Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klockan 09 igår bokade jag tid för provtagning, tog det klockan 13 och nu när jag kollade vid 07 hade jag ett (negativt) provsvar. Jäklar i min låda vilken effektivitet!
Nu får jag fortsätta tycka synd om mig själv, men som tur är bara över en vanlig förkylning.

Här går det undan som attan med vaccinationerna känns det som. För två dagar sedan hade 1.3 miljoner personer i Skottland fått sin första spruta (av de totalt 4 miljoner som ska vaccineras). Dock dröjer det med andra sprutan för de flesta; den har bara ca 20 000 personer fått. Totalt i UK har drygt 15 miljoner vaccinerats nu. Jag vet att skälen bakom siffrorna inte är toppen, men väljer ändå att vara glad över det. Vi behöver varenda liten ljusglimt av hopp som finns just nu.

Det går verkligen undan, tycker att var och varannan person jag pratar med har fått sin första spruta. Visserligen känner jag många som arbetar inom vården, men det är fortfarande ett tecken på att det rör på sig!
Jag ser bara inte fram emot den dag det är dags för mig att börja gruva mig! :arghh:😅

Min sambo är nu färdig vaccinerad. Han tog sin andra spruta i Onsdags. De han upplevt är att det är ganska svullet runt där de stuckit, men annars mår han bra. Tror han är är rätt lättad att han fått båda sina nu efter som han psykiska mående inte vart tipp topp sedan Corona drog in.

Jag och Maken far var andra spruta Fredag nasta vecka. Det ar Moderna sa det ska ga 3-5 veckor mellan, och den har veckan ar det tre veckor sedan vi fick forsta sprutan. Vi skulle ha fatt den i dag, men da det varit problem med distributionen av vaccin av manga orsaker ar vi mycket glada att ha fatt tid till nasta vecka. :)

Tank ... snart kan jag antligen klippa mig!

Jag och Maken far var andra spruta Fredag nasta vecka. Det ar Moderna sa det ska ga 3-5 veckor mellan, och den har veckan ar det tre veckor sedan vi fick forsta sprutan. Vi skulle ha fatt den i dag, men da det varit problem med distributionen av vaccin av manga orsaker ar vi mycket glada att ha fatt tid till nasta vecka. :)

Tank ... snart kan jag antligen klippa mig!
Åh gudars vad snabba ni är i Oregon! Här i NJ är det fortfarande bara first responders och 65/75+ som har blivit vaccinerade. Jag lär få vänta till sommaren eller längre, och jag är ändå grupp 1C eftersom jag är professor (”high density workplace”) och inte grupp 2 (”vanliga” människor utan hälsoproblem). En av mina studenter i Arkansas är däremot redan fullvaccinerad: INGEN vill ha vaccinet där så det är bara att boka en tid och knata in för att ta sprutan, oavsett vem du är eller vilken grupp du tillhör.

Åh gudars vad snabba ni är i Oregon! Här i NJ är det fortfarande bara first responders och 65/75+ som har blivit vaccinerade. Jag lär få vänta till sommaren eller längre, och jag är ändå grupp 1C eftersom jag är professor (”high density workplace”) och inte grupp 2 (”vanliga” människor utan hälsoproblem). En av mina studenter i Arkansas är däremot redan fullvaccinerad: INGEN vill ha vaccinet där så det är bara att boka en tid och knata in för att ta sprutan, oavsett vem du är eller vilken grupp du tillhör.

Orsaken att vi blev vaccinerade ar att jag kor skolbuss. Har ska all skolpersonal vara vaccinerad innan skolorna oppnar ordentligt igen i mitten pa March, och dar raknas vi in. Vi kommer direkt efter "first responders" och jag kanner mig mycket speciell :p och tacksam.

Da jag spenderat en hel del tid i Arkansas har jag inga problem alls att forsta exact hur de tanker dar. :angel:

Siffror på överdödligheten för hela 2020 i Europa och ett helhetsperspektiv på pandemin. https://www.dagensmedicin.se/specia...odligheten-i-sverige-bland-de-lagre-i-europa/

2/3 ligger högre än Sverige. Historiskt vet man att det jämnar ut sig för de som drabbas av tidiga vågor och initialt får höga siffror. En myt av att det är mer illa i Sverige verkar släpa med från det första intrycket i våras på ett sätt som inte motsvaras av verkligheten.

Mönstret att Island, Norge, Finland ligger lågt inom Norden känns igen sedan tidigare, troligen beroende på tätare och mer urban befolkning, samt mer kontakter med kontinenten, i Sverige och Danmark.

"Allvarliga pandemier har varit ett förhållandevis vanligt tillstånd genom historien, som har drabbat mänskligheten med ungefär 30 års mellanrum de senaste århundradena. Mot den bakgrunden tycker Fredrik Charpentier Ljungqvist att det egentligen är en historisk ovanlighet att denna pandemi dröjde så pass länge.

– Det är en anledning till att många är så oförberedda i dag. Vår syn på sjukdom och död har också ändrats kraftigt. Vi ser det som något som oftast går att undvika, så vi är inte vana vid att så många kan bli allvarligt sjuka eller dö på kort tid.

En till synes paradoxal effekt av alla medicinska framsteg, tillägger han, är att även mindre allvarliga virus kan få svårare konsekvenser i dag, i och med att andelen äldre och sårbara har ökat kraftigt.

– Det är ju i grunden något mycket positivt. Men det kan också bli svårare för samhället att hantera en sådan här sjukdom, och ovanan vid pandemier kan orsaka stor oro och panik. Då är det lätt att tappa helhetsperspektivet, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist." (min fetning)

Jag har ingen aning om hur stora avstånd vi pratar om. Har inte insyn i andra regioners plan. Där jag bor kommer man ha vaccinationscentraler i de tre större städerna som ligger i varsin del av regionen. Många kommer få resa till dessa städer för vaccination men det är inte stora avstånd.

I regioner med desto större avstånd bör man kanske ha en annan plan. Då får man lyfta frågan till sina politiker och driva på om en förändring.
I Östergötland har de ansvariga för vaccination mot Covid-19, tänkt baklänges.

Tre vaccinationscentraler, i Motala, Linköping och Norrköping. Och så har man lyckats tjata sig till ett vaccinationscentrum i Finspång.

10 mil (eller mer) enkel resa är stort avstånd. I synnerhet som landsbygdens kollektivtrafik las ner för några år sedan.

En sådan lång resa, bara resan, tar ca fyra timmar, inkl. tiden för att parkera, gå in på vaccinationscentralen, bli vaccinerad, vänta 15 minuter...

Visserligen så påstår olika tjänster som beräknar restid, att en enkel resa från t.ex. Österbymo till Linköping, ska ta 1 timme och en kvart med bil, men det funkar sällan så bra i verkligheten, och många bor utspridda på landet, inte i orterna, och har tillfartsvägar i form av slingriga grusvägar, där det inte går att hålla mer än 40-50 km/t.

Enligt tjänsterna, så tar det ca 1 timme från mig till Linköping. I verkligheten så tar en resa till Linköping 1 timme och femton minuter i sommarväglag, och utan att det förekommer "störningar" längs vägen, t.ex en EPA-traktor som inte går att köra om, eller en timmerbil som lastar. I dåligt väder, eller vinterväglag, så tar det minst 15 minuter längre.

Det innebär alltså att för att bli vaccinerad, så måste folk , "ta ledigt från jobbet", i värsta fall en hel dag, för det går antagligen inte att superanpassa vaccinationstiden efter vad som passar för arbetet.

Det lär inte vara befrämjande för viljan att vaccinera sig, när man gör det såpass tidskrävande. Och dyrt, alltså ta ledigt utan lön.
I synnerhet om det finns ett uns av vaccinationsskepticism med i bilden, så blir det väldigt avmotiverande.

Ska dessutom vaccinationen ske, när smittspridningen dalat, p.g.a smittan verka vara säsongsbunden, så lär inte det höja viljan att vaccinera sig, vid långa resor.

Jag antar att de som bestämt det här, istället för att köra runt med mobila vaccinationsteam på landsbygden, eller utnyttja befintliga lokaler, kommer att vara jättenöjda, när 70 procent av Östergötlands totala befolkning vaccinerats.

Risken är bara att de där 70 procenten huvudsakligen består av den del av befolkningen som har restider mindre än 45 minuter till en vaccinationscentral.

Och så står vi där, med en vaccinationsgrad på kanske 80-90 procent av befolkningen i Östergötlands stora städer, medan landsbygden kanske når upp till 20-30 procent.

Senast ändrad:

Tre vaccinationscentraler, i Motala, Linköping och Norrköping. Och så har man lyckats tjata sig till ett vaccinationscentrum i Finspång.

10 mil (eller mer) enkel resa är stort avstånd. I synnerhet som landsbygdens kollektivtrafik las ner för några år sedan.

En sådan lång resa, bara resan, tar ca fyra timmar, inkl. tiden för att parkera, gå in på vaccinationscentralen, bli vaccinerad, vänta 15 minuter...

Visserligen så påstår olika tjänster som beräknar restid, att en enkel resa från t.ex. Österbymo till Linköping, ska ta 1 timme och en kvart med bil, men det funkar sällan så bra i verkligheten, och många bor utspridda på landet, inte i orterna, och har tillfartsvägar i form av slingriga grusvägar, där det inte går att hålla mer än 40-50 km/t.

Enligt tjänsterna, så tar det ca 1 timme från mig till Linköping. I verkligheten så tar en resa till Linköping 1 timme och femton minuter i sommarväglag, och utan att det förekommer "störningar" längs vägen, t.ex en EPA-traktor som inte går att köra om, eller en timmerbil som lastar. I dåligt väder, eller vinterväglag, så tar det minst 15 minuter längre.

Det innebär alltså att för att bli vaccinerad, så måste folk , "ta ledigt från jobbet", i värsta fall en hel dag, för det går antagligen inte att superanpassa vaccinationstiden efter vad som passar för arbetet.

Det lär inte vara befrämjande för viljan att vaccinera sig, när man gör det såpass tidskrävande. Och dyrt, alltså ta ledigt utan lön.
I synnerhet om det finns ett uns av vaccinationsskepticism med i bilden, så blir det väldigt avmotiverande.

Ska dessutom vaccinationen ske, när smittspridningen dalat, p.g.a smittan verka vara säsongsbunden, så lär inte det höja viljan att vaccinera sig, vid långa resor.

Jag antar att de som bestämt det här, istället för att köra runt med mobila vaccinationsteam på landsbygden, eller utnyttja befintliga lokaler, kommer att vara jättenöjda, när 70 procent av Östergötlands totala befolkning vaccinerats.

Risken är bara att de där 70 procenten huvudsakligen består av den del av befolkningen som har restider mindre än 45 minuter till en vaccinationscentral.

Och så står vi där, med en vaccinationsgrad på kanske 80-90 procent av befolkningen i Östergötlands stora städer, medan landsbygden kanske når upp till 20-30 procent.

Men alltså, om man inte är villig att köra långt till samhällsservice av olika slag så får man väl bosätta sig närmre/i en stad. Jag menar, att ett hus ligger långt från närmsta granne är ju oftast anledningen till att folk bosätter sig ute på landsbygden. Och bor man så får man räkna med längre pendlingstider till samhället.

Det är därför jag bor i stan. Jag vill inte behöva ta bilen överallt. Jag vill bo så nära det mesta att jag kan gå eller cykla dit. Men jag har grannar nära inpå. Det är ju en avvägning man får göra. Jag antar att folk som bor ute på landet tycker att det är värt det extra bilkörandet. Iaf verkar mina vänner och bekanta som bor då tycka att det är värt det.

Men alltså, om man inte är villig att köra långt till samhällsservice av olika slag så får man väl bosätta sig närmre/i en stad. Jag menar, att ett hus ligger långt från närmsta granne är ju oftast anledningen till att folk bosätter sig ute på landsbygden. Och bor man så får man räkna med längre pendlingstider till samhället.

Det är därför jag bor i stan. Jag vill inte behöva ta bilen överallt. Jag vill bo så nära det mesta att jag kan gå eller cykla dit. Men jag har grannar nära inpå. Det är ju en avvägning man får göra. Jag antar att folk som bor ute på landet tycker att det är värt det extra bilkörandet. Iaf verkar mina vänner och bekanta som bor då tycka att det är värt det.
Finns fler samhällen i östragötaland som erbjuder samhällsservice än dessa 3. Säkert finns det folk i samhällen som tänker som du och därför valt att bo i några av andra samhällen utöver dom som valt att bo i dom 3 som vaccinet erbjuds.

Du missar helt vad som var frågeställningen.
Ska man extremkoncentrrera en service som ska ut till en extremstor andel av befolkningen?

Att bo 10 mil från Linköping är inte som att bo 10 mil från Sorsele i fråga om vad man kan förvänta sig.
Rätt absurt att inte ha ett enda ställe i hela södra Östergötland faktiskt.

Du missar helt vad som var frågeställningen.
Ska man extremkoncentrrera en service som ska ut till en extremstor andel av befolkningen?

Att bo 10 mil från Linköping är inte som att bo 10 mil från Sorsele i fråga om vad man kan förvänta sig.
Rätt absurt att inte ha ett enda ställe i hela södra Östergötland faktiskt.

Jo, det är sant. Men att ha en timme till vaccinationen ser inte ens jag som bor i en stad och kan cykla överallt som ett problem faktiskt.

Det är märkligt om de inte kommer ha iaf ett ställe i varje stad/kommun.

Tillägg: Ja, det är märkligt att de inte har iaf ett ställe i varje kommun. Det tycker jag är det minsta mna kan begära faktiskt. Men, det var inte det som var klagomålet. Klagomålet var att de inte kör runt på landsbygden med mobila vaccinationsbussar eller liknande.

Tillägg: Ja, det är märkligt att de inte har iaf ett ställe i varje kommun. Det tycker jag är det minsta mna kan begära faktiskt. Men, det var inte det som var klagomålet. Klagomålet var att de inte kör runt på landsbygden med mobila vaccinationsbussar eller liknande.
Jag tycker det var rätt uppenbart att det var valet att enbart ha TRE orter i ett helt län, utan att kunna tänka sig någon typ alls av mer befolkningsnära distribution som var fokus.
Och att önskemålet var att ha verksamhet på ett rimligt antal ORTER, inte direkt kuska runt till varje bokbusshållplats. (f.ö. så nämns inte ens bussar i inlägget)

Efter att massvaccineringen är avslutad, har regionen för avsikt att erbjuda vaccin på andra platser också, har de gått ut med. Vilket ju ökar känslan av att landsbygdsbor ses som tredje klassens medborgare, även om det inte är tänkt så.

Efter att massvaccineringen är avslutad, har regionen för avsikt att erbjuda vaccin på andra platser också, har de gått ut med. Vilket ju ökar känslan av att landsbygdsbor ses som tredje klassens medborgare, även om det inte är tänkt så.

De har väl bedömt att det här är det bästa sättet att nå så många som möjligt? Med de resurser som de har att tillgå. I den bästa av världar hade det sett annorlunda ut, med obegränsade resurser i form av pengar och personal.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 356
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka