Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter logiskt.

Det låter väldigt empatiskt att vaccinera de äldsta och sjukaste på äldreboenden först. Men den krassa verkligheten är de driver smittan i mycket liten grad. Jag tror att vaccination av de på äldreboenden har mycket liten effekt på samhällssmittan i stort eftersom den gruppen rör sig rätt lite i samhället.
Däremot så dör mycket färre idag, vilket är själva samhällsnyttan med att vaccinera som vi gör.
Att vaccinera efter din krassa verklighet hade idag inte lett till någon impact över huvud taget, eftersom de 1.8M doser vi hittills fått levererat inte hade räckt till för att dämpa den smittspridning som vi utanför gruppen 'äldsta och sjukaste' genererar för fullt just nu.
 
Re totaldiagrammet;
Glömde säga att statistiken är också rullande medelvärde för de senaste sju dagarna, för att jämna till veckooscilleringarna.
Peaken står Gävleborg för, med 1398 på självaste julafton.
 
Veterinärer säger att den mest effektiva vaccinationsstrategin (som ju slutligen är den strategi som gynnar populationen bäst), vore att vaccinera alla (unga, gamla, helt friska, etc.) i storstadsområden först, och sedan arbeta sig utåt mot glesbygden.

Storstadsinvånarna är på gruppnivå de som har flest kontakter med kända och okända, och som alltså lättare smittar andra i större antal. Idag har jag inte tid att googla fram stöd, men gå in i PubMed och leta fram papers i veterinärmedicin om hur epidemier stoppas med vaccin.

Moraliskt sett finns det anledningar att göra som du tycker, men om målet är att pandemin ska orsaka minsta möjliga skada bör vaccineringen ske efter metoden jag beskriver.
Men det primära målet är väl att minska allvarlig sjukdom och död (framför att minimera antalet smittade)?

Det är ju en väldigt grovkornig gruppindelning. Ifall man vill göra en urskiljning av de med mest kontakter bör det gå att göra med bättre träffsäkerhet. Exempelvis yrken som inte kan jobba hemifrån först.

Även om det finns bostadsområden med större koncentrationer att trångbodda kollektivtrafikresenärer i storstadsområdena så finns det också en rejäl andel hemarbetande personer som har egen tomt och egen bil. Kan inte vara en maximal optimering att prioritera vaccinering av dem framför andra som är mer exponerade bara för att geografisk renodling i sig ska vara bra?

Sen tror jag man behöver ta hänsyn till andra rörelse- och kontaktmönster för människor så det inte går att generalisera rakt av från djur (vilka djur för övrigt, stationära mjölkkor eller internationellt migrerande fåglar?)
 
Men det primära målet är väl att minska allvarlig sjukdom och död (framför att minimera antalet smittade)?

Det är ju en väldigt grovkornig gruppindelning. Ifall man vill göra en urskiljning av de med mest kontakter bör det gå att göra med bättre träffsäkerhet. Exempelvis yrken som inte kan jobba hemifrån först.

Även om det finns bostadsområden med större koncentrationer att trångbodda kollektivtrafikresenärer i storstadsområdena så finns det också en rejäl andel hemarbetande personer som har egen tomt och egen bil. Kan inte vara en maximal optimering att prioritera vaccinering av dem framför andra som är mer exponerade bara för att geografisk renodling i sig ska vara bra?

Sen tror jag man behöver ta hänsyn till andra rörelse- och kontaktmönster för människor så det inte går att generalisera rakt av från djur (vilka djur för övrigt, stationära mjölkkor eller internationellt migrerande fåglar?)
Har bara relaterat vad vetenskapen säger beträffande vaccinationsstrategier, och det finns mer modern forskning på veterinärsidan. Där djurbesättningarna är stora och avstånden mellan dem är små vaccinerar man först. Stora besättningar nära varandra tycker jag motsvaras ganska väl av storstäderna med förorter. Naturligtvis handlar dokumenten om lantbruksdjur med ekonomisk betydelse. Men jag kan tänka mig att kampanjer för att vaccinera vilda djur mot rabies följer samma mönster. Finns det någon annan åkomma som vilt vaccineras mot?
 
Senast ändrad:
Nja, i tisdags (förrgår) rapporterade SDS:
"Smittan ökar åter i Skåne – men nu är de vaccinerade fler än de totala covidfallen
Antalet covidsmittade i Skåne ökar åter. Förre veckans 2 955 registrerade fall var nästan arton procent fler än veckan före och den högsta noteringen på fyra veckor. Nu ökar dessutom andelen positiva fall bland de testade igen."

Jag tycker det är otroligt förhastat att göra några förändringar i samband med ledigheter. Då är det mer sannolikt att en träffar grupper en normalt inte träffar och därmed smittar över ett större geografiskt område.

https://www.sydsvenskan.se/skribent/daniel-ryden
Aha, det missade jag, såg att det har minskat tidigare, faktiskt inte alls länge sedan, bara några dagar sedan jag läste det. Därför jag reagerade så starkt på att det verkar sjukt att skicka tillbaka ungarna till skolan, framför allt nu när det verkar som om de nya mutationerna smittar och drabbar yngre person tydligare än det var tidigare. Den 17 är väl 2 veckor efter Skånes påsklov, vilket på sätt och vis gör det knäppt ändå eftersom påsklov firas olika i Sverige, olika veckor. Och oavsett tycker jag man borde ha distansstudier året ut. Ungdomar har tydligt visar var de står- de är inte intresserade av att följa rekommendationerna, då kan de gott hålla sig borta från tåg och buss (som de ju använder för att ta sig till skolan) och från skolan så att de inte smittar varandra och lärare.
 
Aha, det missade jag, såg att det har minskat tidigare, faktiskt inte alls länge sedan, bara några dagar sedan jag läste det. Därför jag reagerade så starkt på att det verkar sjukt att skicka tillbaka ungarna till skolan, framför allt nu när det verkar som om de nya mutationerna smittar och drabbar yngre person tydligare än det var tidigare. Den 17 är väl 2 veckor efter Skånes påsklov, vilket på sätt och vis gör det knäppt ändå eftersom påsklov firas olika i Sverige, olika veckor. Och oavsett tycker jag man borde ha distansstudier året ut. Ungdomar har tydligt visar var de står- de är inte intresserade av att följa rekommendationerna, då kan de gott hålla sig borta från tåg och buss (som de ju använder för att ta sig till skolan) och från skolan så att de inte smittar varandra och lärare.

Det är inte bara ungdomar som inte är intresserade av att följa restriktionerna. Nu idag läste jag en artikel om att folk som vaccinerats (mest äldre) och folk med antikroppar rör sig för mycket i samhället och träffas för mycket med ursäkten att de är vaccinerade/har antikroppar. Detta är tydligen så utbrett att det anses vara ett problem.
 
Inte vill jag se tendensen fortsätta. Jag vill se det som värst stå still, inte öka. En liten ökning leder ju i de flesta fall till en större ökning, när spridningen tar fart. Och med påskledigt nära förestående tror jag det kan finnas en risk.

Det är för tidigt att andas ut och återgå.
Fast om jag förstod det rätt kom ingen vidare ökning efter sportlovet, i Skåne, som man förväntade sig. Gör vi på samma sätt vid påsklovet som då så har vi en chans att inte få en ökning då heller.
 
Det är inte bara ungdomar som inte är intresserade av att följa restriktionerna. Nu idag läste jag en artikel om att folk som vaccinerats (mest äldre) och folk med antikroppar rör sig för mycket i samhället och träffas för mycket med ursäkten att de är vaccinerade/har antikroppar. Detta är tydligen så utbrett att det anses vara ett problem.
Absolut, men ett problem är nu också när mutationerna drabbar betydligt yngre person, som ungdomarna, som inte har följt råden knappt från början ens. Smittan kommer verkligen att ta fart om de kommer tillbaka till skolan om de inte börjar sköta sig bättre.
 
Har bara relaterat vad vetenskapen säger beträffande vaccinationsstrategier, och det finns mer modern forskning på veterinärsidan. Där djurbesättningarna är stora och avstånden mellan dem är små vaccinerar man först. Stora besättningar nära varandra tycker jag motsvaras ganska väl av storstäderna med förorter. Naturligtvis handlar dokumenten om lantbruksdjur med ekonomisk betydelse. Men jag kan tänka mig att kampanjer för att vaccinera vilda djur mot rabies följer samma mönster. Finns det någon annan åkomma som vilt vaccineras mot?
Det framgick inte att slutsatsen att storstäder var det som skulle prioriteras var din egen.

Som sagt väldigt andra rörelse- och kontaktmönster för människor än för kor/grisar (?) i produktion.
Inte helt givet vad som ska anses vara parallell till "stora besättningar" (dessutom med beaktande av skillnader i olika sjukdomars spridningssätt)
Vad säger att bostadsort är mer ekvivalent än någon annan variabel som speglar att individen har många kontaktytor?
 
Det framgick inte att slutsatsen att storstäder var det som skulle prioriteras var din egen.

Som sagt väldigt andra rörelse- och kontaktmönster för människor än för kor/grisar (?) i produktion.
Inte helt givet vad som ska anses vara parallell till "stora besättningar" (dessutom med beaktande av skillnader i olika sjukdomars spridningssätt)
Vad säger att bostadsort är mer ekvivalent än någon annan variabel som speglar att individen har många kontaktytor?
Det är väl också ekonomiska antaganden som ligger till grund för hur djurbesättningar vaccineras.
Skulle gissa att om det fanns 'ålderdomshem' för grisar, så skulle de inte prioriteras i krisläge.

Fel eller rätt på människor?
Jag låter frågan stå öppen.
 
Det framgick inte att slutsatsen att storstäder var det som skulle prioriteras var din egen.

Som sagt väldigt andra rörelse- och kontaktmönster för människor än för kor/grisar (?) i produktion.
Inte helt givet vad som ska anses vara parallell till "stora besättningar" (dessutom med beaktande av skillnader i olika sjukdomars spridningssätt)
Vad säger att bostadsort är mer ekvivalent än någon annan variabel som speglar att individen har många kontaktytor?
Slutsatsen av vad som ska prioriteras är inte min, jag saknar djupare kunskaper i epidemiologi. Jag relaterar artiklar som publicerats i erkända vetenskapliga tidskrifter. Gå in på PubMed och kolla dels vad veterinärmedicinen säger om luftburen virusspridning, dels vad verifierade matematiska modeller av luftburen smitta visar.
 
Slutsatsen av vad som ska prioriteras är inte min, jag saknar djupare kunskaper i epidemiologi. Jag relaterar artiklar som publicerats i erkända vetenskapliga tidskrifter. Gå in på PubMed och kolla dels vad veterinärmedicinen säger om luftburen virusspridning, dels vad verifierade matematiska modeller av luftburen smitta visar.
Men huvudpoängen du framförde var att storstäder bör vaccineras först? Och den var din egen?

Men du vill inte resonera kring frågeställningen i vilken mån man kan dra paralleller mellan smittspridning mellan djur och människor, eller den generella(?) forskningens tillämpning på en specifik sjukdom, eller om andra urvalskriterier än bostadsort också kan tänkas fånga aspekter som liknar stora/täta besättningar?
 
Det är inte bara ungdomar som inte är intresserade av att följa restriktionerna. Nu idag läste jag en artikel om att folk som vaccinerats (mest äldre) och folk med antikroppar rör sig för mycket i samhället och träffas för mycket med ursäkten att de är vaccinerade/har antikroppar. Detta är tydligen så utbrett att det anses vara ett problem.

Det är givetvis inte så bra men jag måste nog tycka att de argumenten är bättre än att åka till fjällen trots restriktioner och för att ”man måste”.
 
Men huvudpoängen du framförde var att storstäder bör vaccineras först? Och den var din egen?

Men du vill inte resonera kring frågeställningen i vilken mån man kan dra paralleller mellan smittspridning mellan djur och människor, eller den generella(?) forskningens tillämpning på en specifik sjukdom, eller om andra urvalskriterier än bostadsort också kan tänkas fånga aspekter som liknar stora/täta besättningar?
Nej, det var inte min, utan åsikter från veterinärer som praktiserar den typen av vaccinationsstrategi. Eftersom du bitit dig fast vid att slutsatsen är min, gick jag tillbaka till inlägget och kontrollerade om det kunde missförstås på det sättet, men nej, det går inte. Som sagt, jag är inte ens hobbyepidemiolog, men sakkunniga på spridning av virussmittor tycker att den parallellen kan göras.

Om det är något vi lärt oss det senaste året, är det att alla epidemiologer och virologer inte alltid är överens om hur verkligheten ser ut. Därför måste man bilda sig en egen uppfattning, genom att titta på den information som finns.

Jag tror att vi skulle kunna undvika denna diskussion om du kollar artiklar som behandlar matematisk-statistiska modeller för luftburen smitta som finns i PubMed (=Medline), men gratis.
 
Jag uppfattar det inte som att man kräver att folk som arbetat hemifrån ska gå tillbaka till arbetsplatsen innan de fått sitt vaccin här dock. Men du kanske inte menade så :)

Nej, jag menade inte sa. Jag uppfattade att folk skulle ga tillbaka till jobbet innan de var vaccinerade i Sverige heller ... Jag uttryckte mig luddigt men menade snarare hur det diskuteras emot att ha vaccinationsintyg har inne.

Du uttrycker ganska ofta, i olika trådar, saker om hur det funkar i sverige eller hur man resonerar i sverige och så jämför du mot där du bor i USA och påpekar ofta att det är mycket bättre. Jag undrar hur du bildar dig din uppfattning om hur diskussionen går i sverige eller vad som händer i sverige? För du verkar ofta ha helt felaktig uppfattning om vad som sker här.

Det blir lite mycket "hemma på min gata i stan..."

Det ar inte alls meningen ... men jag foljer ju den har traden, vissa tidningar nar jag har tid, och har kompisar som ringer och garna hur vi gor har sa vi pratar om skillnaderna.

Här får ingen vaccinera sig utanför prioriteringsordningen, så den diskussionen är inte meningsfull. Det blir meningslöst så länge det inte finns vaccin till de som jobbar utanför vården. Så det är inte tvärtom. Bara inte giltig.

Här (lokalt i mitt företag och bekantas organisationer) har vi samma Work From Home-direktiv som gällt sedan i november (som innan dess gällt i 6 månader från pandemistartish med någon obegriplig 2-veckorslucka innan andra vågen kom). Inga lättnader, samma uppföljning, samma mål och samma antal som jobbar hemma - bara de som absolut måste vara på kontoret är det och alla uppmanas frekvent att planera om sitt arbete så att de kan jobba minst delvis hemifrån. Samma rutiner på arbetsplatsen med få personer på kontoret, alltid avstånd till kollegor, nästan inga fysiska möten alls, få personer i samma rum, inga besökare, inga besök annorstädes, inga resor, extremt lättillgänglig handhygien, nolltolerans på symptom osv.

De flesta av mina bekanta i andra liknande företag jobbar nästan 100% hemifrån, med enstaka besök på kontoren.

Det finns inte tillstymmelse till lättnader.

Jag trodde inte vardpersonal blev vaccinerad i den forsta gruppen i Sverige, men det ar ju jattebra om de blir det.
De allra flesta jobbar fortfarande hemmifran har ocksa, men de som inte gillar det har atertagit sina kontorsrum i de storsta foretagen (Intel, Microsoft, etc) men det ar bara en brakdel som ar tillbaka. Den storsta skillnaden ar nog att vi har i Oregon haft lagstadgat munskydds krav sedan det hela borjade (Guvernoren kravde det for ett ar sedan och lagen gick igenom forra juli) och vi fortfarande har munskydds krav vare sig vi ar vaccinerade eller inte.

Har har dock lattnader kommit. Restauranger och barer har varit stangda i ett par omgangar, men ar nu oppna igen och kan ha oppet normala tider om jag inte tar helt fel. Det ar 2 meter mellan borden och munskydd som galler och alla ser ut att folja det ... har i Oregon har vi ocksa oppnat skolorna nu, men pa "halv tid" sa barnen gar halva klassen halva dagen.
Det ar dock en hel del stater dar de inte har nagra restrictioner alls och de ser ut att vara pa uppgang igen och ett par som helst skulle bara glommas, som Florida och Miami.
 
Nej, det var inte min, utan åsikter från veterinärer som praktiserar den typen av vaccinationsstrategi. Eftersom du bitit dig fast vid att slutsatsen är min, gick jag tillbaka till inlägget och kontrollerade om det kunde missförstås på det sättet, men nej, det går inte. Som sagt, jag är inte ens hobbyepidemiolog, men sakkunniga på spridning av virussmittor tycker att den parallellen kan göras.

Om det är något vi lärt oss det senaste året, är det att alla epidemiologer och virologer inte alltid är överens om hur verkligheten ser ut. Därför måste man bilda sig en egen uppfattning, genom att titta på den information som finns.

Jag tror att vi skulle kunna undvika denna diskussion om du kollar artiklar som behandlar matematisk-statistiska modeller för luftburen smitta som finns i PubMed (=Medline), men gratis.
Än så länge räknas inte Covid-19 som en luftburen smitta, så det är kanske inte där vi huvudsakligen ska koncentrera oss?
 
Nej, det var inte min, utan åsikter från veterinärer som praktiserar den typen av vaccinationsstrategi. Eftersom du bitit dig fast vid att slutsatsen är min, gick jag tillbaka till inlägget och kontrollerade om det kunde missförstås på det sättet, men nej, det går inte. Som sagt, jag är inte ens hobbyepidemiolog, men sakkunniga på spridning av virussmittor tycker att den parallellen kan göras.

Om det är något vi lärt oss det senaste året, är det att alla epidemiologer och virologer inte alltid är överens om hur verkligheten ser ut. Därför måste man bilda sig en egen uppfattning, genom att titta på den information som finns.

Jag tror att vi skulle kunna undvika denna diskussion om du kollar artiklar som behandlar matematisk-statistiska modeller för luftburen smitta som finns i PubMed (=Medline), men gratis.
Det var detta jag tolkade som att du förtydligade dig till att den delen var din egen slutsats.
Stora besättningar nära varandra tycker jag motsvaras ganska väl av storstäderna med förorter.
Jag var intresserad av att få reda på hur slutsatsen att en storstadsprioritering skulle vara den bästa för covidvaccineringen hade förankrats. T.ex. om det fanns dolda hypotetiska antaganden bakom och hur mycket giltigheten i de paralleller som drogs hade beaktats.
Eftersom den avviker rejält från FHMs prioritering och vägval så tänker jag det också är intressant hur "det bästa" definieras i sammanhanget. Hela skillnaden kanske kommer av att man inte satt samma mål?
 
Nej, jag menade inte sa. Jag uppfattade att folk skulle ga tillbaka till jobbet innan de var vaccinerade i Sverige heller ... Jag uttryckte mig luddigt men menade snarare hur det diskuteras emot att ha vaccinationsintyg har inne.



Det ar inte alls meningen ... men jag foljer ju den har traden, vissa tidningar nar jag har tid, och har kompisar som ringer och garna hur vi gor har sa vi pratar om skillnaderna.



Jag trodde inte vardpersonal blev vaccinerad i den forsta gruppen i Sverige, men det ar ju jattebra om de blir det.
De allra flesta jobbar fortfarande hemmifran har ocksa, men de som inte gillar det har atertagit sina kontorsrum i de storsta foretagen (Intel, Microsoft, etc) men det ar bara en brakdel som ar tillbaka. Den storsta skillnaden ar nog att vi har i Oregon haft lagstadgat munskydds krav sedan det hela borjade (Guvernoren kravde det for ett ar sedan och lagen gick igenom forra juli) och vi fortfarande har munskydds krav vare sig vi ar vaccinerade eller inte.

Har har dock lattnader kommit. Restauranger och barer har varit stangda i ett par omgangar, men ar nu oppna igen och kan ha oppet normala tider om jag inte tar helt fel. Det ar 2 meter mellan borden och munskydd som galler och alla ser ut att folja det ... har i Oregon har vi ocksa oppnat skolorna nu, men pa "halv tid" sa barnen gar halva klassen halva dagen.
Det ar dock en hel del stater dar de inte har nagra restrictioner alls och de ser ut att vara pa uppgang igen och ett par som helst skulle bara glommas, som Florida och Miami.
Apropå första gruppen som vaccinerades här i Sverige, jag tror att vårdpersonalen och boende på äldreboenden var de allra första.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 582
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp