Är nyfiken på individuella upplevelser. Har svårt att hitta sådana på nätet. Tack ändå.
Min mormor hade hög feber i 2 veckor och dalig mage i ngr dagar.
En kompis dotter (9ar) hade dalig mage och lite lätt snorig i 2 dagar, inget mer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är nyfiken på individuella upplevelser. Har svårt att hitta sådana på nätet. Tack ändå.
Åh gudars vad snabba ni är i Oregon! Här i NJ är det fortfarande bara first responders och 65/75+ som har blivit vaccinerade. Jag lär få vänta till sommaren eller längre, och jag är ändå grupp 1C eftersom jag är professor (”high density workplace”) och inte grupp 2 (”vanliga” människor utan hälsoproblem). En av mina studenter i Arkansas är däremot redan fullvaccinerad: INGEN vill ha vaccinet där så det är bara att boka en tid och knata in för att ta sprutan, oavsett vem du är eller vilken grupp du tillhör.Jag och Maken far var andra spruta Fredag nasta vecka. Det ar Moderna sa det ska ga 3-5 veckor mellan, och den har veckan ar det tre veckor sedan vi fick forsta sprutan. Vi skulle ha fatt den i dag, men da det varit problem med distributionen av vaccin av manga orsaker ar vi mycket glada att ha fatt tid till nasta vecka.
Tank ... snart kan jag antligen klippa mig!
Åh gudars vad snabba ni är i Oregon! Här i NJ är det fortfarande bara first responders och 65/75+ som har blivit vaccinerade. Jag lär få vänta till sommaren eller längre, och jag är ändå grupp 1C eftersom jag är professor (”high density workplace”) och inte grupp 2 (”vanliga” människor utan hälsoproblem). En av mina studenter i Arkansas är däremot redan fullvaccinerad: INGEN vill ha vaccinet där så det är bara att boka en tid och knata in för att ta sprutan, oavsett vem du är eller vilken grupp du tillhör.
I Östergötland har de ansvariga för vaccination mot Covid-19, tänkt baklänges.Jag har ingen aning om hur stora avstånd vi pratar om. Har inte insyn i andra regioners plan. Där jag bor kommer man ha vaccinationscentraler i de tre större städerna som ligger i varsin del av regionen. Många kommer få resa till dessa städer för vaccination men det är inte stora avstånd.
I regioner med desto större avstånd bör man kanske ha en annan plan. Då får man lyfta frågan till sina politiker och driva på om en förändring.
I Östergötland har de ansvariga för vaccination mot Covid-19, tänkt baklänges.
Tre vaccinationscentraler, i Motala, Linköping och Norrköping. Och så har man lyckats tjata sig till ett vaccinationscentrum i Finspång.
10 mil (eller mer) enkel resa är stort avstånd. I synnerhet som landsbygdens kollektivtrafik las ner för några år sedan.
En sådan lång resa, bara resan, tar ca fyra timmar, inkl. tiden för att parkera, gå in på vaccinationscentralen, bli vaccinerad, vänta 15 minuter...
Visserligen så påstår olika tjänster som beräknar restid, att en enkel resa från t.ex. Österbymo till Linköping, ska ta 1 timme och en kvart med bil, men det funkar sällan så bra i verkligheten, och många bor utspridda på landet, inte i orterna, och har tillfartsvägar i form av slingriga grusvägar, där det inte går att hålla mer än 40-50 km/t.
Enligt tjänsterna, så tar det ca 1 timme från mig till Linköping. I verkligheten så tar en resa till Linköping 1 timme och femton minuter i sommarväglag, och utan att det förekommer "störningar" längs vägen, t.ex en EPA-traktor som inte går att köra om, eller en timmerbil som lastar. I dåligt väder, eller vinterväglag, så tar det minst 15 minuter längre.
Det innebär alltså att för att bli vaccinerad, så måste folk , "ta ledigt från jobbet", i värsta fall en hel dag, för det går antagligen inte att superanpassa vaccinationstiden efter vad som passar för arbetet.
Det lär inte vara befrämjande för viljan att vaccinera sig, när man gör det såpass tidskrävande. Och dyrt, alltså ta ledigt utan lön.
I synnerhet om det finns ett uns av vaccinationsskepticism med i bilden, så blir det väldigt avmotiverande.
Ska dessutom vaccinationen ske, när smittspridningen dalat, p.g.a smittan verka vara säsongsbunden, så lär inte det höja viljan att vaccinera sig, vid långa resor.
Jag antar att de som bestämt det här, istället för att köra runt med mobila vaccinationsteam på landsbygden, eller utnyttja befintliga lokaler, kommer att vara jättenöjda, när 70 procent av Östergötlands totala befolkning vaccinerats.
Risken är bara att de där 70 procenten huvudsakligen består av den del av befolkningen som har restider mindre än 45 minuter till en vaccinationscentral.
Och så står vi där, med en vaccinationsgrad på kanske 80-90 procent av befolkningen i Östergötlands stora städer, medan landsbygden kanske når upp till 20-30 procent.
Finns fler samhällen i östragötaland som erbjuder samhällsservice än dessa 3. Säkert finns det folk i samhällen som tänker som du och därför valt att bo i några av andra samhällen utöver dom som valt att bo i dom 3 som vaccinet erbjuds.Men alltså, om man inte är villig att köra långt till samhällsservice av olika slag så får man väl bosätta sig närmre/i en stad. Jag menar, att ett hus ligger långt från närmsta granne är ju oftast anledningen till att folk bosätter sig ute på landsbygden. Och bor man så får man räkna med längre pendlingstider till samhället.
Det är därför jag bor i stan. Jag vill inte behöva ta bilen överallt. Jag vill bo så nära det mesta att jag kan gå eller cykla dit. Men jag har grannar nära inpå. Det är ju en avvägning man får göra. Jag antar att folk som bor ute på landet tycker att det är värt det extra bilkörandet. Iaf verkar mina vänner och bekanta som bor då tycka att det är värt det.
Du missar helt vad som var frågeställningen.Men alltså, om man inte är villig att köra långt till samhällsservice av olika slag så får man väl bosätta sig närmre/i en stad. Jag menar, att ett hus ligger långt från närmsta granne är ju oftast anledningen till att folk bosätter sig ute på landsbygden. Och bor man så får man räkna med längre pendlingstider till samhället.
Det är därför jag bor i stan. Jag vill inte behöva ta bilen överallt. Jag vill bo så nära det mesta att jag kan gå eller cykla dit. Men jag har grannar nära inpå. Det är ju en avvägning man får göra. Jag antar att folk som bor ute på landet tycker att det är värt det extra bilkörandet. Iaf verkar mina vänner och bekanta som bor då tycka att det är värt det.
Du missar helt vad som var frågeställningen.
Ska man extremkoncentrrera en service som ska ut till en extremstor andel av befolkningen?
Att bo 10 mil från Linköping är inte som att bo 10 mil från Sorsele i fråga om vad man kan förvänta sig.
Rätt absurt att inte ha ett enda ställe i hela södra Östergötland faktiskt.
Jag tycker det var rätt uppenbart att det var valet att enbart ha TRE orter i ett helt län, utan att kunna tänka sig någon typ alls av mer befolkningsnära distribution som var fokus.Tillägg: Ja, det är märkligt att de inte har iaf ett ställe i varje kommun. Det tycker jag är det minsta mna kan begära faktiskt. Men, det var inte det som var klagomålet. Klagomålet var att de inte kör runt på landsbygden med mobila vaccinationsbussar eller liknande.
Efter att massvaccineringen är avslutad, har regionen för avsikt att erbjuda vaccin på andra platser också, har de gått ut med. Vilket ju ökar känslan av att landsbygdsbor ses som tredje klassens medborgare, även om det inte är tänkt så.I Östergötland har de ansvariga för vaccination mot Covid-19, tänkt baklänges.
Tre vaccinationscentraler, i Motala, Linköping och Norrköping. Och så har man lyckats tjata sig till ett vaccinationscentrum i Finspång.
10 mil (eller mer) enkel resa är stort avstånd. I synnerhet som landsbygdens kollektivtrafik las ner för några år sedan.
En sådan lång resa, bara resan, tar ca fyra timmar, inkl. tiden för att parkera, gå in på vaccinationscentralen, bli vaccinerad, vänta 15 minuter...
Visserligen så påstår olika tjänster som beräknar restid, att en enkel resa från t.ex. Österbymo till Linköping, ska ta 1 timme och en kvart med bil, men det funkar sällan så bra i verkligheten, och många bor utspridda på landet, inte i orterna, och har tillfartsvägar i form av slingriga grusvägar, där det inte går att hålla mer än 40-50 km/t.
Enligt tjänsterna, så tar det ca 1 timme från mig till Linköping. I verkligheten så tar en resa till Linköping 1 timme och femton minuter i sommarväglag, och utan att det förekommer "störningar" längs vägen, t.ex en EPA-traktor som inte går att köra om, eller en timmerbil som lastar. I dåligt väder, eller vinterväglag, så tar det minst 15 minuter längre.
Det innebär alltså att för att bli vaccinerad, så måste folk , "ta ledigt från jobbet", i värsta fall en hel dag, för det går antagligen inte att superanpassa vaccinationstiden efter vad som passar för arbetet.
Det lär inte vara befrämjande för viljan att vaccinera sig, när man gör det såpass tidskrävande. Och dyrt, alltså ta ledigt utan lön.
I synnerhet om det finns ett uns av vaccinationsskepticism med i bilden, så blir det väldigt avmotiverande.
Ska dessutom vaccinationen ske, när smittspridningen dalat, p.g.a smittan verka vara säsongsbunden, så lär inte det höja viljan att vaccinera sig, vid långa resor.
Jag antar att de som bestämt det här, istället för att köra runt med mobila vaccinationsteam på landsbygden, eller utnyttja befintliga lokaler, kommer att vara jättenöjda, när 70 procent av Östergötlands totala befolkning vaccinerats.
Risken är bara att de där 70 procenten huvudsakligen består av den del av befolkningen som har restider mindre än 45 minuter till en vaccinationscentral.
Och så står vi där, med en vaccinationsgrad på kanske 80-90 procent av befolkningen i Östergötlands stora städer, medan landsbygden kanske når upp till 20-30 procent.
Efter att massvaccineringen är avslutad, har regionen för avsikt att erbjuda vaccin på andra platser också, har de gått ut med. Vilket ju ökar känslan av att landsbygdsbor ses som tredje klassens medborgare, även om det inte är tänkt så.