Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså, om man inte är villig att köra långt till samhällsservice av olika slag så får man väl bosätta sig närmre/i en stad. Jag menar, att ett hus ligger långt från närmsta granne är ju oftast anledningen till att folk bosätter sig ute på landsbygden. Och bor man så får man räkna med längre pendlingstider till samhället.

Det är därför jag bor i stan. Jag vill inte behöva ta bilen överallt. Jag vill bo så nära det mesta att jag kan gå eller cykla dit. Men jag har grannar nära inpå. Det är ju en avvägning man får göra. Jag antar att folk som bor ute på landet tycker att det är värt det extra bilkörandet. Iaf verkar mina vänner och bekanta som bor då tycka att det är värt det.
Ja tänk bara, folk väljer så tokigt t.ex. att bli gamla eller sakna bil och körkort av ekonomiska eller medicinska skäl och dessutom då att bosätta sig på landsbygd eller i städer som inte får vaccincentral under pandemin

Enligt regionens vaccinationsplan ska riskgrupper få vaccination via primärvården, och vaccinationscentra är till för att hantera "alla andra", dvs ta hand om den stora massan som utgör skillnaden mellan ett vanligt år med influensavaccination.
Jag kan inte uttala mig om det.
Vad jag vet så planerar folk för att ta ledigt för att kunna skjutsa sina gamla föräldrar till dessa uppsamlingsplatser och då jag läser på hemsidan står inget om detta. Det kan ju bero på uselt utformad information men det får i så fall stå för andra än mig.
Anser fortfarande med en dåres envishet att den här typen av basal samhällsservice ska gå att få i alla kommuner.

Enligt regionens vaccinationsplan ska riskgrupper få vaccination via primärvården, och vaccinationscentra är till för att hantera "alla andra", dvs ta hand om den stora massan som utgör skillnaden mellan ett vanligt år med influensavaccination.
Våra vaccinationslokaler är samma för alla. (utom de allra översta i prio 1, och en del personal som vaccinerar sig själva)

"Alla andra" (grupp 4) är väl knappt halva befolkningen så det är lika mycket "masshantering" i att ge riskgrupperna. Och de kommer ju efter varandra i följd, inte parallellt i tiden så det blir först en struktur som sedan ska ersättas av en annan, snarare än två som kompletterar varandra i så fall?

Våra vaccinationslokaler är samma för alla. (utom de allra översta i prio 1, och en del personal som vaccinerar sig själva)

"Alla andra" (grupp 4) är väl knappt halva befolkningen så det är lika mycket "masshantering" i att ge riskgrupperna. Och de kommer ju efter varandra i följd, inte parallellt i tiden så det blir först en struktur som sedan ska ersättas av en annan, snarare än två som kompletterar varandra i så fall?
Nej, det är ingen struktur som ska ersättas av någon annan, det är komplettering av strukturer det handlar om.

Vad jag vet så planerar folk för att ta ledigt för att kunna skjutsa sina gamla föräldrar till dessa uppsamlingsplatser och då jag läser på hemsidan står inget om detta. Det kan ju bero på uselt utformad information men det får i så fall stå för andra än mig.
Anser fortfarande med en dåres envishet att den här typen av basal samhällsservice ska gå att få i alla kommuner.
I region Kronoberg, där jag bor, ska endast Fas 4 ("övriga personer över 18 år") vaccineras på annat ställe än vårdcentral/sjukhusmottagning/LSS-boende eller i hemmet. I region Skåne, där mina 70-plus-föräldrar bor, står det att de ska vaccineras på vårdcentral eller sjukhus. De är inte sjuka, så jag förmodar att det blir vårdcentral för dem.

Nej, det är ingen struktur som ska ersättas av någon annan, det är komplettering av strukturer det handlar om.
Om man arbetar på olika sätt i två tidsmässigt olika faser så blir det ju som att man först har "projekt massvaccinering via VC" och sedan "projekt massvaccinering i speciallokal".

OM det nu var så att uppdelningen för vem som ska gå vart är gjord som grupp 4 vs. 1+2+3 och OM man håller prioordningen att 4 inte ska påbörjas innan de andra är klara.

Om man däremot bara har speciallokalerna som en extraresurs för grupp 4, men utan att utesluta dem från att kunna nyttja VC efter grupp 3 är klar så blir det ju en annan sak. Eller om man nyttjar speciallokalerna för att öka kapaciteten när vaccinmängden ökar utan att begränsa sig till att det ska vara dags för grupp 4.. Men det var inte det som sades, vad jag kan se.
Men då är det i såfall olika saker vi menar med vaccinationslokal - alla ställe där man kan bli vaccinerad, eller utvalda typer av extraställen. Är det så blir det inte konstigt att jämförelser mellan länen haltar...

De ska fortfarande ta sig till en vaccinationslokal för att få sprutan, även om de får den tidigare än andra.
(om de inte har SÄBO/hemsjukvård)

Är det enligt information som gått ut till berörda i regionen? I så fall avviker man ju ifrån sin vaccinationsplan. (Och då ser jag inget försvar. Min argumentation är baserad på att man tänkt genomföra enligt plan, dvs de som normala år får influensavaccin ska gå via primärvården (och där blir inte samma massflöde, eftersom man har en fördelning i olika priogrupper) och vaccinationscentra är till för att komplettera, för att ingen ska behöva vänta pga brist på tider när vaccin finns tillgängligt för dem.

Se ovan, om det fortfarande är Östergötland som diskuteras? Har man inte gått ut med info till berörda så är det förstås uselt, det jag fått till mig är att jag kommer kallas till vaccinering när det är "min tur" (riskgrupp längst ner i listan...). Sånt skriver ju inte media om, eftersom det inte innebär något annorlunda.

Den sökbara informationen är onekligen väldigt bristfällig, har man gått ut med att även äldre och andra kritiska grupper måste ta sig till vaccinationscentralen?

Ja, det kommer följa efter varandra, med visst överlapp. Poängen är ju att man ska kunna boka tid så fort det finns vaccin. Om primärvården skulle ta hand om alla blir det för mycket folk på en gång. (Sen kan man ju ifrågasätta om tre verkligen är tillräckligt, eller om det borde vara åtminstone 10. Poängen är ändå att kunna ha så många vaccinationstider som möjligt tillgängliga, med bra möjligheter att hantera logistiken.

Men alltså, om man inte är villig att köra långt till samhällsservice av olika slag så får man väl bosätta sig närmre/i en stad. Jag menar, att ett hus ligger långt från närmsta granne är ju oftast anledningen till att folk bosätter sig ute på landsbygden. Och bor man så får man räkna med längre pendlingstider till samhället.

Det är därför jag bor i stan. Jag vill inte behöva ta bilen överallt. Jag vill bo så nära det mesta att jag kan gå eller cykla dit. Men jag har grannar nära inpå. Det är ju en avvägning man får göra. Jag antar att folk som bor ute på landet tycker att det är värt det extra bilkörandet. Iaf verkar mina vänner och bekanta som bor då tycka att det är värt det.
Varje kommun i Östergötland har en, eller i vissa fall flera vårdcentraler, där finns vårdboenden, äldreboenden, skolor, butiker, t.o.m. köpcentrum, brandstationer, simhallar, sporthallar, teatrar, muséer....

Alltså alla former av samhällsservice, både i respektive kommuners "huvudort", och utspritt i "småorter" finns tillgängligt.

Det som det råder brist på, är kollektivtrafik, sedan regionledningen la ner de flesta busslinjerna i det finmaskigare nätet på landsbygden för ett par år sedan. Kommunernas huvudorter, och orter längs vägen, har kvar viss kollektivtrafik.
Alltså samma regionledning, som nu tycker att folk ska ta sig långväga till vaccinationscentraler i de stora städerna.

Det råder ingen brist på samhällsservice eller infrastruktur i kommuner som Valdemarsvik, Kinda eller Ydre. Från Mjölby, så är både Linköping och Motala relativt nära.

Den enda "landsbygdskommunen" som lyckats få lov att vaccinera befolkningen i den egna kommunen, är Finspång.

Vad är det för fel på att förflytta vaccinatörer och vaccin under vissa veckor till respektive kommuns huvudort ?

Fast de ska ju redan vara vaccinerade när man väl drar igång massvaccination av icke-riskgrupper? Poängen är väl att riskgrupper har förtur, och kan bli vaccinerade via andra kanaler. Vi som utan problem kan åka ska däremot inte kosta den resursen det innebär att köra lokalt.
Den här egendomliga organisationen i Östergötland, gäller även dem i fas 3, och delvis i fas 2.

Det egendomliga är att det tydligen går utmärkt för regionen att vaccinera de flesta 70+ på vårdcentralerna runt om i kommunerna, men inte senare?

som @Shaggy säger: det här sättet att jobba, är ett utmärkt sätt att spä på misstron mot myndigheter, öka klyftan mellan stad och land, och bana vägen för populister som SD.

Tänk på den här sortens uttalanden som skulle kunna komma från de invandrarfientliga: "Myndigheterna prioriterar att vaccinera bidragstagare som inte ens är svenskar, framför hårt arbetande svenskar på landsbygden".

Det verkar som att även 60-64 ska ta sig till vaccinationscentralerna, alltså de tre.

Men det är otydligt på hemsidan...
Men finns det ingen sådan här plan på 1177? Både region Kronoberg och Skåne har ett sådant här schema:
Screenshot (121).png

Det här är ju inte det minsta oklart, tänker jag.

”Fråga: Var kommer vaccination av allmänheten att ske?

Svar: Det finns sex vaccinationscentraler i länet.

• Saab arena, Linköping
  • Luxor center, Motala
  • Mässhallarna, Norrköping
  • Missionsskyrkan, Linköping
  • Gamla Lasarettet, Finspång
  • Galleria Kvarnen, Mjölby
Här kommer även personer som är äldre än 70 år att vaccineras. ”

Man kan ju också lägga märke till, att i ditt exempel från Kronoberg, så står det för Fas 4, att "vaccination kommer att ske i alla länets kommuner".

Vilket alltså INTE gäller i Östergötland...
Det känns jättebra, men det är faktiskt något som har lagts till väldigt nyligen. När jag kollade sist stod det inte så, så jag förmodar att det inte är riktigt klart på många håll ännu hur det faktiskt ska gå till?

Se ovan, om det fortfarande är Östergötland som diskuteras? Har man inte gått ut med info till berörda så är det förstås uselt, det jag fått till mig är att jag kommer kallas till vaccinering när det är "min tur" (riskgrupp längst ner i listan...). Sånt skriver ju inte media om, eftersom det inte innebär något annorlunda.

Den sökbara informationen är onekligen väldigt bristfällig, har man gått ut med att även äldre och andra kritiska grupper måste ta sig till vaccinationscentralen?
Jag diskuterar ett fenomen och inte i Östergötland, vet inget mer om deras vaccinationsstrategi än det som skrivits här. Grejen är att det här resonemanget du kommer med nu är det som alltid hörs, "var nu inte oresonlig det förstår du väl att...." Grejen är att det här inte handlar om att vara oresonlig det här handlar om att man tydligt från politiskt håll gång på gång bevisar att delar av Sverige och den del av befolkningen som bor där är totalt värdelösa. I steg efter steg försämrar man samhällsservicen. Det här leder till att folk blir heligt förbannade vilket leder till extremism av olika slag. Är man inte beredd på att ta steget hela vägen ut i det mest extremistiska träsket så landar många i SD. Att det sedan jag flyttade till den ort jag bor på har försvunnit både arbetsförmedling och försäkringskassa från orten samt att det numera är dubbelt så långt att ta sig till akuten är saker som folk ser och reagerar på.
Regionalpolitik i Sverige ser för mig mest ut som aktiva försök att göra det omöjligt att bo annat än i de större städerna

Ja ja nämen vi kör väl lockdown in 6-8 veckor till då :wtf::banghead::arghh::arghh::arghh:

Hur stark lockdown har ni?

Här ska det ges besked om fortsättningen på måndag. Nu har vi en "lockdown light" men med ökande smittal ser det inte ut som att det blir ngr lättnader. Generellt satsar Österrike pa test, det krävs ett negativt test (eller intyg pa att man haft Covid senaste 6 manaderna) för mycket, tex frisör och det pratas om att det kommer krävas vid ev fler öppningssteg, tex resturangbesök, teater osv.

From mandag kommer alla över 16 (yngre testas iaf 1-2 ggr/v i skolan) fa 5 hemtester per manad sa man kan testa sig själv hemma en gang/v.

”Fråga: Var kommer vaccination av allmänheten att ske?

Svar: Det finns sex vaccinationscentraler i länet.

• Saab arena, Linköping
  • Luxor center, Motala
  • Mässhallarna, Norrköping
  • Missionsskyrkan, Linköping
  • Gamla Lasarettet, Finspång
  • Galleria Kvarnen, Mjölby
Här kommer även personer som är äldre än 70 år att vaccineras. ”
Fast två vaccinationscentraler i Linköping gör inte kortare resväg för den som bor i södra Östergötland, och balanserar på gränsen till Kalmar län, eller Jönköpings län...

Möjligen är det lite närmare till Mjölby i vissa fall, men varför inte en vaccinationsplats i varje kommun?

En sådan vaccinationsplats behöver ju inte vara i drift varje dag, varje vecka, utan man kan sätta upp det som behövs för processen, säkerställa infrastruktur, och ha vissa dagar/veckor avsatta i respektive kommun, och så låta vaccinationspersonalen ambulera mellan kommunerna.

Ett sådant förfarande, med vissa dagar/vissa veckor, används inom region Östergötland för "den vanliga" influensavaccineringen, om än att processen för Covid-19, i form av tidsbokning, smittsäker kö m.m. behöver modifieras lite.

Risken för att doser skulle gå till spillo, är antagligen liten, eftersom det handlar om tidsbokning och inte drop-in.

Fast två vaccinationscentraler i Linköping gör inte kortare resväg för den som bor i södra Östergötland, och balanserar på gränsen till Kalmar län, eller Jönköpings län...

Möjligen är det lite närmare till Mjölby i vissa fall, men varför inte en vaccinationsplats i varje kommun?

En sådan vaccinationsplats behöver ju inte vara i drift varje dag, varje vecka, utan man kan sätta upp det som behövs för processen, säkerställa infrastruktur, och ha vissa dagar/veckor avsatta i respektive kommun, och så låta vaccinationspersonalen ambulera mellan kommunerna.

Ett sådant förfarande, med vissa dagar/vissa veckor, används inom region Östergötland för "den vanliga" influensavaccineringen, om än att processen för Covid-19, i form av tidsbokning, smittsäker kö m.m. behöver modifieras lite.

Risken för att doser skulle gå till spillo, är antagligen liten, eftersom det handlar om tidsbokning och inte drop-in.

Vårdcentraler finns på många ställen.

1A80101C-E70B-43C4-BD0B-57EA221013E3.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 356
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka