Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var gravt upprörande när ideén lanserades, inte minst härinne, men jag tror folk har börjat vänja sig vid tanken. Och vad det faktiskt betyder.
Fast upprördheten handlade mer om att börja tala om covid-pass och att släppa vaccinerade mer fria - innan man erbjudit vaccin (inte minst servicepersonalen på resor och restauranger, eftersom det är osäkert om man kan smitta som vaccinerad eller inte).

Först tillåta människor att mygla till sig vaccin, sedan ge dem fördelar på bekostnad av de 60% av arbetskraften som inte kan jobba hemma och som i många fall inte har föräldrar med chefsjobb inom vården.
 
Viss skillnad mot Floridas Spring Break, låter det som.

Absolut! Tack och lov! Oregonians ar forvanansvart disiplinerade :p Jag kan dock saga att jag ar tacksam att jag inte bor i Florida langre aven om vi inte var i Miami ... Det var tillrackligt manga pa spring break i Daytona Beach och St. Augustine. :cautious:
 
Fast upprördheten handlade mer om att börja tala om covid-pass och att släppa vaccinerade mer fria - innan man erbjudit vaccin (inte minst servicepersonalen på resor och restauranger, eftersom det är osäkert om man kan smitta som vaccinerad eller inte).

Först tillåta människor att mygla till sig vaccin, sedan ge dem fördelar på bekostnad av de 60% av arbetskraften som inte kan jobba hemma och som i många fall inte har föräldrar med chefsjobb inom vården.
Jag vet inte om du syftar på 'härinne' eller 'allmänt ute i Sverige', alternativt '...Europa' - men härinne var det dels mindre liv än vad jag kommer ihåg, och de inlägg som fanns är mer åt 'totalitär stat med övervakningssamhälle'-hållet.

https://www.bukefalos.se/threads/covid-19-del-8.1496263/page-97#post-19459753
 
Jag vet inte om du syftar på 'härinne' eller 'allmänt ute i Sverige', alternativt '...Europa' - men härinne var det dels mindre liv än vad jag kommer ihåg, och de inlägg som fanns är mer åt 'totalitär stat med övervakningssamhälle'-hållet.

https://www.bukefalos.se/threads/covid-19-del-8.1496263/page-97#post-19459753
Me bad - jag trodde du menade diskussionen om covid-pass inte dina egna inlägg.

Jag anser fortfarande att man erbjuder vaccinet först och ger fördelar till den som tar vaccinet sedan - särskilt som det faktiskt förekommit mygel. Jag anser också att man inte kan uttala sig om människors vilja att ta vaccinet innan vaccinet är en realitet. Hålla på att raljera om anti-vaxxers när 10% av svenskarna fått någon spruta (så 90% är anti-vaxxers)
 
Det är ju inget tvång att vaccinera sig, inte heller tvång att skaffa intyg - så vad vore en rättare väg att gå?

Idag finns det länder du inte får komma in i, om du inte kan visa att du nyligen är vaccinerad mot t.ex gula febern. Vad är skillnaden mot att i samma läge visa intyg på att du är vaccinerad mot Covid?
Vi har redan för många register på vad vi gör, mm.
 
Problemet som jag ser det med vaccin-pass är att de skapar incitament för individen att vaccinera sig för sina egna syften - vilket kan undergräva ett vaccinationsprogram designat för att gynna populationen. Om vi vaccinerar unga, friska, resursstarka individer för att de vill ut och resa före de grupper som faktiskt får corona, så avlastas inte vården. Antalet döda minskar inte. Smittspridningen minskar inte. Vi riskerar att splittra samhället.
 
Problemet som jag ser det med vaccin-pass är att de skapar incitament för individen att vaccinera sig för sina egna syften - vilket kan undergräva ett vaccinationsprogram designat för att gynna populationen. Om vi vaccinerar unga, friska, resursstarka individer för att de vill ut och resa före de grupper som faktiskt får corona, så avlastas inte vården. Antalet döda minskar inte. Smittspridningen minskar inte. Vi riskerar att splittra samhället.
Så du menar att unga, friska människor kommer med automatik hamna först i vaccinationskön om de anger skäl "ut och resa"?
Vilken region pratar vi om nu?
 
Så du menar att unga, friska människor kommer med automatik hamna först i vaccinationskön om de anger skäl "ut och resa"?
Vilken region pratar vi om nu?
Redan nu ser vi att den vaccinationsprrioritering som bestämts inte följs (t.ex. att man valt att låta vårdpersonal etc gå före riskgrupperna, rutiner för tidsbokning läckt så att fel personer kunnat boka, det har även fallit sig så att chefer inom vård/kommun och deras anhöriga varit de enda som funnits på plats när vaccinsändningar öppnats och om de då inte uppoffrat sig så skulle dessa doser ödats - varpå de även måste få sin andra spruta och vaccineringen för de prioriterade grupperna skjuts upp igen, de vårdbolag som fått doser har prioriterat sina kunder och personal före prioriterade grupper utanför den egna organisationen (t.ex. tio100 i Norrtälje), sammanboende till hemtjänst-brukare som inte vaccinerats för att de är skrivna på andra vårdcentraler, personer som reser till t.ex. Ungern för vaccin etc). Redan nu ser vi alltså en massa konstigheter och resursstarka personer som går före i kön - varför skapa ytterligare incitament till detta? (Nu har det jui visat sig att det var rätt att de gick före i kön - så ingen skugga över dessa personer)

Ser du inget problem i att 10% av befolkningen fått minst en spruta och vi befinner oss i slutet av mars? Löftet var att det skulle vara gjort vid midsommar

Är du själv vaccinerad eller är du en anti-vaxxer?
 
Redan nu ser vi att den vaccinationsprrioritering som bestämts inte följs (t.ex. att man valt att låta vårdpersonal etc gå före riskgrupperna, rutiner för tidsbokning läckt så att fel personer kunnat boka, det har även fallit sig så att chefer inom vård/kommun och deras anhöriga varit de enda som funnits på plats när vaccinsändningar öppnats och om de då inte uppoffrat sig så skulle dessa doser ödats - varpå de även måste få sin andra spruta och vaccineringen för de prioriterade grupperna skjuts upp igen, de vårdbolag som fått doser har prioriterat sina kunder och personal före prioriterade grupper utanför den egna organisationen (t.ex. tio100 i Norrtälje), sammanboende till hemtjänst-brukare som inte vaccinerats för att de är skrivna på andra vårdcentraler, personer som reser till t.ex. Ungern för vaccin etc). Redan nu ser vi alltså en massa konstigheter och resursstarka personer som går före i kön - varför skapa ytterligare incitament till detta? (Nu har det jui visat sig att det var rätt att de gick före i kön - så ingen skugga över dessa personer)

Ser du inget problem i att 10% av befolkningen fått minst en spruta och vi befinner oss i slutet av mars? Löftet var att det skulle vara gjort vid midsommar

Är du själv vaccinerad eller är du en anti-vaxxer?
Om man tittar på åldersfördelningen hos de vaccinerade så har ändå merparten använts rätt. Och dödstalen minskar.
Och, det går inte att vaccinera med vaccin som inte nått landet. Det var inte ett löfte, utan en målsättning att alla skulle vara vaccinerade till halvårsskifter. Men när vaccintillverkarna inte håller vad de lovar - och det gäller inte bara Sverige - är det svårt att nå målet. Hur tycker du vi ska lösa det? Alltså tillgången till vaccin? Trolla med knäna?
 
Jag satt och holl pa med mitt recruiting job och letade efter arbetskraft via internet sites. Har i Oregon ar discussionen precis tvart om i Sverige som jag forstar det. Har trycker man pa att de som gar tillbaka till "kontoret" och andra arbetsplatser maste ha vaccinerat sig forst. Det har gjorts en undersokning som sager att mer an 75% av de som gar tillbaka till job anser att alla maste forst vara vaccinerade och de anser att man ska behova visa upp ett vaccinations intyg.
 
Om man tittar på åldersfördelningen hos de vaccinerade så har ändå merparten använts rätt. Och dödstalen minskar.
Och, det går inte att vaccinera med vaccin som inte nått landet. Det var inte ett löfte, utan en målsättning att alla skulle vara vaccinerade till halvårsskifter. Men när vaccintillverkarna inte håller vad de lovar - och det gäller inte bara Sverige - är det svårt att nå målet. Hur tycker du vi ska lösa det? Alltså tillgången till vaccin? Trolla med knäna?
Nej, men kanske inte skapa incitament till mer oro genom att börja ge förmåner till vaccinerade innan vaccinet finns till en bredare allmänhet. Att inte börja prata om släppa ut folk på krogen innan krogpersonalen, taxiföraren etc haft chans att vaccinera sig.

Först vaccin. Sedan lättnader och vaccinpass. Detta i synnerhet som man inte uppfyller sina målsättningar och inte kan trolla med knäna.

Banna folk för att de inte tar ett vaccin som inte kan levereras upplever jag som knasigt
 
Det är precis samma sak som om jag har ett slipstvång för att släppa in dig på min restaurang, så låter du bara bli mitt mathak om du inte vill ha slips.

Värden bestämmer förutsättningarna. Gästen anpassar sig. Alternativt låter bli.
För du register över vilka som har slips på sig?
 
Jag satt och holl pa med mitt recruiting job och letade efter arbetskraft via internet sites. Har i Oregon ar discussionen precis tvart om i Sverige som jag forstar det. Har trycker man pa att de som gar tillbaka till "kontoret" och andra arbetsplatser maste ha vaccinerat sig forst. Det har gjorts en undersokning som sager att mer an 75% av de som gar tillbaka till job anser att alla maste forst vara vaccinerade och de anser att man ska behova visa upp ett vaccinations intyg.
Jag uppfattar det inte som att man kräver att folk som arbetat hemifrån ska gå tillbaka till arbetsplatsen innan de fått sitt vaccin här dock. Men du kanske inte menade så :)
 
Jag satt och holl pa med mitt recruiting job och letade efter arbetskraft via internet sites. Har i Oregon ar discussionen precis tvart om i Sverige som jag forstar det. Har trycker man pa att de som gar tillbaka till "kontoret" och andra arbetsplatser maste ha vaccinerat sig forst. Det har gjorts en undersokning som sager att mer an 75% av de som gar tillbaka till job anser att alla maste forst vara vaccinerade och de anser att man ska behova visa upp ett vaccinations intyg.

Diskussionen i Sverige är inte alls att de som jobbar hemma nu ska gå tillbaka till sina jobb, vaccin eller ej. Rekommendationen är fortfarande att de som kan jobba hemma ska göra det. Jag har jobbat hemma i över ett år nu och det finns ingen diskussion alls om när vi ska återgå till kontoret.

När det gäller vaccinpassen diskuteras det snarare om restauranger, utlandsresor, uteställen, evenemang osv. Men jag har iaf inte hört nåt datum (eller ens en gissning) på när det skulle vara aktuellt att införa. Sverige får ju anpassa sig efter övriga länder och när andra länder kräver vaccinpass för inresa till deras land så måste ju Sverige också införa vaccinpass.
 
Vad jag förstått så minskar smittan sakta men säkert i Skåne.

Nja, i tisdags (förrgår) rapporterade SDS:
"Smittan ökar åter i Skåne – men nu är de vaccinerade fler än de totala covidfallen
Antalet covidsmittade i Skåne ökar åter. Förre veckans 2 955 registrerade fall var nästan arton procent fler än veckan före och den högsta noteringen på fyra veckor. Nu ökar dessutom andelen positiva fall bland de testade igen."

Jag tycker det är otroligt förhastat att göra några förändringar i samband med ledigheter. Då är det mer sannolikt att en träffar grupper en normalt inte träffar och därmed smittar över ett större geografiskt område.

https://www.sydsvenskan.se/skribent/daniel-ryden
 
Nja, i tisdags (förrgår) rapporterade SDS:
"Smittan ökar åter i Skåne – men nu är de vaccinerade fler än de totala covidfallen
Antalet covidsmittade i Skåne ökar åter. Förre veckans 2 955 registrerade fall var nästan arton procent fler än veckan före och den högsta noteringen på fyra veckor. Nu ökar dessutom andelen positiva fall bland de testade igen."

Jag tycker det är otroligt förhastat att göra några förändringar i samband med ledigheter. Då är det mer sannolikt att en träffar grupper en normalt inte träffar och därmed smittar över ett större geografiskt område.

https://www.sydsvenskan.se/skribent/daniel-ryden

Ja, det alldeles för tidigt att slappna av och släppa på restriktionerna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 657
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp