

Vem gör det svårt på vilket sätt?
Man gör det ju svårt att vaccinera sig och kräver att folk ska åka långt. För mig känns det bara som ytterligare ett tydligt tecken på att de som bor på mindre orter är mindre värda och inte ska ha någon samhällsservice. Varför inte bara vaccinera folk på de vårdinrättningar som redan finns? Man motsäger ju sig själv totalt iom att ordern i snart ett år har varit stanna hemma, korsa inte kommungränsen, öppna helst inte dörren.

Man gör det ju svårt att vaccinera sig och kräver att folk ska åka långt. För mig känns det bara som ytterligare ett tydligt tecken på att de som bor på mindre orter är mindre värda och inte ska ha någon samhällsservice. Varför inte bara vaccinera folk på de vårdinrättningar som redan finns? Man motsäger ju sig själv totalt iom att ordern i snart ett år har varit stanna hemma, korsa inte kommungränsen, öppna helst inte dörren.
Skulle tro befintliga VC inte har kapacitet i lokalerna för att ta så mycket extra verksamhet? När de samtidigt ska hålla glest mellan de människor som är där i den ordinarie verksamheten.

De lokaler som har redovisats här tycker jag de gjort en vettig balans med. Där det finns lite mer glesbygd eller större småorter så görs enheter utanför kommuncentrum och största staden fick typ en i varje utfartsriktning.

Fast det kan verkligen inte vara så lätt att få ordning på allt med vaccin och vaccinering så att det passar alla och samtidigt går fort.
Jag har svårt att se att man skulle vara mindre värd för att man bor på en liten ort för att man måste åka en bit.

Det här med att stanna hemma och inte korsa kommungränser osv handlar ju om alla onödiga resor, har svårt att se det som onödigt att göra det för vaccinering.

Skulle tro befintliga VC inte har kapacitet i lokalerna för att ta så mycket extra verksamhet? När de samtidigt ska hålla glest mellan de människor som är där i den ordinarie verksamheten.

De lokaler som har redovisats här tycker jag de gjort en vettig balans med. Där det finns lite mer glesbygd eller större småorter så görs enheter utanför kommuncentrum och största staden fick typ en i varje utfartsriktning.

Fast det kan verkligen inte vara så lätt att få ordning på allt med vaccin och vaccinering så att det passar alla och samtidigt går fort.
Jag har svårt att se att man skulle vara mindre värd för att man bor på en liten ort för att man måste åka en bit.

Det här med att stanna hemma och inte korsa kommungränser osv handlar ju om alla onödiga resor, har svårt att se det som onödigt att göra det för vaccinering.
Tycker nog ändå att man ska kunna vaccinera sig i hemkommunen. Min åsikt andra får ha en annan om det passar dem.

Tycker nog ändå att man ska kunna vaccinera sig i hemkommunen. Min åsikt andra får ha en annan om det passar dem.
Det vore rimligt. Är du säker på att alla lokaler/orter är klara?
Vi fick veta dem i förrgår och då är det så färskt att en ort fortfarande inte har lokalen spikad.

Det vore rimligt. Är du säker på att alla lokaler/orter är klara?
Vi fick veta dem i förrgår och då är det så färskt att en ort fortfarande inte har lokalen spikad.
Enligt de uppgifter jag sett så är alla klara det är dock rätt upprört så får väl se om de ändrar sig

Enligt de uppgifter jag sett så är alla klara det är dock rätt upprört så får väl se om de ändrar sig
Det handlar väl om att kunna vaccinera väldigt många människor på kort tid?
Just nu sker ju vaccinationer på vårdcentraler osv men sen när större delen av den vuxna befolkningen ska vaccineras på kort tid så måste det ske under ordnade former i stora lokaler som särskilt anpassas.

Om alla ska vaccineras nära hemmet skulle ju vaccinationsperioden behöva dra ut på tiden jättemycket. Det är ju inte särskilt gynnsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka